Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ämnet med ljudbilden är tydligen infekterat, så det är omöjligt med en bra och öppen diskusion i tråden.
Jag har skjutit de flesta handeldvapen, inklusive det påstådda mordvapnet,även tävlingsskytte, även om det finns andra i tråden som är ännu mer vapenkunniga. Har provskutit vapnet igen i en "rekonstruktion" tillsammans med andra vapen.
Jag har gjort en ganska noggrann utredning av detta. Det finns fina tabeller om hur långt olika vapen hörs i stadsmiljö och hur de upplevs. Läst 100tals vetenskapliga rapporter. Det finns oerhört mycket material om hur mycket att vapen hörs från olika vinklar och situationer, och hur folk vittnar om det. Det finns fina tabeller och uppsatser om hur smällare hörs och upplevs.
Jag är en person som en gång haft "fysikprofessor" på mitt visitkort så jag menar att jag förstår mig på fenomenen bakom och den vetenskapliga metoden.
Det finns ingen möjlighet att det är rätt vapen.
Hade det bara varit LP som vittnat som hon gjort, hade man ganska krystat kunnat skylla på chock och förträngning (mycket osannolikt, har utrett detta också), men nu är det många vittnen som säger samma sak.
Så det är 99.99% säkert att det inte var en 357:a.
Min egna nystningar börjar ofta från frågan varför fel vapen är så viktigt för konspiratörerna.
Det här är ren bullshit. Det är väl genomtröskat hur vittnen subjektivt uppfattar ljud och att vittnen ej kan skilja på smällare och skott. Där smällare enligt oblektiva mätningar har både högre ljudtryck och skarpare knall än skott. Dokumenterat i stort antal polisutredningar. Uppfattningen påverkas rent objektivt av styrkan på bakgrundsbrus i detta fall livlig trafik i ett antal vältrafikerade filer.
Objektivt sett är dina påståenden alltså just inkompetent bullshit.
Citera
2017-12-07, 08:29
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jan Länninge är den som vallar Nicola Fauzzi. En polis som stod Hans Holmer mycket nära och som väckte uppseende inom PU sin upphöjda ställning i PU. På våldsroteln var man inte imponerade av hans kompeten.

JL var sekreterare i den första utredningen av högerextremism inom Stockholmspolisen 1984 och verkar inte reagerat nämnvärt när deltagare från träffarna i gamla stan dyker upp som HHs livvakter inne i palmerummet .

Länninge utredde också G-turen där många av de inblandade i polisspåret fanns:

"På grund av detta lät tillförordnande länspolismästare, Sune Sandström, tillsätta en utredning, som skulle "se över förhållandena" i främst VD 1. Direktiven för utredningen utfärdades den 13 december 1983 och gruppen bestod av tillförordnande polisöverintendenten Gunnar Severin, tillförordnande polisintendenten Arne Jönsson, poliskommissarie Hans Hyllander och kriminalinspektören Jan Länninge. Justitiedepartementet lät sedan tillsätta en observatör, lagmannen Lars Olov Hillerud, på inrådan från Sune Sandström. Även polisstyrelsen tillsatte en observatör, vilken blev informationssekreteraren Roland Öhrn. Norrmalmsutredningen, som gruppen allmänt kallades, avlade sin rapport den 24 september 1984.

Norrmalmsutredningen fann att G-turen huvudsakligen gjort ingripanden iförd civil klädsel, vilket stred mot rådande direktiv. Vidare fann man att gruppen saknade befäl och att den under perioden maj till september 1982 helt saknade ordinarie befäl. Utredningen fann även att G-turen hade problem med attityder gentemot missbrukare och så kallade utslagna personer samt att VD 1 som helhet hade attitydsproblem gentemot kvinnliga kollegor. Utredningen fann att våldsanvändningen inom VD 1 inte utmärkte sig mer än vid andra vaktdistrikt, men däremot att G-turen utmärkte sig i den frågan. Trots uttalandet om övervåldet inom G-turen, var utredningen försiktig med att precisera sig närmare."

Han hade även hand om den omdiskuterade utredningen om LAC-bandet där manipulering är bevisad:

Senast redigerad av heheho 2017-12-07 kl. 08:51.
Citera
2017-12-07, 08:34
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Fördomarna om vårt grannland Finland kanske förblindar oss lite.

