2017-09-07, 23:00
  #14149
Medlem
slemhogs avatar
Bostadssubventioner är mer lönsamt för samhället än vad det kostar och betalar igen sig dubbelt, genom att den generellt fattigare halvan av befolkning i hyresrätt får mer marginaler mellan inkomster och utgifter, som dom konsumerar, genererar jobb, högre konjunktur och tillväxt och skatteinbetalning till kommuner och staten, pengar som annars hade uteblivet genom att kurt-sune hade fått mer sparmarginaler att köpa aktier för som genererar lågkonjunktur.
Citera
2017-09-08, 10:45
  #14150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det bara är så. För att kunna görs jämförelser är det en förutsättning. Två personer kan tjäna lika mycket, men den ena har efter ränteavdrag avsevärt större nettoinkomst än den andra. Tjänar denne då mer enligt dig?
När du löneförhandlar tror jag att du och chefen diskuterar bruttolön. Annars vore nog risken för missförstånd överhängande.

Nu är det ju så att det är jag som är chefen och jag kan berätta för dig att när anställda har löner runt eller över brytpunkten för statlig inkomstskatt så blir de väldigt medvetna om nettolönen. De flesta tar hellre mer ledighet än högre lön då till exempel. Och jag skulle tro att alla som förvärvsarbetar är väldigt medvetna om vad de får utbetalat i lön till sitt konto varje månad.

Vidare kan du inte jämföra avdrag med den statliga inkomstskatten. Alla gör inte avdrag men alla som tjänar över brytpunkten betalar statlig inkomstskatt. (undantaget de som har expertskatt). Finns ingen eventualitet kring detta.

En komparativ studie av löner där man inte tar hänsyn till den statliga inkomstskatten är en undermålig jämförelse med en alldeles för snäv avgränsning och ger inga meningsfulla resultat för att kunna bygga en hypotes. Det är som att jämföra en grön bil mot en gurka och bara jämföra färgen och sen konstatera att det inte finns någon skillnad emellan dem eftersom båda är gröna.
__________________
Senast redigerad av USP89 2017-09-08 kl. 10:48.
Citera
2017-09-08, 11:13
  #14151
Medlem
En arkitektfirma i Malmö har kommit på den briljanta idén att bygga ett stort, cirkelformigt hyreshuskomplex i mitten av en a stadens största motoriserade rondeller...Tolv våningar eller så, jajamen. och ine på gården ska det finnas vindkraftmöllor och växthus "så att invånarna kan närodla sina egna grönsaker". Eh, låter väl fiffigt?


Citat:
Ursprungligen postat av Sydsvenskan
Nu har han vänt blickarna mot den jättelika Lindeborgsrondellen som är 200 meter i diameter. Tillsammans med andra specialister har han skapat en modell med cirka tusen bostäder i Malmös största cirkulationsplats. En idé som ännu inte nått stadens beslutsfattare.

Inspirationen har han hämtat från Apples nya runda huvudkontor i Kalifornien, den kinesiska minoriteten hakkas runda hus som byggts för att de ska kunna försvara sig bättre. Och den malmöitiska kaxigheten.

(---)

Det ska vara ett öppet ställe. Cyklister ska till exempel kunna cykla genom rondellen från ett väderstreck till ett annat.

Loop village har inte enbart formats i Urban Skogmars huvud. Flera på teknikkonsultföretaget Sweco, där han jobbar, har varit involverade i arbetet. Hortonomen Susanna Hultin har arbetat med växthusdelen och har bland annat undersökt om grönsakerna kommer att gå att äta med tanke på växthusets placering på en tät trafikerad plats.

https://www.sydsvenskan.se/2017-09-08/lindeborgsrondellen-kan-rymma-tusen-bostader

Några snabba frågor:

- Bullernivå och avgaser, har de tänkt på det?

- Hur har de tänkt bygga där inne utan att stänga av rondellen och vägarna som löper fram till denna? Huset ska alltså följa den yttre randen av hela den gröna plätten inne i trafikkarusellen.

-Var ska de boendes bilar (och cyklar) finnas och hur ska de kunna ta sig ut på gatan utan att bli omkullkörda med en gång?

