2017-12-15, 21:01
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Väääldigt "legitimt"... https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_presidential_election,_2014
Godkänt av valobservatörer! Vad Usa sa är irrelevant.
Citera
2017-12-15, 21:04
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Då kan jag säga att regimen i Israel är inte legitim eftersom de har en massa FN resolutioner emot sig som de inte lyder. Ska vi nu skicka trupper till Israel via en massa proxys och ockupera eländet? Vem avgör vad som är legitim eller inte? USA?

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Godkänt av valobservatörer! Vad Usa sa är irrelevant.

Omständigheterna kring Israels senaste val: https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_legislative_election,_2015
Omständigheterna kring Syriens senaste val: https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_presidential_election,_2014

Här har vi statistiken från en internationellt respekterad opartisk observatör:
Israels demokrati-ranking: 7.85/10 poäng, plats #29/167 i världen
Syriens demokrati-ranking: 1.43/10 poäng, plats #166/167 i världen
Listan behandlar faktorerna valprocess och pluralism, medborgerliga rättigheter, regeringens funktionalitet, politiskt deltagande och politisk kultur. https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex

Vilka verkar mest demokratiska? Var ärlig nu...
Senast redigerad av Memestar 2017-12-15 kl. 21:11.
Citera
2017-12-15, 22:17
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Omständigheterna kring Israels senaste val: https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_legislative_election,_2015
Omständigheterna kring Syriens senaste val: https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_presidential_election,_2014

Här har vi statistiken från en internationellt respekterad opartisk observatör:
Israels demokrati-ranking: 7.85/10 poäng, plats #29/167 i världen
Syriens demokrati-ranking: 1.43/10 poäng, plats #166/167 i världen
Listan behandlar faktorerna valprocess och pluralism, medborgerliga rättigheter, regeringens funktionalitet, politiskt deltagande och politisk kultur. https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex

Vilka verkar mest demokratiska? Var ärlig nu...
Just nu är det minsta Syrien behöver en lektion i demokrati! Att ens jämföra Syrien och Israel på samma premisser idag är ett skämt.

Länder i stort behöver en centralmakt som kan hålla ihop landet och det går inte ifall man låter hundratals olika klaner, familjer, al qaida inspirerade grupper styra tillsammans utan då blir det inget annat än svart och hemskt och nöd och död och sorg.
Önskar du det Syriska folket fortsatt nöd eller eld upphör under en av alla diktatorerna i MÖ?
Citera
2017-12-15, 22:36
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totijan
Just nu är det minsta Syrien behöver en lektion i demokrati! Att ens jämföra Syrien och Israel på samma premisser idag är ett skämt.

Länder i stort behöver en centralmakt som kan hålla ihop landet och det går inte ifall man låter hundratals olika klaner, familjer, al qaida inspirerade grupper styra tillsammans utan då blir det inget annat än svart och hemskt och nöd och död och sorg.
Önskar du det Syriska folket fortsatt nöd eller eld upphör under en av alla diktatorerna i MÖ?
Det var Yasko som drog jämförelsen, jag bara förklarade varför den inte höll.

Varför skulle ett demokratiskt Syrien vara dömt att gå under? I denna teoretiska diskussion menar jag hållbar demokrati, inte mob rule som eskalerar i en ny diktatur, som arabiska våren mestadels resulterade i. Men visst, en stabil diktatur är bättre än en bräcklig diktatur i aspekten om folkets välmående; dock är båda ändå extremt dåliga.
Citera
2017-12-15, 23:24
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Det var Yasko som drog jämförelsen, jag bara förklarade varför den inte höll.

Varför skulle ett demokratiskt Syrien vara dömt att gå under? I denna teoretiska diskussion menar jag hållbar demokrati, inte mob rule som eskalerar i en ny diktatur, som arabiska våren mestadels resulterade i. Men visst, en stabil diktatur är bättre än en bräcklig diktatur i aspekten om folkets välmående; dock är båda ändå extremt dåliga.
Tack för att du svarar mig!
Demokratiskt Syrien skulle vara trevligt!
Jag har sett ett tydligt mönster under min uppväxt i realpolitik i MÖ och det är att de "goda" ledarna som vurmar och skriker högst att diktatorerna ska bort och folket ska befrias, folken lider och vi måste starta krig, yadda yadda yadda är de första som försvinner när landet blivit krossat och bara spillror finns kvar och landet står i förtvivlad nöd att byggas upp igen. Då vänds ryggarna.
Irakier och Libyer som "befriats" av USA exempelvis är inte ens välkommen till Amerika.

