2017-12-04, 23:12
  #14749
Medlem
Big Bosss avatar
Eftersom det är extremt Stockholm fixerat i denna tråden så kommer här lite perspektiv från Götet! Hur var det nu..? Alla med så kallad "normal" inkomst har råd att betala vad det kostar samt spara till bostadsrätt?

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/%C3%A4nnu-ingen-j%C3%A4mlikhet-i-sikte-1.4892589

Citat:
Arbetande fattiga är en kategori som inte fanns med i rapporten från 2014. Det handlar alltså om människor som är förvärvsarbetande men ändå har en inkomst som ligger 60 procent under den disponibla medianinkomsten. De tjänar inte tillräckligt för att kunna försörja sig.

För personer födda i Sverige och som har barn är andelen 7,6 procent, medan motsvarande siffra för de som är födda utomlands är 34 procent. Här handlar det till stor del om strukturell diskriminering på arbetsmarknaden, enligt rapporten.

Samt ny information från Boplats Göteborg

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/rekordf%C3%A5-l%C3%A4genheter-hos-boplats-g%C3%B6teborg-1.4893240

Citat:
Under 2016 tilldelades Boplats Göteborg, som hanterar den öppna bostadskön i staden, 3 232 bostäder av stadens kommunala värdar.

Siffran är den lägsta sedan 2007. Enligt Boplats Göteborgs vd, Maria Meyer-Martins, kommer antalet lägenheter som tilldelades till kön under 2017 troligen bli ännu lägre när året summeras.

– Nu är det värre än vad det någonsin har varit. Bostadsbristen gör att folk inte flyttar. Och priserna är väldigt höga. Ska man flytta från hyresrätt till bostadsrätt är steget väldigt stort, säger Meyer-Martins till Hem & Hyra som granskat bostadsköerna i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Citera
2017-12-05, 09:29
  #14750
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Eftersom det är extremt Stockholm fixerat i denna tråden så kommer här lite perspektiv från Götet! Hur var det nu..? Alla med så kallad "normal" inkomst har råd att betala vad det kostar samt spara till bostadsrätt?

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/%C3%A4nnu-ingen-j%C3%A4mlikhet-i-sikte-1.4892589



Samt ny information från Boplats Göteborg

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/rekordf%C3%A5-l%C3%A4genheter-hos-boplats-g%C3%B6teborg-1.4893240

Dessa personer har ju inte normal inkomst. De är under normal. Därav benämningen att de är "arbetande fattiga".

Där har det ju tidigare i tråden pratats om att man bör ha riktade hyresbidrag. Så istället för allmän hyressubvention som tillfaller förmöget folk så riktar man istället åtgärder åt de som har de sämst.
Citera
2017-12-06, 11:33
  #14751
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Eftersom det är extremt Stockholm fixerat i denna tråden så kommer här lite perspektiv från Götet! Hur var det nu..? Alla med så kallad "normal" inkomst har råd att betala vad det kostar samt spara till bostadsrätt?

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/%C3%A4nnu-ingen-j%C3%A4mlikhet-i-sikte-1.4892589



Samt ny information från Boplats Göteborg

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/rekordf%C3%A5-l%C3%A4genheter-hos-boplats-g%C3%B6teborg-1.4893240

De jobbar ju sannolikt inte heltid. Alltid när det görs sådana här beställningsundersökningar så tar man in alla arbetslösa i statistiken. Östra Bergsjön sägs i artikeln ha en genolsnittsinkomat på 140 000. Det är inte ens möjligt att tjäna så lite om mam jobbar heltid. Två heltidslöner, även på absolut miniminivå, räcker för att finansiera ett hyfsat boende i hela Sverige utom i ett fåtal utvalda delar av Sthlm och möjligen Göteborg.
Citera
2017-12-06, 15:17
  #14752
Medlem
Har faktiskt sett bostadsannonser i Sthlmsområdet där begärda priset ligger under 1 miljon.
En ny tid är i sanning här.

995 är mindre än 1000 eller hur man nu säger. Tråkigt att ha en miljon om man ändå inte
kan lösa livets mest grundläggande problem med den.
Citera
2017-12-07, 08:57
  #14753
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Har faktiskt sett bostadsannonser i Sthlmsområdet där begärda priset ligger under 1 miljon.
En ny tid är i sanning här.

