2017-12-16, 08:45
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar

Vilka verkar mest demokratiska? Var ärlig nu...

Fortfarande en skurkregim som bryter flest FN-resolutioner i världen. För en apartheidockupation och dessutom har skaffat kärnvapen. Inte särskilt legitim om du frågar mig.

Ska vi nu skicka trupper och ockupera delar av Israel?
Citera
2017-12-16, 08:52
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag är nog mer kunnig än vad du är om klansamhällen, den vanligaste samhällsstrukturen i världen. Det är därför jag anser att det är en olycka att Väst tror att man kan gripa in och få till fungerande demokratier i andra länder. Det gäller Libyen, Syrien såväl som i ett framtida Kurdistan. Eller i Saudi för den delen. Har man noll koll på det så tycker jag inte att man ska försöka sig på några analyser.

I Syriens fall har det varit med all önskvärd tydlighet så. Genom att formligen dränka landet med vapen och annat militärt material så har väst en stor skuld i det inträffade. Det är inte bara vi som beskylls för att vara Assadister som ser detta, även starkt kritiska som van Dam anser att det fanns goda öppningar för en diplomatisk lösning i början av konflikten. Nu har Bashar Assad vunnit så någon alternativ seger existerar inte längre. Deal with it!

Du har inte forskat om något i hela ditt sorgliga liv så bespara oss dina analyser.

Haha, ja du din lilla kretin.. Din "kunnighet" vill jag veta mera utav. Eftersom du och dina gelikar avskyr formell utbildning så är givetvis mina dubbla magister värdelösa. Hur mäter du utbildning? Antal timmar vid foliehattsblogg? Assad och diplomati rimmar lika illa som lax med lök. Han fortsätter bomba urskiljningslöst varhelst han påstår att IS finns , helt i rysk stil. Ingen finess; är någon mot dig så bomba skiten
Citera
2017-12-16, 08:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Haha, ja du din lilla kretin.. Din "kunnighet" vill jag veta mera utav. Eftersom du och dina gelikar avskyr formell utbildning så är givetvis mina dubbla magister värdelösa. Hur mäter du utbildning? Antal timmar vid foliehattsblogg? Assad och diplomati rimmar lika illa som lax med lök. Han fortsätter bomba urskiljningslöst varhelst han påstår att IS finns , helt i rysk stil. Ingen finess; är någon mot dig så bomba skiten
Min "kunnighet" är totalt ointressant. Vad som är intressant är att se resultatet av USA:s, Israels och Västs "kunnighet". Tycker du verkligen att de har lyckats? De håller dessutom på att förlora kontrollen över hela regionen på köpet.
Citera
2017-12-16, 09:03
Medlem
humanlifes avatar
SAA närmar sig snabbt Nusras huvudkvarter i sydvästra Damaskus.
Citat:
Syrian Army One Step Closer to Al-Nusra's Strategic Bastion in Southwestern Damascus

TEHRAN (FNA)- The Syrian Army troops stormed the strongholds of Al-Nusra Front (Tahrir al-Sham Hay'at or the Levant Liberation Board) in Southwestern Damascus on Saturday and deployed only a thousand meters away from the terrorist group's key bastion in the region, a field source reported.

The source said that the army men that captured the hills of al-Baydha and al-Maqtoul al-Gharbi on Friday are now only one kilometer away from Beit Jinn Farm, the Al-Nusra's main stronghold in Southwestern Damascus.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13960925000308
Citera
2017-12-16, 09:04
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Min "kunnighet" är totalt ointressant. Vad som är intressant är att se resultatet av USA:s, Israels och Västs "kunnighet". Tycker du verkligen att de har lyckats? De håller dessutom på att förlora kontrollen över hela regionen på köpet.

Nej det är totalt fiasko västerländskt sett. Och Putin gör comeback ifrån kylan tillsammans med äckel såsom givetvis Assad och på ett svettigt hörn Iran. Turkiet agerar som ADHD-ungen man hamnade i samma läsgrupp med. Nä fy fan, det ser inte bra ut alls.. Och om det inte vore illa nog så leds vår planets ledstjärna utav en gropande jubelidiot.. Och för tillfället skattar jag i Sverige , nä som sagt det går inte bra just nu..
Citera
2017-12-16, 09:06
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Väääldigt "legitimt"... https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_presidential_election,_2014
Du är så otroligt okunnig om Syrien att du bör lägga av med din kaxighet!

