2017-12-18, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
I det där kan det nog dölja sig standardsänkning.

Om inte mina SCB-siffror räckte för att övertyga dig om att byggandet blev billigare efter 1992, så får vi gå till Boverkets rapport "Bostadsbyggandet och byggkostnaderna åren 1960 till 1999" där de har ett helt kapitel med rubriken: "Byggnadskostnaderna 1993–1998 realt lägre än 1992"

citat:

"Byggnadskostnaderna (Bk) ökade kraftigt från slutet av 1980-talet fram till början av 1990-talet. I löpande priser var ökningen bortåt 60 procent från år 1987 till år 1992, alltså i genomsnitt cirka 12 procent per år. Byggnadskostnaderna minskade sedan nominellt, från 1992 till 1995 för gruppbyggda småhus och från 1992 till 1994 för flerbostadshus, trots att inflationen under perioden 1992–1995 uppgick till 10 procent. Den reala minskningen blev därför kraftig."

(Googla "byggkostnader början av 90-talet" så dyker rapporten upp som pdf)

=>
Till övriga: Notera likheterna mellan nuvarande situation och 1992. Också nu har vi år av stigande byggkostnader bakom oss, och på sistone ett fall för den svenska kronan som s a s kommer att "ta en del av smällen" från bostadskraschen.

I EUR har bostadsrätterna på Södermalm och Kungsholmen fallit från ca 10 000 EUR/m2 till närmare 8 000 EUR/m2 sedan i somras, dvs valutaförsvagningen har absorberat en hel del av fallet, så att vi har nästan -20% i EUR men bara bortåt -15% i SEK

Till skillnad från 90-talet har vi ännu så länge ingen kraftig inflation, men om den kommer eller ej beror förstås både på kraschen och på kronans utveckling.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-18 kl. 20:37.
2017-12-18, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja alfalfa, vad tror du om det?
Du som bara tjatar om att vi ska bygga billigare.
Priserna på mark är ju horribla.
Såg tex en industritomt på 5000 kvadratmeter, begärt pris 5 miljoner. Det enda man gjort där är man jämnat till marken, inget va eller nått annat. Bara en plätt mark i utkanten av ett industriområde.
Ja, det där låter alldeles för billigt. Men antagligen finns inget bygglov för bostäder.
2017-12-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
ajaj! Nu fattar storfinansen i London att svenska bostadsobligationer ska dumpas.
bubbeltrubbel ....

https://mobile.twitter.com/TheBubbleBubble/status/916022675713282048
Storfinansen verkar vara tröga och ha svårt för att fatta. Inte alls lika insatta i ekonomiska förhållanden och lika klipska som domedagspredikanterna på Flashback.

När jag nu tittar så har premium för bostadsobligationer över statsobligationer minskat under de senaste 30 dagarna. Iaf för 5 års löptid. 2 år har snarare stått still.

Det verkar som de menar att risken minskar på längre sikt. I handling iaf.
2017-12-18, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Suck... ett kommunalt bostadsbolag alltså. Klart, då kanske man minskar sin möjlighet att ta emot nyanlända. Eller så har man stort behov av kapital för att ta hand om just nyanlända.

Någon som har insyn och kan förklara varför detta sker? Det är ju knappast för att åstadkomma "...en mångfald av boendeformer i alla stadsdelar."
Antagligen ville fastighetsbolaget sälja och då utnyttjar BRF sin hembudsrätt.

Inget konstigt med det. Hände i Sollentuna också då kommunen ville stuva om lite. BRF drev det till hovrätten (tror jag) och vann. Hembudsrätten gäller naturligtvis.
2017-12-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Ja, absolut, ovanstående är jag medveten om men tycker inte det ger hela förklaringen. Det är ändå ett kommunalt fastighetsbolag och de *borde* vilja ha en del hyresrätter för att kunna uppfylla diverse åtaganden mot befolkningen i kommunen. Är ekonomin så dålig att man behöver få loss dessa pengar är det jag undrar? Eller är man kanske en nyliberalt blå kommun? Naqqa tex hade väl sålt ut allt från det allmännyttiga beståndet, och har ju fått köpa bostadsrätter för att fylla deras kvot av tex nyanlända (kändaste exemplet är ju såklart polygamisten i Naqqa).
Dom kanske vill sälja för att ha råd att bygga nytt.

