2017-12-08, 10:14
  #14761
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Var föreslår du att man bor under tiden man sparar till kontantinsatsen?

Hemma hos Mamma och Pappa

Den förståndige börjar att spara redan på gymnasiet.
Spara halva studiebidraget, jobba lite på helgerna och på sommarlovet
Inga problem för den sparsamme ungdomen att spara 3000kr/månad och ha mer än 100 000 kr på bankkontot vid studentexamen.
Citera
2017-12-08, 10:18
  #14762
Medlem
kurt-sunes avatar
https://www.svt.se/kultur/professor-om-akademilagenheterna-det-ar-olampligt

En av anledningen till att så många älskar hyresregleringen



Vem vill bli av med sina förmåner liksom?
Citera
2017-12-08, 10:27
  #14763
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/idag-byggstartar-stockholmshusen

Den som såg lokalTV igår kunde se moderaternas starke man i byggnadsfrågor i
Stockholm, Joakim Larsson, i ett föraktfullt tonläge, tala nedlåtande om tanken
på att bygga billiga bostäder åt mindre bemedlade. Det blir utförsäljning av
allmännyttan i höst igen. Längre sträcker sig inte moderaternas horisont. Äga
skall du till varje pris även om det du äger inte har något värde för de som vill
att du skall äga.

Klart man vill äga en lägenhet i en utanförskapsområde mest av allt. För inte
vill man väl bo i en stor våning vid Slussen. Som Joakim Larsson.
Citera
2017-12-08, 10:29
  #14764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77

Tråden kan stängas.

Åtminstone kan du sluta posta och nöja dig med att förakta människor på annat sätt.
Citera
2017-12-08, 10:58
  #14765
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det har de visst! Per definition. Vilka skulle annars hyra bostäderna? Alla måste bo, alla måste hyra ut sina fastigheter. Brist och bubbelpriser KAN inte orsakas på annat sätt än att PK sitter som snattande mellanhänder mellan de som skapar välstånd och de som konsumerar välstånd. PK-mellanhänderna misslyckas misslyckas och misslyckas igen, men i deras helt verklighetsfrämmande sovjetkommunistiska fantasivärld så förekommer aldrig någon återkoppling, konsekvenserna av ens handlingar spelar ingen roll. Det är ju alltid bara andra som tvingas betala och och få sina liv förstörda när PK-adeln sitter i sitt elfenbenstorn och fäktas mot sina inbillade fantasimonster.

De äckliga parasiter som idag ockuperar kommunistiskt subventionerade hyreslägenheter förstör vårt samhälle. De använder våld för att plundra bort arbetare och företagare på marginalen. De gör knarkare av dem som annars hade blivit entreprenörer. De hyressubventionerat boende parasitäcklen stjäl årligen mångmiljardbelopp från de fattiga bara för att girigt berika sig själva och permanenta bostadsbristen mot de hemlösa och för att hindra nästa generation från att växa upp.

Det är precis som när socialisterna skapade adeln och medeltiden. Den privilegierat infödda PK-klassen beskyddas av staten och behöver varken betala skatt eller hyra för sitt land,m tvärtom profiterar PK girigt personligen på världens allra högsta skatter. Precis som adeln på medeltiden. Socialism är feodalism.

Jag förstår seriöst inte varför utbud och efterfrågan INTE skulle mötas på bostadsmarknaden som på alla andra marknader? Som du säget behöver alla någonstans att bo, och hyresvärdar brhöver hyra ut. Priset sätts efter vad folk är beredda att betala. Det gäller inom alla delar av marknaden, så varför inte här?

