2017-12-11, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jovisst kan jag ge exempel, men är du verkligen intresserad?

Du påstår att jag hatar Jehovas vittnen på internet. Jag är intresserad av att veta vad du grundar det på.
Citera
2017-12-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Har du hört någon gång när du har varit med på möten och pratat med Jehovas vittnen, att dom har sagt att enbart döpta (m.m.) Jehovas vittnen överlever?

Om du läser vad CrazyPriest skriver så behöver du inte fråga.

Citat:
Fast de säger ju vittnena på deras tal på mötena + står i litteraturen att det bara är ju tillbedjare till jehova gud som får överleva harmageddon,
Citera
2017-12-11, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Grejen med LSD-turen handlar snarare om medvetandegörandet inför mig själv att den enda orsaken jag personligen hade för att inte tro på en skapare var för passa in i fler sociala sammanhang, vilket var en riktigt kass orsak.
Så jag slutade med det. Både otroendet, och förhoppningsvis även drogerna den här gången.
Det är inte min avsikt att skuldbelägga dig, utan bara att belysa vilka konsekvenser det får att anamma Jehovas vittnens verklighetsuppfattning fullt ut.

Citat:
Hursomhelst, jag är inte så insatt i exakta datum.
Den styrande kretsen är såvitt jag förstår tillförordnad som ställföreträdande samvete (eller vad man nu ska kalla det), och då får jag helt enkelt ha lite blind tillit i de fallen jag inte finner punktinformation grundande för min egen tro. Kanske inte något jag skulle säga högt i just de ordalagen till vem som helst, men det beror väl på frågan.
Jo, man kan välja att acceptera att vad än den styrande kretsen säger är sant, och undvika att undersöka saken själv. Men då ger man också upp sin rätt att göra en egen bedömning av verkligheten.
Jag kan inte tänka mig att göra det. Om jag undersöker saken, och ser att vad den styrande kretsen säger inte stämmer, då kan jag inte acceptera det som sanning - även om den styrande kretsen hotar med bestraffning för att jag inte väljer att godta deras påstående.

Citat:
Att inte umgås med avfällingar säger väl sig själv. Varför umgås reguljärt med någon som inte har samma motiv?
Om det den styrande kretsen säger är sant, så är din fråga berättigad. Men är det sant? Vilka motiv har avfällingar? Är alla avfällingar en homogen massa, som alla har samma tankar och mål? Är det sant att avfällingar är sjuka i sinnet? Om man läser något som en avfälling har skrivit, betyder det att man äter från demoners bord?
Om du anammar Jehovas vittnens verklighetsuppfattning fullt ut måste du också acceptera ovanstående som sanning.
Citera
2017-12-11, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Varför får inte manliga jv ha långt hår? (Om det nu är så vill säga) Får kvinnor inom jv ha vilken frisyr som helst?

Svarar det här på din fråga? Remember the Wife of Lot

Den här filmen visades på sammankomsten i somras. Du får titta nån minut.
Citera
2017-12-11, 20:47
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
(fetstil av mig)
Kanske för att man uppskatta personen och bara vill umgås, oavsett vilket "parti" ens vän röstar på?
Kanske för att det är ärligare att man uppskattar någon för hans/hennes egenskaper och sätt, än för att man tillhör samma klubb?
No shit, vem som helst kan väl peka på en valfri människa och bestämma sig för att försöka vara kompis med den för sin egen skull?
Eller rättare sagt, även den onde kan vara god mot sin vän. Självklart är det inte ensamt belägg för att alla som inte tycker som mig per definition är onda, men säger styrande kretsen A så rättar man sig helt enkelt enligt A efter bästa förmåga.

Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Om det den styrande kretsen säger är sant, så är din fråga berättigad. Men är det sant? Vilka motiv har avfällingar? Är alla avfällingar en homogen massa, som alla har samma tankar och mål? Är det sant att avfällingar är sjuka i sinnet? Om man läser något som en avfälling har skrivit, betyder det att man äter från demoners bord?
Om du anammar Jehovas vittnens verklighetsuppfattning fullt ut måste du också acceptera ovanstående som sanning.
Jag har redan utan JW:s inblandning tagit det för sanning att alla människor är sjuka i huvudet ur något perspektiv. Jag kallar det människans strävan efter mening i en döende kropp, skit händer så lätt med det perspektivet i åtanke.
Man kan även kalla det helt vanlig gruppdynamik och identifikation, eller intellektuell omognad.

