2017-12-07, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-telefonplan-stockholms-kommun-hokmossevagen-40,-van-2-12523578

https://www.booli.se/slutpriser/hokmossevagen/102963/

Här kan man ju snacka ras vid trendiga Telefonplan, viss längst bort mot motorvägen men ändå över 10 000 kr/m2 läger priser än för bara en månad sen (!) och över 20 000 kr/m2 om man går tillbaka ett år (!!). Får se om budgivningen kommer igång men det verkar ju onekligen inte så.

Jag hittade dom här i samma område. De billigaste sålda ettorna i Stockholm kommun (tror jag) jag inväntar när ettorna börjar gå under Millen igen.

Det kan dom ju redan ha gjort utan att slutbetyg har visats iofs.

https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=18031&selling_price_ma x=1250000&sold_age=6m
2017-12-07, 00:16
Medlem
Civilizations avatar
[quote=Tullius|62537957]
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det är de med köpkraft som driver på nyproduktionen, teorin är att dessa då flyttar till nytt boende, ett billigare boende frigörs då eventuellt på marknaden som passar för de med lägre köpkraft, t ex en 20-åring som vill flytta hemifrån eller den nyanlände.

För att det skall fungera så måste ju dock de som bor i den billiga hyresrätten flytta till något nytt. /QUOTE]
Flyttkedjor som sådant vet jag ju vad det är. Förstod dock inte varför de inte funkade nuförtiden, men om jag tolkat dig rätt är det för att de som flyttar till nyproduktion flyttar från någon dyrt och dåligt som ingen som bor i något billigt och enkelt skulle vilja flytta till. Därför frigörs aldrig de billiga och enkla lägenheterna.

Flyttkedjorna funkar inte som ”experterna” och politikerna tror eftersom priserna har skenat iväg så högt så en hyfsat stor del av den tilltänkta välmående medelklassen som bara ska vilja byta upp sig och frigöra ”billiga” boenden gör det inte. Till och med tvärt om. De använder sina kontakter eller de betalar en rejäl summa för svartkontrakt för att få ett ”billigt boende” för att de inte kan eller för att undvika att köpa på en överprisad marknad.

Och när relativt välbeställd medelklass konkurrerar med underklass om billiga boenden så blir underklassen utan.
2017-12-07, 00:18
Medlem
Att Tobin rusade beror på den riktade nyemission där Klövern gick/kan gå in i bolaget.

Rutger Arnhult köpte för övrigt sin första fastighet under 90-talet, det gjorde även en viss Erik Selin, Selins (olika)bolag har väl ett fastighetsbestånd som är värt ca 100 miljarder idag... riktigt så mycket kommer inte Arnhult upp i, men han och Selin är de klart starkast lysande exemplen från den eran.

Min gode far gjorde också en del bra affärer då som la grunden för något fint.

Citat:
Flyttkedjor som sådant vet jag ju vad det är. Förstod dock inte varför de inte funkade nuförtiden, men om jag tolkat dig rätt är det för att de som flyttar till nyproduktion flyttar från någon dyrt och dåligt som ingen som bor i något billigt och enkelt skulle vilja flytta till. Därför frigörs aldrig de billiga och enkla lägenheterna.

Det jag framförallt menar är att det är för få som flyttar från de billiga bostäderna oavsett, skulle nog säga att hyresregleringen är ett ganska stort problem, kan du hyra en hyresrätt i ett attraktivt läge för 1000:- per m2 och år finns det egentligen ingen anledning att flytta, det skulle vara mycket intressant att se hyr stor volymen av lägenhetsbyten är på just dessa objekt, vill du ha större/mindre när du väl fått ett förstahandskontrakt på en sådan lägenhet så har du alla möjligheter att bara byta till något liknande, i ett liknande läge, då finns det ingen som helst anledning att säga upp kontraktet.

Det enda sättet att få ner priserna är egentligen att bygga, och bygga mycket... men det måste fortfarande vara lönsamt, en skattreform för hyresrätter hade varit den rimligaste lösningen. Då skatter är en stor del av kostnaden.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-12-07 kl. 00:21.
2017-12-07, 00:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
[quote=Civilization|62538038]
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Och när relativt välbeställd medelklass konkurrerar med underklass om billiga boenden så blir underklassen utan.

Vilka bostäder är det som blir tomma då om nu hela den s.k. underklassen ska bli utan?

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Att Tobin rusade beror på den riktade nyemission där Klövern gick/kan gå in i bolaget.

