2017-12-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraSkitidag
precis, vad fan är samtycke? Nej är nej, ja är ja. Svårt att förstå för dagens obalanserade människor verkar det se ut som....

Enligt DN är samtycke ”Det blir förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta.”

Såbra. Upplys oss då om hur alla människor i Sverige aktivt visar att den vill delta i sex.
Kan olika människor visa detta på olika sätt? Kan dessa olika uttryck i "aktivt visar att den vill delta" tolkas olika av olika individer?

Så det är från och med nu förbjudet att ha sex eller byta sexställning om du enbart passivt visar att du vill delta?

Vad är aktivt. Kan det vara en tolkningsfråga?

Kontentan är dock. Vad är denna stora skillnaden mot hur lagstiftningen var tidigare?
Citera
2017-12-17, 21:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Som sagt, länka gärna till en källa som visar på att lagen i fråga kommer att innebära en omvänd bevisbörda. Jag vet att du inte kommer att länka till en sådan källa eftersom den inte existerar, med andra ord spekulerar du bara. Sargon De Basso påstår att beviskraven är lägre, inte omvända. Lägg ner detta nu, tack!

Jag länkade till en källa som sa att det du sa aldrig skulle hända redan har hänt, räcker inte det för ikväll? Borde det inte leda till vis eftertanke då detta är mycket allvarliga saker.

Sargon de Basso uttalade sig om dagens rättsläge och inte om denna kommande nya lag. Han konstaterade då att beviskraven redan är så lågt ställda i sexual- och relations-mål att det inte finns någon rättssäkerhet på dessa områden. Han konstaterar på fullt allvar att vi inte kan hålla dessa i Sverige och förslår rättegångar i Danmark som lösning. Det är fullkomligt extremt att advokat på allvar ser läget så och inget som lättvindigt bör viftas bort.

Ta inte detta som en kamp att vinna debatten utan ta bekymren på allvar.

Lyssnapå detta från 9:30 in i intervjun:
https://www.youtube.com/watch?v=KXN0qMdb264
Citera
2017-12-17, 21:40
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Helt vansinnig lag. Men förmodligen släpps den igenom eftersom Sverige är vansinnesfeminismens ideologiska flaggskepp. Nåja, ge det trettio år till, sen är det sharia som gäller och då blir det andra bullar.
Är inte det här första steget? För det här är en tukt lag.
Vad jag förstått finns det väldigt hårda sådana i Saudiarabien tex, så det här ett steg åt det hållet.
Senast redigerad av Tarstan 2017-12-17 kl. 21:45.
Citera
2017-12-17, 21:40
Medlem
Citat:
Nöten som sade "lagen står på tjejernas sida" uttrycker sig bristfälligt. Det hon/han antagligen menade var att det finns ett problem i dagens samhälle där de flesta våldtäktsoffer är kvinnor. Denna samtyckeslag införs antagligen på grund av detta kvinnoproblem, men självfallet kommer lagtexten att gälla både män och kvinnor.

Men hur kommer detta leda till att fler som våldtar någon rättmätigen blir dömd?

Det är fortfarande ord mot ord?

Så vad blir skillnaden i verkligheten och inte bara i fina ord?
Citera
2017-12-17, 21:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag länkade till en källa som sa att det du sa aldrig skulle hända redan har hänt, räcker inte det för ikväll? Borde det inte leda till vis eftertanke då detta är mycket allvarliga saker.

Sargon de Basso uttalade sig om dagens rättsläge och inte om denna kommande nya lag. Han konstaterade då att beviskraven redan är så lågt ställda i sexual- och relations-mål att det inte finns någon rättssäkerhet på dessa områden. Han konstaterar på fullt allvar att vi inte kan hålla dessa i Sverige och förslår rättegångar i Danmark som lösning. Det är fullkomligt extremt att advokat på allvar ser läget så och inget som lättvindigt bör viftas bort.

Ta inte detta som en kamp att vinna debatten utan ta bekymren på allvar.

Lyssnapå detta från 9:30 in i intervjun:
https://www.youtube.com/watch?v=KXN0qMdb264
Som sagt, länka gärna till en källa som styrker ditt ursprungliga påstående om att denna nya lag kommer innebära en omvänd bevisbörda. Jag bryr mig inte om Sargon De Bosses anekdoter, de är irrelevanta för diskussionen.
Citera
2017-12-17, 21:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TBESD
Men hur kommer detta leda till att fler som våldtar någon rättmätigen blir dömd?

Det är fortfarande ord mot ord?

Så vad blir skillnaden i verkligheten och inte bara i fina ord?
Jag har aldrig påstått att jag personligen tror att denna lag kommer att vara effektiv.
Citera
2017-12-17, 21:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Som sagt, länka gärna till en källa som styrker ditt ursprungliga påstående om att denna nya lag kommer innebära en omvänd bevisbörda. Jag bryr mig inte om Sargon De Bosses anekdoter, de är irrelevanta för diskussionen.