DÄREMOT kommer nog folk inte längre tycka drt är värt att sitta på +50kvm per skalle på attraktiva platser i hyresrätter om de måste betala marknadspris, men varför är det fel? Jag tycker inte det är värt att äga en Lexus, men om den var prisreglerad av staten till att kosta lika mycket som en Dacia skulle jag sannolikt äga en. Men då skulle det också innebära 30 års kötid till Lexusen, så inte fan är det bättre.
Citera
2017-12-08, 11:27
  #14766
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag förstår seriöst inte varför utbud och efterfrågan INTE skulle mötas på bostadsmarknaden som på alla andra marknader?
...
Jag tycker inte det är värt att äga en Lexus, men om den var prisreglerad av staten till att kosta lika mycket som en Dacia skulle jag sannolikt äga en. Men då skulle det också innebära 30 års kötid till Lexusen, så inte fan är det bättre.

Där har du svaret. Bostadsmarknaden är inte en fri marknad.
Byt ut Lexusen mot Drabant och tänk DDR istället.
Det ger en bättre beskrivning av hur bostadsmarknaden fungerar i Sverige.
De stackars östtyskarna trodde de fick något i klass med en Lexus medan omvärlden växlade mellan att tycka synd om dem eller skratta åt dem.

Några exempel:
Stockholm marknadsförs som staden vid vattnet. Samtidigt inför i princip generellt byggförbud vid vatten.
Vi har enorma ytor lämpade för exploatering och byggnation. Som inte får bebyggas.
När det byggs måste allt följa samma mallar. Det är svenska arkitekternas modetrend som styr.
Finansieringen förutsätter centralorter. Bygga billigt på landet med liten risk i kronor är ointressant.
Kommunala regler för vatten och avlopp är inget annat än en dold skatt som fördyrar helt i onödan.

Listan kan göra väldigt lång.
Citera
2017-12-08, 11:31
  #14767
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag förstår seriöst inte varför utbud och efterfrågan INTE skulle mötas på bostadsmarknaden som på alla andra marknader?

Som du säget behöver alla någonstans att bo, och hyresvärdar brhöver hyra ut. Priset sätts efter vad folk är beredda att betala. Det gäller inom alla delar av marknaden, så varför inte här?
Därför att det inte existerar någon bostadsmarknad i Sverige! Det är inte upp till dig att välja att investera dina egna pengar i att bygga ditt eget hem på din egna mark. Batikhäxan i kommunnämnden dikterar godtyckligt huruvida du ska få bygga nånting eller inte. Hon är någonting helt annat än prismekanismen som all ekonomisk teori bygger på. Alltså är ekonomisk teori inte tillämpbar på bostäder i Sverige. Om ett grundantagande för en teori inte är sant, så är hela teorin oanvändbar. Bara batikhäxeteorier har en chans att förklara vad det är som görs, och eftersom jag inte känner dem personligen så har jag ingen teori om deras inbillningssjukdomar, verklighetsförnekande och patologiska bostadshat. Det är genuint oförutsägbart, annat än att vi vet att idioti förintar sig självt mycket plågsamt.
Citera
2017-12-08, 17:20
  #14768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det har de visst! Per definition. Vilka skulle annars hyra bostäderna? Alla måste bo, alla måste hyra ut sina fastigheter. Brist och bubbelpriser KAN inte orsakas på annat sätt än att PK sitter som snattande mellanhänder mellan de som skapar välstånd och de som konsumerar välstånd. PK-mellanhänderna misslyckas misslyckas och misslyckas igen, men i deras helt verklighetsfrämmande sovjetkommunistiska fantasivärld så förekommer aldrig någon återkoppling, konsekvenserna av ens handlingar spelar ingen roll. Det är ju alltid bara andra som tvingas betala och och få sina liv förstörda när PK-adeln sitter i sitt elfenbenstorn och fäktas mot sina inbillade fantasimonster.

De äckliga parasiter som idag ockuperar kommunistiskt subventionerade hyreslägenheter förstör vårt samhälle. De använder våld för att plundra bort arbetare och företagare på marginalen. De gör knarkare av dem som annars hade blivit entreprenörer. De hyressubventionerat boende parasitäcklen stjäl årligen mångmiljardbelopp från de fattiga bara för att girigt berika sig själva och permanenta bostadsbristen mot de hemlösa och för att hindra nästa generation från att växa upp.

