2017-12-19, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Varning för detta Putintroll som försöker sprida panik på svenska bostadsmarknaden. Lyssna inte på detta skitsnack, syns på stavningen och grammatiken i herrArmandsurs tidigare inlägg att det är en maskinöversättning från ryska. Just sayin...

Kul att du tar upp ämnet troll, med tanke på att du hittar på lite av varje i dina inlägg,

RÄNTEAVDRAGET ÄR PÅVÄG BORT OCH KOMMER ATT HA STOR INVERKAN PÅ BOSTADSPRISET, DÅ MÅNGA HAR MED ÅTERBÄRINGEN I SINA KALKYLER FÖR BOSTADSKÖPET.
2017-12-19, 04:09
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Nu handlar inte den här tråden om att den inte handlar om derivathandel så jag vore tacksam om du höll dig till ämnet.

Att DB har den mängden utestående derivat som jag redovisade är ett mycket större nationalekonomiskt hot mot Europa OM något går fel än dom bevisat modesta svenska fastighetspriserna som dessutom inte befinner sig i en bubbla.

Nu är det inte mitt kall att utbilda Er töntar i nationalekonomi så mitt tips för att du ska förkovra dig inom detta är att Du repetitionsläser vad Alpha skriver.

Igen om du nu satt på unik information och du hade rätt skulle du kunna bli mångmiljardär inom några dagar. Just av den anledningen vet jag att du talar precis lika mycket strunt som Beta-alpha.

Att inte sakna förmåga att uppfatta en makalös bubbla borde rendera alla dina tentor retroaktivt underkända om du nu mot förmodan lyckats få någon stolpe in.

Jag önskar dig lycka till med din nära förestående skuldsanering!
2017-12-19, 04:19
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det nämns då och då av personer med stor auktoritetstro att fallande bostadspriser nämns bland analytiker hos banker och fonder som ett potentiellt problem. Och så förväntas man blint tro på de.
Dessa analytiker brukar oftast inte tala om en bubbla, utan just tala om brister på bostadsmarknaden. I det kan läsas in såväl hyresreglering som relativt höga bostadspriser.

I en intervju i Aktiespararen (8/2017) med Björn Wahlroos (känd ordförande för Nordea) beklagar han sig över propagandan om bostadsbubbla som han benämner det.
Och refererar till ett möte med HSBC's avgående ordförande där tom denne frågat Nalle om "bubblan".

Nalle svarar att "Jag har fått den frågan sedan 2011 och svarat på samma sätt. ... Det är ingen bubbla. Snälla ni tala inte om en bubbla".

Han gör också observationen att priserna i Stockholm är knappt högre än i Helsingfors, vilket han kallar en by i jämförelse.
Vidare säger han att det är naturligt att priserna går upp i Stockholm. Det är Skandinaviens huvudstad och det är i princip färdigbyggt där.
Samt att det flyttar mycket folk till Stockholm. I Finland säger han, är man bekymrad över en stark inflyttning till Stockholm, från Finland.

Vill man nu tro på bankfolk så får man väl tro på Nalle då. (Och innan någon börja invända att han talar i egen sak, så kan väl det gälla de som för fram det som ett problem också. Sedan hör det till saken att 7% av Nordeas balansomslutning är svenska bostadslån. Så i den mån det är egen sak så är det inte så stor egen sak).

Så du väljer att lyssna på en gammal gubbe som inte arbetat aktivt inom området på många många år som dessutom saknar nära nog all form av matematisk utbildning?

Vad var det du skrev för något… "stor auktoritetstro".

Maken till feghet att citera utan möjlighet för mig att besvara dina idiotier…

Du saknar intellektuell heder. Pajas!
2017-12-19, 04:27
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
svaret är kommunen som säljer marken. oändlig vinstmarginal. räcker det som svar?
… och kommunerna behöver pengarna för att försörja Det Importerade Köttberget™.
De flesta av landets kommunernas ekonomi är på fallrepet; SKL har varnat för att kommunalskatten måste höjas minst 5-6 kr bara för att kunna bibehålla den redan urusla kommunala servicen.
Som jag ser det är bostadsbubblan endast ett av många symptom på att Sveriges ekonomi befinner sig i en döds-spinn…
2017-12-19, 04:28
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ja, det där låter alldeles för billigt. Men antagligen finns inget bygglov för bostäder.
Vad tycker du att det borde kosta?
Jag antar att du aldrig drivit ett företag.
2017-12-19, 04:40
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Det är en rätt stor sak att lämna sitt hemland för gott, vilket ofta inte känns "på riktigt" förrän det börjar dra ihop sig till skarpt läge. Men i detta fall tror jag "ha möjlighet" övertrumfar "vilja", då det inte är helt lätt för t.ex. en svarvare med familj men utan kapital att bara flytta till Australien, Brazilien eller Singapore.

