Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Ingen har påstått att västerländsk media skriver "sanningen". Jag skriver att de är i betydligt högre grad friare och trovärdigare än andra medier, exempelvis Ryssland, Iran eller Assads Syrien. Att jämföra dessa staters medierapportering med västvärldens är som att jämföra äpplen och apelsiner. Två helt olika saker.
Västerländsk media har länge varit kritisk till både amerikansk och israelisk narrativ. Bara för att du inte finner goda nyheter om Assad i västmedia betyder det inte att det är medians fel. Det är helt enkelt så att Assad är förkastlig och att skriva något gott om honom och hans regim är som att skriva något gott om Hitlerregimen.
Men det är den ju inte. Har du inte fattat det! Det är en chimär och pressfriheten i Israel kan verkligen diskuteras. I Sydkorea lär man t.ex. inte kunna skriva offentligt om USA:s agerande under Koreakriget.
All press är vinklad och den västerländska är det åt ett håll, den ryska åt ett annat. Sedan uppfattar vi varandra som att de andra sidan inte har någon frihet.
Rapportering från Syrien är ett tydligt exempel på det för de som är det minsta insatta. Jag tror dock att rapporteringen kommer att ändras drastiskt framöver. Tecken på det ser vi redan.
Men vad tycker du om den Israeliska "pressfriheten" då. Jag har fler exempel att lägga fram.