Citat:
Ursprungligen postat av
Zwoop77
Nja. Jag tänkte mer att ni skulle kommentera följande del i historien....
"Något lite senare var det några kloka åldermän som faktiskt konstaterat att jorden är platt.
Detta chockerande fakta måste döljas och hållas hemlig för vanligt folk. Så man hittade på att jorden var en sfär för att lugna massorna. "
Om ni kan förklara detta så vinner ni över mig i plattjordstänket!
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha svar på, men jag ska försöka. Jag tror inte globjorden uppfanns för att lugna någon, den hittades på för att vinna fördelar över människor.
Men vad är fördelen med globjord? Rädsla.
Istället för att ha tillit till skapelsen och vad den kan förse dig med så vill upphovsmännen till globjorden få dig att känna dig främling på jorden och du ska söka skydd hos auktoriteter. Naturligtvis skall du förse auktoriteterna med överflöd. Plattjordare stämplas ofta som religiösa men religioner hävdar gärna att vi ska finna lycka i fattigdom, vi ska ge våra första pengar till kyrkan. Så praktiskt! Det är ju faktiskt vad som pågår och har pågått under väldigt lång tid.
Konceptet rädsla i sammanhanget globjord versus plattjord har stor innebörd i båda fallen med olika utgång. Du kan säkert söka och finna svar.