2017-12-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Begin
Har fått en bluffaktura från friatider och är omöjligt att få kontakt med dom, don ringde upp men gick aldrig med på något avtal. Googlade upp detta och upptäckte att man inte var ensam.

ett antal människor som nyligen blivit lurade: https://missatsamtal.se/0769439150/

Fler källor: http://www.ttela.se/nyheter/lilla-ed...ider-1.4461897

http://dm-namnden.org/2015/09/ftng-ekonomi-kb/

http://www.folkbladet.se/nyheter/tec...om4292892.aspx

Det är väl bara att pysa i en känd kriminells namn eller ett franskt eller polskt bidgasavskums på deras hemsida så får vi se vad som händer.
Citera
2017-12-09, 10:41
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krisu
Men det måste väl de flesta prenumerationer idag?
Visserligen kör de flesta 1 -3 månader.
Bara se SDS för exempel

"Sydsvenskan.se - obegränsad tillgång till allt premiuminnehåll
Nyhetsbrev - dagligt mejl med de senaste nyheterna från sydsvenskan.se
*Därefter tillsvidare 99 kr/mån. Ingen bindningstid."

De flesta kör ju på någon form av just "tillsvidare" och du måste aktivt säga upp ditt abonnemang.
Skillnaden med de du tar upp är just att de är tillsvidareabonnemang. Samt att de avtalen går att säga upp abonnemangen med mycket kort varsel (alternativt utebliven betalning -> uppsagt abonnemang).

Fria Tider tecknar du ett årsabonnemang på. Då förväntar sig de flesta av oss att abonnemanget upphör om det inte förlängs aktivt (jämför hur det fungerar med vanliga veckotidningar). Så verkar inte fallet vara med Fria Tider. Där måste abonnemanget aktivt sägas upp tre(?) månader innan det går ut annars har du automatiskt tecknat dig för ytterligare ett år. Detta trots att det inte är ett tillsvidareabonnemang.

Edit: Jag kan ha fel i sista meningen. Det råder dock skilda meningar om det är tillsvidareabonnemang eller gällande viss period (ett år).
Senast redigerad av SvartaBjorn 2017-12-09 kl. 10:58.
Citera
2017-12-09, 13:25
Medlem
Eoppoyzs avatar
FT har tagit kreditupplysningar, vilket jag reagerade på. Jag överklagade och det slutade med att de blev avstängda från att ta kreditupplysningar igen.
Citera
2017-12-09, 15:58
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Skillnaden med de du tar upp är just att de är tillsvidareabonnemang. Samt att de avtalen går att säga upp abonnemangen med mycket kort varsel (alternativt utebliven betalning -> uppsagt abonnemang).

Fria Tider tecknar du ett årsabonnemang på. Då förväntar sig de flesta av oss att abonnemanget upphör om det inte förlängs aktivt (jämför hur det fungerar med vanliga veckotidningar). Så verkar inte fallet vara med Fria Tider. Där måste abonnemanget aktivt sägas upp tre(?) månader innan det går ut annars har du automatiskt tecknat dig för ytterligare ett år. Detta trots att det inte är ett tillsvidareabonnemang.

Edit: Jag kan ha fel i sista meningen. Det råder dock skilda meningar om det är tillsvidareabonnemang eller gällande viss period (ett år).

Well inte en tidning men jag tecknade ett abonnemang för en VPN tjänst för ett år.
De drog automatiskt nästa års avgift utan vidare året efter.
Dvs jag skulle ha sagt upp tjänsten om jag inte ville fortsätta med den innan årets slut.

Kan "problemet" delvis vara att vi många gånger förväntar oss att ett årsabonnemang automatiskt upphör efter ett år, för så brukar det vara?
Nu tar jag inte parti för FT här utan mera hur funkar det idag. Internet har ju förändrat en del saker och ting och även hur det brukade vara.

Man får helt enkelt vara jävligt säker och läsa det finstilta innan man klickar "ja" i rutan och bocka av ett och annat flugben. Något jag själv inte alltid är så bra på.

Men tidningar som FT bör såklart göra det så enkelt och smidigt för sina läsare som möjligt.
Och kommer det ständiga klagomål på hur abonnemangs delen funkar så kanske det visar att nåt bör ändras.
Citera
2017-12-09, 17:07
Medlem
0zs avatar
Citat:
Man får helt enkelt vara jävligt säker och läsa det finstilta innan man klickar "ja" i rutan och bocka av ett och annat flugben. Något jag själv inte alltid är så bra på.