De som har lättast att flytta (högutbildade och folk med kapital) är de som drabbats minst av Sveriges vanvettiga immigrationspolitik.
Sant, men mångkulturen berikar fler och fler, även rika och det är glädjande.
2017-12-19, 04:44
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
1. Jag har inte skrivit det du påstår, "där bostadspriserna kan springa ifrån t. ex reallönerna hur mycket som helst", detta har inte jag uttalat utan det är dina ord.

2. Vad Reinfeldt säger får du ta upp med honom, det berör inte jag uttryckt och står för

3. Även om vi har mycket mark är inte all mark lika attraktiv

4. Även om inte all mark är lika attraktiv är det fortfarande begränsad tillgång till den, det går inte att skapa mer bara för att behovet ökar. Den är alltså begränsad som jag skrev.

För att din argumentation skall hålla, måste markpriset utgöra större delen av byggkostnaden, vilket den i de flesta fall gör i t.ex. USA.

Hur stor andel av nybyggnationskostnaden utgörs av markpriset i Sverige?
2017-12-19, 04:51
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillefilosof
Så länge vi har en efterfrågand på bostäder som överstiger tillgången så kommer priserna att vara höga.

Så enkelt är det!
Nja kanske inte så enkelt.
Alla som efterfrågar har ju inte ekonomi att driva upp priserna.
2017-12-19, 04:52
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja alfalfa, vad tror du om det?
Du som bara tjatar om att vi ska bygga billigare.
Priserna på mark är ju horribla.
Såg tex en industritomt på 5000 kvadratmeter, begärt pris 5 miljoner. Det enda man gjort där är man jämnat till marken, inget va eller nått annat. Bara en plätt mark i utkanten av ett industriområde.
Det motsvarar 1000kr/kvm. Lägenheter i flervåningshus inne i centrala Stockholm har en kvadratmeterkostnad på över 100,000kr/kvm.
De siffror jag sett på mark i centrala Stockholm ligger runt 10,000kr/kvm.
Betänker vi ett femvåningshus så skulle markkostnaden utgöra ca 2% av försäljningspriset.
2017-12-19, 09:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Det motsvarar 1000kr/kvm. Lägenheter i flervåningshus inne i centrala Stockholm har en kvadratmeterkostnad på över 100,000kr/kvm.
De siffror jag sett på mark i centrala Stockholm ligger runt 10,000kr/kvm.
Betänker vi ett femvåningshus så skulle markkostnaden utgöra ca 2% av försäljningspriset.
Har för mig att markpriset var uppåt 25.000 kr/kvm i Norra Djurgårdsstaden.
2017-12-19, 09:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Antal avgjorda asylärenden jan-nov: 58 771
Antal beviljanden i första instans: 24 685 (42%)

- varav permanent uppehållstillstånd: 10 478
- varav tillfälligt uppehållstillstånd: 14 207

Antal avgjorda asylärenden i november: 7 605
Antal beviljanden i första instans: 2 522 (33%)

Andel beviljanden i första instans:

jun: 46%
jul: 44%
aug: 42%
sep: 38%
okt: 36%
nov: 33%

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Aktuell-statistik.html

=>
Har man kanske börjat att dra åt kranen vad gäller denna form av befolkningsökning.

Har även bäring på bostadsmarknaden.
Bara indirekt och främst i småkommuner ute i landet där asylturisterna gör hyreshus obeboeliga för vita.
För Brf i större städer är påverkan minimal.
2017-12-19, 11:53
Medlem
biljons avatar
Det har ju varit en hel del absurda rörelser på räntemarknaden eftersom det aldrig går att veta vad planekonomerna på riskbanken hittar på men den senaste rörelsen verkar minst sagt oroväckande.
5-åringen har gått från -0,2 till 0,1% på nolltid, den överlägset kraftigaste rörelsen på flera år.
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19001/5-ars-ranta

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in