Sargon de Basso säger att det redan idag inte krävs något direkt mer än kvinnans ord och lite sidobevisning som inte styrker något i sak (t.ex. att kvinnan berättat för andra eller att det kan bevisas att de haft sex).

Det är alltså i praktiken redan omvänd bevisbörda, kan inte mannen bevisa sin oskuld kan han döman utan mycket mer än kvinnans ord. Det var som sagt därför Sargon de Basso säger att det inte funkar att hålla sådana här mål i Sverige.
Citera
2017-12-17, 21:48
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag personligen tror att denna lag kommer att vara effektiv.
Är du inte liberal?
Hur kan du som liberal stötta detta förslaget?
Ungliberalernas hjärtefråga är ju att man skall få ha sex med syskon och ha laglig rätt att ärva farmors ruttnande lik och få ha sex med liket...
Så hur hade du tänkt att du skulle kunna inhämta samtycke från farmor när hon befinner sig i ett förruttnande stadie?
Citera
2017-12-17, 21:48
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Sargon de Basso säger att det redan idag inte krävs något direkt mer än kvinnans ord och lite sidobevisning som inte styrker något i sak (t.ex. att kvinnan berättat för andra eller att det kan bevisas att de haft sex).
Anekdot och irrelevant. Har du en källa som styrker ditt ursprungliga påstående att denna nya lag kommer att innebära omvänd bevisbörda? Jag väntar.
Citat:
Det är alltså i praktiken redan omvänd bevisbörda, kan inte mannen bevisa sin oskuld kan han döman utan mycket mer än kvinnans ord. Det var som sagt därför Sargon de Basso säger att det inte funkar att hålla sådana här mål i Sverige.
Nej, lägre beviskrav. Det är en stor skillnad. Vet du inte vad omvänd bevisbörda betyder?
Citera
2017-12-17, 21:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Är du inte liberal?
Hur kan du som liberal stötta detta förslaget?
När har jag stöttat detta förslag?
Citat:
Ungliberalernas hjärtefråga är ju att man skall få ha sex med syskon och ha laglig rätt att ärva farmors ruttnande lik och få ha sex med liket...
Så hur hade du tänkt att du skulle kunna inhämta samtycke från farmor när hon befinner sig i ett förruttnande stadie?
Läs på lite.
Citera
2017-12-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
”Det blir förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta.”

Vet inte hur ditt sexliv ser ut, Men jag minns inte att jag någonsin frågat eller fått ett ja till svar eller där tjejen inte aktivt visat att hon vill delta. Således behöver JAG inte förändra mitt beteende. Dock finns det rätt många här som inte förstår eller vill förstå vad samtycke och frivilligt sex är. Det i sig är ju ett bevis på att lagen behövs även om den rättsligt inte förändrar något. Motståndet är det bästa beviset på att vi behöver ordet samtycke.

Har inte läste ett enda inlägg som antyder detta. Har dock inte läst alla. Men många menar du.
Jag tvivlar. Helt övertygad om att en övervägande majoritet av Sveriges befolkning vet vad sexuellt samtycke betyder. Även de flesta våldtäktsmän vet såklart detta, men de våldtar ändå och kommer fortsätta med detta. Deras värderingar förändras inte av nån samtyckeslag då de såklart redan vet att samtycke krävs för att juridiskt inte begå något brott. Trams.

Frågan kvarstår dock. Vad förändras juridiskt och hur kommer detta göra skillnad i domstolar i verkligheten?

Om den inte ändrar något rättsligt varför har då miljoner? lagts på att utforma detta "slag i luften" lag?
Varför "slå sig för bröstet" för denna nya lag när ingen skillnad kommer att inträffa?

Om det inte rättsligt förändrar något men eventuellt då skickar rätt signaler. Har dom några belägg för detta? Har det prövats i andra länder med gott resultat? Eller är det bara tomt prat och pengarna i sjön?

Hade dessa pengar kunnat användas på något bättre sätt isåfall för att minska antalet sexövergrepp?
Senast redigerad av TBESD 2017-12-17 kl. 22:04.
Citera
2017-12-17, 21:55
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Anekdot och irrelevant. Har du en källa som styrker ditt ursprungliga påstående att denna nya lag kommer att innebära omvänd bevisbörda? Jag väntar.
Man kan ju fråga sig hur bevisbördan kommer att se ut.
Man kan tänka sig att i princip borde det räcka med kvinnans ord om ett nej, annars faller hela lagen.
Alltså måste mannen bevisa sin oskuld, åtminstone är risken mycket stor att lagen kommer utformas så med tiden. Men det är klart, låsa in massor med män, jag vet inte, det kommer kanske inte gå? Införa tukthus igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in