2017-10-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Någon uppdatering? Hur gick det med bestridan?

ingenting mer har hänt atm. Den enda slutsats man kan dra är att dom inte jobbar snabbt i vilket fall.
Citera
2017-10-30, 08:54
Medlem
muminfars avatar
Om det är en uppsägningstid på 3 månader (uppsagd i slutet av juli), bör jag betala faktura som de har skickat?
De påstår att de har registrerat min uppsägning tidigare, dock att abonnemanget är bundet i 12 månader. Inte under någon gång "säljaren" sagt om (angående 12 månader bindningstid) under tiden han snacka med mig.
EDIT: jag talar prenumeration, går den inte "ut" om jag inte betalar?
Senast redigerad av muminfar 2017-10-30 kl. 09:04.
Citera
2017-10-30, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
ingenting mer har hänt atm. Den enda slutsats man kan dra är att dom inte jobbar snabbt i vilket fall.
Du får gärna uppdatera när du hör mer. Jag betalade nyss för 1 år. Men om det är dessa metoder som de håller på med så kommer jag att gå ur och inte betala en enda krona till.
Citera
2017-10-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Du får gärna uppdatera när du hör mer. Jag betalade nyss för 1 år. Men om det är dessa metoder som de håller på med så kommer jag att gå ur och inte betala en enda krona till.

I händelse av att något mer händer är det långt från bara jag som lär skriva i denna tråd. Bara kolla runt i den.

Om du nyligen startade prenumerationen så är det som kommer att hända att det om ett drygt år kommer trilla ner en räkning för nästa år och sedan fortsätta så. Så länge du inte 3 månader innan skriver ett mail att du vill säga upp (vissa verkar dock haft problem att den ändå inte sagts upp). Så ja, det kan minst sagt bli lite bökigt, det är ett lurigt smygavtal i fråga.
Citera
2017-10-30, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muminfar
Om det är en uppsägningstid på 3 månader (uppsagd i slutet av juli), bör jag betala faktura som de har skickat?
De påstår att de har registrerat min uppsägning tidigare, dock att abonnemanget är bundet i 12 månader. Inte under någon gång "säljaren" sagt om (angående 12 månader bindningstid) under tiden han snacka med mig.
EDIT: jag talar prenumeration, går den inte "ut" om jag inte betalar?

Om du inte blev informerad är det bara att bestrida skulle jag säga. Har läst om fler fall där deras säljare har fuskat.

Dom väntar med att skicka ut tills efter perioden börjat så att dom kan skicka inkasso efteråt (Dom sköter sina egna Inkasso). Dom fortsätter dessutom hålla på följande år också.
Dock har dessa än så länge varit tomma hot mot mig.
Citera
2017-10-30, 22:13
Medlem
muminfars avatar
Citat:
Om du inte blev informerad är det bara att bestrida skulle jag säga. Har läst om fler fall där deras säljare har fuskat.

Dom väntar med att skicka ut tills efter perioden börjat så att dom kan skicka inkasso efteråt (Dom sköter sina egna Inkasso). Dom fortsätter dessutom hålla på följande år också.
Dock har dessa än så länge varit tomma hot mot mig.

Frågan ska man be om inspelningen?
Har duinte betalat när de har skickat faktura?
Citera
2017-10-31, 00:37
Medlem
Citat:
Frågan ska man be om inspelningen?
Har duinte betalat när de har skickat faktura?

Dom kommer behöva visa den i domstol om dom begär rättslig prövning. Man kan dock be dom skicka den och förklara hur dom resonerar kring den om man vill.

Nej jag har inte betalat.
Citera
2017-11-01, 13:07
Medlem
muminfars avatar
Citat:
Dom kommer behöva visa den i domstol om dom begär rättslig prövning. Man kan dock be dom skicka den och förklara hur dom resonerar kring den om man vill.

Nej jag har inte betalat.
Jag är dock fundersam angående deras prenumeration, den är tidbestämd. Betala man ej så gå ju den ut., enligt normala prenumerationer jag har varit med om.
Citera
2017-11-01, 13:45
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Jag är dock fundersam angående deras prenumeration, den är tidbestämd. Betala man ej så gå ju den ut., enligt normala prenumerationer jag har varit med om.
Nu är det ju inte så vilket har framkommit i tråden. Den måste sägas upp enligt konstens alla regler annars fortsätter den att löpa med nya fakturor som dyker upp.

Inte speciellt smart drag om man vill ha nöjda kunder IMO.
Citera
2017-11-24, 09:36
Medlem
Separatistens avatar
Någon som vart med om att de drar det till rätten?
Citera
2017-12-09, 08:46
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Någon som vart med om att de drar det till rätten?
Nej, jag har inte hört något. Kollade med kronofogden och det har inte kommit in något därifrån och har heller inte fått en kallelse till rättegång.

Det handlar om så pass lite pengar att jag tror FT och WN inser att det är helt meningslöst att driva det i rätten då deras resekostnader blir högre än vad fakturan ligger på. Dessutom är det usel publicitet för dem. Kan garantera Fria Tider att jag hör av mig till media och informerar dem om vår lilla tvist ifall att det går så långt som till rättegång oavsett utgång (även om jag är säker på att jag skulle vinna den tvisten).

I övrigt så rekommenderar jag Fria Tider att byta strategi. Att automatiskt sätta upp folk på en ny prenumeration när man gör reklam för en prenumeration för ett år är riktigt vidrigt sätt att tjäna pengar på. Visserligen framgår deras vidriga strategi i det finstilta, men det är ju inget som någon orkar sitta och läsa förrän man åkt på en oönskad prenumeration.

Kan för övrigt informera er om att Nya Tider kör på samma strategi. Jag har inte en prenumeration hos dem, men en bekant till mig åkte på en luring där.
Citera
2017-12-09, 10:28
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Nu är det ju inte så vilket har framkommit i tråden. Den måste sägas upp enligt konstens alla regler annars fortsätter den att löpa med nya fakturor som dyker upp.

Inte speciellt smart drag om man vill ha nöjda kunder IMO.

Men det måste väl de flesta prenumerationer idag?
Visserligen kör de flesta 1 -3 månader.
Bara se SDS för exempel

"Sydsvenskan.se - obegränsad tillgång till allt premiuminnehåll
Nyhetsbrev - dagligt mejl med de senaste nyheterna från sydsvenskan.se
*Därefter tillsvidare 99 kr/mån. Ingen bindningstid."

De flesta kör ju på någon form av just "tillsvidare" och du måste aktivt säga upp ditt abonnemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in