2017-12-17, 23:27
Medlem
Som jag förstår det är det positiva med lagen att faktiska våldtäkter där man använder kryphål som "men hon sa faktiskt inte nej tillräckligt många gånger" för att bli friade.

Det negativa är att det är inte alltid man frågar rakt ut "ska vi sexa?" Utan det sker oftast genom kroppspråk och liknande.
Men som jag förstår det kan man bli dömd om man inte sagt ja?

Kan man isåfall kontra detta med att ingen sa ja så isåfall begick båda våldtäkt?

Någon som har koll får gärna informera mig
Citera
2017-12-17, 23:28
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
"Kommer inte" skrev du men något som styrker denna spekulation har du inte.

Jag har gett dig en framstående advokat med egen advokatfirma som säger att att vi redan har avskaffat rättssäkerheten i sexual och relationsmål med extremt starka uttalanden. När ord står mot ord fäller vi utan något mer hållbart än så, det är Sargon de Bassos ord och detta innebär att om man ska vara säker på att klara sig måste man kunna bevisa sin oskuld.
Ankedotisk bevisföring, lilla gubben. Det har jag redan förklarat för dig.
Citat:
Något starkare än så kan man inte lägga fram på att vi redan har omvänd bevisbörda men du är så ideologiskt förblindad att du avfärdar allt som inte överensstämmer med din ideologi. Sorgligt att se att det finns sådana som dig.
Lägre beviskrav, ej omvänd bevisbörda.

Tillbaka till diskussionen. Du påstod att denna nya samtyckeslag kommer att innebära en omvänd bevisbörda. Har du någon källa? Eller spekulerar du bara?
Citera
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3487
Det kommer inte dröja länge innan man måste skriva på ett kontrakt som måste förnyas var tionde minut för att få delta i samlag.
För några år sedan när samtyckeslagen också diskuterades gjordes ett nummer i en lokalrevy där man skämtade om denna typ av kontrakt.
När mannen i sketchen ville ha lite skönt med sin fru tog hon fram ett kontrakt med en lång, komplicerad juridisk text.
När dom slutligen hade gått igenom alla punkterna i kontraktet och skrivit under hade mannen tappat lusten.
Då påminde frun honom om att han hade skrivit under kontraktet så det var bäst att han ställde upp annars skulle hon anmäla honom för avtalsbrott, lol!

Skämt åsido blir det nog väldigt svårt att bevisa att samtycke fanns om någon ändrar sin historia i efterhand.
Jag är allvarligt oroad att rättssäkerheten blir försämrad av en samtyckeslag.
Citera
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Så i din värd har ordet "inte" betydelsen kanske/möjligtvis?
Nej betyder nej och inte betyder inte...
Nej, men jag syftade uppenbarligen på nutid och inte om hundra år.
Citera
2017-12-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ateistallan
Det intressant kommer ju om män börjar hävda att icke samtyckte förelåg för att kvinnan inte frågade.......tidigare har ju våldtäkt varit att man just tvingade sig till sex varav enbart kvinnor som den svaga parten varit målsägande. Nu kan dock män hävda att de blivit våldtagna med den nya lagen.
Ja det omvända gäller väl också om jag inte fattat fel,det var någon som undrade vad samtycke var så jag gav bara ett exempel på vad samtycke är....
Citera
2017-12-17, 23:35
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, men jag syftade uppenbarligen på nutid och inte om hundra år.
Varför skriver du inte det då?
Skall vi gissa oss till vad du menar i dina inlägg?
Skriv "inom överskådlig framtid", "under vår livstid" eller något liknande, din svenska är undermålig men om du pluggar hårt så finns möjlighet att du når upp till ett godkänt...ge inte upp.
Sen kan man fundera över varför inte 2018 om du tror att man kanske gör det i framtiden?
Citera
2017-12-17, 23:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Varför skriver du inte det då?
Därför att personer med mediokra språkförmågor kan läsa mellan raderna. Du verkar dock inte så begåvad så jag förstår varför du är förvirrad.
Citat:
Skall vi gissa oss till vad du menar i dina inlägg?
Skriv "inom överskådlig framtid", "under vår livstid" eller något liknande, din svenska är undermålig men om du pluggar hårt så finns möjlighet att du når upp till ett godkänt...ge inte upp.
Sen kan man fundera över varför inte 2018 om du tror att man kanske gör det i framtiden?
Därför att svenska rättsprinciper gäller idag och det är EU:s direktiv. Det skulle med andra ord vara omöjligt att slopa dessa rättsprinciper utan att vi får strikta sanktioner riktade mot oss.
Citera
2017-12-17, 23:47
Medlem
Chics avatar
Normala människor kommer inte att bry sig om detta, för de kan det där med samtycke och ömsesidig respekt.
Denna "lag" är för paranoida, drägg och dylikt. Ännu ett exempel på hur sjuklöver-regeringen väljer att dansa runt de riktiga orsakerna till allt sexuellt våld (massinvandringen och inkompatibla kulturer), och istället inför lagar som påverkar skötsamma personer.
Tror ni på allvar att en MENA-man som knappt kan språket kommer att kunna förstå "samtycke"?

Perfekt för er som kör på one-night stands, bäst att ha en lapp i bakfickan med sig hela tiden så ert ligg kan skriva på det mitt i fyllan innan ni skrider till verket.
Citera
2017-12-17, 23:50
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Därför att personer med mediokra språkförmågor kan läsa mellan raderna. Du verkar dock inte så begåvad så jag förstår varför du är förvirrad.
Därför att svenska rättsprinciper gäller idag och det är EU:s direktiv. Det skulle med andra ord vara omöjligt att slopa dessa rättsprinciper utan att vi får strikta sanktioner riktade mot oss.

Du använder en obehaglig härskarteknik i dina inlägg, du är obehaglig.
En lag om detta borde genast införas.
Citera
2017-12-17, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Det blir inte mer sant för att några filurer på FB säger att det är bullshit!

Fast tänk om dessa filurer på flashback faktiskt sitter med och utformar lagförslag, sitter med i utredningar mm? Flashback har medlemmar med alla möjliga jobb och erfarenheter.
Citera
2017-12-18, 00:06
Medlem
JustZlatans avatar
Givetvis måste lagen ändras nu när afghaner, marockaner, somalier, Aftonbladetanställda, kulturpersoner och annat pack inte förstår att man inte får våldta tjejer.
Senast redigerad av JustZlatan 2017-12-18 kl. 00:08.
Citera
2017-12-18, 00:22
Medlem
LucioFontanas avatar
Gud vilka satans idioter till regering. Snacka om skit som inte behövs? Vad är det de vill dölja för annan byk med detta meningslösa skit. Är det att polisen går ut pressmeddelande om att kvinnor inte ska gå ut ensamma i Malmö? Du får väll inte ha sex med nån som inte vill idag heller. Moralpanik o prat om onödig skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in