Jag skulle vara väldigt naiv ifall jag litade på att refrängen i denna Syrienvisa skulle sluta på ett annat sätt! PS. Jag instämmer med dig angående stabila diktaturer kontra bröckliga diktaturer
Citera
2017-12-15, 23:49
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Men Assad är vald av folket.
Nej hur mycket du än försöker linda in saken så är det tydligt för alla att han ärvde ämbetet efter sin pappa!
Det var till en början självklart att Bashars bror skulle överta ämbetet men då avled han hastigt. Vem försöker du övertyga?

De flesta som läst samhällskunskap känner igen efterträdarmönstret när det kommer till diktaturer och kungafamiljer lika som att vissa har problem med det och andra inte, det bara "är" så.
Med tanke på det stora antalet förbjudna partiern som finns och fanns i Syrien är det skrattretande att han skulle blivit vald av folket *korrekt och riktigt vald sett i svenska mått*

Sluta trampa vatten nu.
Citera
2017-12-16, 00:56
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totijan
Tack för att du svarar mig!
Demokratiskt Syrien skulle vara trevligt!
Jag har sett ett tydligt mönster under min uppväxt i realpolitik i MÖ och det är att de "goda" ledarna som vurmar och skriker högst att diktatorerna ska bort och folket ska befrias, folken lider och vi måste starta krig, yadda yadda yadda är de första som försvinner när landet blivit krossat och bara spillror finns kvar och landet står i förtvivlad nöd att byggas upp igen. Då vänds ryggarna.
Irakier och Libyer som "befriats" av USA exempelvis är inte ens välkommen till Amerika.

Jag skulle vara väldigt naiv ifall jag litade på att refrängen i denna Syrienvisa skulle sluta på ett annat sätt! PS. Jag instämmer med dig angående stabila diktaturer kontra bröckliga diktaturer
Jo det är sant, svårigheten är att faktiskt införskaffa hållbar demokrati efter revolutionen. Vad tycker du om Tunisien förresten? De sägs ju ofta vara det enda landet som faktiskt lyckades med arabiska våren, så vad gjorde de rätt isf?
Citera
2017-12-16, 04:55
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Men Assad är vald av folket.
I vilken värld då?
Citera
2017-12-16, 05:00
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
The ISIS Conspiracy That Ate the Web

The far left and far right have spun an incomplete and objective intelligence analysis to suggest America helped the jihadi army take over Syria.

https://www.thedailybeast.com/the-isis-conspiracy-that-ate-the-web 06.06.15 12:01 AM ET

Lägg av nu. De gamla sovjetiska och kinesiska vapnen kom från Gaddafis vapenlager och från USA och CIA:s uppköp i Östeuropa. Det var just en av anledningarna att man sökte sig dit. Då de redan var försedda med gamla östvapen behövde de ammunition som passade. Många av de sovjetiska och kinesiska vapnen Daesh och jihadisterna hade och som kom från regeringssidan stals ur vapenlagren av "rebellerna".

"These findings support widespread assumptions that the group initially captured much of its military materiel from Iraqi and Syrian government forces," the report said
Man kan säga att både din och rapportens påståenden är antaganden. Det är dock inget nytt att IS fått sina vapen, delvis, genom att attackera rebellerna. Det ska nämnas att Assadregimen direkt understödde IS:s attacker mot rebellerna med flygvapen. Detta har exemplifierats i senaste tiden av strider i norra Hama, där regimen bombat HTS när dessa stridit mot IS.

Du kan inte försöka att framställa konflikten som svart och vitt. Försök förstå att det finns nyanser i konflikten. Annars resonerar som vilken "hök" som helst.

Jag vill be dig igen att förklara för mig vad det är som du anser västerländsk tidning har missat om Assad? Att han är folkvald? Det är han inte. Att han är en änge? Det är han inte. Att rebellerna begått krigsbrott? Det nämns i varje FN rapport.

Det ironiska är också att det är en västerländsk tidning (the daily beast) som påstår att USA försedde IS med vapen. Ändå sitter folk och bölar över att västerländsk media är skit.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-12-16 kl. 05:03.
Citera
2017-12-16, 05:50
Medlem
Citat:
Syrien är enligt internationell rätt ett suveränt land. Deras statsskick är ovidkommande, men du bör veta att både Syriens president och parlament är valda av folket.

