2017-12-17, 20:56
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och dina exempel som jag berörde är inte samtycke till sex som jag skrev. Att de flesta normala personer uppfattar det så är en annan sak.

Det finns två mål med denna lag:

1. Regeringen vill visa att de gör något utan att bry sig om att göra någon verklig skillnad

2. Att flytta bevisbördan till mannen så att kvinnans ord ska räcka i framtiden. Detta är feministernas mål och det sur ut som de är på väg att lyckas.

1. De vill göra skillnad ja.

2. En extrem tolkning som saknar grund. Aktiv handling är det som sker vid sex där båda parter vill. Du har inte kunnat påvisa att så inte är fallet, därav har du inte velat svara på min fråga om vad samtycke är.
Citera
2017-12-17, 20:56
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Inte alls omöjligt om det skett i samtycke. I sämsta fall är det ord mot ord. Men det är klart om du inte har några ord utan du trodde, det verkade som kan du ha ett problem. Men det är ju rätt sällan två personer möts och helt plötsligt har sex utan någon som helst interaktion eller samtal.
En ärlig fråga, om det som skrivs i artikeln är det nya lagförslaget...är du oskuld, våldtäktskvinna, världens tråkigaste ligg eller bara dum i huvudet?
Citat:
– Sex ska vara frivilligt och är det inte frivilligt är det olagligt, säger Stefan Löfven.

– Fler handlingar kommer att räknas som våldtäkt och straffen höjs. Men lagen är också ett verktyg för att förändra attityder och värderingar i vårt samhälle, fortsätter han.
Redan idag är det olagligt att ha sex med någon som inte gör det frivilligt.
Sen att använda en ny lag för att förändra värderingar?
Om jag någonsin får samma värderingar som svetsarn så hoppas jag att någon skjuter mig...
Citat:
Med en samtyckeslag förtydligas frivilligheten. Att en person vill vara med måste vid varje nytt moment i sexakten uttryckas antingen genom att denne säger det eller visar det.

Detta kommer att göra sexakten lika erotisk som dom gånger Jehovas vittnen försöker forcera din dörr för att frälsa dig.
Citat:
– Den lagstiftning som vi kommer att besluta om på torsdag är ett stort steg. Jag utesluter inte att vi kommer att behöva göra mer, säger Morgan Johansson.
Detta kanske är det man bör oroa sig mest över, att dom kommer med ännu galnare förslag och med tanke på alla övergrepp och våldtäkter i riksdag och regering så borde kanske riksdagen inte få fatta denna typen av beslut...dom med värst kvinnosyn verkar ju vara vänsterpolitiker.

Så hur är det...frågar du alltid din partner om denne tycker det är ok innan du byter ställning eller börjar utföra oralsex under sexakten?
Om inte hur många våldtäkter har du begått?
Eller är det bara män som behöver inhämta samtycke?
Citera
2017-12-17, 20:57
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraSkitidag
precis, vad fan är samtycke? Nej är nej, ja är ja. Svårt att förstå för dagens obalanserade människor verkar det se ut som....

Många som ser feministspöken.
Citera
2017-12-17, 20:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Samtycke måste kunna styrkas.
Du förstår väl att Sverige inte kommer att överge en av de viktigaste rättsprinciperna, eller är du så naiv? Samtyckeslagar finns i flera andra länder utan att bevisbördan är omvänd. Med andra ord går det alldeles utmärkt att kombinera en samtyckeslag med principen om oskyldighetspresumtion.
Citera
2017-12-17, 21:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag hoppas och utgår från att den formuleras så, men jag såg tidigare idag något citat där det hela motiverades med att "lagen står på tjejernas sida" (ur minnet).
Nöten som sade "lagen står på tjejernas sida" uttrycker sig bristfälligt. Det hon/han antagligen menade var att det finns ett problem i dagens samhälle där de flesta våldtäktsoffer är kvinnor. Denna samtyckeslag införs antagligen på grund av detta kvinnoproblem, men självfallet kommer lagtexten att gälla både män och kvinnor.
Citera
2017-12-17, 21:02
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Så tolkar jag det med. Men retoriken kommer ha en normerande effekt på sikt. Vi kommer diskutera samtycke, vi kommer veta att det krävs det vid sex. En attitydförändring som leder till en beteendeförändring och färre våldtäkter.
Jag tänker som så att om det inte finns något samtycke så är det redan olagligt. Varför inte utforma en lag som fångar upp gråzoner eller helt enkelt bara höja straffen för pedofiler och liknande smuts. Vad händer om två parter anmäler varandra för avsaknad av samtycke? jag antar att båda blir friade då, men tänk ett sjukt scenario där ingen givit den andra samtycke och båda hamnar i sängen och båda väljer att anmäla dagen efter. Känns som att det borde finnas bättre lösningar på problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du förstår väl att Sverige inte kommer att överge en av de viktigaste rättsprinciperna, eller är du så naiv? Samtyckeslagar finns i flera andra länder utan att bevisbördan är omvänd. Med andra ord går det alldeles utmärkt att kombinera en samtyckeslag med principen om oskyldighetspresumtion.
Hur ser samtyckeslagen ut i andra länder, har du några exempel? jag tänkte om den hjälper överhuvudtaget eller om det bara är andra straff och namn på det brott man begått?
Citera
2017-12-17, 21:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Lyssnapå detta från 9:30 in i intervjun:
https://www.youtube.com/watch?v=KXN0qMdb264
Citera
2017-12-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraSkitidag
Förklara dig....både för man och kvinna?
Det är det som många har svårt att fatta, därav denna lag.