Ja Klövern såg att det fanns större värden i Tobin än vad aktiekursen visade, så de köpte. Detta trots att så många här sagt att kurserna för dessa bolag skulle rasa. Det blev tvärtom.
2017-12-07, 00:52
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha det är alltid jomiskt när bubbelbabblare som förnekat verkligheten i årtionden försöker skriva om historien genom att säga att övriga försker skriva om historien, tack för ett gott skratt även om det var ofrivilligt!

Sedan billiga antydningar om att det skulle vara märkligt att det blir en svacka efter den långa och starka uppgången bara för att vi har en god konjunktur, hoppas att du inte är en investerare för med den dåliga förståelsen skull det gå illa för dig, men vi vet förstås att du inte är det.

Konstigt att ingen kommenterar Tobins uppgång idag på 22,75% eller Oscars mer måttliga uppgång på 5%, ni har tidigare diskuterat deras börskurser flitigt, men inte just idag av någon outgrundlig anledning.

Allt jag vill är att ni ska minnas att detta ras inte beror på något kryptiskt utan enbart faller av sin egen tyngd.

Tobins uppgång beror på en riktad nyemission, visste du inte det? 7,5 miljoner nyskapande aktier. Dom får en ny våldsamt spekulativ storägare, skuldsatt upp över öronen, absolut inget att glädjas åt. Vill du tjäna snabba pengar, korta aktien nu.
2017-12-07, 00:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Allt jag vill är att ni ska minnas att detta ras inte beror på något kryptiskt utan enbart faller av sin egen tyngd.

Vad du VILL minnas är rätt ointressant, det är så mycket ni vill.

Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Tobins uppgång beror på en riktad nyemission, visste du inte det? 7,5 miljoner nyskapande aktier. Dom får en ny våldsamt spekulativ storägare, skuldsatt upp över öronen, absolut inget att glädjas åt. Vill du tjäna snabba pengar, korta aktien nu.

Jag vet mycket väl att Klövern anser att prislappen för Tobin var väldigt attraktiv och att de därför köpte, detta trots att ni har sagt att dessa bolag ska rasa. Ni hade fel.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-12-07 kl. 01:03.
2017-12-07, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Jag har ingen koll på marknaden specifikt i Linköping men generellt råd för de större till mellanstora städerna i Sverige.

Sälj i februari under den förväntade haussen inför amorteringskravet eller hyr ut på nytt till augusti och sälj då. Med tanke på att prisnivån är mer human i Linköping slår inte amorteringskravet lika hårt där men visst kommer en andel av köparna drabbas av det och slå till innan det träder i kraft 1 mars.

Efter 1 mars kommer det på nytt råda mer ovisshet om prisutvecklingen på marknaden och möjligen bli ett lägre utbud eftersom incitamenten att flytta minskar för alla som drabbas av amorteringskravet, förhoppningsvis kommer ovissheten skingra sig till hösten och det går bra att göra affärer igen när köpare och säljare har orienterat sig bland de nya spelreglerna och kan avgöra vad som är en bra och dålig affär igen. Fråga dig själv;

Måste du sälja för köpa eller har du möjlighet att köpa i Sthlm och behålla lägenheten i Linköping?

När vill du köpa i Sthlm, före eller efter 1 mars?

Efter 1 mars tror jag på ett drastiskt minskat utbud i Sthlm eftersom få människor vill bli påtvingade amortering och hellre bor kvar än att byta boende inom Sthlm så räkna med att det blir lättare att köpa här i februari än från 1 mars fram till slutet av sommaren.

Om vi tittar på prisutvecklingen för lägenheter i Linköping på Husmask ser vi att det var en rejäl säsongstopp i augusti som återkommer varje år men i övrigt så är priserna högre nu än de var vid årsskiftet och än så länge syns det ingen nedgång i den grafen. Sett till de stora säsongstopparna i augusti varje år i Linköping är mitt tips att vänta med att sälja så länge du inte har något emot det nya amorteringskravet om du drabbas av det.

Notera att flera i tråden talar om domedagspriser och att det kommer rasa minst 30 % till, dock är det få som kan backa upp det med underlag från någon auktoritet på området, t ex professorer, storbanker eller institut. Sök på mina tidigare inlägg så kan du läsa vad jag tror om prisutveckling, med länkar till referenser som backar upp mina teorier.

Tack för ditt svar!

Jag har inte möjlighet att köpa i Stockholm fören jag sålt lägenheten i Linköping.
Även om jag säljer i februari tänker jag avvakta med att köpa något nytt, kanske till hösten. Kommer alltså drabbas av det nya amorteringskravet, men det är bara att finna sig i det. Rimligt att man betalar av sina lån i högre utsträckning även om jag såklart gärna haft de pengarna till något roligare.

