Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vida33
Ja emotionellt håller jag med om, typ som att han inte kunde besinna sig. Psykotisk tror jag ändå inte, jag tycker han känns alldeles för beräknande för det. Jag tror att han på fullt allvar tror att han ska ro hem det här och att han var fullt medveten om vad han gjorde- alltså ”vid sina sinnes fulla bruk”. Jag tvivlar också på att han tagit tabletterna själv, jag tror snarare att han drogat T.

Ja det har du helt rätt i.
Han har planerat allt utom att laga båten
Citera
2017-12-10, 22:09
Medlem
Big-Lees avatar
Citat:
Jag tror precis dom notknapparen här ovan att B hade planerat det här sedan länge och därför ville ha bort alla från gården. Sen tror jag att han inte hade planerat det hela vägen, utan att han räknade med att det skulle gå att strypa henne ”bara”, och fick sen panik och hämtade hammaren. Jag tror, precis som det diskuterats för några sidor sedan att han antingen hoppades på en chans till, men sen när T skulle ge sig iväg och hade jackan på sig och stod ute på gården så slår det slint. Kunde han inte få henne så skulle ingen. Därför blev det mycket stökigare än han trodde, med fler bevis som behövde undanröjas. Tänker på tunnan och knapparna.

Det enda jag inte får ihop är varför han inte hade båten färdigfixad. Nu chansade han och trodde nog inte att polisen skulle komma så snabbt utan att han skulle hinna dra henne längre ut. Jag tror att han såg sin chans att mörda henne och hoppades ha mer tid innan han åkte in.

Ang det fetade. Jag tror inte han hade insett hur tungt det skulle vara att få ut henne i vattnet. Det var därför det blev så pass nära strand och han fick fundera ut en lösning (fixa båten) utifrån det.
Citera
2017-12-10, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Lee
Ang det fetade. Jag tror inte han hade insett hur tungt det skulle vara att få ut henne i vattnet. Det var därför det blev så pass nära strand och han fick fundera ut en lösning (fixa båten) utifrån det.

Ja det är säkert så. Han känns ju inte överdrivet bright i övrigt. På ett sätt hade det ju varit mkt enklare att fixa med båten först, och inte använt skottkärran öht. Därför tror jag att han inte planerade att mörda henne just den kvällen, utan att ha bara tog tillfället i akt och såg sin chans.
Citera
2017-12-10, 22:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja emotionellt håller jag med om, typ som att han inte kunde besinna sig. Psykotisk tror jag ändå inte, jag tycker han känns alldeles för beräknande för det. Jag tror att han på fullt allvar tror att han ska ro hem det här och att han var fullt medveten om vad han gjorde- alltså ”vid sina sinnes fulla bruk”. Jag tvivlar också på att han tagit tabletterna själv, jag tror snarare att han drogat T.

Nej, håller med om att psykotisk tror jag inte på. Då har man svårt att skilja verkligheten från hallucinationer och kan kan många andra symtom som vanföreställningar, förföljelsemani mm.

Jag tror att Billy kan få en del poäng på psykopatilistan nedan.

Från Dagens Juridik:

"Det vedertagna instrumentet för att ställa diagnosen psykopati är Hare Psychopathy Checklist "

". Man kan grovt sortera symtomen i två grupper, som dock delvis överlappar varandra. Den första gruppen beskriver emotionella och interpersonella drag, dvs hur man fungerar känslomässigt och i relation till andra:"

• Munvig och charmig på ytan (men somliga är bara råbarkade och otrevliga)
• Hal, opålitlig
• Egocentrisk och grandios
• Saknar ånger- och skuldkänslor
• Dålig inlevelseförmåga
• Kall, ingen medkänsla
• Svekfull och manipulativ, patologiskt lögnaktig
• Flackt känsloliv
• Blir lätt uttråkad, behov av omväxling, söker spänning
• Förhöjd självkänsla, grandios
• Lättväckt aggressivitet

Den andra gruppen ringar in ett socialt avvikande beteende:

• Bristande kontroll över beteendet
• Tidiga beteendeproblem
• Ungdomsbrottslighet
• Antisocialt beteende i vuxen ålder
• Kriminell mångfald
• Promiskuöst sexuellt beteende
• Saknar realistiska framtidsplaner
• Impulsiv, låg förmåga bedöma konsekvenserna av sitt handlande
• Oansvarig, opålitlig, fullföljer inte åtaganden
• Tar inte ansvar för sitt handlande, rationaliserar
• Parasiterande livsstil, lever gärna på andra
• Lever i illusioner

Så känner man igen en psykopat

Några symtom som jag tycker mig ana (efter att ha läst i FUP och press)hos Billy:

Opålitlig, egocentrisk, saknar ånger och skuldkänslor, kall, ingen medkänsla, dålig inlevelseförmåga, svekfull och manipulativ, patologisk lögnaktig (åtminstone vid förhören och inför/under dådet), lättväckt aggressivitet, bristande kontroll över beteendet, ungdomsbrottslighet (?), antisocialt beteende i vuxen ålder, kriminell mångfald, impulsiv(?)låg förmåga att bedöma konsekvenserna av sitt handlande, tar inte ansvar för sitt handlande, parasiterande livstil, lever gärna på andra.

Ok, en del kanske Billy inte uppfyller helt och hållet, en del är jag lite osäker på, gissar. Men om Billy är skyldig till brottet så fyller han kriterierna för flera av punkterna per automatik.
Senast redigerad av notknapparen 2017-12-10 kl. 23:12.
Citera
2017-12-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, håller med om att psykotisk tror jag inte på. Då har man svårt att skilja verkligheten från hallucinationer och kan kan många andra symtom som vanföreställningar, förföljelsemani mm.

Jag tror att Billy kan få en del poäng på psykopatilistan nedan.

Från Dagens Juridik:

"Det vedertagna instrumentet för att ställa diagnosen psykopati är Hare Psychopathy Checklist "

". Man kan grovt sortera symtomen i två grupper, som dock delvis överlappar varandra. Den första gruppen beskriver emotionella och interpersonella drag, dvs hur man fungerar känslomässigt och i relation till andra:"

• Munvig och charmig på ytan (men somliga är bara råbarkade och otrevliga)
• Hal, opålitlig
• Egocentrisk och grandios
• Saknar ånger- och skuldkänslor
• Dålig inlevelseförmåga
• Kall, ingen medkänsla
• Svekfull och manipulativ, patologiskt lögnaktig
• Flackt känsloliv
• Blir lätt uttråkad, behov av omväxling, söker spänning
• Förhöjd självkänsla, grandios

Den andra gruppen ringar in ett socialt avvikande beteende:

• Bristande kontroll över beteendet
• Tidiga beteendeproblem
• Ungdomsbrottslighet
• Antisocialt beteende i vuxen ålder
• Kriminell mångfald
• Promiskuöst sexuellt beteende
• Saknar realistiska framtidsplaner
• Impulsiv, låg förmåga bedöma konsekvenserna av sitt handlande
• Oansvarig, opålitlig, fullföljer inte åtaganden
• Tar inte ansvar för sitt handlande, rationaliserar
• Parasiterande livsstil, lever gärna på andra
• Lever i illusioner

Så känner man igen en psykopat

Några symtom som jag tycker mig ana (efter att ha läst i FUP och press)hos Billy:

Opålitlig, egocentrisk, saknar ånger och skuldkänslor, kall, ingen medkänsla, dålig inlevelseförmåga, svekfull och manipulativ, patologisk lögnaktig (åtminstone vid förhören och inför/under dådet), lättväckt aggressivitet, bristande kontroll över beteendet, ungdomsbrottslighet (?), antisocialt beteende i vuxen ålder, kriminell mångfald, impulsiv(?)låg förmåga att bedöma konsekvenserna av sitt handlande, tar inte ansvar för sitt handlande, parasiterande livstil, lever gärna på andra.

Ok, en del kanske Billy inte uppfyller helt och hållet, en del är jag lite osäker på, gissar. Men om Billy är skyldig till brottet så fyller han kriterierna för flera av punkterna per automatik.

