Citat:
Ursprungligen postat av
SvartaBjorn
Skillnaden med de du tar upp är just att de är tillsvidareabonnemang. Samt att de avtalen går att säga upp abonnemangen med mycket kort varsel (alternativt utebliven betalning -> uppsagt abonnemang).
Fria Tider tecknar du ett årsabonnemang på. Då förväntar sig de flesta av oss att abonnemanget upphör om det inte förlängs aktivt (jämför hur det fungerar med vanliga veckotidningar). Så verkar inte fallet vara med Fria Tider. Där måste abonnemanget aktivt sägas upp tre(?) månader innan det går ut annars har du automatiskt tecknat dig för ytterligare ett år. Detta trots att det inte är ett tillsvidareabonnemang.
Edit: Jag kan ha fel i sista meningen. Det råder dock skilda meningar om det är tillsvidareabonnemang eller gällande viss period (ett år).
Well inte en tidning men jag tecknade ett abonnemang för en VPN tjänst för ett år.
De drog automatiskt nästa års avgift utan vidare året efter.
Dvs jag skulle ha sagt upp tjänsten om jag inte ville fortsätta med den innan årets slut.
Kan "problemet" delvis vara att vi många gånger förväntar oss att ett årsabonnemang automatiskt upphör efter ett år, för så brukar det vara?
Nu tar jag inte parti för FT här utan mera hur funkar det idag. Internet har ju förändrat en del saker och ting och även hur det brukade vara.
Man får helt enkelt vara jävligt säker och läsa det finstilta innan man klickar "ja" i rutan och bocka av ett och annat flugben. Något jag själv inte alltid är så bra på.
Men tidningar som FT bör såklart göra det så enkelt och smidigt för sina läsare som möjligt.
Och kommer det ständiga klagomål på hur abonnemangs delen funkar så kanske det visar att nåt bör ändras.