Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Tvärtom kastar man sig in där och tjänar astronomiska pengar som man kan pensionera sig när det är över.
Antag nu att bubblan startade 2002 eller vad vi nu talar om. Hur stora vinster talar vi om sedan dess i snitt per bostad? Måste väl vara 1 MSEK iaf. Bygger din firma nu 30 bostäder per år så har du till dags dato tjänat 450 MSEK. Så kan du sälja bolaget och det gör inget om du får rabattera det med 0.1 MSEK.
Så trots att du pysslade i liten skala är du helt ekonomiskt oberoende och kan slösa ohämmat resten av livet.
Så varför inte göra det?
Därför att det är ologiskt att folk som oroar sig för en bostadsbubbla ska kasta sig in på bostadsmarknaden och börja bygga bostäder.
Dels för att människor som är oroliga för en bostadsbubbla sannolikt inte är speciellt ekonomiskt riskbenägna överlag, men främst för att det skulle innebära att man satsade på en affärsidé som går rakt emot det man själv tror på.
Ser du inte den logiska bristen i följande resonemang:
Premiss 1: Jag tror att bostadsmarknaden befinner sig i en bubbla pga. anledning X, Y och/eller Z.
Premiss 2: Jag tror byggbolagen utnyttjar detta och tar ockerpriser för bostäder, de borde kunna halvera sina priser och ändå gå med vinst.
Premiss 3: Jag tror inte ovanstående är hållbart, det är bara en tidsfråga innan bubblan brister, marknaden dör och ekonomin blir körd i botten för bolånetorskar och hela byggbranschen. (Bonus: Jag tror att bostadskraschen kommer vara katalysatorn som kör ner Sverige i en lågkonjunktur vi aldrig sett maken till vilket knäcker välfärdsstaten en gång för alla).
Slutsats: Jag tycker det verkar vara en bra idé att satsa X antal miljoner kronor för att starta ett byggbolag och börja bygga bostäder.
Att bostadsmarknaden inte har kraschat under de senaste 25 åren eller nåt spelar inte någon roll, så länge man tror att det finns en bubbla anser man nog att det är en dålig idé att bygga och sälja bostäder eftersom riskerna sannolikt bedöms vara allt för stora.
De som har startat byggbolag och börjat bygga bostäder är väl snarare de som trott på en stabil marknad med fortsatt stigande priser och bra avkastning pga. detta. För dessa har det inte funnits någon anledning att lägga priserna under konkurrenterna, allt har blivit sålt direkt ändå.