Håller med dig fullständigt. Jag tror absolut att han är psykopat. Även fast alla bevis talar mot honom så nekar han in i det sista. Det är viktigare för honom att hålla sin linje än att,i hans egen värld, ge upp och erkänna och därmed visa sig svag. Han ser nog verkligen inte att han är överbevisad, och att T anhöriga skulle må bättre av ett erkännande bekommer honom öht inte. Han tänker inte alls på hur andra känner eller hur han uppfattas, tror jag. Det bekommer honom inte ens.Där kommer det grandiosa, ofelbara in. Jag tycker också man kan utläsa att han är ganska charmig och inställsam hos den andra tjejen han chattar med på snapchat, (hon som är på fest och egentligen vill hem men kompisen vill stanna och B ringer dit polisen.) Han klappar medhårs och är trevlig ända fram tills han inser att hon inte kommer att lämna festen (för honom?) , och då avslutar han det. Hon säger sen i förhör att hon var bland vänner och inte i någon fara. Enbart spekulation från min sida såklart.
Citera
2017-12-11, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det var ju första kärleken. Många tror ju inte att det finns ett liv efter när det är tar slut. Tova förstod ju liksom själv att allt billy gjorde mot henne var fel men ändå så kan hon inte låta bli att ta kontakt med honom efter förhållandet tog slut. Hon tror nog innerst inne likt många andra att det kommer bli bättre, han kommer bli snällare osv osv

Fast då kan hon ju inte samtidigt ha varit övertygad om att hon skulle bli dödad.

Kvällstidningar kör med detta pga av vad som stod i hennes dagbok. Står det något i dagboken att hon ändå älskade honom och ibland åtminstone trodde att han skulle ändra sig och att det skulle bli bra mellan dem två?
Citera
2017-12-11, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast då kan hon ju inte samtidigt ha varit övertygad om att hon skulle bli dödad.

Kvällstidningar kör med detta pga av vad som stod i hennes dagbok. Står det något i dagboken att hon ändå älskade honom och ibland åtminstone trodde att han skulle ändra sig och att det skulle bli bra mellan dem två?

Ja på sätt och vis, hon skriver när hon pratar om att hennes familj är allt för henne att (ungefärligt) ”om någon läser det här så är jag antingen död eller så är det här över”. Hon skulle dra efter sommaren, om hon levde så länge.

Jag tror inte att hon nämner just att hon älskade honom, utan hon beskriver mer om ”dåliga dagar” och att han är våldsam.
Citera
2017-12-11, 08:25
Medlem
Citat:

Exakt. Och tror man verkligen att någon tänker döda en.... Så åker man väl inte hem till den personen. Och stannar kvar med honom på kvällen. Ensam.

Tvärtom, man säger till alla kompisar, "vad ni än gör, lämna mig inte ensam med honom".

Och man smyger inte in honom (i föräldrarnas hus!) för övernattning, om man tror att han tänker mörda en. Han hade ju lika gärna kunnat gå lös på de andra familjemedlemmarna, också. Den risken skulle man aldrig ta.

Alltså trodde hon inte att han var kapabel till det, gissar jag.
Citera
2017-12-11, 09:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Dagboken börjar 14/7-16 (sid 3573).
Det är lite oklart varför Tova började att skriva dagbok då, men redan på första sidan står det:

"Det är alltså Billy Fagerström född 12 december 1994 som jag talar om, min första (och
enda?) kärlek, äkta kärlek. Jag har sedan den 22 januari 2014 varit hopplöst förälskad i
denna man. Ibland är det underbart & ibland är det verkligen ett levande helvete. Då
funderar jag verkligen på varför jag är kvar med honom och om det är värt all smärta.
Aja, vi får väll se hur det blir…"

Och det vet vi ju hur det blev.......

Dagboken handlar alltmer om Billy och hur de har det. Ibland kan det kännas som om hon började skriva den för att dokumentera hur illa han behandlar henne, men jag tror att det mer speglar hennes liv, att hennes liv handlade nästan enbart om Billy.

Desto längre tiden gick, ju mer Billy. Till sist, bara Billy.

Kan inte minnas att Tova skriver direkt om att Billy skulle ändra sig, men mer i allmänna ordalag frågar hon sig om förhållandet kommer att bli annorlunda, att hon hoppas.

