2017-12-14, 19:11
Medlem
humanlifes avatar
Jag tror bestämt att några har tappat trådens fokus. Och det är extra trist med tanke på rapporten om vapenleveranserna till Syriens rebeller, som Arbetet har skrivit om i flera inlägg och länkat till.

Jag ser fram emot att läsa kommentarer, speciellt från er som avfärdade dessa påståenden bestämt häromdagen.
Citera
2017-12-14, 19:22
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Att det skulle finnas en fri västerländsk press som presenterar sanningen är bara en illusion. Vår press är fri så länge du inte tar ut svängarna för då kommer du snart att inse att du står utan plattform. Den senaste tiden har t.ex. flera alternativa skribenter blivit censurerade och rentav blockade på Facebook. Och då har det handlat om personer med ganska balanserade åsikter. När det gäller rapporteringen från Syrien så måste väl ändå den vara en av de största mediala haverierna någonsin och det ska bli kul att se hur man kommer att hantera ämnet framöver, för jag tror att sanningen om kriget kommer att sippra fram. Jag har redan sett artiklar i MSM av det slag som knappasst skulle ha släppts fram tidigare.

Nej, vi har en "fri" press i varje land så länge det inte stör det godkända narrativet, må det vara i Sverige, Europa, USA, Ryssland, Kina och även i allra högsta grad Israel. Här är lite hur man hanterade "pressfriheten" i samband med de omfattande bränderna i landet under 2016 som av vissa försökte få till att det var terrorister (läs: araber) som tänt på:

Carlstrom, Gregg. How Long Will Israel Survive?: The Threat From Within (Kindle Locations 3851-3854). Oxford University Press. Kindle Edition.
Ingen har påstått att västerländsk media skriver "sanningen". Jag skriver att de är i betydligt högre grad friare och trovärdigare än andra medier, exempelvis Ryssland, Iran eller Assads Syrien. Att jämföra dessa staters medierapportering med västvärldens är som att jämföra äpplen och apelsiner. Två helt olika saker.

Västerländsk media har länge varit kritisk till både amerikansk och israelisk narrativ. Bara för att du inte finner goda nyheter om Assad i västmedia betyder det inte att det är medians fel. Det är helt enkelt så att Assad är förkastlig och att skriva något gott om honom och hans regim är som att skriva något gott om Hitlerregimen.
Citera
2017-12-14, 19:24
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
UN skyller uttryckligen på regimen för att de svårt skadade i östra Ghouta inte får evakueras.

http://syria.liveuamap.com/en/2017/14-december-un-say-theres-still-no-success-in-evacuating

Assadregimen har inget intresse av att lindra mänskligt lidande. De är villiga att betala priset, hur stort än det är, för att uppnå diverse mål. Detta framgår tydligt av deras krigstaktiker som länge dokumenteras av FN.
Citera
2017-12-14, 19:28
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Trams. Det var en folklig resning mot Slaktaren i Damaskus. Man kanske skulle gett rebellerna vapen tidigare? Då hade kanske Slaktaren i Damaskus fallit innan oppositionen islamiserats.

Jaja.... Troligt att USA ville införa demokrati i följande länder:

Citat:
I dag ska USA:s regering med president Barack Obama i spetsen inleda ett tvådagarsmöte i Washington med allierade länder i Mellanöstern. Det är Bahrain, Kuwait, Oman, Quatar, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten.

Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6164201
Citera
2017-12-14, 20:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Ingen har påstått att västerländsk media skriver "sanningen". Jag skriver att de är i betydligt högre grad friare och trovärdigare än andra medier, exempelvis Ryssland, Iran eller Assads Syrien. Att jämföra dessa staters medierapportering med västvärldens är som att jämföra äpplen och apelsiner. Två helt olika saker.

Västerländsk media har länge varit kritisk till både amerikansk och israelisk narrativ. Bara för att du inte finner goda nyheter om Assad i västmedia betyder det inte att det är medians fel. Det är helt enkelt så att Assad är förkastlig och att skriva något gott om honom och hans regim är som att skriva något gott om Hitlerregimen.
Men det är den ju inte. Har du inte fattat det! Det är en chimär och pressfriheten i Israel kan verkligen diskuteras. I Sydkorea lär man t.ex. inte kunna skriva offentligt om USA:s agerande under Koreakriget.

All press är vinklad och den västerländska är det åt ett håll, den ryska åt ett annat. Sedan uppfattar vi varandra som att de andra sidan inte har någon frihet.

