2017-12-16, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, jag framställer inte Assad i något svart/vitt perspektiv lika lite som jag gör det med t.ex. Gaddafi. Jag kan bara se det uppenbara att idag är Libyen en failed state med spridda jihad- och Daesh-grupperingar som härjar med infrastruktur i ruiner och slavmarknader samt okontrollerbar människosmuggling, och ingen lösning i sikte inte ens en plan. Libyen hade tidigare den högsta levnadsstandarden i Nordafrika.

Det hjälper inte att Nicki Haley står och gapar med fotografier i FN om Assads folkmord, det blir inte sannare för det. Lika lite som någon nu tror på henne om Jemen där hon missar att nämna att 0 Saudis har dött men 800.000 Jemeniter har gjort det.

Vad gäller rapporten så lyssnar gärna på dig om varför inte CAR är trovärdiga i sin bedömning att inga vapen har levererats till Jihadisterna och Daesh genom regeringens eller ryssarnas försorg, men däremot av USA, Turkiet, Saudi och allierade Jag för min del refererar till rapporten i fråga, artiklarna i väst-MSM är bara för att illustrera att narrativet nu förändras, och jag tror faktiskt att fler och fler i väst inte längre köper bilden av Assad som gasmördare. Däremot kan nog de flesta med kognitiv förmåga över hjärndöd förstå vad alla dessa vapenleveranser har medfört för Syrien och dess befolkning.

Edit:

columlynch‏
@columlynch

https://twitter.com/columlynch/status/941368842105884674

Haley’s ‘Smoking Gun’ on Iran Met With Skepticism at U.N.

http://foreignpolicy.com/2017/12/14/nikki-haley-yemen-houthi-rebels-iran-missiles-press-conference-pentagon-skepticism-united-nations-tr ump-nuclear-deal-diplomacy/

Det du säger är alltså att arabländerna måste ha en maktfullkomlig diktator som ledare, annars är det kört?
Citera
2017-12-16, 06:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Det du säger är alltså att arabländerna måsye ha en maktfullkomlig diktator som öedare, annars är det kört?
Det jag säger är att Västs misslyckande i Libyen beror inte på att Gaddafi inte hade infört demokrati i landet. Gå och lägg dig och sitt inte och sup på småtimmarna.
Citera
2017-12-16, 08:11
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det jag säger är att Västs misslyckande i Libyen beror inte på att Gaddafi inte hade infört demokrati i landet. Gå och lägg dig och sitt inte och sup på småtimmarna.

Trippla negationer där, det blir ju matematiskt plus. Fint att du härledde vetenskapligt så man slipper tjaffsa med en massa foliehattar.. Men som en parentes; har du koll på vilka klanar som styr Libyen nu? Är det månne samma jävla klanar som styrt i 2000 år innan Khadaffi ens var påtänkt? Självklart, men lite längre österut har de bara krigat i 1400 år (om vi bortser från Hessiterna) eftersom det är så jävla noga vem som eftersläktas,Muhammed. Förvisso har vi kristna krigat men om vi bortser från IRA så tycker iaf jag att vi västerlänningar är snäppet mera civiliserade. Men så kommer idioter såsom du och övriga putinister som försöker likställa totalitär propaganda med fri press. Putin applåder era små subversiva manövrar här på foliehattarnas foliehatt-tråd. Flytta för fan österut så jag kan vådaskjuta er när jag jagar björn..
Citera
2017-12-16, 08:12
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Återigen, varför är Assad legitim?

Norge erkänner Syrien som självständig stat och Assadregimen som representant för Syrien.

Citat:
- Norge anerkjenner selvsagt Syria som en suveren stat, og vi har fra norsk side konsekvent forholdt oss til at det er Assad-regimet som i folkerettslig forstand representerer staten Syria overfor verdenssamfunnet.

Norska regeringens hemsida: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/syria_anerkjennelse/id2546415/
Citera
2017-12-16, 08:14
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Jaså? Fråga kurderna hur legitim de tycker Slaktaren i Damaskus är hos dem. Eller hur legitim han är i Idlib.

Klarar man inte att hålla sitt territorium för att ens egna folk gör uppror så är man inte legitim.
Kurderna ser sig själv som legitim så det är ett orättvist exempel! De har samma tankar om Assad som Erodogan och Masum, de önskar ett eget land var än det må vara.

Ashraf Ghani i Afghanistan kan inte hålla sitt terrirtorium pga. flitigt krigande talibaner, de facto enligt dig så är han inte legitim?
Citera
2017-12-16, 08:17
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Norge erkänner Syrien som självständig stat och Assadregimen som representant för Syrien.

