Citat:
Ursprungligen postat av
FromAnotherPlace
Jag kan tyvärr inte svara säkert på huruvida det går att resonera med CSN, men min gissning är att du får betala fram tills din ansökan om studielån har godkänts. Så var det för mig. Jag har en examen tidigare, för vilken jag hade ca 100 000 kr i lån när jag började studera vid månadsskiftet augusti/september med fullt bidrag+lån. Som jag minns det så avbröts mina betalningar (jag fick dock två sista fakturor på samma gång) när min ansökan var godkänd och studierna hade startat. Däremot så hade jag en annan inkomst/ej behov av CSN under augusti-september, så jag fick min första utbetalning vid slutet på september.
Att ringa CSN och prata med en handläggare angående just ditt ärende är alltid det bästa sättet att få ett mer tydligt och säkert svar på dina funderingar.
Nej, om du har studiemedel på hösten börjar man betala efter ett år, Dvs typ vid årsskiftet. Börjar du ta studiemedel igen under nästa år behöver du inte betala efter årsskiftet.
En person som tar studielån under våren börjar dock också betala vid årsskiftet, dvs ca ett halvår efter.