Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 01:43
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Vi kan inte vara säkra på att bankomaterna gick fel. Här får man resonora utifrån båda möjliga alternativen.

Nej, precis, och det hade varit intressant med statistik om hur ofta så skedde. Vidare, om man vid skottillfället har andra personers uttagskvitton. Personer som hörde smällarna, från närliggande automater i området. En 357a i statsmiljö hörs bra.

Skotten och ljudvolymen är det som förbryllar mig mycket. Man pratar om påsksmällare, exempelvis LP.
Kan inte någon vapenkunnig, med insikt, förklara hur det påståendet är orimligt. Gärna med en skiss med avstånd hur långt man kan höra smällen från det vapnet, i stadsmiljö, mitt i natten, en kall februari, mellan höga byggnader.
Citera
2017-12-07, 02:09
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det här är det som jag närmast som jag kan tänka mig har skett om man ska få vittnesmålen att fungera någorlunda. Men i detta är förstås ABs uppgift om att GM följt LOP en bra bit misstämmande, men han kanske tror sig sett detta om han tänker sig att det måste vara så särskilt om denna uppfattning bildas när han själv står i den port där han gömmer sig (det är det jag menar med att den följande GM är kanske ett "hjärnspöke" för ABs del, jag menar inget illa eller nedsättande utan bara att en feltolkning av något sinnesintryck gjorts i en stressfull situation)?

- Ja, det är iallafall en möjlighet att det kan ha gått till så. Stämmer dock inte så bra in på IM och ADs vittnesuppgifter om GM som står med ryggen dekorima och samtalar med LOP. Jag ser dock ingen anledning för GM att prata med LOP, annat än i identifieringssyfte, som jag också, vilt, har beskrivit.

Snart finns det lika många scenarios som det finns missvisande klockslag här.

Jag kräver bättre vittnen!
Irrhjärnor, fyllskallar, baglady´s och Raggare. Nej, f*n, bättre kan vi!

En certifiering kanske? Kommer ett nytt EU-direktiv här? ISO 9000 någon?
Citera
2017-12-07, 02:22
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Så här på Finlands hundraårsdag kan man kanske fråga sig om likvideringen
av Palme var ett sätt att styra finlandiseringen i Sverige. Efter kriget
var Finland mycket pressat av förluster, internflyktingar från Karelen
och en lång landgräns mot Sovjetunionen. Vem kunde begära mer av Finland?
Sverige däremot var oskadat av kriget och hade Östersjön och norra
Finland som buffert. Någon kanske tyckte att man kunde begära mer
av Sverige.

Ja, jag har en kompis i Finland och han gillar att bada bastu. Palme badade bastu också!

Men seriöst så behöver du utveckla det där lite mer.
Citera
2017-12-07, 02:56
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Ja jäklar. Det finns smakdomare här i forumet som bestämmer vad som bör diskuteras och inte diskuteras.
Själva har dom inte något matnyttigt att tillföra.
Inget att bry sig om! AB/Aerotronics spåret är klart intressant.
Läste precis igenom IM förhöret igen.
Denna gången med vetskap om att AB faktiskt befann sig mycket närmre Dekorima än jag tidigare trodde.
Har aldrig tidigare haft minsta misstanke att denne man kunde vara AB. Det finns inget signifikant i Morelius förhör som motsäger att det var AB.
Därmed inte sagt att det var han som sköt, även om Morelius uppfattade det så.

- Problemet med den gruppen är att de inte visste om att LOP skulle vara på den platsen, vid det här tillfället. De hade varit på en fest.
Möjligen Ifall bågon kan komma fram med uppgifter om att ABs gäng hastigt och abrupt lämnade festen. Kanske också ett telefonsamtal, kanske en WT-uppgift.

Innan dess faller det på sin orimlighet.
Citera
2017-12-07, 04:28
Medlem
Kan någon ge en vettig förklaring på detta?

Denna observation gör Morelius strax efter att han släppt av sina vänner för att hämta pengar på bankomat Tunnelgatan ca 23.19.

”Han såg hur mördaren kom gående Sveavägen söderut på dess östra gångbana framför en reklampelare som är placerad strax innan korsningen med Tunnelgatan.
Mördaren släntrade fram och ställde sig vid skyltfönstret bredvid ingången till Dekorima ”.

Denna reklampelare ligger nästan mitt för ingången till bankomaten där Anders B väntar på sitt sällskap.
Det är alltså vid samma reklampelare som Anders B runt denna tid stod och spanade efter dom andra vännerna.

Ingången till Dekorima ligger uppskattningsvis 15 m från ingången till bankomaten där Anders B’s vänner befinner/ befann sig.

