2017-12-11, 21:13
Medlem
FriaTider.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Hur i h-vete kan man ha en uppsägningstid på TRE månader på en digital tidning? Att ni dessutom sen skickar ut fakturan långt efter man har möjlighet att säga upp tidningen innan nästa period är ju outgrundligt.
Det gör vi inte. Läs texten igen. Vi binder inte upp folk i "ett år till" för att man glömmer säga upp ett visst datum, utan man kan säga upp när som helst senare så slutar det löpa efter tre månader. Inga konstigheter alls./WN
Citera
2017-12-11, 21:35
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Det gör vi inte. Läs texten igen. Vi binder inte upp folk i "ett år till" för att man glömmer säga upp ett visst datum, utan man kan säga upp när som helst senare så slutar det löpa efter tre månader. Inga konstigheter alls./WN

TRE MÅNADER uppsägning för en digital tidning. Herregud!
Går det ut ett mail tre månader innan perioden löper ut?
Citera
2017-12-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
FT har tagit kreditupplysningar, vilket jag reagerade på. Jag överklagade och det slutade med att de blev avstängda från att ta kreditupplysningar igen.

Haha precis samma som hände mig också, uppenbarligen ett meningslöst försök att skrämmas. Sen att dom sitter och låtsas driva någon kundsupport i denna tråden..
Citera
2017-12-16, 23:07
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se

Så man ska betala ett helt år och hoppas på att ni återbetalar 9 månaders avgift senare? Men ni inte har ens fungerande kundtjänst...
Citera
2017-12-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Nej, jag har inte hört något. Kollade med kronofogden och det har inte kommit in något därifrån och har heller inte fått en kallelse till rättegång.

Det handlar om så pass lite pengar att jag tror FT och WN inser att det är helt meningslöst att driva det i rätten då deras resekostnader blir högre än vad fakturan ligger på. Dessutom är det usel publicitet för dem. Kan garantera Fria Tider att jag hör av mig till media och informerar dem om vår lilla tvist ifall att det går så långt som till rättegång oavsett utgång (även om jag är säker på att jag skulle vinna den tvisten).

I övrigt så rekommenderar jag Fria Tider att byta strategi. Att automatiskt sätta upp folk på en ny prenumeration när man gör reklam för en prenumeration för ett år är riktigt vidrigt sätt att tjäna pengar på. Visserligen framgår deras vidriga strategi i det finstilta, men det är ju inget som någon orkar sitta och läsa förrän man åkt på en oönskad prenumeration.

Kan för övrigt informera er om att Nya Tider kör på samma strategi. Jag har inte en prenumeration hos dem, men en bekant till mig åkte på en luring där.

precis! kunde inte skrivit det bättre själv. Det första man gör är ju kontakta någon kvällstidning så skulle även en vinst för FT i målet (även om det är osannolikt) resultera i mycket större förluster för dom själva ändå.

Jag var även inne o kollade nyhteridag, det ser ut som att även dom har ett liknande system. Men har ingen egen erfarenhet, och jag kommer inte prova..
Citera
2018-01-19, 12:25
Medlem
Dottern blev uppringd av en säljare för Fria tider, hon ville inte ha något abonnemang. Säljaren var påstridig och frågade om han fick skicka information på SMS. Obetänksamt så sa hon ja bara för att bli av med säljaren.

Istället för information så var det en faktura i SMS:t med länk att betala via kort, att ladda ned fakturan och länk till kundtjänst.

Det är ju ingen som svarar på telefon så hon skickar ett mail och ber dem annullera fakturan eftersom hon inte beställt något. Sen kommer påminnelser mm.

Problemet med förfarandet är ju att även om hon HADE gjort en beställning så har man enligt distansavtalslagen ångerrätt på 14 dagar. Hon hörde av sig direkt.