- Tror ni att några barnfamiljer vill bo i ett huskomplex som är helt omringat av en bullrande motorvägsrondell? Eller pensionärer?

Gudars skymning...
Citera
2017-09-08, 11:51
  #14152
Medlem
Fris avatar
Lindeborgsrondellen, såg en teckning av den. Med vindkraftverk på innergården!!! Helt PKsyko.
Annars kan ju öronproppar och tunnlar lösa ett par av de mest uppenbara problemen. Eller så skänks de bort till araber, de bryr sig ändå inte. Om de bryr sig så löser de problemet genom att spärra trafiken på egen hand. Så det är inte en kommunal uppgift.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man brukar räkna bruttolön för att kunna göra rättvisa jämförelser. Nettolönen kan skilja beroende på avdrag, vilken kommun man bor i och annat.
Det enda vettiga är att räkna på nettolön och anta inga avdrag alls. Sen kopplar man avdragen till den kostnad som gör att man får dem, vilket ju också är syftet med avdrag. Att du får skatteavdrag för att klippa gräsmattan har ju inte med in inkomstskatt att göra.
__________________
Senast redigerad av Fri 2017-09-08 kl. 11:55.
Citera
2017-09-08, 13:14
  #14153
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Nu är det ju så att det är jag som är chefen och jag kan berätta för dig att när anställda har löner runt eller över brytpunkten för statlig inkomstskatt så blir de väldigt medvetna om nettolönen. De flesta tar hellre mer ledighet än högre lön då till exempel. Och jag skulle tro att alla som förvärvsarbetar är väldigt medvetna om vad de får utbetalat i lön till sitt konto varje månad.

Vidare kan du inte jämföra avdrag med den statliga inkomstskatten. Alla gör inte avdrag men alla som tjänar över brytpunkten betalar statlig inkomstskatt. (undantaget de som har expertskatt). Finns ingen eventualitet kring detta.

En komparativ studie av löner där man inte tar hänsyn till den statliga inkomstskatten är en undermålig jämförelse med en alldeles för snäv avgränsning och ger inga meningsfulla resultat för att kunna bygga en hypotes. Det är som att jämföra en grön bil mot en gurka och bara jämföra färgen och sen konstatera att det inte finns någon skillnad emellan dem eftersom båda är gröna.
Men ge dig nu...
Har du nånsin sett nån lönestatistik som avhandlar nettolöner? När man talar om hur mycket folk tjänar, är det efter skatt? Tror du LO och Svensk Näringsliv diskuterar lönepåslag efter skatt?

http://www.lonestatistik.se/
https://chef.se/sa-mycket-tjanar-sveriges-chefer/
https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/kommuninvests-vd-har-hogsta-lonen-17602

Inga nettolöner så långt ögat når...
Citera
2017-09-08, 14:05
  #14154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men ge dig nu...
Har du nånsin sett nån lönestatistik som avhandlar nettolöner? När man talar om hur mycket folk tjänar, är det efter skatt? Tror du LO och Svensk Näringsliv diskuterar lönepåslag efter skatt?

http://www.lonestatistik.se/
https://chef.se/sa-mycket-tjanar-sveriges-chefer/
https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/kommuninvests-vd-har-hogsta-lonen-17602

Inga nettolöner så långt ögat når...

Titta här:

https://www.saco.se/vara-fragor/lon-och-livslon/livsloner-for-olika-utbildningar/

Livslön efter skatt. Pratar du livslöner som du gjorde ursprungligen så är det lön efter skatt som gäller. När hela skattesystemet är uppbyggt för att minska den faktiska lönespridningen mellan låginkomsttagare och höginkomsttagare är det fel att inte räkna med skatt.

Ska du jämföra lön mellan Nisse och Johnny på bruket så är det helt klart att det enklaste är att jämföra bruttolöner. Men det är inte särskilt meningsfullt när man pratar livslöner och lönespridning inom hela populationen.

