2017-12-17, 11:23
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noitisnt
Max 20% av utbildningens platser får gå till sökande med grundläggande behörighet B.
Jag tror inte det är jämförbart med en urvalsgrupp som bara konkurrerar med varandra, ex. högskoleprovgruppen när man söker till universitet.

Du har kuggat tre förtest varav ett på TCC? Det blir nog ditt största problem. Förtestet var märkbart lättare än övriga.

Oavsett:
Resultatet på urvalstesterna och personlig lämplighet väger mer än betygen.

Nej, jag kuggade första förtestet via datorn hösten 2011.
Citera
2017-12-17, 18:13
Medlem
Ni som tänker att söka nu bör vara beredda på att behovet kan se annorlunda ut när ni går ut.
På sikt är jag övertygad om att det kommer att finnas jobb. De stora operatörerna sägs vilja anställa hundratals lokförare de närmaste åren, sett till hela landet.

Men det är många utbildningar just nu och ca 20 klasser kommer att examineras 2017 t.o.m 2018.
Varje klass snittar 25 elever. Finns det så mycket jobb? Jag är lite skeptisk.

Här ser man pågående och kommande utbildningar:
http://www.jarnvagsjobb.se/utbildningar/praktik/lia-platser/
Det examinerades elever våren 2017 också som inte syns här.

TCC har 60v utb med 5 praktikperioder(LIA).
Protrain, MTR och Nässjöakademin har 44v utb med 3 praktikperioder.
Citera
2017-12-17, 18:40
Medlem
Ja det finns jobb, den farten som utbildas nu, täcker pensionsavgångarna ungefär. skulle jag säga upp mig idag skulle jag ha nytt jobb inom några timmar.
Citera
2017-12-18, 12:53
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
Ja det finns jobb, den farten som utbildas nu, täcker pensionsavgångarna ungefär. skulle jag säga upp mig idag skulle jag ha nytt jobb inom några timmar.
Just nu ja. Men med alla nya utbildningar som bildas kan marknaden lätt mättas mot senare delen av 2018. Sen kommer det även att bli intressant att se hur branschen hanterar bristen på LIA-handledare som bara kommer bli värre.
Citera
2017-12-18, 14:19
Medlem
Är nog beredd att hålla med om att det just nu är lätt att byta operatör inom lokföraryrket, men det utbildas en hel del lokförare på många orter nu i Sverige, bara i Stockholm finns det tre YH-utbildningar. Så småningom kommer det ju bli mer mättat med lokförare. Just nu kan ju nya lätta lokförare i stort sett välja och vraka bland arbetsgivarna och välja bort de som inte har så bra personalpolitik, men om något/några år räknar ju flera tågoperatörer med att vara i balans på lokförarfronten.

Handledar/körlärarbristen är ju något företagen får lösa, bättre betalt t.ex.
Citera
2017-12-18, 22:43
Medlem
Hur ska man gå tillväga om man gärna vill göra en Lia på en ort där det finns andra utbildningar som ligger närmare den orten och har sin Lia under ungefär samma period? Är det omöjligt att göra sin Lia på den orten då?
Citera
2017-12-19, 09:39
Medlem
Ordnar ni praktikplatserna själva eller är det någon samordnare på skolan som sköter det?
Annars är det väl bäst att kontakta det företaget du vill ha praktik på, även om utbildningarna som är på den orten också har praktik då är väl inte alla platser enbart vigda till dessa?

Bristen på handledare gör väl tyvärr att det blir svårare att få en plats, men omöjligt är det inte. Vilket företag är det du tänker att du vill till?
Citera
2017-12-19, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Ordnar ni praktikplatserna själva eller är det någon samordnare på skolan som sköter det?
Annars är det väl bäst att kontakta det företaget du vill ha praktik på, även om utbildningarna som är på den orten också har praktik då är väl inte alla platser enbart vigda till dessa?

Bristen på handledare gör väl tyvärr att det blir svårare att få en plats, men omöjligt är det inte. Vilket företag är det du tänker att du vill till?

Det brukar vara läraren som fixar praktikplatserna men om man fixar en egen plats så går det också bra. Det är SJ jag vill prova på och det verkar inte vara svårt att ta fram platser hos SJ i närheten av utbildningsorten men själva körningen skiljer sig lite grann från dom SJ platser som finns tillgängliga och den jag vill prova på. Har sagt till läraren att kolla upp om det går men det verkar svårt att få fram den på det sättet. Jag har inte riktigt några kontakter på den orten som jag vill prova på heller så det gör det också lite svårt.
Citera
2018-01-08, 10:07
Medlem
CommanderShepards avatar
Jahapp, hamnade på reservlistan.. Fick förra veckan reda på att jag blev reserv 1a och mina kollegor och kompisar går hela tiden och säger "Grattis! Har aldrig hört någon som har legat som reserv 1a och inte har kommit in"

Jag tror givetvis inte på dom, har under hela urvalsprocessen haft lite "fuck it, det går som det går" attityd så jag inte ska få upp förhoppningarna och sedan bli besviken.

Försöker fortfarande tänka att jag inte kommer att komma in men ändå känner jag att det mycket väl finns en verklig chans att jag kommer in. Kommer väl förmodligen sluta med att jag blir besviken ändå!

Om man söker igen nästa år, behöver man göra om hela urvalsprocessen då? Någon som vet?

Edit: Någon mer som lyckades komma in via reservplats?
Citera
2018-01-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard
Jahapp, hamnade på reservlistan.. Fick förra veckan reda på att jag blev reserv 1a och mina kollegor och kompisar går hela tiden och säger "Grattis! Har aldrig hört någon som har legat som reserv 1a och inte har kommit in"

Jag tror givetvis inte på dom, har under hela urvalsprocessen haft lite "fuck it, det går som det går" attityd så jag inte ska få upp förhoppningarna och sedan bli besviken.

Försöker fortfarande tänka att jag inte kommer att komma in men ändå känner jag att det mycket väl finns en verklig chans att jag kommer in. Kommer väl förmodligen sluta med att jag blir besviken ändå!

Om man söker igen nästa år, behöver man göra om hela urvalsprocessen då? Någon som vet?

Edit: Någon mer som lyckades komma in via reservplats?

jag kom in på reservplats 7 tror jag det var
Citera
2018-01-09, 09:29
Medlem
CommanderShepards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobzo
jag kom in på reservplats 7 tror jag det var

Oj wow! Tog det lång tid innan du blev erbjuden en plats?
Citera
2018-01-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard
Oj wow! Tog det lång tid innan du blev erbjuden en plats?

En dag efter utbildningen börja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in