Det är precis som när socialisterna skapade adeln och medeltiden. Den privilegierat infödda PK-klassen beskyddas av staten och behöver varken betala skatt eller hyra för sitt land,m tvärtom profiterar PK girigt personligen på världens allra högsta skatter. Precis som adeln på medeltiden. Socialism är feodalism.

Marknadshyror fungerar enbart då det finns ett överskott. Bygg bort bristen och SEDAN inför marknadshyror. Att sätta marknadshyror idag kommer enbart göra så att hyrorna höjs enormt mycket och de enda som har råd att bo där är negrer och araber som du försörjer via skattesedeln.
Citera
2017-12-08, 17:21
  #14769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Omöjligt? Vet flera personer som hyr och hyr ut i andrs hand. Det är högst möjligt. Men kan givetvis bli lite dyrt om man "måste" bo på Östermalmstorg.

Du har definitivt 0 koll på bostadsmarknaden i Stockholm det ä'r en sak som är säkert.
Citera
2017-12-08, 17:21
  #14770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Inte i Vasastan eller möjligtvis på Avenyn nej. Titta på tidigare poster. Boverkets undersökning visar att enbart Stockholm City skulle få en märkbar prisskillnad vid marknadshyror. Att behålla hyresregleringen gynnar ENBART ett fåtal insiders på marknaden, och de behöver knappast vara dr minst bemedlade.

"undersökning" jo tjena är det därför en sketen etta i Flempan kostar runt 8k i andrahand?
Citera
2017-12-08, 17:34
  #14771
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Marknadshyror fungerar enbart då det finns ett överskott.
Nej. Det är ett felaktigt påstående. Liksom livet har levt i balans under årmiljarder i alla slags former och miljöer. Organiskt naturligt utan PK som snyltande mellanhand så balanserar alltid utbud och efterfrågan på bostäder, och på sparande = lån, alltid med varandra så att det är omöjligt för någonsin slags prisbubbla att uppstå. Det är bara planekonomiskt reglerade samhällen som lider av konjunkturcykler och bubbelkrascher. Det är centralbankerna som skapar sånt genom att ljuga att det är gratis att låna av framtiden.

Citat:
Bygg bort bristen och SEDAN inför marknadshyror. Att sätta marknadshyror idag kommer enbart göra så att hyrorna höjs enormt mycket och de enda som har råd att bo där är negrer och araber som du försörjer via skattesedeln.
Man måste förstås införa marknadshyror, alltså sluta ljuga om vad mark och bostäder faktiskt är värda, för att kunna finansiera något bostadsbyggande. Om ingen vet huruvida det skapar eller förstör välstånd att bygga grej X, då kommer alla förnuftiga att avstå och de som försöker kommer att misslyckas. De kommer att göra samhället fattigare därför att staten höll hemligt vad värdet av att bo är. Investeringskalkylen har en variabel för det och när den är fel så blir svaret också fel. Det går inte att tycka bort att det är så. Det är sånt som sossar och borgare aldrig har fattat. De har ingen kännedom alls om vad en ekonomi är för någonting.
Citera
2017-12-08, 18:13
  #14772
Medlem
Christopher.s avatar
Som jag ser det så är lägenheter ett mellansteg till villa. Själv bor jag i bostadsrätt men när jag blir vuxen och skaffar barn så blir det hus. Så som tidigare generationer. Största problemet är rörligheten på marknaden samt lagstiftningen kring nyproduktion.

Folk skaffar sig en bostadsrätt när de är typ 25, när de är typ 35 vill de ha något större men då har vi reavinstskatten att beakta. Inlåsningseffekter. Sedan kostar markplätten typ 1 miljon. Redan där har man förlorat typ 1.5 miljoner innan första spadtaget är satt i marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in