I början pratar hon om kärlek till Billy som sedan börjar handla mer om hur mycket de bråkar, hur han inskränker hennes liv och hotar slår mm. Och då också att hon hatar honom när de bråkat. Och hoppet, det minskar och minskar.

Men t o m i sista dagboksanteckningen, kan man se ett litet litet litet hopp.

Men då känns det inte som att det hoppet handlar om att förhållandet ska ändras.
Då handlar hoppet om att överleva.

Antingen dör hon" eller så är allt detta över eller på väg att ta slut. ".

augusti:

"Men ja han är ju less för att jag åkte iväg också så jag vet inte hur det blir…
Vi får se. Jag saknar han. Kanske skriver till han och ser va han säger
."

september:

" Men ja jag vet inte riktigt hur allt kommer bli… "

november:

"… Han säger att om jag gör slut så dödar han mig, vågar inte
chansa. Mår egentligen så sjukt dåligt men orkar inte tänka på det. Men jag försöker
göra det bästa av situationen. Vi bråkar inte nu iaf och jag är med han nästan varje dag.
Hoppas bara det löser sig. "

Men i december blir det mer hopplöshet. Väldigt snabbt ändrar sig tonen mot att hon inte hoppas så mycket längre:

"Jag tror på allvar att mitt liv aldrig kommer bli bättre. "
" Och jag hoppas verkligen inte de knasar med Billy… är verkligen rädd för honom."
" och jag vill fan inte ens veta vad som kommer hända nu… "
" Därför undrar jag om han faktiskt skulle kunna göra det, döda mig asså… eller bara skrämma mig.
Idag har han fortsatt skriva att han lovar att fixa detta. Jag har inte så mycket att välja på
än att hoppas att han faktiskt gör det. "

januari:':

"Vet inte har jag ska känna asså…"

februari:

"Jag fixar inte detta, det blir bara värre & värre. Nästa gång dödar han mig."
"Och som sagt, om det någon gång är någon som läser denna dagbok så är jag antingen
död, eller så är allt detta över eller på väg att ta slut. "

"Hoppas bara inget händer snart igen… "

Allt är bara min egen tolkning. Dagboken är skriven i ganska allmänna ordalag. Tyvärr slutar den också i slutet av februari. Varför?

Hemskt att tänka på att när hon började skriva, hade hon mindre än ett år kvar att leva.
Citera
2017-12-11, 10:31
Medlem
Citat:
Dagboken börjar 14/7-16 (sid 3573).
Det är lite oklart varför Tova började att skriva dagbok då, men redan på första sidan står det:

"Det är alltså Billy Fagerström född 12 december 1994 som jag talar om, min första (och
enda?) kärlek, äkta kärlek. Jag har sedan den 22 januari 2014 varit hopplöst förälskad i
denna man. Ibland är det underbart & ibland är det verkligen ett levande helvete. Då
funderar jag verkligen på varför jag är kvar med honom och om det är värt all smärta.
Aja, vi får väll se hur det blir…"

Och det vet vi ju hur det blev.......

Dagboken handlar alltmer om Billy och hur de har det. Ibland kan det kännas som om hon började skriva den för att dokumentera hur illa han behandlar henne, men jag tror att det mer speglar hennes liv, att hennes liv handlade nästan enbart om Billy.

Desto längre tiden gick, ju mer Billy. Till sist, bara Billy.

Kan inte minnas att Tova skriver direkt om att Billy skulle ändra sig, men mer i allmänna ordalag frågar hon sig om förhållandet kommer att bli annorlunda, att hon hoppas.

I början pratar hon om kärlek till Billy som sedan börjar handla mer om hur mycket de bråkar, hur han inskränker hennes liv och hotar slår mm. Och då också att hon hatar honom när de bråkat. Och hoppet, det minskar och minskar.

Men t o m i sista dagboksanteckningen, kan man se ett litet litet litet hopp.

Men då känns det inte som att det hoppet handlar om att förhållandet ska ändras.
Då handlar hoppet om att överleva.