Men tidningar som FT bör såklart göra det så enkelt och smidigt för sina läsare som möjligt.
Och kommer det ständiga klagomål på hur abonnemangs delen funkar så kanske det visar att nåt bör ändras.
Frågan är dock om någon ovan kan ha missat att det är ett löpande abonnemang de tecknat:

http://www.friatider.se/sites/defaul...._16.57.59.png
Senast redigerad av 0z 2017-12-09 kl. 17:11.
Citera
2017-12-09, 17:11
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0z
Frågan är dock om någon ovan kan ha missat att det är ett löpande abonnemang de tecknat, eftersom alla behövt trycka på "Löpande abonnemang"-texten för att kunna beställa:

http://www.friatider.se/sites/defaul...._16.57.59.png

Men visst, de kan säkert göra det ännu tydligare. Jag vet dock inte riktigt hur.

Ojsan!
Hur länge har den sett ut sådär?
För om den texten har funnits hela tiden så tycker jag nog de som klagar bör skämmas ett varv.
Missar man den där texten så är det inte ett abonnemang man behöver utan väldigt starka glasögon, alt en SFI kurs.
Citera
2017-12-09, 17:14
Medlem
0zs avatar
Citat:
Ojsan!
Hur länge har den sett ut sådär?
För om den texten har funnits hela tiden så tycker jag nog de som klagar bör skämmas ett varv.
Missar man den där texten så är det inte ett abonnemang man behöver utan väldigt starka glasögon, alt en SFI kurs.
Sedan starten 2014: https://web.archive.org/web/20140703...se/plus/signup (Fyll i en påhittad e-post bara)
Senast redigerad av 0z 2017-12-09 kl. 17:22.
Citera
2017-12-09, 17:22
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0z
Sedan starten 2014: https://web.archive.org/web/20140703...se/plus/signup

(Fyll i en påhittad e-post och tryck "Gå vidare" så kommer den upp i steg 2)

Wow.. Jag testade precis.. Pinsamt!

Det avgör det hela för mig. Ni som klagar får faktiskt skylla er själva då ni aktivt har godkänt att att abonnemanget är löpande. Jag skulle vilja kalla er en massa fula namn och ifrågasätta er intelligens men jag låter bli.

Det går inte göra mera klart. Men det kanske är problemet?
Det står ju där i bara en enda mening... Det är så lätt att det blir svårt
Citera
2017-12-09, 21:57
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Wow.. Jag testade precis.. Pinsamt!

Det avgör det hela för mig. Ni som klagar får faktiskt skylla er själva då ni aktivt har godkänt att att abonnemanget är löpande. Jag skulle vilja kalla er en massa fula namn och ifrågasätta er intelligens men jag låter bli.

Det går inte göra mera klart. Men det kanske är problemet?
Det står ju där i bara en enda mening... Det är så lätt att det blir svårt
Liten reservation dock:
Det verkar som om vissa har tecknat abonnemang via telefonförsäljare. Kanske de inte varit lika bra på att informera om vilken abonnemangsform det gällt?
Citera
2017-12-09, 22:07
Medlem
krisus avatar
Citat:
Liten reservation dock:
Det verkar som om vissa har tecknat abonnemang via telefonförsäljare. Kanske de inte varit lika bra på att informera om vilken abonnemangsform det gällt?

Aha om det är fallet, då får man väl hoppas de fick hem papper / pdf via mail om avtalet?
Nu har jag ett olistat nummer och har inte pratat med telefonförsäljare på många år så jag kan minnas fel.
Men de få gånger jag har tackat ja till något har jag fått hem avtal / villkor på vad det är jag tackat ja till. Dessa har jag läst igenom om.

Som sagt jag vet inte vad som gäller idag, men jag har aldrig tackat ja till köp över telefon utan att få hem info och villkor som jag kan läsa igenom och jag skulle aldrig köpa något via telefon utan att få hem ett skriftligt avtal/villkor.

Ett muntligt avtal med ett företag känns inte speciellt säkert.
Citera
2017-12-10, 06:33
Medlem
FriaTider.ses avatar
Citat:
Liten reservation dock:
För att våra säljare ska få lägga in en försäljning (och få betalt för den) kräver vi att följande text läses upp och godkänns av kunden först:

Om kunden godkänner detta får han direkt ett sms/mejl med följande innehåll:

Detta görs alltid. Vid otydlighet eller fel skrivs ordern av./WN
Citera
2017-12-11, 07:56
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
För att våra säljare ska få lägga in en försäljning (och få betalt för den) kräver vi att följande text läses upp och godkänns av kunden först:

Om kunden godkänner detta får han direkt ett sms/mejl med följande innehåll:

Detta görs alltid. Vid otydlighet eller fel skrivs ordern av./WN

Hur i h-vete kan man ha en uppsägningstid på TRE månader på en digital tidning? Att ni dessutom sen skickar ut fakturan långt efter man har möjlighet att säga upp tidningen innan nästa period är ju outgrundligt.

Men jag fattar ju vad det handlar om:
- Ni tror inte på er egen produkt.
- Ni "ser på detta sätt till" att folk "glömmer" säga upp tidningen i tid då ingen normal människa tänker på att man måste göra det tre månader innan innevarande prenumeration löper ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in