Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Dagboken börjar 14/7-16 (sid 3573).
Det är lite oklart varför Tova började att skriva dagbok då, men redan på första sidan står det:

"Det är alltså Billy Fagerström född 12 december 1994 som jag talar om, min första (och
enda?) kärlek, äkta kärlek. Jag har sedan den 22 januari 2014 varit hopplöst förälskad i
denna man. Ibland är det underbart & ibland är det verkligen ett levande helvete. Då
funderar jag verkligen på varför jag är kvar med honom och om det är värt all smärta.
Aja, vi får väll se hur det blir…"

Och det vet vi ju hur det blev.......

Dagboken handlar alltmer om Billy och hur de har det. Ibland kan det kännas som om hon började skriva den för att dokumentera hur illa han behandlar henne, men jag tror att det mer speglar hennes liv, att hennes liv handlade nästan enbart om Billy.

Desto längre tiden gick, ju mer Billy. Till sist, bara Billy.

Kan inte minnas att Tova skriver direkt om att Billy skulle ändra sig, men mer i allmänna ordalag frågar hon sig om förhållandet kommer att bli annorlunda, att hon hoppas.

I början pratar hon om kärlek till Billy som sedan börjar handla mer om hur mycket de bråkar, hur han inskränker hennes liv och hotar slår mm. Och då också att hon hatar honom när de bråkat. Och hoppet, det minskar och minskar.

Men t o m i sista dagboksanteckningen, kan man se ett litet litet litet hopp.

Men då känns det inte som att det hoppet handlar om att förhållandet ska ändras.
Då handlar hoppet om att överleva.

Antingen dör hon" eller så är allt detta över eller på väg att ta slut. ".

augusti:

"Men ja han är ju less för att jag åkte iväg också så jag vet inte hur det blir…
Vi får se. Jag saknar han. Kanske skriver till han och ser va han säger
."

september:

" Men ja jag vet inte riktigt hur allt kommer bli… "

november:

"… Han säger att om jag gör slut så dödar han mig, vågar inte
chansa. Mår egentligen så sjukt dåligt men orkar inte tänka på det. Men jag försöker
göra det bästa av situationen. Vi bråkar inte nu iaf och jag är med han nästan varje dag.
Hoppas bara det löser sig. "

Men i december blir det mer hopplöshet. Väldigt snabbt ändrar sig tonen mot att hon inte hoppas så mycket längre:

"Jag tror på allvar att mitt liv aldrig kommer bli bättre. "
" Och jag hoppas verkligen inte de knasar med Billy… är verkligen rädd för honom."
" och jag vill fan inte ens veta vad som kommer hända nu… "
" Därför undrar jag om han faktiskt skulle kunna göra det, döda mig asså… eller bara skrämma mig.
Idag har han fortsatt skriva att han lovar att fixa detta. Jag har inte så mycket att välja på
än att hoppas att han faktiskt gör det. "

januari:':

"Vet inte har jag ska känna asså…"

februari:

"Jag fixar inte detta, det blir bara värre & värre. Nästa gång dödar han mig."
"Och som sagt, om det någon gång är någon som läser denna dagbok så är jag antingen
död, eller så är allt detta över eller på väg att ta slut. "

"Hoppas bara inget händer snart igen… "

Allt är bara min egen tolkning. Dagboken är skriven i ganska allmänna ordalag. Tyvärr slutar den också i slutet av februari. Varför?

Hemskt att tänka på att när hon började skriva, hade hon mindre än ett år kvar att leva.

Man får en inblick hur hoppet bara dalade på så kort tid. "Bra" sammanfattat... Ger mig en tankeställare hur många det verkligen är som lever i liknande situationer.

Förutom att jag innerligt hoppas på att han kommer få ett jävla helvete inne. Hoppas jag på att någon med ingenting att förlora, ger honom en visit när han väl kommer ut.
Citera
2017-12-11, 17:30
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vida33
Håller med dig fullständigt. Jag tror absolut att han är psykopat. Även fast alla bevis talar mot honom så nekar han in i det sista. Det är viktigare för honom att hålla sin linje än att,i hans egen värld, ge upp och erkänna och därmed visa sig svag. Han ser nog verkligen inte att han är överbevisad, och att T anhöriga skulle må bättre av ett erkännande bekommer honom öht inte. Han tänker inte alls på hur andra känner eller hur han uppfattas, tror jag. Det bekommer honom inte ens.Där kommer det grandiosa, ofelbara in. Jag tycker också man kan utläsa att han är ganska charmig och inställsam hos den andra tjejen han chattar med på snapchat, (hon som är på fest och egentligen vill hem men kompisen vill stanna och B ringer dit polisen.) Han klappar medhårs och är trevlig ända fram tills han inser att hon inte kommer att lämna festen (för honom?) , och då avslutar han det. Hon säger sen i förhör att hon var bland vänner och inte i någon fara. Enbart spekulation från min sida såklart.