Finland hade långt in på 2000-talet Europas största varvsindustri som på senare år börjat säljas ut till ryssar, norrmän och tyskar. Vi i Sverige är väldigt stolta över våra isbrytare Atle och Ymer m fl men dessa är byggda i Finland. Varvet i Åbo har byggt världens största kryssningsfartyg, M/S Oasis of the Seas och M/S Allure of the Seas byggda 2009 resp 2010. Den svenska varvsindustrin upphörde under andra hälften av 70-talet och under 80-talet, då det ena varvet efter det andra konkursade. Detta är bara ett axplock på vad finnarna kunnat göra på egna ben utan svensk medverkan och vad vi svenskar inte kunnat trots statligt understöd.

Den 5 september 2017 kom så beskedet att storbanken Nordea flyttar sitt huvudkontor från Stockholm till Finland. Om jag får säga det själv så var det väntat.

Under andra världskriget for många svenskar över till Finland som frivilliga i både luften och på marken. Vi är många svenskar vars släktingar faktiskt offrade sitt liv för Finlands sak. Ja, somliga av de svenska frivilliga dog av ryska kulor i skyttelinjerna.

Det är bara våra svenska fördomar som kan få oss att spekulera i att Finland hyst agg mot OP.

När man bedömer Kekkonen och Karjalainen måste man beakta den
trängda situation som Finland befann sig i. Den verksamhet i Sverige som
liknade finlandisering var t.ex. de löpande möten med KGB-företrädare
som bl.a. Åström, Thunborg och Schori hade. Där fanns det inget
VSB-avtal som måste följas. För att få stopp på Åström utvisades
KGB-residenten Statskevitj 1975.
Citera
2017-12-07, 08:34
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det här är ren bullshit. Det är väl genomtröskat hur vittnen subjektivt uppfattar ljud och att vittnen ej kan skilja på smällare och skott. Där smällare enligt oblektiva mätningar har både högre ljudtryck och skarpare knall än skott. Dokumenterat i stort antal polisutredningar. Uppfattningen påverkas rent objektivt av styrkan på bakgrundsbrus i detta fall livlig trafik i ett antal vältrafikerade filer.

Det får stå för dig. Vetenskapen är glasklar. Smällare och skott uppfattas bla olika pga olika längd av ljudpulsen (dba är ett dåligt mått för uppfattad ljudstyrka). Inkompetens är ett farligt ord att svänga sig med, lite "splitting" eller tvångsmässig ad hominem?
Skulle kunna skriva en lång repport om resonerandet och slutsatserna i detta fall, men det skulle bara bli tjafs i tråden, som ditt exempel visar.
Senast redigerad av heheho 2017-12-07 kl. 08:49.
Citera
2017-12-07, 08:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nej de som uppmanade NF att gå till Polisen har också hört hans första utsaga i den formen så det är inget missförstånd. Länninge ledde honnm förmodligen med frågor som gjorde att han gavs möjlighet att provgå och klocka utan att få ihop det med vare sig tider eller personer. T ex kan han inte ha mött mannen som är ett vittne från mordplatsen där han påstår. Slutsatsen måste bli att han omedvetet skarvar. Det första förhöret är sakligt och korrekt. Länninges jobb rena parodin på polisarbete.
Nej, det tror jag inte. Visserligen förminskas vittnets trovärdighet om vittnesmålet korrigerats, men att valla på platsen är ett bra sätt att korrigera felaktigheter. Ibland när jag går omkring i andra tankar är det inte alltid jag vet exakt var jag är utan jag kan bli riktigt förvånad ibland när jag tittar upp.

När Fauzzi vallades så kände han antagligen igen affären där han mötte paret Palme, La Cartiere, och han mindes då att en man hade arbetat med skyltning bakom fönstret. Nu hävdade Skandias väktare att ägaren till La Cartiere, "Lennart" brukade arbeta sent på nätterna och att det var för hans skull som det fanns en öppen dörr på baksidan.

Redan i detta kan man ana motståndet mot Nicola Fauzzi, som nu t.o.m. har blivit misstänkt gm i tråden. Om dörren på baksidan har någon anknytning till mordet, så blir "Lennart" lite utsatt, en utsatthet som sedan förstärks av att han kunde speja ut mot gatan utan att ens väcka uppmärksamhet.

Och hur skulle Fauzzi kunna pricka in "Lennart" om han inte hade sett honom i fönstret?

