2017-12-16, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hamnar man över 4.5 går det ganska snabbt att amortera ned till 4.
Folk mer rörlig lön kommer kunna amortera ännu fortare.
Folk med höga löner kommer att kunna spara ihop till stora kontantinsatser snabbare.

Hur snabbt bedömer du att det går för medianstockholmaren?
Han har 306000 kr/år i lön, skillnaden på 4.5 och 4.0 är 153000 kr. Efter skatt har han kring 220000 kr/år.
Lägg undan pengar till mat, ränta på lånet, avgift till föreningen. Det lär nog ta sin tid att amortera 153000 kr.

Hur snabbt bedömer du att det går för en högavlönad med med 1 miljon i årsinkomst? Han betalar ju även statlig skatt så det där med procenten skiljer sig lite...
2017-12-16, 00:32
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är inte den snabba försäljningen av påbörjade eller planerade brf i Stockholm beroende på att de köps/bokas av investerare/spekulanter?

De bokar en bostad och sätter in 50'000 kr som sedan avräknas mot priset. När huset börjar bli färdigt lägger de ut den till försäljning och har kanske tjänat 500'000 kr eller mer. Bra ränta på de satsade pengarna under 1-2 år.

De har heller aldrig behövt lägga ut hela insatsen då de säljs innan inflyttning. Nu när de ser att det är svårt att sälja till ett högre pris eller möjligen överhuvudtaget så bokas inte bostäderna längre av spekulanter.

Det finns säkert de som mist sina satsade 50'000 kr också som inte haft möjlighet att fullfölja köpet när det blev dags för inflyttning och inte fått sålt i tid.

Är det privatpersoner som sysslar med denna typ av spekulation eller är det mäklarna själv som gör det?

Väldigt bra poäng faktiskt, hur kan man ta fram mer exakt statistik kring det där ?
2017-12-16, 00:40
Medlem
sebno1s avatar
https://www.blocket.se/bostad/uthyres/stockholm?sort=&ss=&se=&ros=2&roe=9&bs=&be=&mre=&q =&q=&q=&is=1&save_search=1&l=0&md=th&f=p&f=c&f=b

Nu börjar man se vidden mer på uthyres på blocket också. Bara kikat först sidan och där är 50% av uthyrningen nyproducerade lägenheter (spekulanter månne?) eller med "mäklarbilder". Dom kräver fortfarande höga hyror men dom kommer nog snart få sänka priserna här med då utbudet har exploderat och folk inte är i samma akuta behov längre.

Sett några lägenheter i dom områden jag har kikat på BR som legat på hemnet men som nu har lagts ut på blocket som uthyres.
2017-12-16, 00:41
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och när priserna steg så var det bevis på en bubbla, finns det något marknadsläge som enligt dig inte bevisar att det är en bubbla?
Kanske när prisutvecklingen någorlunda följer löneutvecklingen.
Vad är din egen definition?
2017-12-16, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Väldigt bra poäng faktiskt, hur kan man ta fram mer exakt statistik kring det där ?
Ja det är ju hur fort man säljer ett nybygge, ofta redan innan en spade är satt i marken, som driver upp mängden bygge. Ju mer det byggs ju högre blir priserna. Med höga priser för brf så blir även hyran hög för hyreshus.
2017-12-16, 00:56
Medlem
Jag önskar att priserna föll med 10-30% men detta är inte vad jag ser. Snarare är det så att säljarna ligger kvar på samma nivåer som vanligt. Skillnaden är att det är bara dom som måste sälja sin lägenhet som priserna har gått ner. dvs dom har lagt ett skambud under utgångspriset och säljaren har accepterat för dom måste sälja bostaden.
Dagens amorterings regler gör snarare att folk inte vill sälja bostäderna för dom skulle få sämre villkor i bolånet om dom ens kan få ett. Dessutom är det bara dom dyraste bostäderna som sjunker. Snarare ökar konkurrensen om dom billigaste bostäderna.
2017-12-16, 01:37
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkillen
Nä, att bankekonomer går ut i media och varnar för krasch vore kontraproduktivt och tom svek mot arb.givaren! Vad de säger får vägas mot andra fakta...naturligtvis! Det jag säger är att jag hellre tar in deras analyser och väger det mot annan fakta än att jag använder random flashbackare som grund för mina åsikter!

Ta en ändå accepterad skribent som cornucopia, som har flaggat för en bobubbla i 7 år. Har han fått rätt nu? Efter 7 år! Ett barn begriper ju att det går ner nån gång, gäller att kunna tajma den förutspåelsen och det kan ingen göra! Vare sig bankekonomer eller flashbackare.

Nej, vill man ha rätt så ofta som möjligt så bör man förutspå uppgång till den helt säkert är bruten och nedgång till den helt säkert är bruten. Då får man rätt 90-95 procent av tiden.
2017-12-16, 01:41
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Sverige och i synnerhet Stockholm har sjukt höga priser jämförelsevis.

https://www.globalpropertyguide.com/Europe/Germany/Price-History

Tack för att du gjorde dig besväret att bemöta dumheterna. Det finns gott om städer med högre löner än Stockholm och lägre priser. Ingen stad har lägre löner och högre priser, inte ens Vancouver.
2017-12-16, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
https://www.blocket.se/bostad/uthyres/stockholm?sort=&ss=&se=&ros=2&roe=9&bs=&be=&mre=&q =&q=&q=&is=1&save_search=1&l=0&md=th&f=p&f=c&f=b

Nu börjar man se vidden mer på uthyres på blocket också. Bara kikat först sidan och där är 50% av uthyrningen nyproducerade lägenheter (spekulanter månne?) eller med "mäklarbilder". Dom kräver fortfarande höga hyror men dom kommer nog snart få sänka priserna här med då utbudet har exploderat och folk inte är i samma akuta behov längre.

Sett några lägenheter i dom områden jag har kikat på BR som legat på hemnet men som nu har lagts ut på blocket som uthyres.

Får man ta ett sånt högt pris som 14 papp I månaden? Det är väl nånting med att slå på 10%på hyran om det är möblerat? Kanske andra regler med brf om man får räkna med amortering och sånt
2017-12-16, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Tack för att du gjorde dig besväret att bemöta dumheterna. Det finns gott om städer med högre löner än Stockholm och lägre priser. Ingen stad har lägre löner och högre priser, inte ens Vancouver.
Att Tyskland (Europas motor) är så billigt kom som en överraskning faktiskt, det är klart att det finns städer som får Sthlm att verka dyrt men jämför du med London, Paris, Moskva, Tokyo mfl. så är Sthlm mycket billigt.
Senast redigerad av cashew30 2017-12-16 kl. 03:35.
2017-12-16, 03:33
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
Okej och NY och London 10xSthlms bostadspriser?

Klart det går att hitta nåt sunkigt billigt i Tyskland men inbilla mig inte att tyska storstäder är billigare än Sthlm. Visst det KAN vara det om det är oattraktiva objekt.

Mig veterligen är bostäderna i Berlin avsevärt billigare än i Stockholm, samt har hela tiden varit det under åtminstone ett par årtionden. Har du något som stödjer ditt påstående, eller drar du bara fram påståenden ur röven?
2017-12-16, 04:57
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Räntan är ägarens kostnad, och hyran följer räntan när konkurrens råder.

Rättelse: hyran följer räntan när perfekt konkurrens råder.

Jag håller med dig i princip. Jag menar dock att man visa en viss försiktighet med att överföra teoretiska resultat till verkligheten utan brasklappar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in