2017-12-12, 15:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTorn
Hänger man i en platt jord tråd så kanske omgivningen blir då och då... platt jord.

Här har vi en fin liten mätning mellan bergstoppar.
https://www.youtube.com/watch?v=DPDtMQqlprk

Om det är refraktion så är det alltid samma refraktion.
Videon är en timme lång, hur långt är det mellan bergen och hur höga är bergen?
Citera
2017-12-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Glöm nu inte att du har samma uppåtgående kurvatur bakom dig och i vilken riktning du än tittar. Kan vara svårt att greppa det i början. Men om du har tillgång till en laptop, så ta en valfri bild med globens uppåtgående krökning från "debunkarens" sida, och förstora till skärmstorlek. Håll datorn på armlängds avstånd mot en tänkt horisont, och rotera 360 grader kring din egen axel så förstår du vad jag menar.
Vi har alla vår egen magiska fördjupning som följer oss vart vi än går.
Frånsett detta trams om "magisk fördjupning": Varför bevisar denna "uppåtgående krökning" att jorden är platt?
Hur kan den överhuvudtaget vara platt samtidigt som den är krökt?

Och hur lång är ekvatorn?
Citera
2017-12-12, 16:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Vet inte om någon redan svarat dig. Men om du kollar videos från de övertygade så säger de att änden är vid sydpolen. Dvs vi har en magnetisk nordpol som är centrum av den platta disken. Du får helt enkelt kolla någon av alla plattjords videos som finns.
Det hjälper inte värst, det finns många glob-jords-videos som visar att det inte finns någon kant.
Den stora frågan är varför det inte finns något vittne som sett och dokumenterat kanten, den ska ju trots allt vara flera tusen mil lång. Det är dessutom väldigt enkelt att navigera dit, genom att åka rakt söderut från valfri plats på jorden. Jag väntar med spänning på den första plattjords-expeditionen till kanten.
Citera
2017-12-12, 16:18
Medlem
Citat:
Planeternas avstånd från solen, fram tills relativt nyligen, definierades med AE, astronomisk enhet.
Numera har vi Nasa och Wikipedia som pratar om miljoner och biljoner kilometrar och 10 AE ,som är jordens påstådda avstånd till solen, är ca. 150 miljoner km. Man har moderniserat och uppdaterat tramset med påstådda avståndsmätningar, radar mätningar och annat nonsens, men i grund och botten är det samma gamla numerologi.
Har du hört talas om Titius-Bodes lag?
Denne lag grundar sig på talserien 0, 3, 6, 12, 24, 48, 96, 192 och 384 . Som du ser så fördubblar man talen efter trean. Lägg sedan 4 till varje tal.
Om man sätter avståndet mellan jorden och solen till 10 AE så har du planeternas avstånd från solen, med undantag för Neptunus.
Hittade faktiskt, efter en stunds sökande, en hemsida om Titius-Bodes lag med tabeller, men av nån anledning är alla talen delade med 10 så jorden representeras av 1. Pluto saknas för den har ju förlorat sin planetstatus.
http://www.astro.cornell.edu/academics/courses/astro201/bodes_law.htm
Har nog inte mer att tillägga!
Avståndet från jorden till solen är EN astronomisk enhet (inte tio). Det är dessutom varken NASA eller Wikipedia som "miljoner och biljoner kilometrar", avstånden mellan solen och planeterna är välkända sedan långt före både NASA och Wikipedia.
Men bortsett från det: Hur stämmer ditt snack här med plattjordingarnas påstående att solen finns på 5-600 mils avstånd?
Senast redigerad av pewana 2017-12-12 kl. 16:23.
Citera
2017-12-12, 16:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTorn
Här har vi en fin liten mätning mellan bergstoppar.
https://www.youtube.com/watch?v=DPDtMQqlprk

Här kan du läsa lite kritiska synpunkter på hans "bevis":
https://www.metabunk.org/debunked-view-of-blue-ridge-mountains-impossible-on-spherical-earth.t7941/