Polisanmälan och anmälan till ARN är gjord...hon var ju inte den första som anmält jeppen för
negativ avtalsbindning
faktura utan betalning
bryter mot distansavtalslagen
etc

Men, måste ju säga att jeppen Widar har en försigkommen affärsidé
Citera
2018-02-22, 13:37
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSvartVitt
Dottern blev uppringd av en säljare för Fria tider, hon ville inte ha något abonnemang. Säljaren var påstridig och frågade om han fick skicka information på SMS. Obetänksamt så sa hon ja bara för att bli av med säljaren.

Istället för information så var det en faktura i SMS:t med länk att betala via kort, att ladda ned fakturan och länk till kundtjänst.

Det är ju ingen som svarar på telefon så hon skickar ett mail och ber dem annullera fakturan eftersom hon inte beställt något. Sen kommer påminnelser mm.

Problemet med förfarandet är ju att även om hon HADE gjort en beställning så har man enligt distansavtalslagen ångerrätt på 14 dagar. Hon hörde av sig direkt.

Polisanmälan och anmälan till ARN är gjord...hon var ju inte den första som anmält jeppen för
negativ avtalsbindning
faktura utan betalning
bryter mot distansavtalslagen
etc

Men, måste ju säga att jeppen Widar har en försigkommen affärsidé

Tillvägagångssättet är ju inte så lite oseriöst. Hoppas att det reder ut sig.
Citera
2018-02-22, 18:22
Medlem
Fick ett föreläggande från kronofogden idag gällande att jag inte betalat min "prenumeration" Som tidigare skribenter vittnat om så är det omöjligt att få tag i personerna bakom. Telefonnumret går ju till en fax. Har redan bestridit tidigare "inkassokrav" och trodde det var slut på den här skiten. Suck!
Citera
2018-03-03, 21:39
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rackarn
Fick ett föreläggande från kronofogden idag gällande att jag inte betalat min "prenumeration" Som tidigare skribenter vittnat om så är det omöjligt att få tag i personerna bakom. Telefonnumret går ju till en fax. Har redan bestridit tidigare "inkassokrav" och trodde det var slut på den här skiten. Suck!
Som alltid så blir det så mycket jobb för de som drabbas av dessa skumraskföretag. Jag har varit nära att hoppa på Fria Tider, men eftersom jag är extremt misstänksam av mig så blev det inget med den saken, ffa när jag såg denna tråd samt att de har sitt "kontor" i nån jävla baltstat!

Hoppas det ordnar sig för dig och Widar Nord går i konken.
Citera
2018-03-06, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rackarn

Det är väl bara att bestrida det med, sen får dom försöka med tingsrätten om dom inte ger sig o då ser man till att det går ut i annan media med.. =) Blir bra PR för ''borgenären''
Citera
2018-03-09, 18:25
Medlem
Intressant, nu har även jag fått betalningsförelägande från kronofogden (som kommer bestridas direkt). Så efter nästan 10 månader går ärendet vidare, man får ju beundra snabbheten och väntar med spänning på hur dom tar bestridan.
Citera
2018-03-10, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krisu
Wow.. Jag testade precis.. Pinsamt!

Det avgör det hela för mig. Ni som klagar får faktiskt skylla er själva då ni aktivt har godkänt att att abonnemanget är löpande. Jag skulle vilja kalla er en massa fula namn och ifrågasätta er intelligens men jag låter bli.

Det går inte göra mera klart. Men det kanske är problemet?
Det står ju där i bara en enda mening... Det är så lätt att det blir svårt

Nja riktigt så enkelt vill jag inte minnas det var, givetvis svårt minnas detaljer back in 2014.. Hursomhelst har jag för mig jag tryckte på ''Ja tack, FT ett år 365 kronor'' eller liknande, minns ingen finstilt text i den rutan. Sedan har man ev missat denna lilla text när man gått vidare om den nu verkligen fanns där då. Jag misstänker starkt att FT har uppdaterat och ''effektiviserat'' med åren så att säga.

Så helt klart missvisande uppgifter, för att locka en att gå med på ett dåligt/oskäligt avtal.
Skulle hela upplägget presenteras tydligt från ruta ett så skulle förmodligen väldigt många undvika att skaffa detta abb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in