Antingen dör hon" eller så är allt detta över eller på väg att ta slut. ".

augusti:

"Men ja han är ju less för att jag åkte iväg också så jag vet inte hur det blir…
Vi får se. Jag saknar han. Kanske skriver till han och ser va han säger
."

september:

" Men ja jag vet inte riktigt hur allt kommer bli… "

november:

"… Han säger att om jag gör slut så dödar han mig, vågar inte
chansa. Mår egentligen så sjukt dåligt men orkar inte tänka på det. Men jag försöker
göra det bästa av situationen. Vi bråkar inte nu iaf och jag är med han nästan varje dag.
Hoppas bara det löser sig. "

Men i december blir det mer hopplöshet. Väldigt snabbt ändrar sig tonen mot att hon inte hoppas så mycket längre:

"Jag tror på allvar att mitt liv aldrig kommer bli bättre. "
" Och jag hoppas verkligen inte de knasar med Billy… är verkligen rädd för honom."
" och jag vill fan inte ens veta vad som kommer hända nu… "
" Därför undrar jag om han faktiskt skulle kunna göra det, döda mig asså… eller bara skrämma mig.
Idag har han fortsatt skriva att han lovar att fixa detta. Jag har inte så mycket att välja på
än att hoppas att han faktiskt gör det. "

januari:':

"Vet inte har jag ska känna asså…"

februari:

"Jag fixar inte detta, det blir bara värre & värre. Nästa gång dödar han mig."
"Och som sagt, om det någon gång är någon som läser denna dagbok så är jag antingen
död, eller så är allt detta över eller på väg att ta slut. "

"Hoppas bara inget händer snart igen… "

Allt är bara min egen tolkning. Dagboken är skriven i ganska allmänna ordalag. Tyvärr slutar den också i slutet av februari. Varför?

Hemskt att tänka på att när hon började skriva, hade hon mindre än ett år kvar att leva.

Ja det är fruktanvärt. Hon visste varken ut eller in och hoppades att han skulle ändra sig. Hon var verkligen helt i hans våld, även om hon gjorde slut eller inte.
Citera
2017-12-11, 11:36
Medlem
Citat:
Nu är ju inte Billy "skäggbarn"! Så det faller utanför detta diskussionsämne.

Och vad gäller åldersgräns för straff så är detta att ta hänsyn till (det kan man även tänka på när det gäller Tova, vilka beslut hon tog):

Hjärnans "beslutsfattarcentrum" är pannloberna. De utvecklas färdigt först vid 25 års ålder.

"Tonåren är en lika dynamisk period. Det är området i pannloben, ”hjärnans beslutsfattarcentrum”, som blir klart allra sist. Detta innebär att förmågor som framtidsplanering, förmågan till överblick och att sålla intryck och riskbedömning inte är utvecklade hos tonåringarna."

"Ett av de viktigaste fynden var hur sent delarna i pannloben mognar. Det är den delen som gör oss civiliserade och skiljer oss från djuren.

– Tonåringarna har därför ett mer känslomässigt styrt beteende eftersom den delen av hjärnan mognar snabbare, förklarar Jay Giedd."

Hjärnan fullvuxen först vid 25

"Det visar sig att hjärnan mognar långsamt och att det är pannloberna som sist blir färdiga. Detta ligger bakom att unga ofta har svårare än vuxna att sålla bland intryck och att planera framåt, och även att de ibland tar oproportionerligt stora risker med vuxna mått mätt."

Tonårshjärnan baxnar

Det är därför vi har den åldersgräns vi har vid straffutmätning av unga och det gäller även åldersgränser för andra saker som t ex körkort eller vid inköp av alkohol.

Brukar tänka på att ingen börjar röka efter tonåren. En indikator på att man tar dåliga beslut och risker när man är tonåring.

Men hur var det nu, Billy var väl över 21 år vid brottet? Hoppas jag.....

Han var 22 fyller 23 i morgon !!! Hoppas han får ett fint kalas 😡😡
Citera
2017-12-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Han var 22 fyller 23 i morgon !!! Hoppas han får ett fint kalas 😡😡

Och att sitta och skriva fakta hur tonåringars hjärnor fungerar kan jag garantera dig ingen domare tar hänsyn till !!!!!! Över 22 när mordet begicks =kan dömas till livstid ! Även fast de inte är utvecklad förren vid 25 !!! Hör inte ens hit och definitivt inte vid en dom .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in