Sen pratar du inte lönestatistik utan du pratade politiskt om vad du ansåg om lönespridningen och framhöll att läkaren tjänade orimligt mer än diskplockaren. Du har rätt i att man för statistik med bruttolön men du kan inte använda dig av bruttolönen när du analyserar lönespridningen. Du kan inte bara ta och jämföra bruttolöner med varandra och komma fram till en analys från det. Du måste ta hänsyn till alla relevanta faktorer som påverkar jämförelsen. Att då bortse från den statliga inkomstskatten när man jämför låginkomsttagare och höginkomsttagare är rakt upp och ner ohederligt. Det är nåt som kommunister och annat pack gör när de vill skapa en opinion mot "de rika".

Kort och gott:
Statistik: Bruttolön
Jämförelse: Nettolön
__________________
Senast redigerad av USP89 2017-09-08 kl. 14:08.
Citera
2017-09-08, 15:21
  #14155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En arkitektfirma i Malmö har kommit på den briljanta idén att bygga ett stort, cirkelformigt hyreshuskomplex i mitten av en a stadens största motoriserade rondeller...Tolv våningar eller så, jajamen. och ine på gården ska det finnas vindkraftmöllor och växthus "så att invånarna kan närodla sina egna grönsaker". Eh, låter väl fiffigt?

https://www.sydsvenskan.se/2017-09-08/lindeborgsrondellen-kan-rymma-tusen-bostader

Några snabba frågor:

- Bullernivå och avgaser, har de tänkt på det?

- Hur har de tänkt bygga där inne utan att stänga av rondellen och vägarna som löper fram till denna? Huset ska alltså följa den yttre randen av hela den gröna plätten inne i trafikkarusellen.

-Var ska de boendes bilar (och cyklar) finnas och hur ska de kunna ta sig ut på gatan utan att bli omkullkörda med en gång?

- Tror ni att några barnfamiljer vill bo i ett huskomplex som är helt omringat av en bullrande motorvägsrondell? Eller pensionärer?

Gudars skymning...


1. Vindmöllorna på gården är nog bara där som bling-bling. Antagligen kommer det inte att blåsa så mycket på gården. Som idé är konstruktionen beroende av portalerna under rondellen. Konstruktionen är inte nyskapande annat än som komplett cirkel och att byggnaden placeras inuti rondellen. Halva och fjärdedels sådana byggnader finns redan i Stockholms området.

2. Buller är nog inget problem nuförtiden. A+ klarar det där där utan problem. Balkongtrevnaden kanske inte är särskilt bra däremot. Avgaser är en intressant fråga - där har jag faktiskt inget bra svar.

3. Precis som i det militära. Antagligen behöver inte rondellen stängas alls, ifall den redan befinner sig på 5-8m höjd över omkringliggande mark.

4. Ifall du kollar på bilden så ser du att rondellen befinner sig ovan marknivån.

5. Det är en ny form av miljonprogramstanke bakom det hela. Antagligen handlar det mest om att förädla kommunal mark och att kommunen kanske bara äger rondellmarken i det området eller typ har klassificerat resten som naturområde och inte kan göra något åt saken. Sådana byggnader i Sthlms området är nog klassade som miljonprogram även om de ligger i annars trevliga områden.

6. Nja.

7. Förövrigt verkar debatten handla om ekonomi och priser. Antagligen köps inte fastigheter eller bostadsrätter dyrare än 10 miljoner av 1 person för löneskattade pengar utan det är andra intäkter som ligger till grund för sådana köp. Aktier, företagande, arv, räntor, tidigare värden etc. osv.
Citera
2017-09-08, 15:40
  #14156
Medlem
Tycker faktiskt att Centerpartiet för närvarande saluför en progressiv och framåtskridande bostadspolitik där bland annat avskaffande av nuvarande hyresreglering ingår som naturlig beståndsdel.
Jag finner inga större skäl till att denna inte skall kunna antas politisk kommande mandatperiod.
Det blir lite upp till bevis för SD..antingen är man ett i grunden socialistiskt parti eller också något mera verklighetsnära alternativ gällande bopolitik i synnerhet och ekonomisk politik i allmänhet.

