Citat:
Ursprungligen postat av
Nexus-6
”Det blir förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta.”
Vet inte hur ditt sexliv ser ut, Men jag minns inte att jag någonsin frågat eller fått ett ja till svar eller där tjejen inte aktivt visat att hon vill delta. Således behöver JAG inte förändra mitt beteende. Dock finns det rätt många här som inte förstår eller vill förstå vad samtycke och frivilligt sex är. Det i sig är ju ett bevis på att lagen behövs även om den rättsligt inte förändrar något. Motståndet är det bästa beviset på att vi behöver ordet samtycke.
Har inte läste ett enda inlägg som antyder detta. Har dock inte läst alla. Men många menar du.
Jag tvivlar. Helt övertygad om att en övervägande majoritet av Sveriges befolkning vet vad sexuellt samtycke betyder. Även de flesta våldtäktsmän vet såklart detta, men de våldtar ändå och kommer fortsätta med detta. Deras värderingar förändras inte av nån samtyckeslag då de såklart redan vet att samtycke krävs för att juridiskt inte begå något brott. Trams.
Frågan kvarstår dock. Vad förändras juridiskt och hur kommer detta göra skillnad i domstolar i verkligheten?
Om den inte ändrar något rättsligt varför har då miljoner? lagts på att utforma detta "slag i luften" lag?
Varför "slå sig för bröstet" för denna nya lag när ingen skillnad kommer att inträffa?
Om det inte rättsligt förändrar något men eventuellt då skickar rätt signaler. Har dom några belägg för detta? Har det prövats i andra länder med gott resultat? Eller är det bara tomt prat och pengarna i sjön?
Hade dessa pengar kunnat användas på något bättre sätt isåfall för att minska antalet sexövergrepp?