Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-21, 23:54
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vare sig svinet överklagar eller ej så kommer han få sitta inne under en lång tid. När han väl kommer ut så har han inte enda kompis kvar. När han kommer ut är han 35. Eller 40. eller 50. Vem vet? Men han kommer aldrig mer kunna kontrollera en enda människa till

Tovas pojkvän var väl 22 år, och då lär han tidigast komma ut som en fri "man" när han är 42 år fyllda. Till detta tillkommer en viss avräkning av straffet för den tid han suttit häktad.

I Sverige har vi länge haft livstidsstraff, dvs det finns inget slutdatum när straffet är avtjänat. I Västvärlden är Sverige ganska unika med detta. Många länder har istället väldigt långa tidsbestämda straff.

Å andra sidan har man i Sverige möjlighet att ansöka om att få straffet tidsbestämt. Detta avgörs av Örebros Tingsrätt. Får man tidsbestämt straff så är det inte ovanligt att det bestäms till 30 års fängelse. Då vi normalt har två tredjedelsfrigivning så avtjänar många sina livstidsstraff under de kommande 20 åren. Men det finns de som aldrig får tidsbestämt utan verkställer straffet tills de avlider av andra orsaker. Det sista är dock ovanligt.

Har för mig att Leif Axmyr avtjänade drygt 30 år av sitt livstidsstraff, och han frigavs häromåret.

Jag säger som GW Persson, att Billy döms till livstids fängelse är inget jag ligger sömnlös över...
Senast redigerad av Pajosv 2017-12-21 kl. 23:59.
Citera
2017-12-22, 00:04
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Där är kommissarien lite på fel spår. Man kan inte få strängare straff på egen överklagan, så det finns inget att förlora där för försvaret. Annat än möjligen att det kan provocera fram en motöverklagan från åklagaren som de annars hade avstått från. Men skulle domstolen lägga sig längst ner i straffskalan överklagar säkert åklagaren under alla förhållanden.

Dessutom kan man inte överklaga en ännu icke meddelad dom.

https://lagen.nu/begrepp/Reformatio_in_pejus

Helt rätt som Du säger och jag som uttrycker mig felaktigt!
Citera
2017-12-22, 00:11
Medlem
Jag gissar att Tova både via sin egen dokumentation av Billys hot och skador, stödet från sina kompisar och föräldrarna känt sig styrkt i beslutet att avsluta sitt förhållande med Billy, som han naturligtvis känt av.

Vid varje hot han uttalar, så tänds också en fantasi om hur det hela skall gå till, i hans huvud. Själva förverkligandet. Som en film som snurrar runt i dimmornas rus.

Jag tror att han lockade dit henne, höll sig själv tämligen "nykter", men drogade Tova. Sedan förverkligande han sin plan. Uppsåt saknas inte. Finns inget som tyder på psykos alls.

Han kommer att få fängelse.
Citera
2017-12-22, 00:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Numera är det att gärningsmannen hade en psykos. Det är totalt uteslutet här.
Citat:
Finns inget som tyder på psykos alls.
Varifrån får du det här om att han skulle ha haft en psykos?
Citera
2017-12-22, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Varifrån får du det här om att han skulle ha haft en psykos?

Det är vad som numera krävs för att man skall bli dömd till rättspsykiatrisk vård, icke fängelse.
Citera
2017-12-22, 00:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är vad som numera krävs för att man skall bli dömd till rättspsykiatrisk vård, icke fängelse.
Nja, är du säker på det? Det måste väl finnas massa andra fel i huvet man kan ha?
Citera
2017-12-22, 00:33
Medlem
Citat:
Är du säker på det? Det finns väl en massa andra fel i huvet man kan ha?

Jodå, men inget som hindrar ett fängelsestraff.
Citera
2017-12-22, 00:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jodå, men inget som hindrar ett fängelsestraff.
Det måste väl t.ex. finnas en IQ-gräns. Man sätter väl inte förståndshandikappade i fängelse.
Citera
2017-12-22, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Jo så är det såklart och Billy har med all säkerhet ett begåvningshandikapp , ingen normal 22 åring beter sig och pratar som han gör. Mamman har ju sagt till Billy att han ska säga som det är men Billy har gjort en egen sanning och han skiter i att hans historia låter som en taskigt skriven thriller som inte håller ihop någonstans, Billys enda motto är att blåneka och tyvärr så är han ute om ca 10 år och slår ihjäl någon annan tjej

Vi har ett ryggradslöst rättssystem, som nästan alltid tenderar att döma till lägsta möjliga påföljd. Det är min uppfattning, och den skulle nog bekräftas, i en undersökning.

Varför får då brottslingar nästan inga straff, eller låga, relativt brottet?

Det är en kvarleva från 70-talet, då man trodde att det går att "bota" brottslingar och att det är synd om dom, dom är egentligen "offret". Ja, det låter kanske galet, men så var det, och är tydligen fortfarande.

Med det konsekvenstänket, kommer fler brott att bli till. Jag är övertygad om att det skulle blir färre grova brott, om konsekvensen var större, att t.ex. livstids fängelse, var livstid, punkt!!!!
Citera
2017-12-22, 00:44
Medlem
Citat:
Det måste väl t.ex. finnas en IQ-gräns. Man sätter väl inte förståndshandikappade i fängelse.

Vid mycket grova brott, var ska dom annars sitta? Det går ju inte direkt att bota idioter/underbegåvade, så vård är ju ingen lösning.....Jag vet faktiskt inte, var IQ under 70-80 hamnar, men tror inte det finns annat än fängelse.....
Citera
2017-12-22, 00:47
Medlem
Citat:

Dom flesta förståndshandikappade klarar inte av att grovt skada/mörda människor.

Vilka gör det? En stor del som sitter i fängelse pga av våldsbrott har en neuropsykiatrisk störning av varierande slag. Även dom som sitter i fängelse får vid behov psykiatrisk hjälp eller tidvis blir inlagda på en psykiatrisk klinik.
Citera
2017-12-22, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Citerar mig själv.
Vad jag menar är att tjejerna som tar kontakt med de här killarna vet ju varför de sitter inne. Varför väljer man då att ta kontakt med dom?

För "man" är kvinnor, känslostyrda, är det korta och enkla svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in