2019-05-16, 10:39
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Låt det gå till Kronofogden.

Nej, bestrid samtliga fakturor.

Till min vän drog de nån vals om att "det inte var uppsagt bla bla".

Vilket det finns bevis på i mail, så jag ser fram emot att möta dom i domstol.

För då kommer någon att visa upp sig fysiskt, och det tror jag inte att de vill med tanke på de möjliga konsekvenserna.
Citera
2019-05-16, 10:45
Medlem
Separatistens avatar
Jag tvivlar på att Fria Tider drar ett ärende till Kronofogden.

De läser och skriver ju här, så de får gärna bevisa motsatsen.

Min väns ärende får de gärna dra till domstolen, hoppas att de dyker upp fysiskt. Det är liksom poängen med det hela

Bluffen bygger på att beloppen är relativt små och att det är arbetsintensivt att kämpa mot sånt här skit.
Citera
2019-05-16, 11:09
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Nej, bestrid samtliga fakturor.

Till min vän drog de nån vals om att "det inte var uppsagt bla bla".

Vilket det finns bevis på i mail, så jag ser fram emot att möta dom i domstol.

För då kommer någon att visa upp sig fysiskt, och det tror jag inte att de vill med tanke på de möjliga konsekvenserna.

Att bestrida det direkt till FT hjälper inte. Därför bestrider man det hos Kronofogden. Jag gjorde så och skrev att de skulle söka på internet om FT:s bedrägeriförsök. Sedan dess har jag inte hört någonting.
Citera
2019-05-16, 11:28
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Att bestrida det direkt till FT hjälper inte. Därför bestrider man det hos Kronofogden. Jag gjorde så och skrev att de skulle söka på internet om FT:s bedrägeriförsök. Sedan dess har jag inte hört någonting.

OK, ja det kanske fungerar. Lycka till!

Själv hoppas jag som sagt att de drar det till domstol, så kanske det till slut kan bli slut på de här tråkigheterna.
Citera
2019-05-17, 03:17
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
OK, ja det kanske fungerar. Lycka till!

Själv hoppas jag som sagt att de drar det till domstol, så kanske det till slut kan bli slut på de här tråkigheterna.

Det har fungerat i ett par år för mig hittills. De kommer inte dra det till domstol eftersom det kostar mer än det smakar för dem.

Lycka till!
Citera
2019-05-17, 10:56
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Det har fungerat i ett par år för mig hittills. De kommer inte dra det till domstol eftersom det kostar mer än det smakar för dem.

Lycka till!

Ja, det kostar dom minst 900 kr att dra det till Kronofogden.

Eftersom deras krav är en bluff så lär det aldrig komma dit tyvärr, men jag hoppas de drar det till domstol så att vi äntligen kan träffas.

Kommer då att skriva om det så att fler kanske kan dyka upp?
Citera
2019-05-24, 20:21
Medlem
idiamindadas avatar
Det roliga är att idioterna fortfarande ringer med jämna mellanrum och tigger pengar. De lägger på illa kvickt när man tar upp deras beteende i denna fråga.
Citera
2019-06-03, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0z
Finns det en enda identifierad fordran som är felaktig? Jag räknar till fem fall med kunder som bevisligen finns, och i alla dessa fall rör det ju sig om ljugande kunder. SVT:s stjärnvittne "Lotta" var ju en sån kund t.ex., som avslöjades i denna video: http://www.friatider.se/falsk-nyhet-...der-i-svt-plus

Jag tycker poängen folk verkar vilja göra i tråden är att Fria Tider inte borde skicka fakturor, påminnelser och krav till kunder överhuvudtaget, eftersom det per se är fel och leder till dålig publicitet. Istället föreslås att Fria Tider endast borde sälja mot förskottsbetalning, endast sälja icke-löpande prenumerationer etc.

Jag tycker det är fullt rimliga synpunkter. Bara för att det kändes bra att köpa något för en vecka sen betyder det ju inte att det känns bra att betala när fakturan kommer och då bestrider man. Det är mänskligt och det är inte så konstigt att folk blir besvikna när det inte fungerar eftersom det funkar på de flesta företag.

Citat:

När gjorde du detta?
FT kan väl stämma i tingsrätten ändå?

Citat:
Ja, det kostar dom minst 900 kr att dra det till Kronofogden.