Rapportering från Syrien är ett tydligt exempel på det för de som är det minsta insatta. Jag tror dock att rapporteringen kommer att ändras drastiskt framöver. Tecken på det ser vi redan.

Men vad tycker du om den Israeliska "pressfriheten" då. Jag har fler exempel att lägga fram.
Citera
2017-12-14, 20:40
Medlem
Sakta men säkert kryper fickan i Beit Jinn

https://twitter.com/watanisy/status/941364204237479936

army captured tell beida , beit jinn front

https://twitter.com/watanisy/status/941373050150359040

army position overlook Maghar al-Mir
Citera
2017-12-14, 20:40
Medlem
Verkar som HTS och övriga rebeller försöker enas så de kan visa en enad front mot den kommande Idliboffensiven

"HTS released most of the prisoners from Ahrar that they held and returned several positions to Zinki which were taken due to last clashes. Inshaallah further moves will take place to reconcile the groups"

https://twitter.com/river_orontes/status/941343681075994624
Citera
2017-12-14, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tror bestämt att några har tappat trådens fokus. Och det är extra trist med tanke på rapporten om vapenleveranserna till Syriens rebeller, som Arbetet har skrivit om i flera inlägg och länkat till.

Jag ser fram emot att läsa kommentarer, speciellt från er som avfärdade dessa påståenden bestämt häromdagen.

Finns ingen som förnekar leveransen av vapen.
Att det hamnat hos dawla islamiya och dyl grupper är ju inget nytt heller. De var ju en del av oppositionen.
Detta är som du säger värt en debatt istället för att debattera Europas sjuke man
Citera
2017-12-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Verkar som HTS och övriga rebeller försöker enas så de kan visa en enad front mot den kommande Idliboffensiven

"HTS released most of the prisoners from Ahrar that they held and returned several positions to Zinki which were taken due to last clashes. Inshaallah further moves will take place to reconcile the groups"

https://twitter.com/river_orontes/status/941343681075994624

Bra nyheter. Fritt fram att bomba bort smutsen. Svårt att skoja bort som "moderata rebeller" när halshuggarna organiserar sig.

Tycker dock SAA förhastar sig då flera besvärande fickor fortfarande kvarstår.
Tycker gott man kan bomba fram vägen för daesh i Hama och gå in när läget ser bättre ut.
Citera
2017-12-14, 21:44
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Trams. Det var en folklig resning mot Slaktaren i Damaskus. Man kanske skulle gett rebellerna vapen tidigare? Då hade kanske Slaktaren i Damaskus fallit innan oppositionen islamiserats.
Nu när oppositionen har islamiserats som du skriver varför vill du att en av "slaktarna" ska bort? Vad tänkte du ha istället som är mindre dåligt? Belys mig med din vision (realistiska)
Citera
2017-12-14, 21:45
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är den ju inte. Har du inte fattat det! Det är en chimär och pressfriheten i Israel kan verkligen diskuteras. I Sydkorea lär man t.ex. inte kunna skriva offentligt om USA:s agerande under Koreakriget.

All press är vinklad och den västerländska är det åt ett håll, den ryska åt ett annat. Sedan uppfattar vi varandra som att de andra sidan inte har någon frihet.

Rapportering från Syrien är ett tydligt exempel på det för de som är det minsta insatta. Jag tror dock att rapporteringen kommer att ändras drastiskt framöver. Tecken på det ser vi redan.

Men vad tycker du om den Israeliska "pressfriheten" då. Jag har fler exempel att lägga fram.
Jag förstår inte varför du alltid ska ta upp Israel i samband med våra diskussioner.

Jag tycker det är mer än skillnad i form av "vinkling". Den västerländska pressen är i högre grad oberoende från makthavarna, vilket inte kan sägas om de ryska, iranska eller syriska. Det förefaller naturligt att en diktatur kan i högre grad kontrollera pressen än en press som är fri från makthavarna. I vårt fall har flera skadliga nyheter uppdagats i samband med grävjournalistik som Uppdrag Granskning och debatt där makthavarna ställs till svars. Du kan på allvar inte dra paralleller mellan den västerländska pressen och diktaturers press. Om du gör det så ser jag inget anledning att fortsätta diskutera när vi inte håller med om en sådan viktig grund.

Jag kan svara om den israeliska pressen om du kan redogöra för vad du tycker om den bangladeshiska pressen.
Citera
2017-12-14, 22:26
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Tummen på spiken! Obama velade på tok för länge vad gäller just vapenstöd till de moderata rebellerna. Duktig retoriker och diplomat men dålig pokerspelare mr Obama. Han är ändock saknad i dagsläget..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in