2017-12-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Festen är över för den här gången, bara att invänta nästa.

Jag och min kollega har under 10 års tid krängt 75 lägenheter, på spekulation som ni kallar det.

50 miljoner har jag tjänat.

Skulle vilja tro dig....haha
2017-12-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad menar du hindrar dom?
Rikshems-tomten visst inte, men vet du?

Hamnar man över 4.5 går det ganska snabbt att amortera ned till 4.
Folk mer rörlig lön kommer kunna amortera ännu fortare.
Folk med höga löner kommer att kunna spara ihop till stora kontantinsatser snabbare.

Alla amorteringskraven kommer att göra att hushållen sparar mer i bostaden. Och man kommer att köpa för större kontantinsatser.

Befolkningsökningen dokumenteras av SCB.
Men varifrån har du fått att det är 90% flyktingar utan pengar???
Under Alliansens 8 år var inte kommunerna tvungna att ta emot några flyktingar.
Vad jag kan påminna mig så har Stockholm varit ganska njugg med att ta emot asylsökande.
(Och det är väl inget som säger att de var precis medellösa).
Låter som det är mer fantasier av förvirrade bloggare.

När D Carnegie köpte hyreshus i Rinkeby/Husby kollade man upp hur stor andel bidrag av totalintäkterna hushållen där hade. Det var inte direkt värre än i hyreshusområden i största allmänhet och inte alarmerande mycket. Nu renoverar dom upp och höjer hyrorna och folk står i kö får att få det gjort.

Än märks det inte. Så trots det "enorma prisras" som varit har inte gjort att räntan ökat det minsta.

Japp bara så ni vet gott folk, det är enkelt att amortera bort en halv miljon. Det klarar ett par mitt i karriären på ett par månader, Sen är det full fräs igen, då anses ni kreditvärdiga
2017-12-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det var värst. Rika städer som Luxemburg och Frankfurt har i alla fall lägre priser än Stockholm.
Okej och NY och London 10xSthlms bostadspriser?

Klart det går att hitta nåt sunkigt billigt i Tyskland men inbilla mig inte att tyska storstäder är billigare än Sthlm. Visst det KAN vara det om det är oattraktiva objekt.
2017-12-15, 22:48
Medlem
varför regeringen fortfarande hjälplösa och kan inte lösa bostadskrisen som finns i Stockholm
2017-12-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle808
varför regeringen fortfarande hjälplösa och kan inte lösa bostadskrisen som finns i Stockholm
Vilken kris? Att inte alla har råd att bo i innerstan?
2017-12-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Läser man igenom allt han skriver så kan det vara så att han förstår hur det fungerar. Men ser man till hur han formulerar sig så undrar man om han är ute efter att lura folk. Det är mycket flumformuleringar.

Tar vi nu sakinnehållet:
* Vid utlåning så skuldsätter banken sig.
* Givet regleringarna så behöver bankerna öka på sitt egna kapital för att för att skuldsätta sig.
* ca 2011 stod priserna nästan still och det var låg nyproduktion och då ökade hushållen sina skulder med ca 150 mdr/år.

Sedan för han något verklighetsfrånvänt resonemang om att hushållen och bankerna inte kan skuldsätta sig i högre takt. Han bara hittar på det mitt upp i allt.

Det senaste året har hushållens skulder ökat med 283 mdr. Det menar han inte skulle ha varit möjligt. Hade artikeln varit från 2012 hade man kunnat förstå misstaget. Men den är helt färsk. Detta verkar helt mentalt handikappat.

Det är inget bekymmer för banker att öka sin balansräkning så länge de anser det vara en bra ide.
Vad skulle hindra Löfven från att låna upp 10 mdr extra och göra kapitaltillskott till SBAB? Då kan SBAB öka utlåningen med runt 100 mdr.

Inte heller har privatbankerna några sådana problem. Nyemission för att ta marknadsandelar och öka vinst är inget problem. Svenska bolån utgör ca 7% av Nordeas utlåning. Om Nordea vill kan man öka på det ganska mycket.

För en tid sedan var Rikshems VD ute i media och grät över att dom inte fick köpa tomter tillräcklig mycket subventionerat av skattebetalarna. Och nu är finansdirektören ute och svamlar. Verkar som det är någon agenda dom har. Borde vara så, för dom vill väl inte göra bort sig offentlig utan bra skäl.

Framför allt nämner han inte byggkostnaderna och Fackets skadliga inverkan. Vilken idiot, ja du har helt rätt, flummigt som fan. Hoppas du mailat karln och påpekat detta.
2017-12-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Vilken kris? Att inte alla har råd att bo i innerstan?

Något raljant uttryckt! I gbg så har jag inte en chans att få en hyreslght med mina 5 år i kön.....möjligtvis i en no go zone! Antar att sthlm är snäppet värre?

I en perfekt marknad skall det finnas lägenheter att hyra vid: inflyttning till stan, skilsmässa osv, det har vi inte idag!

I mitt resonemang så utgår jag från att alla inte har 400kkr till en kontantinsats. Eller för den delen inte blir kreditvänligt bedömd av banken.
2017-12-15, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30

Klart det går att hitta nåt sunkigt billigt i Tyskland men inbilla mig inte att tyska storstäder är billigare än Sthlm. Visst det KAN vara det om det är oattraktiva objekt.
Varför tror du att det ska vara SVINDYRT på riktigt i tyska städer?
2017-12-15, 23:52
Medlem
Var ska alla "nya" bo?

Jo de har inte pengarna, de har inte degen. Det är SJÄLVKLART att bosystemet kommer tok-kollapsa. Det var bara en tidsfråga.

Jag tror att svensk socialdemokrati kommer vara utplånad inom 10 år.
2017-12-16, 00:11
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30

Sverige och i synnerhet Stockholm har sjukt höga priser jämförelsevis.

Citat:
Berlin had the strongest y-o-y apartment price hike in the region in Q3 2017, rising by 18.63% to a median price of €3,593 per sq. m.

Citat:
Hanover apartment prices soared by 14.41% to a median price of €2,257 (US$2,633) per sq. m.

Citat:
Stuttgart, apartment prices rose by 14.02% to a median price of €2,813 (US$3,281) per sq. m.

https://www.globalpropertyguide.com/Europe/Germany/Price-History
2017-12-16, 00:22
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Från Norge får vi månatligen rapporter om försäljningen av nya bostäder, och kan se det "fria fall" som sker där. Senaste data från Boligprodusentenes forening igår visade att lägenhetsförsäljningen i landet sjönk med 47% i november.

Försäljningen av lägenheter rasar alltid i november december.
Brukar ta fart i februari.
2017-12-16, 00:27
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jag förstår verkligen inte varför säljare får panik och "MÅSTE SÄLJA TILL VARJE PRIS".

Det är bara att rida ut denna stormen. Behöver man inte sälja så känns det här som trams

Människan är flockdjur i uppgång som nedgång!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in