2017-12-17, 20:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
På vilket sätt kommer denna lag innebära omvänd bevisbörda?

Samtycke måste kunna styrkas.

Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Så vad är samtycke?

Samtycke till sex är förstås inte att hon knäpper upp din skjorta eller att hon följer med till sovrummet, det kan hon göra utan att vilja ha sex med dig förstås. Trodde du verkligen annat?
Citera
2017-12-17, 20:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Enligt DN är samtycke ”Det blir förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta.”

Men inte enligt dig?

Jaså var utläste du att jag sagt något emot detta?
Citera
2017-12-17, 20:41
Medlem
LFCYNWAs avatar
Hur ska denna lag få fler dömda för våldtäkt? saknas bevis så står ord mot ord och vad jag har läst mig till så finns det inget som ändras in den aspekten. Finns det bevis så måste ju lagen som gäller nu vara tillräcklig för en fällande dom.
Citera
2017-12-17, 20:43
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Samtycke måste kunna styrkas.

Samtycke till sex är förstås inte att hon knäpper upp din skjorta eller att hon följer med till sovrummet, det kan hon göra utan att vilja ha sex med dig förstås. Trodde du verkligen annat?

Men snälla det var några exempel på när när den du ska ha sex med är aktiv. Ska jag räkna upp alla aktiva handlingar som sker vid normal sex blir det en sexnovell. Svara gärna på frågan istället! Vad är samtycke?
Citera
2017-12-17, 20:44
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaså var utläste du att jag sagt något emot detta?
Jag beskrev aktiva handlingar men du menar att de inte är aktiva handlingar eller?
Citera
2017-12-17, 20:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men snälla det var några exempel på när när den du ska ha sex med är aktiv. Ska jag räkna upp alla aktiva handlingar som sker vid normal sex blir det en sexnovell. Svara gärna på frågan istället! Vad är samtycke?

Och dina exempel som jag berörde är inte samtycke till sex som jag skrev. Att de flesta normala personer uppfattar det så är en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Hur ska denna lag få fler dömda för våldtäkt? saknas bevis så står ord mot ord och vad jag har läst mig till så finns det inget som ändras in den aspekten. Finns det bevis så måste ju lagen som gäller nu vara tillräcklig för en fällande dom.

Det finns två mål med denna lag:

1. Regeringen vill visa att de gör något utan att bry sig om att göra någon verklig skillnad

2. Att flytta bevisbördan till mannen så att kvinnans ord ska räcka i framtiden. Detta är feministernas mål och det sur ut som de är på väg att lyckas.
Citera
2017-12-17, 20:47
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:

Så tolkar jag det med. Men retoriken kommer ha en normerande effekt på sikt. Vi kommer diskutera samtycke, vi kommer veta att det krävs det vid sex. En attitydförändring som leder till en beteendeförändring och färre våldtäkter.
Citera
2017-12-17, 20:51
Medlem
BaraSkitidags avatar
Citat:
precis, vad fan är samtycke? Nej är nej, ja är ja. Svårt att förstå för dagens obalanserade människor verkar det se ut som....
Citera
2017-12-17, 20:52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Varför skulle den inte stå på männens sida? Denna lag gäller både män och kvinnor.
Jag hoppas och utgår från att den formuleras så, men jag såg tidigare idag något citat där det hela motiverades med att "lagen står på tjejernas sida" (ur minnet).
Citera
2017-12-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraSkitidag
precis, vad fan är samtycke? Nej är nej, ja är ja. Svårt att förstå för dagens obalanserade människor verkar det se ut som....
Varken ja eller nej är ett nej.
Citera
2017-12-17, 20:55
Medlem
BaraSkitidags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Varken ja eller nej är ett nej.
Förklara dig....både för man och kvinna?
Senast redigerad av BaraSkitidag 2017-12-17 kl. 20:58.
Citera
2017-12-17, 20:55
Avslutad
Citat:

Kommer bli en oerhört komplicerad lag att uppfölja. Om kvinnan godkänt sexet så blir det svårt att i en domstol hävda att hon blivit våldtagen i efterhand.
Man kan ju även hota kvinnan att skriva under under en våldtäkt och då kanske hon aldrig kan få upprättelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in