Anders B’s sällskap gör sista bankomatuttaget kl 23 16 enl uttagsupogifterna

Inge Morelius kamrater gör sista bankomatuttaget kl 23 18, enl uttagsupogifterna, vilket också sker samtidigt som smällarna hörs.
Eftersom mordet skedde strax efter 23.21 betyder det att bankomatklockorna går ca 3 min efter, vilket i sin tur innebär att Anders Björkmans sällskap lämnat platsen ca 23.19 verklig tid, dvs runt två min innan mordet - förutsatt att dom kom iväg direkt efter bankomatuttaget.
Ingen av dem har hört skott eller uppfattat något av händelsen, så de borde hunnit en bra bit norrut.

23.19 borde därför vara den tid som Anders B börjar sin promenad söderut, ungefär samtidigt som den mystiske mannen i mörk halvlång jacka och stickad mössa neddragen i pannan släntrar ner mot dekorimafönstret från den position som vi vet att Anders B befann sig.

Frågan är: Var befinner sig Anders B efter kl 23.19 och två minuter framåt?
Citera
2017-12-07, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Kan någon ge en vettig förklaring på detta?

Denna observation gör Morelius strax efter att han släppt av sina vänner för att hämta pengar på bankomat Tunnelgatan ca 23.19.

”Han såg hur mördaren kom gående Sveavägen söderut på dess östra gångbana framför en reklampelare som är placerad strax innan korsningen med Tunnelgatan.
Mördaren släntrade fram och ställde sig vid skyltfönstret bredvid ingången till Dekorima ”.

Denna reklampelare ligger nästan mitt för ingången till bankomaten där Anders B väntar på sitt sällskap.
Det är alltså vid samma reklampelare som Anders B runt denna tid stod och spanade efter dom andra vännerna.

Ingången till Dekorima ligger uppskattningsvis 15 m från ingången till bankomaten där Anders B’s vänner befinner/ befann sig.

Anders B’s sällskap gör sista bankomatuttaget kl 23 16 enl uttagsupogifterna

Inge Morelius kamrater gör sista bankomatuttaget kl 23 18, enl uttagsupogifterna, vilket också sker samtidigt som smällarna hörs.
Eftersom mordet skedde strax efter 23.21 betyder det att bankomatklockorna går ca 3 min efter, vilket i sin tur innebär att Anders Björkmans sällskap lämnat platsen ca 23.19 verklig tid, dvs runt två min innan mordet - förutsatt att dom kom iväg direkt efter bankomatuttaget.
Ingen av dem har hört skott eller uppfattat något av händelsen, så de borde hunnit en bra bit norrut.

23.19 borde därför vara den tid som Anders B börjar sin promenad söderut, ungefär samtidigt som den mystiske mannen i mörk halvlång jacka och stickad mössa neddragen i pannan släntrar ner mot dekorimafönstret från den position som vi vet att Anders B befann sig.

Frågan är: Var befinner sig Anders B efter kl 23.19 och två minuter framåt?
Läs på. Registrerade tider är när uttag påbörjas inte när de avslutas. Det kan vara upp till en minut emellan det och det att uttaget avslutats. Dessutom var klockor ej synkroniserade ergo kan man inte dra några säkra slutsatser alls av det utan det är rent slöseri med tid att ägna sig åt.
Citera
2017-12-07, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Finns det några fakta om vem/vilka som skulle leverera dessa planer till OP?
Fråga surgubbegängets kvarvarande skara. Ingen har redovisat några stödjande fakta. Klart är dock att de 32 år senare håller fast vid övertygelsen vilket säger en hel del särskilt som de framför den offentligt med eftertryck.
Snacka om att peka ut sig själva😀
Citera
2017-12-07, 07:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jan Länninge är den som vallar Nicola Fauzzi. En polis som stod Hans Holmer mycket nära och som väckte uppseende inom PU sin upphöjda ställning i PU. På våldsroteln var man inte imponerade av hans kompeten.

JL var sekreterare i den första utredningen av högerextremism inom Stockholmspolisen 1984 och verkar inte reagerat nämnvärt när deltagare från träffarna i gamla stan dyker upp som HHs livvakter inne i palmerummet .
Menar du att Jan Länninge manipulerade Nicola Fauzzi vid vallningen? En mycket troligare teori är att det första förhöret med kriminalinspektör Håkan Ström blev felaktigt, kanske p.g.a. språksvårigheter,

Det var ju också Håkan Ström som i mars 1987 skrev på CompuText att det hade varit en kuppövning i Stockholm ganska exakt ett år tidigare, angående diskussioner om hur pass komplicerat det var att kommunicera med WT:s i stadsmiljö.
Citera
2017-12-07, 07:59
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
- Problemet med den gruppen är att de inte visste om att LOP skulle vara på den platsen, vid det här tillfället. De hade varit på en fest.
Möjligen Ifall bågon kan komma fram med uppgifter om att ABs gäng hastigt och abrupt lämnade festen. Kanske också ett telefonsamtal, kanske en WT-uppgift.