För kommunen är det bättre att äga en BR och betala ränteutgift och månadsavgift än att betala hyra. Det är billigare mer BR än HR.

Kan vara svårsmält för bubbelpratare som menar att det är en bostadsbubbla. Men icke desto mindre en realitet.
2017-12-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Som jag förstått det, så har läget hittills har varit att 1) kommun och byggare avtalar om markpris, 2) byggare och BR-köpare avtalar om BR-pris 3) Byggande pågår i 2-3 år.

=>I praktiken har alltså BR-köparen indirekt köpt mark av kommunen i en affär som är riskfri både för byggare och kommun. Sittande med hela risken har varit BR-köparen. Eller spekulanten.

Nu accepterar inte folk att köpa BR om 2-3 år på papperet på detta sätt. Och då vågar heller inte byggaren binda upp sig för markköp på samma sätt. Det enda sättet för kommunen att då få igång byggande blir att sänka priset på mark så pass mycket att byggaren vågar bygga trots att han inte har någon BR-köpare klar.

Framtida uppgörelser mellan kommuner och byggare kan då innebära extremt låga markpriser mot att byggaren i gengäld lovar att bygga och själv bär risken att allt inte blir sålt, eller att man måste sälja billigt.

Det blir en väldigt annorlunda verklighet när kommuner inte längre får anbud på sin mark, och inte kan ställa krav som tidigare. I stället får de böna och be att någon kommer och bygger. Detta är ju vanligt i glesbygden, men någonstans tror jag att Stockholms kranskommuner kommer att möta samma öde. Och det sker när befolkningstillväxten avtar/upphör. Inflyttning från övriga Sverige till Stockholms län har i det närmaste upphört, födelseöverskottet minskar, så ja, kvar blir invandringen från utlandet.
Vad jag kan se så har utvecklarna suttit på byggrätter för stora belopp.
De "vinster" de gjort har därmed ofta handlat om reavinster på tidigare inköpta byggrätter. Inte så mycket på att bygga och sälja BR. (Men det lär väl finnas en spridning där också).
Man har ibland (eller ofta) också köpt "olönsamma" byggrätter. Då de sett stigande priser framför sig. Och när någon byggrätt blivit lönsam så har man byggt.

Därav att kommunerna producerat byggrätter på löpande band där bara en del nyttjats.
Kommunförbundet (tror jag det var) skrev en irriterad artikel om det för något år sedan när det spreds vandringssägner i media om att kommunerna blockerade bostadsproduktion. Där listade man vilket lågt utnyttjande det var. (Tror Lund var värst med endast 20% utnyttjade byggrätter).

Men utvecklarna måste ju vänta in högre bostadspriser så de går runt. Och det är just det som hänt från 2013. Priserna har stigit snabbt och många byggrätter har blivit lönsamma, och därför har byggandet "exploderat".

Detta är logiskt och överensstämmer med fakta för alla som inte har ett axiom som säger att det är en bubbla.
2017-12-18, 21:14
Medlem
https://www.di.se/nyheter/sbab-boprisfallet-kommer-att-bli-varre/

Bostadspriserna i Stockholm har redan sjunkit med omkring 9 procent under det senaste kvartalet, men kommer förmodligen att falla ytterligare. Det säger SBAB:s vd Klas Danielsson till Bloomberg News.

Den plötsliga utbudsökningen har satt sina spår på bopriserna, och ett utökat amorteringskrav kommer att stänga ute en avsevärd del av tänkbara köpare från marknaden, konstaterar SBAB.

"Den aggregerade prisstatistiken för Sverige som helhet kanske inte ser så dramatisk ut, men det händer saker i centrala Stockholm och i städer som Uppsala och Örebro, där det finns ett extra stort utbud av nybyggda lägenheter", säger Klas Danielsson.

Priserna i centrala Stockholm har sjunkit med omkring 10-15 procent, tillägger han.

"Och de kan mycket väl sjunka ytterligare 10-15 procent."

Klas Danielsson tror att Finansinspektionen underskattar effekten av ett utökat amorteringskrav.

SBAB har analyserat de tänkbara effekterna för nya kunder för att se hur många som skulle påverkas av ett striktare krav. Enligt beräkningarna kommer 10-15 procent av de som omfattas inte att kunna låna pengar.