Man får välja: antingen tror man att Fauzzi har ljugit ihop en historia för att ge sig själv ett efterföljande besvär, och då är hans vittnesmål alltför svårtolkat, eller så tror man att hans historia har något viktigt att berätta.
Citera
2017-12-07, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ämnet med ljudbilden är tydligen infekterat, så det är omöjligt med en bra och öppen diskusion i tråden.
Jag har skjutit de flesta handeldvapen, inklusive det påstådda mordvapnet,även tävlingsskytte, även om det finns andra i tråden som är ännu mer vapenkunniga. Har provskutit vapnet igen i en "rekonstruktion" tillsammans med andra vapen.
Jag har gjort en ganska noggrann utredning av detta. Det finns fina tabeller om hur långt olika vapen hörs i stadsmiljö och hur de upplevs. Läst 100tals vetenskapliga rapporter. Det finns oerhört mycket material om hur mycket att vapen hörs från olika vinklar och situationer, och hur folk vittnar om det. Det finns fina tabeller och uppsatser om hur smällare hörs och upplevs.
Jag är en person som en gång haft "fysikprofessor" på mitt visitkort så jag menar att jag förstår mig på fenomenen bakom och den vetenskapliga metoden.
Det finns ingen möjlighet att det är rätt vapen.
Hade det bara varit LP som vittnat som hon gjort, hade man ganska krystat kunnat skylla på chock och förträngning (mycket osannolikt, har utrett detta också), men nu är det många vittnen som säger samma sak.
Så det är 99.99% säkert att det inte var en 357:a.
Min egna nystningar börjar ofta från frågan varför fel vapen är så viktigt för konspiratörerna.

Om mordet sker med ett vapen som är ej är planerat att använda vid attentatet. Då kan det finnas skäl att gå igenom besväret med att fejka vapenval, annars har man klart ett ospårbart vapen redan från början. Finns väl inga andra skäl ?
Citera
2017-12-07, 08:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det är du som har tröskat alltför många gånger. Det finns mycket att utreda här. LP ansåg att det smällde så tyst att hon trodde att de måste ha skjutit med ljuddämpat vapen. Visserligen är det sant att ljudupplevelser är subjektiva men något lurt finns i detta och det tål att diskuteras utan att du ska drämma med storsläggan på alla som försöker.

Och det är inte bara smällarna i sig som är besynnerliga utan också intervallet mellan dem. Dessutom, Lisbet Palme och Carina Pettersson hörde också en tredje smäll.

Även om det skulle kunna finnas "naturliga" förklaringar som avgör saken, så har inget sånt presenterats. Det finns all anledning att spekulera om "intressanta" förklaringar.
Citera
2017-12-07, 08:52
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Om mordet sker med ett vapen som är ej är planerat att använda vid attentatet. Då kan det finnas skäl att gå igenom besväret med att fejka vapenval, annars har man klart ett ospårbart vapen redan från början. Finns väl inga andra skäl ?

Det är så långt jag har kommit också, och det är isig intressant.
Citera
2017-12-07, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Och hur skulle Fauzzi kunna pricka in "Lennart" om han inte hade sett honom i fönstret?

Är denne "Lennart" identifierad? Finns det förhör med honom. Såg han Fauzzi? Såg han paret Palme?
Citera
2017-12-07, 09:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Eller om mordet sker med ett vapen som är specialtillverkat för attentat som detta och vars ursprung därför måste döljas.

http://taskandpurpose.com/history-cias-silent-pistol-choice/
https://www.ammoland.com/2008/12/gemtech-oasis-integral-suppressed-22-pistol-the-rugera-1022a/#axzz50YmM2eLO
https://sv.wikipedia.org/wiki/Welrod
Citera
2017-12-07, 09:08
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Eller om mordet sker med ett vapen som är specialtillverkat för attentat som detta och vars ursprung därför måste döljas.

http://taskandpurpose.com/history-cias-silent-pistol-choice/
https://www.ammoland.com/2008/12/gemtech-oasis-integral-suppressed-22-pistol-the-rugera-1022a/#axzz50YmM2eLO
https://sv.wikipedia.org/wiki/Welrod

Det finns ju minst 3 berättelser om att mordet var planerat men att den utsedda yrkesmördaren tvekat och att en annan person i teamet skjutit mer eller mindre i affekt, på eget initiativ. Dessa vittnen passar ju ihop med byte av vapen. Här passar också diskussionen om de utbytta kulorna in, som trots att det låter absurt, bör tas på allvar.
Citera
2017-12-07, 09:09
Medlem
hehehos avatar
Vill bumpa P3-dokumentär om CIA:s propaganda krig i Sverige.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/171467?programid=2519
Senast redigerad av heheho 2017-12-07 kl. 09:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in