2017-12-08, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du måste göra en ansökan för varje ny termin.
Kan ha fel nu men man kan väl söka för 1 år men inför varje termin behöver man skicka studieförsäkran?
Citera
2017-12-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen
Kan ha fel nu men man kan väl söka för 1 år men inför varje termin behöver man skicka studieförsäkran?

Det kan mycket väl stämma.
Citera
2017-12-08, 20:03
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad. Vänligen kika på de klistrade trådarna innan ni startar en ny tråd.

/Mod.
Citera
2017-12-08, 20:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Okej.

Jag använder mig av den här tråden för att se om någon har input att ge.

Jag läser ett masterprogram på fyra terminer. Jag har snart klarat första terminen med godkänt eller högre i alla moment och har ansökt om studiemedel (fullt lån+bidrag) för termin 1+2, vilket jag har fått beviljat.

Sommaruppehållet nästa sommar är på ca 2 månader. Kommer det börja trilla in inbetalningsblanketter på mitt lån under den här korta perioden eller slipper jag sannolikt det eftersom jag i god tid ansöker om studiemedel för termin 3+4, som jag redan är antagen till?
Citera
2017-12-09, 00:06
Medlem
Jag har hört historier om folk som fick avslag på studiemedel eftersom de hoppade av tidigare utbildningar. Detta gäller väl bara om man inte uppnådde betygskravet (75%)? Jag hoppade av en utbildning för några år sedan, men jag uppnådde betygskravet och fick typ 90% av högskolepoängen. Då borde det inte vara några problem att söka bidrag igen, eller?
Citera
2017-12-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Okej.

Jag använder mig av den här tråden för att se om någon har input att ge.

Jag läser ett masterprogram på fyra terminer. Jag har snart klarat första terminen med godkänt eller högre i alla moment och har ansökt om studiemedel (fullt lån+bidrag) för termin 1+2, vilket jag har fått beviljat.

Sommaruppehållet nästa sommar är på ca 2 månader. Kommer det börja trilla in inbetalningsblanketter på mitt lån under den här korta perioden eller slipper jag sannolikt det eftersom jag i god tid ansöker om studiemedel för termin 3+4, som jag redan är antagen till?

Citat:
Din första betalningsplan med inbetalningskort skickar vi vanligtvis sex månader efter att du hade studielån. Det kallas för en betalningsfri period, och du får en sådan period efter första gången du tagit studielån.

Om du fick studielån under våren, börjar du betala efter årsskiftet.
Om du fick studielån under hösten, börjar du betala efter ett år.
https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan.html#Borja
Citera
2017-12-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M9N8B7
Jag har hört historier om folk som fick avslag på studiemedel eftersom de hoppade av tidigare utbildningar. Detta gäller väl bara om man inte uppnådde betygskravet (75%)? Jag hoppade av en utbildning för några år sedan, men jag uppnådde betygskravet och fick typ 90% av högskolepoängen. Då borde det inte vara några problem att söka bidrag igen, eller?
Bumpar min fråga. Jag uppskattar svar.
Citera
2017-12-09, 14:38
Medlem
Citat:

Du skall inte ha några problem alls, sen så är studieresultatskravet 62,5% de 40 första veckorna.
Citera
2017-12-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du skall inte ha några problem alls, sen så är studieresultatskravet 62,5% de 40 första veckorna.
Tack, det var skönt att höra. Jag hoppade dock av tredje terminen, och där är studiekravet 75%. Första två terminerna fick jag 100%.
Citera
2017-12-09, 14:46
Medlem
Citat:
Tack, det var skönt att höra. Jag hoppade dock av tredje terminen, och där är studiekravet 75%. Första två terminerna fick jag 100%.

Det är 75% utav den senaste perioden du hade CSN, inte hela utbildningen.
Citera
2017-12-09, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Det är 75% utav den senaste perioden du hade CSN, inte hela utbildningen.
Ja, jag förstår det. Sista terminen fick jag 90% hp. Jag missade bara en tenta när jag hoppade av. Då klarade jag alltså betygskravet.
Citera
2017-12-09, 14:55
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramptastic
https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan.html#Borja

Tack, men jag känner till den betalningsfria perioden och är tämligen säker på att jag redan har använt mig av den för några år sedan. Då antar jag att jag kommer att få inbetalningsblanketter under sommaren. Inget större problem, dock, då det inte handlar om några särskilt stora summor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in