2023-12-02, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Förlåt sent svar, jag kollar bara sporadiskt här.

Ja, jag har lämnat. Gick med 1990 och lämnade 1997. Dock aldrig lämnat offentligt, gled liksom bara ut bakdörren och "försvann". Vet eg inte om jag är utesluten då jag aldrig fått ett samtal eller ett brev om det. Provade 2020 att ringa HQ i Danmark, men de gav mig bara ett telnr till en äldste i min gamla församling (som jag verkligen inte har lust att prata med), så jag ringde aldrig och kollade. När jag var med vet jag att man inte kunde bli utesluten utan att meddelas av äldste. Har dock uppfattat att man senaste tiden (10 åren?) numer kan bli utesluten utan att underrättas.

Jag skulle gissa att du i s f betraktas som overksam. Spelar man sina kort rätt kan man komma undan med det. Bra för oss som har familj och släkt kvar i organisationen.
Citera
2023-12-02, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Det stämmer. Jag har boken framför mig och det finns flera i kretsen som uttrycker tvivel på läran.
S. 225 "Ett framträdande exempel på detta gavs på sammanträdet den 19 februari 1975, då den styrande kretsen lyssnade till bandupptagningen av Fred Franz tal om 1975. Efteråt blev det en del diskussioner om tidsprofetiornas osäkerhet, och Nathan Knorr, den dåvarande presidenten, tog till orda och sade sin mening rent ut:»Det finns en del saker som jag vet. Jag vet att Jehova är Gud, att Kristus Jesus är hans son, att han gav sitt liv till lösen för oss och att det finns en uppståndelse. Andra saker är jag inte så säker på. 1914 – Jag vet inte. Vi har talat länge om 1914. Vi kan ha rätt, och jag hoppas att vi har det»" Samvetskris s. 225

Albert Schroeder, Karl Klein och Grant Suiter avfattade ett dokument de gav till varje medlem där de föreslog att läran om generationen inte skulle tillämpas från 1914, utan från 1957 då den första sputniken skickades ut i yttre rymden.

Att släppa läran om 1914 skulle äventyra förtroendet för organisationen.
Återigen Mark 7:13 Så bryter ni Guds lag för att slå vakt om de regler ni själva hittat på.

Ja, just det med Sputnik kommer jag ihåg nu. Det skulle ju komma "tecken i skyn".
Citera
2023-12-02, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag är nyfiken, vad anser du om detta skriftställe:

"jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom... älska era fiender och be för dem som förföljer er" (Matt 5:39,44 Bibel2000)

Anser du att Jehovas vittnen har tolkat detta skriftställe fel, eller anser du att skriftstället bör inte följas av människor? Ska man inte vända andra kinden till, utan hämnas tillbaka? Och ska man hata sina fiender?

Menar du att det existerar en annan kristen grupp som existerar över hela jorden som följer detta skriftställe mer än Jehovas vittnen?

På vilket sätt har du hittat en bättre väg i livet? Jag är uppriktigt intresserad.

För bövelen, tänk innan du skriver. Vad tror du någon som kunnat lämna JV helskinnad bryr sig om några bibelverser. Använd huvudet för helvete.

Nåväl, där var du tillbaka och låtsas som inget hänt😁
Citera
2023-12-02, 00:17
Medlem
Citat:
Han påverkade ju så länge han var med i alla fall tex om 607 fvt. Sällskapet har ju nyligen gått ut med nytt ljus angående vilka som kommer att uppstå mm och jag undrar om inte det är en variant av Furulis idéer. Men jag håller med dig att han säkert kunnat påverka mer om han hade jobbat på som "under cover brother". Men det är väl inte alla som orkar leva ett sånt liv...

Ja, det där är lite kul. Enligt den nya läran har alla JVn varit lojala förgäves. Det räcker numera att haka på i slutet av vedermödan, precis innan Harmageddon.