Man eller kvinna gör givetvis ingen skillnad.
Citera
2017-12-17, 21:05
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
En ärlig fråga, om det som skrivs i artikeln är det nya lagförslaget...är du oskuld, våldtäktskvinna, världens tråkigaste ligg eller bara dum i huvudet?

Redan idag är det olagligt att ha sex med någon som inte gör det frivilligt.
Sen att använda en ny lag för att förändra värderingar?
Om jag någonsin får samma värderingar som svetsarn så hoppas jag att någon skjuter mig...

Detta kommer att göra sexakten lika erotisk som dom gånger Jehovas vittnen försöker forcera din dörr för att frälsa dig.

Detta kanske är det man bör oroa sig mest över, att dom kommer med ännu galnare förslag och med tanke på alla övergrepp och våldtäkter i riksdag och regering så borde kanske riksdagen inte få fatta denna typen av beslut...dom med värst kvinnosyn verkar ju vara vänsterpolitiker.

Så hur är det...frågar du alltid din partner om denne tycker det är ok innan du byter ställning eller börjar utföra oralsex under sexakten?
Om inte hur många våldtäkter har du begått?
Eller är det bara män som behöver inhämta samtycke?

”Det blir förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta.”

Vet inte hur ditt sexliv ser ut, Men jag minns inte att jag någonsin frågat eller fått ett ja till svar eller där tjejen inte aktivt visat att hon vill delta. Således behöver JAG inte förändra mitt beteende. Dock finns det rätt många här som inte förstår eller vill förstå vad samtycke och frivilligt sex är. Det i sig är ju ett bevis på att lagen behövs även om den rättsligt inte förändrar något. Motståndet är det bästa beviset på att vi behöver ordet samtycke.
Citera
2017-12-17, 21:08
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Lyssnapå detta från 9:30 in i intervjun:
https://www.youtube.com/watch?v=KXN0qMdb264
Och vad har detta att göra med denna nya lag? Hur vet du att omvänd bevisbörda kommer att gälla? Eller spekulerar du bara?
Citera
2017-12-17, 21:10
Medlem
Lagen gäller givetvis inte för skäggbarn, dvs kriminella invandrare vilka i något stadium av rättegångsprocessen hävdar att de är under 18 år, oavsett verklig ålder. Annars skulle det försvåra utrotandet av det svenska folket.
Citera
2017-12-17, 21:10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Nöten som sade "lagen står på tjejernas sida" uttrycker sig bristfälligt. Det hon/han antagligen menade var att det finns ett problem i dagens samhälle där de flesta våldtäktsoffer är kvinnor. Denna samtyckeslag införs antagligen på grund av detta kvinnoproblem, men självfallet kommer lagtexten att gälla både män och kvinnor.
Nöten i fråga verkas vara hans excellens svetsministern och jag gissar att det jag läste var en dålig sammanfattning.
Vid 1.08:
"... alla de flickor och kvinnor som utsätts för trakasserier och sexualbrott ska veta att vi är kompromisslösa mot sexualbrotten. Samhället står på er sida..."
http://hls0.04763-od0.dna.qbrick.com/04763-od0/_definst_/ncode/2017-12-17/smil:171217%20Presstraff%20med%20statsministern%20 i%20K_ipad_580a6fb3/playlist.m3u8
Filmen finns just nu också på http://www.regeringen.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in