Jag är nog för feg för att vänta med försäljning till augusti. Ska läsa dina inlägg och förhoppningsvis få mer is i magen.
2017-12-07, 01:03
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
börjar mer och mer att tvivla på att de kommer en bulltrap. Men jag kommer hålla ögonen öppna för att ta mig ur marknaden.

Jävla tjat om bulltrapen innan det stora zombieapocalyps raset kommer! Vet att det är trådens tema, men en tänkande människa måste också väga in alternativet att det vi ser är en välbehövlig prisjustering. Inte mer än så!
2017-12-07, 04:01
Medlem
Trillskes avatar
Cornucopia skrev att det ska komma en bulltrap, men han skriver inte alltid rimliga saker, och ibland verkar lite för många lyssna på de orimliga. Bulltrap är ett sjukt koncept att applicera på bostadsmarknader, de är för tröga.

Fwiw har Stockholms prisdipp kommit så rejält och abrupt vilket tyder på att vi haft helt enorm spekulation, så är det någon gång koncept som "bulltrap" skulle kunna bli aktuellt så är det väl just här, men det är ändå en befängd tanke.

Däremot är januari/februari generellt väldigt starka, så oavsett långsiktig trend bör det såklart gå uppåt en stund nu. Men det betyder ju inte att det är en bulltrap, det betyder förstås att många köper nyttjanderätter januari/februari.
2017-12-07, 08:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Cornucopia skrev att det ska komma en bulltrap, men han skriver inte alltid rimliga saker, och ibland verkar lite för många lyssna på de orimliga. Bulltrap är ett sjukt koncept att applicera på bostadsmarknader, de är för tröga.

Fwiw har Stockholms prisdipp kommit så rejält och abrupt vilket tyder på att vi haft helt enorm spekulation, så är det någon gång koncept som "bulltrap" skulle kunna bli aktuellt så är det väl just här, men det är ändå en befängd tanke.

Däremot är januari/februari generellt väldigt starka, så oavsett långsiktig trend bör det såklart gå uppåt en stund nu. Men det betyder ju inte att det är en bulltrap, det betyder förstås att många köper nyttjanderätter januari/februari.
Wilderäng har malt fastighetskrasch sedan 2007 och således haft fel i 10 år om inte mer.
Wilderäng har malt Peak Oil och kraftigt stigande oljepriser, lika tokfel det.

Han fiskar bara klick, inget att lyssna på.

Jag tror vi får se en ny nedgång under våren, hur mycket? Svårt att säga.
Det lär bli ett rejält ökat utbud av objekt under 2018.
Dock verkar villor och fritidshus hålla emot ute i landet.
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-12-07 kl. 08:52.
2017-12-07, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Wilderäng har malt fastighetskrasch sedan 2007 och således haft fel i 10 år om inte mer.
Wilderäng har malt Peak Oil och kraftigt stigande oljepriser, lika tokfel det.

Han fiskar bara klick, inget att lyssna på.

Jag tror vi får se en ny nedgång under våren, hur mycket? Svårt att säga.
Det lär bli ett rejält ökat utbud av objekt under 2018.
Dock verkar villor och fritidshus hålla emot ute i landet.

Wilderäng är en knäppgök som gillar militära saker och varnar för Ryssland hela tiden men avseende boprisbubblan har han rätt. När tiden går och priserna har stuckit iväg på det här sättet visar det att hela ekonomin är i bubbelfas, som är ohållbart. Det är ju det som är så farligt.

Sven och Alpha resonerar på samma sätt. "Sedan 2007". Det må lugna de oförsiktiga och de obildade men skeptikerna försvinner aldrig med argumentet "har ju inte hänt något sedan 2007".
2017-12-07, 09:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Wilderäng är en knäppgök som gillar militära saker och varnar för Ryssland hela tiden men avseende boprisbubblan har han rätt. När tiden går och priserna har stuckit iväg på det här sättet visar det att hela ekonomin är i bubbelfas, som är ohållbart. Det är ju det som är så farligt.

Sven och Alpha resonerar på samma sätt. "Sedan 2007". Det må lugna de oförsiktiga och de obildade men skeptikerna försvinner aldrig med argumentet "har ju inte hänt något sedan 2007".
Wilderäng har malt sedan han började blogga.
Hade Allahiansen styrt upp med amorteringskrav/avskaffade ränteavdrag i kombination med kraftigt sänkt fastighetsskatt när räntorna ändå var på väg ned. Då hade vi inte hamnat här.

Så nej, Wilderäng är en gaphals utan koll, förr eller senare får han rätt i något av det han gapar om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in