Eftersom deras krav är en bluff så lär det aldrig komma dit tyvärr, men jag hoppas de drar det till domstol så att vi äntligen kan träffas.

Kommer då att skriva om det så att fler kanske kan dyka upp?

Men de har ju dragit många till domstol?

Hur gick det för dig?

Jag sa upp mitt avtal i god tid 2016 och fick det bekräftat att "det inte skulle förlängas". Kan de förlänga det ändå pga man loggat in? Kan ju säga som så att mitt pluskonto fortfarande är aktivt och jag har loggat in ibland för att läsa någon plusartikel. Hade inte en tanke på att detta skulle användas av FT som ett trick , för det står inget om det i deras villkor.
Kan de vinna ett sådant mål i domstol?

En heldag i Stockholm för att gå till tingsrätten, inklusive resa fram och tillbaka, är ju en ganska stor utgift. De räknar väl med att folk inte vill ta det så långt.
Kan man lösa det på något annat sätt? Kan man skicka ett ombud?
Citera
2019-06-03, 19:01
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
En heldag i Stockholm för att gå till tingsrätten, inklusive resa fram och tillbaka, är ju en ganska stor utgift. De räknar väl med att folk inte vill ta det så långt.
Kan man lösa det på något annat sätt? Kan man skicka ett ombud?

En konsumenttvist om ett småbelopp med en näringsidkare slutar sällan i en domstolsförhandling. Det mest troliga är att tvistemålet behandlas i en summarisk process. Det vill säga en ansökan om betalningsföreläggande eller handräckning hos Kronofogdemyndigheten.

Kronofogdemyndigheten utfärdar en ansökan om betalning mot den som påstås vara betalningsskyldig (svaranden). Strider inte svaranden mot ansökan, utfärdas ett utslag i enlighet med den inlämnande ansökningen. Detta utslag har samma verkan som en dom utfärdad av domstol.

Jag har varit med om det här ett antal gånger mot skojarföretag och det har hänt ett antal gånger att någon har gått vidare med ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Varenda gång som jag har bestridit målet så har näringsidkaren droppat betalningsföreläggandet.

Det är alltid upp till näringsidkaren att bevisa sin sak i stämningsansökan. Om det inte finns vare sig skriftliga eller muntliga avtal som bevisar något så sluter det alltid med att näringsidkaren drar tillbaka sin stämningsansökan. En näringsidkare kan "aldrig" vinna ett mål utan någon form av bevis.
Citera
2019-06-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
En konsumenttvist om ett småbelopp med en näringsidkare slutar sällan i en domstolsförhandling. Det mest troliga är att tvistemålet behandlas i en summarisk process. Det vill säga en ansökan om betalningsföreläggande eller handräckning hos Kronofogdemyndigheten.

Kronofogdemyndigheten utfärdar en ansökan om betalning mot den som påstås vara betalningsskyldig (svaranden). Strider inte svaranden mot ansökan, utfärdas ett utslag i enlighet med den inlämnande ansökningen. Detta utslag har samma verkan som en dom utfärdad av domstol.

Jag har varit med om det här ett antal gånger mot skojarföretag och det har hänt ett antal gånger att någon har gått vidare med ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Varenda gång som jag har bestridit målet så har näringsidkaren droppat betalningsföreläggandet.

Det är alltid upp till näringsidkaren att bevisa sin sak i stämningsansökan. Om det inte finns vare sig skriftliga eller muntliga avtal som bevisar något så sluter det alltid med att näringsidkaren drar tillbaka sin stämningsansökan. En näringsidkare kan "aldrig" vinna ett mål utan någon form av bevis.

Det var ju bra.
Citera
2019-06-03, 20:33
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men de har ju dragit många till domstol?

Har de?

Jag önskar inget hellre än att vi kan träffas fysiskt, det vore kul att prata lite med varandra så att eventuella missförstånd kan rätas ut.
Citera
2019-06-03, 22:13
Medlem
Citat:
Har de?

Jag önskar inget hellre än att vi kan träffas fysiskt, det vore kul att prata lite med varandra så att eventuella missförstånd kan rätas ut.

Stod väl tidigare i tråden. De har tagit 65 personer till rättegång. Men kanske var det bara sådana som de visste de kunde vinna mot. De vann de flesta målen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in