Men lever man inte alltid ett mer eller mindre falskt liv som JV? När man talade mellan skål och vägg verkade de flesta vara tveksamma till åtminstone några läror eller till praxis inom organisationen.
Citera
2023-12-02, 00:34
Medlem
Citat:
Citat:
Tyvärr, dina Trumpargument är värdelösa, kom igen när du har legitima argument, sluta att kopiera och klistra in, det skulle ge dig mera trovärdighet. Jesus sade:

"Då sade Jesus till honom: »Stick tillbaka ditt svärd. Alla som griper till svärd skall dödas med svärd." (Matt 26:52 Bibel2000)

Och Johannes sade:

"och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:4 Bibel2000)

Jag tror mer på vad bibelns skribenter säger, än vad du, en före detta Scientolog säger.

Tror du verkligen att du är en expert i alla avseenden, speciellt vad bibeln säger? Har du hört talas om en "Besserwisser"?

Du verkar vara en expert i alla avseenden?

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du har alltså inte ett enda motargument.

Du skulle framstå som trovärdig om du kunde argumentera om varför det som jag skrev inte stämmer i stället för att bara framstå som någon som helt saknar argumentationsförmåga, vilket är ironiskt efter att du påstått att jag skulle behöva "förkovra mig i grundgymnasial argumentering".

Du som inte ens kunde visa att du visste vad "motargument" betyder.

Så, hur var det nu? Kan du argumentera om vad jag skrev, eller är det inte egentligen du som behöver "förkovra dig i grundgymnasial argumentering"?

Upp till bevis, alltså. Kan du argumentera eller är du bara en som på sin höjd kan kopiera och klistra in från Bibeln, men som inte kan argumentera för sin ståndpunkt för hur dessa citat ska tolkas?

Alltså, vad stämmer inte med vad jag skrev om att vända andra kinden till?

Kan du argumentera om det eller behöver du förkovra dig i grundgymnasial argumentering först?

Ursäkta, vilka skriftställen refererar du till?
Citera
2023-12-02, 00:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursäkta, vilka skriftställen refererar du till?

Har du inte läst vad jag skrivit?
Det skulle förklara din brist på motargument, men jag syftar naturligtvis på Matt 5:38–42 eftersom det var det som jag citerade och inkluderade citerat i vad jag skrev.
Citera
2023-12-02, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Har du inte läst vad jag skrivit?
Det skulle förklara din brist på motargument, men jag syftar naturligtvis på Matt 5:38–42 eftersom det var det som jag citerade och inkluderade citerat i vad jag skrev.

Jag har läst vad du har skrivit, men du ger inga skriftställen för att bevisa din sak, jag förutsätter skriftställen för att du ska kunna bevisa dina påståenden, men jag antar att jag får vänta förgäves på denna bibliska bevisning?
Citera
2023-12-02, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Förlåt sent svar, jag kollar bara sporadiskt här.

Ja, jag har lämnat. Gick med 1990 och lämnade 1997. Dock aldrig lämnat offentligt, gled liksom bara ut bakdörren och "försvann". Vet eg inte om jag är utesluten då jag aldrig fått ett samtal eller ett brev om det. Provade 2020 att ringa HQ i Danmark, men de gav mig bara ett telnr till en äldste i min gamla församling (som jag verkligen inte har lust att prata med), så jag ringde aldrig och kollade. När jag var med vet jag att man inte kunde bli utesluten utan att meddelas av äldste. Har dock uppfattat att man senaste tiden (10 åren?) numer kan bli utesluten utan att underrättas.