Citat:
The viewpoint indicated in the video does not match the actual viewpoint, as can be verified by looking at a map. By drawing a line from where he says he was, passing to the left of Fryingpan Mountain, Graybeard Mountain will be on the right of it, not on the left, as in his photo

His stated altitude is wrong. Not only because the camera is not where he thought it was, but because he is relying on a cheap altimeter for his figures, whereas even good altimeters can often be 200-300 feet out

His correct camera position and altitude can be found using image matching on Google Earth. He was actually a little to the north and west of where he says he was, and about 100 feet higher

Some of the summit elevations given are incorrect

When calculations are applied to the correct elevations, there is no discrepancy with the globe earth model.

Och vi kan sammanfatta det med att han inte visste var han var och dessutom tog fel på olika bergstoppar samt att resultatet passar utmärkt med en sfärisk jord.
Senast redigerad av madtop 2017-12-12 kl. 16:34.
Citera
2017-12-12, 18:50
Medlem
Citat:
Glöm nu inte att du har samma uppåtgående kurvatur bakom dig och i vilken riktning du än tittar. Kan vara svårt att greppa det i början. Men om du har tillgång till en laptop, så ta en valfri bild med globens uppåtgående krökning från "debunkarens" sida, och förstora till skärmstorlek. Håll datorn på armlängds avstånd mot en tänkt horisont, och rotera 360 grader kring din egen axel så förstår du vad jag menar.
Vi har alla vår egen magiska fördjupning som följer oss vart vi än går.
Ja, egentligen förefaller det mesta går i riktningen uppåt till en viss punkt. Om jag ställer mig på en kulle här i närheten som bara är 50m ovan havsnivån så förefaller havet/landskapet gå uppåt och möta mig i ögonhöjd. Om man säger att detta är en del av det vi plattjordare kallar perspektiv så har det en viktig funktion, det är praktiskt. Om man ser det ur vår mänskliga synvinkel, vårt ögas/hjärnas tolkning av bilden så är den praktisk då den ger mer bild än vad än nedåtkurvad bild skulle ge. Man får en bild som är mer praktisk, exempelvis då man ska orientera sig i en gatubild. Det faktum att bilden 'försvinner' som ett järnvägsspår är ju lämpligt då ett väldigt långt synfält skulle innebära väldigt mycket information då områdesbedömning är mer taktisk än strategisk.

En stor skillnad jag ser i globmodellen och plattjordsmodellen är hur mer resultatinriktad plattjordsmodellen är. Det var nåt inlägg från en globjordare som sa att alla plattjordare är religiösa i en negativ mening. Jag ser benämningen religiös som en person som tillhör en religion, och religion har egentligen väldigt liten anknytning till en spiritualitet då organiserad tro bara är politik vilket globjorden är tydligt exempel på. Men jag kan inte undgå att förundras över hur skapelsen är effektiv, praktisk och resultatinriktad.
Citera
2017-12-12, 19:21
Medlem
fluffypuffys avatar
Hjälp med experiment gällande jordens form

Hej

Jag placerar tråden i konspirationsforumet då det rör ämnet flat earth, men mod får gärna flytta till lämpligt vetenskaplig del av forumet om det passar bättre.

Hur som helst, tanken är att bevisa att jorden är rund (eller inte) genom följande scenario:

I min omnejd har jag fri sikt på 18km över en insjö.
Experimentet går ut på att placera en dslr med en sigma ex glugg 200-500mm i ena änden, platt på marken, låt säga att glugghålet hamnar ca 3cm ovanför mark.

På motsatt sida tänker jag antingen använda ett objekt dagtid, alternativt en stark bygglampa liggandes på marken i mörker. Lampan avskärmas i överkant för att hålla samma höjd från marken, dvs 3cm.

Frågan är hur mycket jordens kurvatur är på 18km? Är det tillräckligt avstånd för att märka kurvaturen med 3cm i höjd på båda sidor?
Citera
2017-12-12, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Nja. Jag tänkte mer att ni skulle kommentera följande del i historien....

