2018-01-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Stämmer detta så är det ju oerhört intressant. Förvånande att Turkiet stressar upp sig dock, trodde de skulle vänta med de östra delarna efter Afrin. Känns som att de vill spänna lite på musklerna här för att visa omvärlden att man verkligen kan kriga.
Spänna musklerna och visa att man kan kriga genom att ge sig på en sex år gammal milis?
Citera
2018-01-23, 20:49
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
PKK är anpassade för Bly. Happy hunting.
(Video)
https://mobile.twitter.com/ozkankayatmdk/status/955871820757991424

Krigets första offer är sanningen ett gammalt citat som alltid är relevant, sagt av den grekiske dramatikern Aiskylos

Filmen är från ett tv-spel

https://www.youtube.com/watch?v=VOxqspu46zI
Citera
2018-01-23, 20:50
Medlem
Karta över Afrin ifrån Sham

https://pbs.twimg.com/media/DUP0eo0WsAA4tNR.jpg

Sham Legion map showing Afrin operation
Citera
2018-01-23, 21:30
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RenRasigArie
Spänna musklerna och visa att man kan kriga genom att ge sig på en sex år gammal milis?

Vad förväntade du dig? Krig är otäckt men vill man överleva som nation är det nödvändigt ibland. Turkiet skulle få enorma problem om ett Kurdistan bildades precis intill sina gränser. Det hade varit förödande på alla sätt och vis. Jag stödjer knappast deras invasion, men jag förstår varför dem gör det.

Samtidigt tappade jag all respekt för kurderna när de lierade sig och välkomnade USA i norr, glöm inte bort att hade det inte varit för USA roll i denna konflikt så hade vi inte sett kriget idag. Tillsammans med Saudiarabien var det dem två som tryckte på resterande länder att stödja oppositionen i Syrien. De är vare sig du vill eller inte anledningen till att flera hundratusentals syriska och kurdiska samt andra minoriteter har mist sina liv.
Senast redigerad av Cents4 2018-01-23 kl. 21:37.
Citera
2018-01-23, 21:41
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Vad förväntade du dig? Krig är otäckt men vill man överleva som nation är det nödvändigt ibland. Turkiet skulle få enorma problem om ett Kurdistan bildades precis intill sina gränser. Det hade varit förödande på alla sätt och vis. Jag stödjer knappast deras invasion, men jag förstår varför dem gör det.

Samtidigt tappade jag all respekt för kurderna när de lierade sig och välkomnade USA i norr, glöm inte bort att hade det inte varit för USA roll i denna konflikt så hade vi inte sett kriget idag. De var tillsammans med Saudiarabien som tryckte på resterande länder att stödja konflikten i Syrien. De är vare sig du vill eller inte anledningen till att flera hundratusentals syriska och kurdiska samt att andra minoriteter har förlorat sina liv.

Håller med dig i många punkter, det är krigsbrott vad Turkiet gör, och ska egentligen inte accepteras. Dock ur ett spelteoretiskt perspektiv kan jag förstå att de gör de för att minska riskerna för ett framtida kurdistan att nå medelhavet.
Låt mig säga att det egentligen är helt fel ur ett moraliskt perspektiv vad de gör men försåtligt sett till deras intressen. Det intressanta är hur alla attackerande parter i ett krig använder liknande retorik om att de är hotade och att det är mot terrorister.
Usa pissa dem i munnen genom att liera sig med kurderna och de tog tag i det själva, de va nära att gå i krig med Ryssarna men lyckades förhandla till sig en deal som vart bra för båda.
Frågan är vad de gör med de övriga störa delarna kontrollerade av PYD i öst. Kanske går de in i indeirekt krig med USA genoma tt attackera där.
Frågan är vart Assad egentligen står i detta, det kan mycket väl vara en deal under bordet mellan Assad, Ryssland och Erdogan, Turkiet slutar stödja rebellerna i Idlib och får Afrin.
Hörde av Southfront att kurderna tidigare sagt nej till Assad i Afrin, stämmer detta så kan det mycket väl vara så att de får stå själva i detta.
Fascism på många sätt det vi ser, men tyvärr verkligheten.
Senast redigerad av SvaMp_ 2018-01-23 kl. 21:45.
Citera
2018-01-23, 23:23
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tycker du är anmärkningsvärt dålig på att hitta brister hos folk, trots dina stora ansträngningar på området.
Om det är brister i sakkunskap så bör det uppmärksammas. Men du kanske tycker att lögner borde få spridas vidare.
Citera
2018-01-23, 23:26
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:

Samtidigt tappade jag all respekt för kurderna när de lierade sig och välkomnade USA i norr, glöm inte bort att hade det inte varit för USA roll i denna konflikt så hade vi inte sett kriget idag. Tillsammans med Saudiarabien var det dem två som tryckte på resterande länder att stödja oppositionen i Syrien. De är vare sig du vill eller inte anledningen till att flera hundratusentals syriska och kurdiska samt andra minoriteter har mist sina liv.
Skulle du ha förståelse för att Israel invaderar Syrien för att hindra eventuell Hezbollah-närvaro på Golanhöjderna?
Citera
2018-01-24, 00:03
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Skulle du ha förståelse för att Israel invaderar Syrien för att hindra eventuell Hezbollah-närvaro på Golanhöjderna?

Ja, det skulle jag i och med att Golan tillhör judarna historiskt. Sedan om det är moraliskt rätt eller inte som Svamp_ tidigare skrev kan man diskutera.
Senast redigerad av Cents4 2018-01-24 kl. 00:09.
Citera
2018-01-24, 00:04
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:

Det intressanta är väl att de tänker på att göra det mot Hezvollah men inte rört ett finger mot IS som kontrollerar ett område vid södra sidan av golanhöjderna.
Citera
2018-01-24, 00:17
Medlem
Yaskos avatar
Citat:

De ockuperar tedan Golanhöjderna. Ska de invadera för att försvara redan ockuperade områden?
Citera
2018-01-24, 01:00
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
De ockuperar tedan Golanhöjderna. Ska de invadera för att försvara redan ockuperade områden?
Låt mig ställa en motfråga för att få dig att förstå de väldigt lika situationerna. Varför ska Turkiet ta över Manbij? Gränsar det till Turkiet?
Citera
2018-01-24, 01:03
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Det intressanta är väl att de tänker på att göra det mot Hezvollah men inte rört ett finger mot IS som kontrollerar ett område vid södra sidan av golanhöjderna.
Vapen och resurser som Hezbollah har till sitt förfogande är långt större än IS har eller ens hade med sitt kalifat. IS utgör med andra ord inget hot.

Ungefär samma resonemang som Assad hade när han först attackerade rebellerna och inte IS, och varför Turkiet väntade 2-3 år tills man ingrep mot IS trots att de gränsade till Turkiet. Men ändå har du förståelse för Turkiet, men inte Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in