Precis som Elin Krantz mördare som än i dag nekar till mordet fastän det är sju år sen och där det fanns bevis genom DNA mot honom. Själva handlingen, dvs mordet, har ju också begåtts på samma sätt.
Citera
2017-12-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Precis som Elin Krantz mördare som än i dag nekar till mordet fastän det är sju år sen och där det fanns bevis genom DNA mot honom. Själva handlingen, dvs mordet, har ju också begåtts på samma sätt.
Edit. Finns en mkt bra dokumtär på SR 3 om det fallet.
Citera
2017-12-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Exakt. Och tror man verkligen att någon tänker döda en.... Så åker man väl inte hem till den personen. Och stannar kvar med honom på kvällen. Ensam.

Tvärtom, man säger till alla kompisar, "vad ni än gör, lämna mig inte ensam med honom".

Och man smyger inte in honom (i föräldrarnas hus!) för övernattning, om man tror att han tänker mörda en. Han hade ju lika gärna kunnat gå lös på de andra familjemedlemmarna, också. Den risken skulle man aldrig ta.

Alltså trodde hon inte att han var kapabel till det, gissar jag.

Jag förstår inte ens hur detta går till rent praktiskt. Vilket gigantiskt hus bor de i om de inte ens vet hur många pers som är inne för tillfället..? :-o

Väldigt motsägelsefullt att först skriva hur familjen är hennes "allt" - för att sen utsätta dem för risken genom att smuggla in mördare..

Hennes huvud tycks ha varit lika förvirrat som pojkvännens. Fast på olika sätt. Kanske därför de blev ihop och fortsatte trots att det inte fungerade?
Citera
2017-12-11, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår inte ens hur detta går till rent praktiskt. Vilket gigantiskt hus bor de i om de inte ens vet hur många pers som är inne för tillfället..? :-o

Väldigt motsägelsefullt att först skriva hur familjen är hennes "allt" - för att sen utsätta dem för risken genom att smuggla in mördare..

Hennes huvud tycks ha varit lika förvirrat som pojkvännens. Fast på olika sätt. Kanske därför de blev ihop och fortsatte trots att det inte fungerade?

I en fristående byggnad/garage på gården hade dom inrett en lägenhet där tova bodde, efter misshandeln som föräldrarna anmälde sov hon i huset i mammas säng för hon vågade inte sova själv
Citera
2017-12-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Dagboken börjar 14/7-16 (sid 3573).
Det är lite oklart varför Tova började att skriva dagbok då, men redan på första sidan står det:

"Det är alltså Billy Fagerström född 12 december 1994 som jag talar om, min första (och
enda?) kärlek, äkta kärlek. Jag har sedan den 22 januari 2014 varit hopplöst förälskad i
denna man. Ibland är det underbart & ibland är det verkligen ett levande helvete. Då
funderar jag verkligen på varför jag är kvar med honom och om det är värt all smärta.
Aja, vi får väll se hur det blir…"

Och det vet vi ju hur det blev.......

Dagboken handlar alltmer om Billy och hur de har det. Ibland kan det kännas som om hon började skriva den för att dokumentera hur illa han behandlar henne, men jag tror att det mer speglar hennes liv, att hennes liv handlade nästan enbart om Billy.

Desto längre tiden gick, ju mer Billy. Till sist, bara Billy.

Kan inte minnas att Tova skriver direkt om att Billy skulle ändra sig, men mer i allmänna ordalag frågar hon sig om förhållandet kommer att bli annorlunda, att hon hoppas.

I början pratar hon om kärlek till Billy som sedan börjar handla mer om hur mycket de bråkar, hur han inskränker hennes liv och hotar slår mm. Och då också att hon hatar honom när de bråkat. Och hoppet, det minskar och minskar.

Men t o m i sista dagboksanteckningen, kan man se ett litet litet litet hopp.

Men då känns det inte som att det hoppet handlar om att förhållandet ska ändras.
Då handlar hoppet om att överleva.

Antingen dör hon" eller så är allt detta över eller på väg att ta slut. ".

augusti:

"Men ja han är ju less för att jag åkte iväg också så jag vet inte hur det blir…
Vi får se. Jag saknar han. Kanske skriver till han och ser va han säger
."

september:

" Men ja jag vet inte riktigt hur allt kommer bli… "

november:

"… Han säger att om jag gör slut så dödar han mig, vågar inte
chansa. Mår egentligen så sjukt dåligt men orkar inte tänka på det. Men jag försöker
göra det bästa av situationen. Vi bråkar inte nu iaf och jag är med han nästan varje dag.
Hoppas bara det löser sig. "

Men i december blir det mer hopplöshet. Väldigt snabbt ändrar sig tonen mot att hon inte hoppas så mycket längre:

"Jag tror på allvar att mitt liv aldrig kommer bli bättre. "
" Och jag hoppas verkligen inte de knasar med Billy… är verkligen rädd för honom."
" och jag vill fan inte ens veta vad som kommer hända nu… "
" Därför undrar jag om han faktiskt skulle kunna göra det, döda mig asså… eller bara skrämma mig.
Idag har han fortsatt skriva att han lovar att fixa detta. Jag har inte så mycket att välja på
än att hoppas att han faktiskt gör det. "

januari:':

"Vet inte har jag ska känna asså…"

februari:

"Jag fixar inte detta, det blir bara värre & värre. Nästa gång dödar han mig."
"Och som sagt, om det någon gång är någon som läser denna dagbok så är jag antingen
död, eller så är allt detta över eller på väg att ta slut. "

"Hoppas bara inget händer snart igen… "

Allt är bara min egen tolkning. Dagboken är skriven i ganska allmänna ordalag. Tyvärr slutar den också i slutet av februari. Varför?

Hemskt att tänka på att när hon började skriva, hade hon mindre än ett år kvar att leva.

Synd att hon inte uppskattade sig själv mera utan tycktes tro att det antingen var hilly-Billy – eller ingen pojkvän alls. Hennes ”enda chans”. Stackars människa..

Och vidare undrar jag varför det var så viktigt att ha någon alls om det nu var så svårt?

Undrar hur hon hade fått så dåligt självförtroende?

Märkligt också att hon inte värdesatte varken föräldrarna eller syskonen mera. Om hon nu inte brydde sig om sig själv då borde hon ju ha tänkt på dem och inte stanna kvar med idioten.

Men jag läste någonstans att även brodern använde droger.. I så fall är det ju "systemfel" i den familjen. I så fall misstänker jag att även föräldrarna är missbrukare och då förklarar det ju allt.
Citera
2017-12-11, 20:29
Medlem
Pezzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
I en fristående byggnad/garage på gården hade dom inrett en lägenhet där tova bodde, efter misshandeln som föräldrarna anmälde sov hon i huset i mammas säng för hon vågade inte sova själv
Jag kan minnas fel,men sov han inte över hos Tova natten före mordet?kan väl inte sovit i moderns säng får jag hoppas..
Citera
2017-12-11, 20:36
Medlem
Även vänner i och familj följer med i normaliseringsprocessen
Det är inte bara offret dom gör det
Citera
2017-12-11, 20:49
Medlem
Pezzons avatar
Satt och klurade på en sak,kan han berövat Tova livet på grusplanen(blodet) för att sedan i samma veva som han hämtade skottkärran och ståltråden tagit med "hammaren" på sin resa ner till sjön.
Där paketerar han henne i kärran och binder fast med fälg..
rullar ut några meter i vattnet ,där och då sopar han på ca 20 hammarslag för att han tror att skulle hon hittas någon gång i framtiden så är hon oigenkännlig.
därav inte så mycket blod på hus och gård,det samlades upp i vattnet, ja kanske..
Citera
2017-12-11, 21:18
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzon
Satt och klurade på en sak,kan han berövat Tova livet på grusplanen(blodet) för att sedan i samma veva som han hämtade skottkärran och ståltråden tagit med "hammaren" på sin resa ner till sjön.
Där paketerar han henne i kärran och binder fast med fälg..
rullar ut några meter i vattnet ,där och då sopar han på ca 20 hammarslag för att han tror att skulle hon hittas någon gång i framtiden så är hon oigenkännlig.
därav inte så mycket blod på hus och gård,det samlades upp i vattnet, ja kanske..

Vad pratar du om? Det är svinmycket blod på grusplanen. Stora pölen är på 50 x 50 cm och teknikerna skriver att blod iakttogs upp till 10 cm ner i marken.
Citera
2017-12-11, 21:23
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzon
Jag kan minnas fel,men sov han inte över hos Tova natten före mordet?kan väl inte sovit i moderns säng får jag hoppas..
Tova sov i någon vecka (4 nätter tror jag enligt FUP) inne i stora huset efter misshandeln. Sen flyttade hon ut till sin lgh/rum i garagelängan.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-12-11 kl. 21:54.
Citera
2017-12-11, 21:43
Medlem
Var det någon som var på rättegången före helgen och idag Måndag? Märks att det är dags då vittnen från olika orter samlas.

Några får sina 15min uppmärksamhet. Varför denna person går ut med att hon är på orten och hälsar på när hon självklart är inblandad och kallad som vittne är svårt att förstå. Varför vill man skylta med det? Pesonligen skull jag skämmas om jag blivit duperad och lurad av en psykopat. Så klart ska hon vittna.

Men denna JW är ju en sådan som behöver få sin uppmärksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in