Vem tror du strävar efter demokrati i Syrien?
Citera
2017-12-16, 09:11
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Kan du ge exempel på fler klassiska halmdockor? Jag menar för att bli klassisk måste ju en hel del föregås..

Kul för övrigt att det finns nån i vår västerländska hemisfär som vågar ryta till gentemot Assad och hans äckliga hantlangare (Assad är förvisso hantlangarnas hantlangare)
https://www.reuters.com/article/uk-mideast-crisis-syria-france/france-says-syrias-assad-not-looking-for-peace-committing-mass-crimes-idUKKBN1E91ZE
Frankrike samarbetar med Saudi och vad jag har läst har de inte skrikit högt över deras blockad och krigsbrott i Yemen, det är hyckleri! 2 fel gör inte 1 rätt.
Citera
2017-12-16, 09:13
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totijan
Frankrike samarbetar med Saudi och vad jag har läst har de inte skrikit högt över deras blockad och krigsbrott i Yemen, det är hyckleri! 2 fel gör inte 1 rätt.

Krigsbrotten i Jemen står Iran och deras proxis för.
Citera
2017-12-16, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

För att vara helt ärlig så är det ingen i Syrien som strävar efter riktigt demokrati som t.ex Schweiz har.
En del grupper har mer demokratiska inslag , andra har färre men alla har problem att kunna titulera sig demokratiska
Citera
2017-12-16, 09:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totijan
Nej hur mycket du än försöker linda in saken så är det tydligt för alla att han ärvde ämbetet efter sin pappa!
Det var till en början självklart att Bashars bror skulle överta ämbetet men då avled han hastigt. Vem försöker du övertyga?

De flesta som läst samhällskunskap känner igen efterträdarmönstret när det kommer till diktaturer och kungafamiljer lika som att vissa har problem med det och andra inte, det bara "är" så.
Med tanke på det stora antalet förbjudna partiern som finns och fanns i Syrien är det skrattretande att han skulle blivit vald av folket *korrekt och riktigt vald sett i svenska mått*

Sluta trampa vatten nu.
Du visar en översittarmentalitet när du kräver att val skall vara korrekt enligt svenska mått. I de flesta länder, även i Väst, finns det brister i valsystemet. Vi har t ex sett hur valet i USA fungerar. Den som fick flest röster blev inte president.

Och genomgående överallt är att den som får mest bidrag kan nå ut till folk på ett helt annat sätt än andra partier. Man behöver alltså inte alls förbjuda partier för att tävlingen skall bli orättvis.

Syrien har de senaste åren infört val både av president och parlament. Enligt valobservatörer gick det korrekt till. Och valdeltagandet var väldigt högt, folk reste långa vägar gör att kunna delta i valet.
Det riktades ingen kritik mot dessa val angående fusk. Däremot påstod naturligtvis USA att det var illegitimt.
Men USA är ju ingen domare över val i andra länder. En del tycks tro det.

Vad menar vi med demokrati? Jo, det är när folket bestämmer. Av allt av döma är folket i Syrien nöjda med sina val. DET är DET ENDA giltiga kriteriet på ett vals giltighet.

Sedan tycker jag vi skall ha överseende med länder som tar de första stegen med allmänna val. Det vore väl märkligt om de skulle vara perfekta på en gång, det var de inte hos oss, det har tagit många år.
Citera
2017-12-16, 09:21
Medlem
Citat:
Krigsbrotten i Jemen står Iran och deras proxis för.

Nog för att HOuthierna och Iran har en del att stå till svars för, men den Saudistödda blockaden av förnödenheter samt bombningar som dödat mängder civila kan du inte lägga på Iran och deras allierade
Citera
2017-12-16, 09:23
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Ja inte satan vill Assad ha demokrati, den saken är förmodligen det enda självklara i hela denna batalj.
Efter 8 års slakt finns väl knappt nån opposition kvar. Helt enligt Assads plan så i princip förintade IS oppositionen då de begav sig till byarna och sökte byalag. När detta byalag (oppositionen) sammanträdde så slaktade helt sonika IS hela bunten och vipps så var byn deras. Enkel, barbarisk och smått genial plan utarbetad av Alawi och en bunt elitsoldater ur Saddams livgarde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in