995 är mindre än 1000 eller hur man nu säger. Tråkigt att ha en miljon om man ändå inte
kan lösa livets mest grundläggande problem med den.

Då kan man knappast prata om bostadsbrist längre.
Nästan alla med fast inkomst från heltidsarbete har då efter att ha sparat ihop till kontantinsatsen råd att köpa eget boende även om man inte haft turen att få tag i (billig) hyresrätt.

Tråden kan stängas.
Citera
2017-12-07, 09:55
  #14754
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Då kan man knappast prata om bostadsbrist längre.
Nästan alla med fast inkomst från heltidsarbete har då efter att ha sparat ihop till kontantinsatsen råd att köpa eget boende även om man inte haft turen att få tag i (billig) hyresrätt.

Var föreslår du att man bor under tiden man sparar till kontantinsatsen?
Citera
2017-12-07, 17:28
  #14755
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Var föreslår du att man bor under tiden man sparar till kontantinsatsen?

Varför inte i andra hand? Har jag gjort många år av mitt liv. Annars kan vi ju slopa hyresregleringen så löser sig problemet. Mrd hyresreglering kommer det alltid vara svårt att hyra i första hand.
Citera
2017-12-07, 20:40
  #14756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför inte i andra hand? Har jag gjort många år av mitt liv. Annars kan vi ju slopa hyresregleringen så löser sig problemet. Mrd hyresreglering kommer det alltid vara svårt att hyra i första hand.

Idag är det nästan omöjligt. Men kanske i framtiden:

Citera
2017-12-07, 20:49
  #14757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Alla har samma chans att skapa sig det liv man vill i Sverige. Men det handlar om trovärdighet i slutändan. Du vill behålla dina priviligier och skyddar därmed ett system som försämrar bostadsmarknaden för alla andra. Ett system som inte ens hjälper de minst bemedlade.

De minst bemedlade har inte råd med dina marknadshyror.
Citera
2017-12-08, 07:17
  #14758
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
De minst bemedlade har inte råd med dina marknadshyror.

Inte i Vasastan eller möjligtvis på Avenyn nej. Titta på tidigare poster. Boverkets undersökning visar att enbart Stockholm City skulle få en märkbar prisskillnad vid marknadshyror. Att behålla hyresregleringen gynnar ENBART ett fåtal insiders på marknaden, och de behöver knappast vara dr minst bemedlade.
Citera
2017-12-08, 07:19
  #14759
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Idag är det nästan omöjligt. Men kanske i framtiden:


Omöjligt? Vet flera personer som hyr och hyr ut i andrs hand. Det är högst möjligt. Men kan givetvis bli lite dyrt om man "måste" bo på Östermalmstorg.
Citera
2017-12-08, 08:54
  #14760
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
De minst bemedlade har inte råd med dina marknadshyror.
Det har de visst! Per definition. Vilka skulle annars hyra bostäderna? Alla måste bo, alla måste hyra ut sina fastigheter. Brist och bubbelpriser KAN inte orsakas på annat sätt än att PK sitter som snattande mellanhänder mellan de som skapar välstånd och de som konsumerar välstånd. PK-mellanhänderna misslyckas misslyckas och misslyckas igen, men i deras helt verklighetsfrämmande sovjetkommunistiska fantasivärld så förekommer aldrig någon återkoppling, konsekvenserna av ens handlingar spelar ingen roll. Det är ju alltid bara andra som tvingas betala och och få sina liv förstörda när PK-adeln sitter i sitt elfenbenstorn och fäktas mot sina inbillade fantasimonster.

De äckliga parasiter som idag ockuperar kommunistiskt subventionerade hyreslägenheter förstör vårt samhälle. De använder våld för att plundra bort arbetare och företagare på marginalen. De gör knarkare av dem som annars hade blivit entreprenörer. De hyressubventionerat boende parasitäcklen stjäl årligen mångmiljardbelopp från de fattiga bara för att girigt berika sig själva och permanenta bostadsbristen mot de hemlösa och för att hindra nästa generation från att växa upp.

Det är precis som när socialisterna skapade adeln och medeltiden. Den privilegierat infödda PK-klassen beskyddas av staten och behöver varken betala skatt eller hyra för sitt land,m tvärtom profiterar PK girigt personligen på världens allra högsta skatter. Precis som adeln på medeltiden. Socialism är feodalism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in