Citat:
Ursprungligen postat av
bluemore
Lagen kommer inte betyda så mycket i praktiken. Det gäller fortfarande att ord står mot ord och det är väldigt svårt att bevisa att ena parten inte samtyckte om den andre parten hävdar motsatsen..
Var inte så säker på det. En av ändringarna i lagen är även att anmälaren ska få målsägarbiträde direkt. Har man följt utbildningen på senare tid har man märkt hur feministiska kurser som hur man ska hantera kvinnors problem har gjorts obligatoriska i alla inblandade instanser, och tittar vi på historien så lär dessa kurser ofta ut hur kvinnan ska få stöd att få motparten fälld.
Det går så klart inte att säga något i förtid, men för mig ser det ut som att någon som anmäler nu kommer att bli coachad från start i vad de bör och inte bör säga för att inte underminera chansen att få motparten fälld. Blir kvinnan då coachad att säga "Jag gjorde inget som kan uppfattas som en invit" så kan det räcka väldigt långt.
Tittar man även på motiv så ser man ju att detta knappast görs av annan anledning än att faktiskt minska bevisbördan efter feministisk tryck. Det kommer inte sluta väl, det är jag övertygad om.
Men å andra sidan, det spelar nog inte så stor roll längre. Vissa kommer att få offra sig, och de får helt enkelt skylla sig själva. Väljer man att se blint på vad som händer och hur saker och ting numera fungerar så får man tyvärr ta konsekvenserna av det.