För att inte krångla till det allt för mycket i min personliga retorik så tar jag det helt enkelt för sanning att det beror på ofullkomlighet.
Det blir enklast så.
Citera
2017-12-11, 20:54
Medlem
Citat:
Jag har redan utan JW:s inblandning tagit det för sanning att alla människor är sjuka i huvudet ur något perspektiv.
Jag säger inte emot dig.

Citat:
Jag kallar det människans strävan efter mening i en döende kropp, skit händer så lätt med det perspektivet i åtanke.
Man kan även kalla det helt vanlig gruppdynamik och identifikation, eller intellektuell omognad.

För att inte krångla till det allt för mycket i min personliga retorik så tar jag det helt enkelt för sanning att det beror på ofullkomlighet.
Det blir enklast så.
Personligen har jag uppfattning att även om det för stunden kanske är det enklaste valet, så är det inte det i längden. Men egentligen är det mig egalt vad du tror på. Så länge din uppfattning inte leder till att andra människor skadas har du i min mening all rätt att tro, tänka, eller lita på vem du vill.
Citera
2017-12-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Och varför skulle en icke troende spela med i cellskapets regler? T o m medlemmar av styrande kretsen har ju inför rätta rekommenderar att bli overksam i stället för att lämna.

Att bli overksam rekommenderar jag också hellre än att man våldför sig på sitt samvete.
Citera
2017-12-12, 13:35
Medlem
Citat:
Du är verkligen imponerande empatisk😆

Menar du att jag skulle vara mer empatisk om jag bodde kvar i en maffia familj?

Citat:
Tänk igen varför är det så relativt vanligt att Jv- ungdomar lever dubbelliv.

För att dom hellre vill ha den sociala gemenskapen än att ha ett gott samvete och inte leva i en lögn.
Citera
2017-12-12, 13:45
Medlem
Citat:
Önsketänkande. Du vet lika väl som jag hur Jv lär. Annars kunde du ju välja en trevligare församling än Jv- församlingen du brukar besöka. Jag skulle gissa att se flesta samfund är betydligt trevligare och mindre exkluderande. Men du vet att detta skulle betraktas som avfällighet.

"trevligare och mindre exkluderande." betyder också man kan acceptera sådant dom bibeln förbjuder.
Citera
2017-12-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det måste ju du tycka är helt i sin ordning.
Din släkt måste ju ha samma rätt att mobba dig som du tycker att JV har att mobba sina anhöriga.

Ja, fast av felaktiga orsaker, jag gör det för att hålla på rättfärdiga principer, dom gör det för att dom har hört talas om Jv, och tycker att dom har rätt att mobba dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag kan inte låta bli att varje gång skratta högt åt dina fåniga jämförelser med maffia, mördare och kriminella när du så desperat försöker få till det korrekta i JV:s mobbning av nära anhöriga.

För de flesta normala människor är en relation med sina närmaste viktig, även om man sällan dör utan den.
Se bara på alla program om människor som adopterats bort av sina föräldrar i tidig ålder och hur betydelsefullt det är för dem att hitta sina bokstavliga släktingar trots att de många gånger aldrig ens lärt känna dem innan.

Du verkar sakna all förmåga att känna den värme som man kan få genom mänskliga relationer.
Jag tycker uppriktigt synd om dig.

Jag tycker det är synd om dig att du accepterar vad som helst, bara för att få tillhöra en social grupp.

Undrar hur du skulle ha agerat i 1930-talets Tyskland, om du värdesätter din familj så mycket.

Hade du agerat som majoriteten i Tyskland gjorde? Ja sannolikt, du älskar din familj mer än rätta principer.
Citera
2017-12-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Det är en skam för "familjen" att den genom sitt skoningslösa sätt tvingar människor att stanna kvar i något de inte vill tillhöra.

Jehovas vittnen tvingar inte någon, om dom vill lämna så är dom fria att göra det, dom är t.o.m. helt fria att smutskasta Jv varje dag på forum som Flashback.
Citera
2017-12-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Här är ett exempel på lögn, för att referera till MeanMe:s påstående.
Kanske grov förvrängning är mer rätt?
Underförstått när du uttrycker dig som du gör så låter du Crazypriest tro att det trots allt finns en hyfsad chans att få en gynnsam dom i anslutning till Harmageddon.
Det må vara din uppfattning men det är inte Jehovas vittnens.

Ja lögn är det, din lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in