Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Blackwater har bytt namn och jag orkar inte googla. Klart att USA har CIA, Blackwater eller vad de nu heter idag, Mossad, turkarna, ryssarnas olika grupper är aktiva där. Fransmän och britterna också. Det stimmade ju duktigt då Trump sa något och folk härjade om att han avslöjat USAs hemliga operationer i området. Går säkert att googla fram. Visade sig att det hade redan skrivits spaltmeter om det innan.
Ja, att det finns diverse specialförband i Syrien är nog tämligen säkert, SAS är på plats. Jag har dock inte hittat något om Franska förband men jag kan tänka mig att *CASM är på plats och kanske förband från främlingslegionen. Sedan finns det garanterat lite grupper som s.a.s opererar fristående från rent militära förband. krig är smutsigt.
*CASM, motsvarar Navy Seals kan man säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Enligt wiki så är arméns officiella siffror 41 döda. Wiki har vidare uppgifter om att 73-101 privata ryska legoknektar skulle omkommit. Vad jag kommer ihåg skulle Ryssland ta en lag som tillåter rysk "Blackwater".
Wiki är väl så där i bland, men jag kan tänka mig att det förutom reguljära soldater finns lite annat på plats. Ryssarna har använt s.k kontraktsanställda innan i b.l.a Tjetjenien. Men klarhet i deras förluster lär vi aldrig få.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Intressant i wiki-artikeln är att de även tar upp flygplanet med röda arméns kör (eller vad de nu heter idag) som störtade i Svarta Havet på väg till Syrien. Följde en israelisk journalistgrupps rapportering om det. Ryssarnas undersökning ledde till att det inte var en bomb i planet. Undersökningsledaren sa att undersökningen fortsätter. Inga teorier presenterades. Kanske kapades planet elektroniskt.
Rysk olycksstatistik när det kommer till flyg är en dyster läsning, jag gissar på olycka faktiskt.