Norska regeringens hemsida: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/syria_anerkjennelse/id2546415/

Wow! Och Tadjikistan har officiellt påstått att Obama är en rymdödla. Eftersom all press är likvärdig enligt dig och övriga dårar så ..
Citera
2017-12-16, 08:23
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Wow! Och Tadjikistan har officiellt påstått att Obama är en rymdödla. Eftersom all press är likvärdig enligt dig och övriga dårar så ..

Klassisk halmdocka av dig.

Citat:
Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild
.
Citera
2017-12-16, 08:29
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Det du säger är alltså att arabländerna måste ha en maktfullkomlig diktator som ledare, annars är det kört?

Det där är en intressant frågeställning som bör utvecklas. Jag har forskat en del i den frågan. Allting blev mitt i allt jävligt komplicerat när en viss Muhammed började nojsa. Men redan innan ville ju araberna ha en stark ledare. På något sätt tycks utvecklingen stå stilla med totalitära regimer, tro fan att det blir i dagsläget "brain-drain" från skitländer såsom ryssland och iran.
Citera
2017-12-16, 08:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Trippla negationer där, det blir ju matematiskt plus. Fint att du härledde vetenskapligt så man slipper tjaffsa med en massa foliehattar.. Men som en parentes; har du koll på vilka klanar som styr Libyen nu? Är det månne samma jävla klanar som styrt i 2000 år innan Khadaffi ens var påtänkt? Självklart, men lite längre österut har de bara krigat i 1400 år (om vi bortser från Hessiterna) eftersom det är så jävla noga vem som eftersläktas,Muhammed. Förvisso har vi kristna krigat men om vi bortser från IRA så tycker iaf jag att vi västerlänningar är snäppet mera civiliserade. Men så kommer idioter såsom du och övriga putinister som försöker likställa totalitär propaganda med fri press. Putin applåder era små subversiva manövrar här på foliehattarnas foliehatt-tråd. Flytta för fan österut så jag kan vådaskjuta er när jag jagar björn..
Jag är nog mer kunnig än vad du är om klansamhällen, den vanligaste samhällsstrukturen i världen. Det är därför jag anser att det är en olycka att Väst tror att man kan gripa in och få till fungerande demokratier i andra länder. Det gäller Libyen, Syrien såväl som i ett framtida Kurdistan. Eller i Saudi för den delen. Har man noll koll på det så tycker jag inte att man ska försöka sig på några analyser.

I Syriens fall har det varit med all önskvärd tydlighet så. Genom att formligen dränka landet med vapen och annat militärt material så har väst en stor skuld i det inträffade. Det är inte bara vi som beskylls för att vara Assadister som ser detta, även starkt kritiska som van Dam anser att det fanns goda öppningar för en diplomatisk lösning i början av konflikten. Nu har Bashar Assad vunnit så någon alternativ seger existerar inte längre. Deal with it!

Citat:
Det där är en intressant frågeställning som bör utvecklas. Jag har forskat en del i den frågan. Allting blev mitt i allt jävligt komplicerat när en viss Muhammed började nojsa. Men redan innan ville ju araberna ha en stark ledare. På något sätt tycks utvecklingen stå stilla med totalitära regimer, tro fan att det blir i dagsläget "brain-drain" från skitländer såsom ryssland och iran.
Du har inte forskat om något i hela ditt sorgliga liv så bespara oss dina analyser.
Senast redigerad av arbetet 2017-12-16 kl. 08:39.
Citera
2017-12-16, 08:37
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Jaså? Fråga kurderna hur legitim de tycker Slaktaren i Damaskus är hos dem. Eller hur legitim han är i Idlib.

Klarar man inte att hålla sitt territorium för att ens egna folk gör uppror så är man inte legitim.

Fråga resten av Syrien utanför PKK kontrollerad territorium hur legitimt de tycker USA är som ockuperar landet. Ska Turkiet få sända trupper till Sverige och ockupera landet för att folk i Fittja inte tycker att Sveriges regering är legitim?
Citera
2017-12-16, 08:39
Medlem
Yaskos avatar
Citat:

Det verkar ju lyckats bättre än västs "liberala demokrati" a la Libyen, Afganistan och Irak. Inte västs uppgift att bestämma om andra legitima eller inte. De får sköta sitt så får länderna i väst sköta sitt.
Citera
2017-12-16, 08:41
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Klassisk halmdocka av dig.

.

Kan du ge exempel på fler klassiska halmdockor? Jag menar för att bli klassisk måste ju en hel del föregås..

Kul för övrigt att det finns nån i vår västerländska hemisfär som vågar ryta till gentemot Assad och hans äckliga hantlangare (Assad är förvisso hantlangarnas hantlangare)
https://www.reuters.com/article/uk-mideast-crisis-syria-france/france-says-syrias-assad-not-looking-for-peace-committing-mass-crimes-idUKKBN1E91ZE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in