Dagarna då det satts på två stolar samtidigt närmar sig slutet för det självutnämnda Sverigevänliga partiet.
Citera
2017-09-08, 15:47
  #14157
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tycker faktiskt att Centerpartiet för närvarande saluför en progressiv och framåtskridande bostadspolitik där bland annat avskaffande av nuvarande hyresreglering ingår som naturlig beståndsdel.
Jag finner inga större skäl till att denna inte skall kunna antas politisk kommande mandatperiod.
Det blir lite upp till bevis för SD..antingen är man ett i grunden socialistiskt parti eller också något mera verklighetsnära alternativ gällande bopolitik i synnerhet och ekonomisk politik i allmänhet.

Dagarna då det satts på två stolar samtidigt närmar sig slutet för det självutnämnda Sverigevänliga partiet.
Vi har ju de åtta år som borgarna regerat som "större skäl till att denna inte skall kunna antas politisk kommande mandatperiod". De vill inte. Huruvida borgarna regerar eller inte är komplett irrelevant. Den politik de nu ljuger om genomförde de ju inte ens när de regerade med egen majoritet en hel mandatperiod.

Det kommer inte att bli någon förändring alls i bostadspolitiken, oavsett vad som händer. Regeringen har inte kompetens att göra någonting, det är ju därför den inte gör någonting. Alla ministrar är obildade och livstidsarbetslösa och ingen av dem har någonsin varit med om någon politisk reform. De fattar inget, vet inget, vill inget, gör inget, bara ljuger.
Citera
2017-09-08, 16:11
  #14158
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Titta här:

https://www.saco.se/vara-fragor/lon-och-livslon/livsloner-for-olika-utbildningar/

Livslön efter skatt. Pratar du livslöner som du gjorde ursprungligen så är det lön efter skatt som gäller. När hela skattesystemet är uppbyggt för att minska den faktiska lönespridningen mellan låginkomsttagare och höginkomsttagare är det fel att inte räkna med skatt.

Ska du jämföra lön mellan Nisse och Johnny på bruket så är det helt klart att det enklaste är att jämföra bruttolöner. Men det är inte särskilt meningsfullt när man pratar livslöner och lönespridning inom hela populationen.

Sen pratar du inte lönestatistik utan du pratade politiskt om vad du ansåg om lönespridningen och framhöll att läkaren tjänade orimligt mer än diskplockaren. Du har rätt i att man för statistik med bruttolön men du kan inte använda dig av bruttolönen när du analyserar lönespridningen. Du kan inte bara ta och jämföra bruttolöner med varandra och komma fram till en analys från det. Du måste ta hänsyn till alla relevanta faktorer som påverkar jämförelsen. Att då bortse från den statliga inkomstskatten när man jämför låginkomsttagare och höginkomsttagare är rakt upp och ner ohederligt. Det är nåt som kommunister och annat pack gör när de vill skapa en opinion mot "de rika".

Kort och gott:
Statistik: Bruttolön
Jämförelse: Nettolön
Jag utgår från att hela ditt resonemang handlar om att propagera för sänkta skatter. Då är det naturligtvis lockande att tala om nettolöner, för att påvisa hur mycket de stackars höginkomsttagarna betalar i skatt.
Vi kanske skulle använda begreppet "inkomst" istället för "lön"?
Citera
2017-09-08, 17:14
  #14159
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är att inkomster inte är skrivna i sten. Vad händer om en låginkomsttagare får bättre jobb och blir höginkomsttagare istället?

Eller om hen skaffar sambo. Då är det ju två som delar hyran och inte lika fattigt längre.
Ja då får dom flytta inom en viss tid. Precis som ungdomslägenheter eftersom man inte är ungdom hur länge som helst.
Citera
2017-09-08, 19:29
  #14160
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tycker faktiskt att Centerpartiet för närvarande saluför en progressiv och framåtskridande bostadspolitik där bland annat avskaffande av nuvarande hyresreglering ingår som naturlig beståndsdel.
Jag finner inga större skäl till att denna inte skall kunna antas politisk kommande mandatperiod.
.
Då har du inte tittat på de länder som inte har någon hyresreglering. Det blir mycket dyrare att bo, och de med låga inkomster tvingas flytta. De lägenheter som byggs är för de rika, i attraktiva lägen och med höga hyror.
Vad är det för "framåtskridande" med en bostadspolitik som gör det dyrare att bo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in