Enligt internationell rätt skall länder inte använda våld gentemot varandra. Att t ex invadera ett land är förbjudet. Man får däremot försvara sig mot angrepp.
USA med flera västländer har militär i Syrien, de gör bombräder i Syrien. Det är en kränkning av Syriens suveränitet och därmed illegalt.

Ryssland däremot är inbjuden av Syriens regering för att hjälpa till att bekämpa terroristerna som USA har beväpnat.

Slaktaren i Damaskus folkvald???? :-D
Citera
2017-12-16, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Ryssland är inbjuden av Syriens legitima regering. Medan USA byggt baser hos sin proxy som saknar legitimitet. Ingen skillnad mellan DAESH och PKKPYDYPGSDF. Alltså är USA inget annat ockupanter i främmande stats territorium.

Jaså? Fråga kurderna hur legitim de tycker Slaktaren i Damaskus är hos dem. Eller hur legitim han är i Idlib.

Klarar man inte att hålla sitt territorium för att ens egna folk gör uppror så är man inte legitim.
Citera
2017-12-16, 06:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Man kan säga att både din och rapportens påståenden är antaganden. Det är dock inget nytt att IS fått sina vapen, delvis, genom att attackera rebellerna. Det ska nämnas att Assadregimen direkt understödde IS:s attacker mot rebellerna med flygvapen. Detta har exemplifierats i senaste tiden av strider i norra Hama, där regimen bombat HTS när dessa stridit mot IS.

Du kan inte försöka att framställa konflikten som svart och vitt. Försök förstå att det finns nyanser i konflikten. Annars resonerar som vilken "hök" som helst.

Jag vill be dig igen att förklara för mig vad det är som du anser västerländsk tidning har missat om Assad? Att han är folkvald? Det är han inte. Att han är en änge? Det är han inte. Att rebellerna begått krigsbrott? Det nämns i varje FN rapport.

Det ironiska är också att det är en västerländsk tidning (the daily beast) som påstår att USA försedde IS med vapen. Ändå sitter folk och bölar över att västerländsk media är skit.
Nej, jag framställer inte Assad i något svart/vitt perspektiv lika lite som jag gör det med t.ex. Gaddafi. Jag kan bara se det uppenbara att idag är Libyen en failed state med spridda jihad- och Daesh-grupperingar som härjar med infrastruktur i ruiner och slavmarknader samt okontrollerbar människosmuggling, och ingen lösning i sikte inte ens en plan. Libyen hade tidigare den högsta levnadsstandarden i Nordafrika.

Det hjälper inte att Nicki Haley står och gapar med fotografier i FN om Assads folkmord, det blir inte sannare för det. Lika lite som någon nu tror på henne om Jemen där hon missar att nämna att 0 Saudis har dött men 800.000 Jemeniter har gjort det.

Vad gäller rapporten så lyssnar gärna på dig om varför inte CAR är trovärdiga i sin bedömning att inga vapen har levererats till Jihadisterna och Daesh genom regeringens eller ryssarnas försorg, men däremot av USA, Turkiet, Saudi och allierade Jag för min del refererar till rapporten i fråga, artiklarna i väst-MSM är bara för att illustrera att narrativet nu förändras, och jag tror faktiskt att fler och fler i väst inte längre köper bilden av Assad som gasmördare. Däremot kan nog de flesta med kognitiv förmåga över hjärndöd förstå vad alla dessa vapenleveranser har medfört för Syrien och dess befolkning.

Edit:

columlynch‏
@columlynch
Citat:
Asked about NHaley’s claim of irrefutable evidence Iran supplied missiles 2 Houthis, Sweden’s UN Ambassador said “info I have is less clear”

https://twitter.com/columlynch/status/941368842105884674

Haley’s ‘Smoking Gun’ on Iran Met With Skepticism at U.N.

Citat:
A U.N. panel of experts has reviewed missile fragments from the strike that show the missile resembles the Qiam-1, an Iranian-made Scud variant that lacks the tail fins typically found in Yemen’s previously known missile arsenal. The panel noted in a confidential report, which was obtained by Foreign Policy, that the missile also contained a tail component that bore the logo of an Iranian company targeted by U.S. and U.N. sanctions.

But the panel, which reported that the missile also contained an American-made component, concluded it “has no evidence as to the identity of the broker or supplier.”

http://foreignpolicy.com/2017/12/14/nikki-haley-yemen-houthi-rebels-iran-missiles-press-conference-pentagon-skepticism-united-nations-tr ump-nuclear-deal-diplomacy/
Senast redigerad av arbetet 2017-12-16 kl. 06:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in