Innan dess faller det på sin orimlighet.
Orimligt är det väl inte? Om de tillhörde Grupp Barbro och var utkommenderade så visste de också när föreställningen slutade. Eller åtminstone hade de WT-kontakt med en ledning som kunde samordna rörelserna.

Oavsett om man tror som mig att det var arrangerat så att mordet skulle ske just där, eller inte, så finns det rimliga möjligheter att planera på förhand. Särskilt när det gäller personer som hade tränat för liknande situationer i åratal.
Citera
2017-12-07, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Läs på. Registrerade tider är när uttag påbörjas inte när de avslutas. Det kan vara upp till en minut emellan det och det att uttaget avslutats. Dessutom var klockor ej synkroniserade ergo kan man inte dra några säkra slutsatser alls av det utan det är rent slöseri med tid att ägna sig åt.
Jo det kan du ha rätt i. Tidsmarginalerna är ytterst små och 50 sekunder plus eller minus ändrar hela förloppet.
En mer adekvat frågeställning är i stället: varför kom mördaren före LOP och AB. Varför har inte AB sett någon av dem passera? Om LOP gick mitt på trottoaren eller närmast husväggen och mördaren utanför reklamskylten borde han väl sett någon. Enl IM stod mannen vid husväggen och väntade och gick ut och sköt, men enl AB gick dom som ett glatt sällskap. Eviga frågor, svårt att komma vidare i detta om man inte får någorlunda klam på vad som föregick mordet.
Citera
2017-12-07, 08:15
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Nej, precis, och det hade varit intressant med statistik om hur ofta så skedde. Vidare, om man vid skottillfället har andra personers uttagskvitton. Personer som hörde smällarna, från närliggande automater i området. En 357a i statsmiljö hörs bra.

Skotten och ljudvolymen är något som förbryllar mig mycket. Man pratar om påsksmällare, exempelvis LP.
Kan inte någon vapenkunnig, med insikt, förklara hur det påståendet är orimligt. Gärna med en skiss med avstånd hur långt man kan höra smällen från det vapnet, i stadsmiljö, mitt i natten, en kall februari, mellan höga byggnader.

Ämnet med ljudbilden är tydligen infekterat, så det är omöjligt med en bra och öppen diskusion i tråden.
Jag har skjutit de flesta handeldvapen, inklusive det påstådda mordvapnet,även tävlingsskytte, även om det finns andra i tråden som är ännu mer vapenkunniga. Har provskutit vapnet igen i en "rekonstruktion" tillsammans med andra vapen.
Jag har gjort en ganska noggrann utredning av detta. Det finns fina tabeller om hur långt olika vapen hörs i stadsmiljö och hur de upplevs. Läst 100tals vetenskapliga rapporter. Det finns oerhört mycket material om hur mycket att vapen hörs från olika vinklar och situationer, och hur folk vittnar om det. Det finns fina tabeller och uppsatser om hur smällare hörs och upplevs.
Jag är en person som en gång haft "fysikprofessor" på mitt visitkort så jag menar att jag förstår mig på fenomenen bakom och den vetenskapliga metoden.
Det finns ingen möjlighet att det är rätt vapen.
Hade det bara varit LP som vittnat som hon gjort, hade man ganska krystat kunnat skylla på chock och förträngning (mycket osannolikt, har utrett detta också), men nu är det många vittnen som säger samma sak.
Så det är 99.99% säkert att det inte var en 357:a.
Min egna nystningar börjar ofta från frågan varför fel vapen är så viktigt för konspiratörerna.
Citera
2017-12-07, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Menar du att Jan Länninge manipulerade Nicola Fauzzi vid vallningen? En mycket troligare teori är att det första förhöret med kriminalinspektör Håkan Ström blev felaktigt, kanske p.g.a. språksvårigheter,

Nej de som uppmanade NF att gå till Polisen har också hört hans första utsaga i den formen så det är inget missförstånd. Länninge ledde honnm förmodligen med frågor som gjorde att han gavs möjlighet att provgå och klocka utan att få ihop det med vare sig tider eller personer. T ex kan han inte ha mött mannen som är ett vittne från mordplatsen där han påstår. Slutsatsen måste bli att han omedvetet skarvar. Det första förhöret är sakligt och korrekt. Länninges jobb rena parodin på polisarbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in