Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Tack Fezzik!
Jag måste läsa domen igen, men jag finner inte HR's skäl att fria JM från mordet på Aki övertygande.
HR skriver bl.a.:
"En dom får inte grundas på ett helhetsintryck av materialet, utan en bedömning ska göras av de enskilda bevisen."
Jag kanske har fel, men jag trodde att rätten skulle göra en helhetsbedömning.
Om temsningen av JM's telefon:
"Dessa omständigheter måste anses vara mycket besvärande för Johanna Möller, särskilt eftersom utredningen tyder på att Aki Paasila avled ungefär vid den tiden på kvällen."
Om att Aki inte kan ha drunknat i Hjälmaren:
"Om drunkning är dödsorsaken måste den därför ha skett i vatten som inte är rikt på kiselalger. I annat fall måste dödsorsaken vara en annan."
När jag läser domen drar jag slutsatsen att HR ändå missat att det bevisats att Aki inte kan ha drunknat i Hjälmarens vatten.
HR gör ett IMHO ganska flummigt uttalande som går ut på att det vid tillfället då Aki dog kan ha varit så att vattnet utanför bryggan vid Granliden tillfälligt kan ha varit befriat från kiselalger. Se sid 23-24 i HR-domen.
IMO är detta påstående korrekt:
"Faktum kvarstår att det genom utredningen i målet inte har kunnat klarläggas på vilket sätt Aki Paasila dog."
IMO är detta påstående felaktigt:
"Den omständigheten att det enligt hovrätten inte helt kan uteslutas att Aki Paasila drunknade i Hjälmaren innebär att det finns ett utrymme för att han dog på annat sätt än på grund av någon annans vållande."
Här har IMO HR feltolkat framlagda bevis. Det har bevisats att Aki inte kan ha drunknat i Hjälmaren.
Kan HD komma till en annan slutsats? Om kiselalger är för svåra att förstå för HR, är det möjligt att HD kan förstå bättre? Eller krävs det kunskaper för att förstå detta som går utanför de som jurister normalt har?
–
Jag tycker som du. De resonerar så att de slår knut på sig själva. Den glipa i bevisningen byggande på vattenanalyser, som de tycker sig se, är osannolik.
Sammantaget får man intrycket av att ungefär 1 % sannolikhet fattas för att döma henne för anstiftan. Allmänhetens och de anhörigas slutsats lär ju bli att hon "lyckats" med det perfekta mordet.
Nu fick hon ändå maximalt straff och utredningen av mordet på Aki förblir öppen, så man kanske ska vara nöjd. I en framtid kan (ytterligare) gärningsmän komma att dömas, om hon kan det är en juridisk knäckfråga.