"En del kanske tycker att 10-15 procent inte är så mycket, men det är fel sätt att se det på. Om 10 procent tas bort från efterfrågesidan så är det rätt mycket. Det kan få stora effekter i områden där utbudet är för stort."

Vd:n anser att tidpunkten för FI:s utökade krav är illa vald då bankerna redan har stramat åt sina egna lånekriterier, marknaden håller på att kylas av och man ännu inte helt har utvärderat effekterna av de tidigare åtgärderna.

Klas Danielsson säger att han har gjort sig redo för "ytterligare prisnedgångar och en del otrevligheter på marknaden, i synnerhet i särskilda områden."
2017-12-18, 21:19
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Nu är det här inte en tråd om derivathandel, så jag vore tacksam om du höll dig till ämnet.
Eftersom du i likhet med den personen som kalla sig Alpha (psykologiskt väldigt avslöjande) tycks besitta en helt unik ekonomisk insikt begriper jag inte varför ni utnyttjar detta faktum på kanske just derivathandel istället för att sälja in era 'teorier' på Flashback.

Varför väljer man att inte vara mångmiljardär?
Nu handlar inte den här tråden om att den inte handlar om derivathandel så jag vore tacksam om du höll dig till ämnet.

Att DB har den mängden utestående derivat som jag redovisade är ett mycket större nationalekonomiskt hot mot Europa OM något går fel än dom bevisat modesta svenska fastighetspriserna som dessutom inte befinner sig i en bubbla.

Nu är det inte mitt kall att utbilda Er töntar i nationalekonomi så mitt tips för att du ska förkovra dig inom detta är att Du repetitionsläser vad Alpha skriver.
2017-12-18, 21:43
Medlem
Mess avatar
Det verkar vara enormt många som kommer lämna landet utifall inte SD får något gehör i politiken efter kommande val.

Jag ser det i de facebookgrupper som nu huserar samhällskritiska.

Om bara en del av alla dessa gör slag i saken så kommer bara det dra igång en bubbla med nedåtgående spiral. Och de som bestämt sig för att Dra tar nog de pengar de kan få så länge ekonomin bär annars.

Vad säger ni bubbel-experter om det faktumet ?.
2017-12-18, 21:47
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StiQan
https://www.hemnet.se/bostad/villa-194,4m2-osthammar-osthammars-kommun-husbacka,-tomt-nr-34-7770375

Trodde -70% var omöjligt.. Här är -73% på nybygge. Eller ja, de tog bort "själva huset", men det betyder att tomten går på 850,000. En betydande del av huset är alltså tomten, ca 30%

Det kryper sig närmare men man undrar vad detta är, man får ju en stark känsla om en familj som säljer i panik.

edit: Är väl Peab som säljer tomterna, så undra hur dom känner som byggde sina hus där bredvid för 18 miljoner.
Senast redigerad av sebno1 2017-12-18 kl. 21:49.
2017-12-18, 21:52
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Det verkar vara enormt många som kommer lämna landet utifall inte SD får något gehör i politiken efter kommande val.

Jo, men 99% av alla tuffa tangentbordskrigare gör inte det de säger att de ska göra. Det gäller för höger så väl som vänsterfolk. Se hur många amerikaner som svor att de skulle flytta till Canada om Trump blev president, och jämför sedan med faktiskt utfall. Jag ser ingen anledning att tro att svenska SD-röstare skulle vara mer pålitliga i detta avseende.
2017-12-18, 21:55
Medlem
Frihetskrigets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Jo, men 99% av alla tuffa tangentbordskrigare gör inte det de säger att de ska göra. Det gäller för höger så väl som vänsterfolk. Se hur många amerikaner som svor att de skulle flytta till Canada om Trump blev president, och jämför sedan med faktiskt utfall. Jag ser ingen anledning att tro att svenska SD-röstare skulle vara mer pålitliga i detta avseende.

Varför skulle man som svensk vilja bo kvar i Sverige för, när Sverige snart inte längre finns? Svenskar emigrerar i större tal nu än någonsin tidigare, och sannolikheten för att man väljer att flytta "hem" till kalifatet igen är nog obefintligt för majoriteten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in