"Något lite senare var det några kloka åldermän som faktiskt konstaterat att jorden är platt.

Detta chockerande fakta måste döljas och hållas hemlig för vanligt folk. Så man hittade på att jorden var en sfär för att lugna massorna. "

Om ni kan förklara detta så vinner ni över mig i plattjordstänket!
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha svar på, men jag ska försöka. Jag tror inte globjorden uppfanns för att lugna någon, den hittades på för att vinna fördelar över människor.

Men vad är fördelen med globjord? Rädsla.

Istället för att ha tillit till skapelsen och vad den kan förse dig med så vill upphovsmännen till globjorden få dig att känna dig främling på jorden och du ska söka skydd hos auktoriteter. Naturligtvis skall du förse auktoriteterna med överflöd. Plattjordare stämplas ofta som religiösa men religioner hävdar gärna att vi ska finna lycka i fattigdom, vi ska ge våra första pengar till kyrkan. Så praktiskt! Det är ju faktiskt vad som pågår och har pågått under väldigt lång tid.

Konceptet rädsla i sammanhanget globjord versus plattjord har stor innebörd i båda fallen med olika utgång. Du kan säkert söka och finna svar.
Citera
2017-12-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Hej

Jag placerar tråden i konspirationsforumet då det rör ämnet flat earth, men mod får gärna flytta till lämpligt vetenskaplig del av forumet om det passar bättre.

Hur som helst, tanken är att bevisa att jorden är rund (eller inte) genom följande scenario:

I min omnejd har jag fri sikt på 18km över en insjö.
Experimentet går ut på att placera en dslr med en sigma ex glugg 200-500mm i ena änden, platt på marken, låt säga att glugghålet hamnar ca 3cm ovanför mark.

På motsatt sida tänker jag antingen använda ett objekt dagtid, alternativt en stark bygglampa liggandes på marken i mörker. Lampan avskärmas i överkant för att hålla samma höjd från marken, dvs 3cm.

Frågan är hur mycket jordens kurvatur är på 18km? Är det tillräckligt avstånd för att märka kurvaturen med 3cm i höjd på båda sidor?
Vad kul! Vad är en dslr med en sigma ex glugg 200-500mm ?
Citera
2017-12-12, 19:29
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vad kul! Vad är en dslr med en sigma ex glugg 200-500mm ?

En systemkamera med ett väldigt kompetent zoomobjektiv
Citera
2017-12-12, 19:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha svar på, men jag ska försöka. Jag tror inte globjorden uppfanns för att lugna någon, den hittades på för att vinna fördelar över människor.

Men vad är fördelen med globjord? Rädsla.

Istället för att ha tillit till skapelsen och vad den kan förse dig med så vill upphovsmännen till globjorden få dig att känna dig främling på jorden och du ska söka skydd hos auktoriteter. Naturligtvis skall du förse auktoriteterna med överflöd. Plattjordare stämplas ofta som religiösa men religioner hävdar gärna att vi ska finna lycka i fattigdom, vi ska ge våra första pengar till kyrkan. Så praktiskt! Det är ju faktiskt vad som pågår och har pågått under väldigt lång tid.

Konceptet rädsla i sammanhanget globjord versus plattjord har stor innebörd i båda fallen med olika utgång. Du kan säkert söka och finna svar.
Vad är egentligen sambandet mellan jordens form och och vår tilltro till auktoriteter? "Jaha nu vet vi att jorden är platt. Alltså skall vi inte skänka pengar till kyrkan längre."
Citera
2017-12-12, 19:44
Medlem
fluffypuffys avatar
Har suttit och försökt få klarhet genom att använda wiki, Google och diverse earth curvature calculators och blir knappast klokare, men 18km bör vara en tillräcklig sträcka för att kamera <> lampa inte ska kunna se varandra med gällande förutsättningar om jag tolkar datan korrekt.

Men innan jag ger mig an att göra experimentet vore det fint med lite expertis i frågan, vad säger Snake? 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in