Det sistnämnda är jag osäker på, men jag tvivlar. Man kan dock bli utesluten utan att medverka i förhör. Men har du inte blivit "jagad" av de äldste så har du nog fejdat ut i lugn och ro. Äldste kretsar kan vara väldigt olika.
Hur du ser på detta är naturligtvis beroende på om du har familj och släkt kvar i organisationen. Skulle det kännas bättre för dig att officiellt ta avstånd kan du göra det.
Citera
2023-12-02, 01:45
Medlem
Citat:
Ja, som icke dömande som du är, med ord som "Broder Ti.....", förstår du att du inte kan diskutera mig som person, men det gör du ändå med koder som "Broder Ti.....", du kan inte hålla dig, är du stolt över dig själv att du uppfunnit denna nedvärderande ord om mig? Vet du om att jag är en människa?

Kommer du ihåg vad moderatorn sade: "Diskutera inte om varandra" men du kan inte hålla dig, du har ett behov att diskutera om mig eller hur?

Jag kommer att anmäla detta inlägg.

God natt ttsp! Kul att du är tillbaka. Vad hände med vår diskussion ang NGO? Nu har du ett ypperligt läge att förlåta ujhs enligt versen att vända andra kinden till. Förlåt honom genom att inte rapportera honom.
Citera
2023-12-02, 02:09
Medlem
Citat:
En rykte som kanske är sant är att han en gång hade tal nr 1 på teokratiska skolan. Det handlade om konsten att artikulera. Det var ju inte Runes starka sida 😬 Man funderade på om skoltjänaren (det hette så då) valde Rune av någon speciell anledning, om det var ett practical joke eller om det rent schematiskt bara var hans tur.

Annars var Rune väldigt humoristisk. När han talade improviserat på Betel tex under interjuver kunde han få hela församlingen att skratta. Men hans tal på sammankomster var rena sömnpillret. Jag minns en gång när han under en halvimme hade malt på i exakt samma tonläge plötsligt försökte sig på nâgot han inte behärskade. Rösten sprack till allas stora förvåning. En del som somnat vaknade nog till då haha

Jo, det är flera som påpekat att han var väldigt trevlig privat. Alla är ju inte födda till talare.
Men hade en höjdare som Rune tal 1. Jag vill minnas att det oftast var en biträdande tjänare som brukade ha det.
Citera
2023-12-02, 02:15
Medlem
Citat:
Nu torde ju Rune vara död sedan många år så ingen skugga ska falla på honom. Jag tyckte om honom men nån talare var han inte. Vet någon om han levde när Betel flyttade till Danmark? Och i så fall, vad hände med honom? Och vad hände med alla andra äldre som trodde att de skulle få avsluta sina liv på Betel? Jag förmodar att de inte följde med till Danmark i alla fall. Någon bra pension kan dom knappast heller ha fâtt. Tänk vilken känsla att lämna det trygga boendet på Betel och vid ålderns höst skickas ut i världen...
Hoppas det gick bra för dem!

Undrar om det inte var tal om att Arboga kommun skulle köpa in betel, i a f bostäderna och ha som äldreboende. Hur det gick med detta vet jag inte.
Jag har sett att äldre beteliter (inte höjdarna) i USA ofta blir förflyttade till Kanade på ålderns höst. Detta sägs bero på att välfärden/pensionen för personer med låga livsinkomster är bättre där. Har du hört talas om detta?
Citera
2023-12-02, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
När han får duktigt med stryk brukar han hålla sig borta några dagar, eller i sällsynta fall lite längre. Sen kommer han tillbaka och låtsas som inget har hänt och endera anmärker på något ordval eller försöker skifta fokus. Du kommer väl ihåg teokratiska skolan och resoneraboken.😀

Jag höll nästan på att säga "Vad var det jag sa?"😁😎

Skämt åsido, som JV blir man drillad i att gå förbi "svåra" frågeställningar. Man övas i att hålla samtalet på sina villkor och skifta fokus till sådant som man behärskar.Detta fungerar oftast bra när man talar med någon som är oförberedd och inte insatt i ämnet. Men i skrift på ett debattforum blir denna metod pinsamt uppenbar. Och det som skrivits står kvar i åratal.
Men ja, det finns helt klart intressanta sakfrågor att tala om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in