2017-12-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Jag tro det kommer fortsätta ner till någon gång under 2019, tittat man på "kraschen" i början på 90 talet i Sverige och sen 2008 på Irland så har det gått ner i ca 2 år innan det stannat av och gått sidledes. Så min gissning är att nedgången stannar av hösten 2019 oavsett innan för tullarna eller i förorterna.
Det har dock exakt inget med dagens situation att göra. Då var det internationell lågkonjunktur, överdriven ränta pga fast växelkurs och skattereform. Inget av det har vi idag.
2017-12-06, 21:09
Medlem
sebno1s avatar
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-telefonplan-stockholms-kommun-hokmossevagen-40,-van-2-12523578

https://www.booli.se/slutpriser/hokmossevagen/102963/

Här kan man ju snacka ras vid trendiga Telefonplan, viss längst bort mot motorvägen men ändå över 10 000 kr/m2 läger priser än för bara en månad sen (!) och över 20 000 kr/m2 om man går tillbaka ett år (!!). Får se om budgivningen kommer igång men det verkar ju onekligen inte så.
2017-12-06, 21:17
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Bra fråga Tullius. Det tycks som regel alltid vara fler människor som vill flytta till innerstaden än från den annars hade området inte haft de högsta priserna i landet och även höga priser i förhållande till jämförbara städer runt om i Europa.
Nja, inte har vi högre priser än Paris och Berlin för att alla älskar Sthlm...

Citat:
Exakt! Folk kommer sitta stilla i båten vilket gör att utbudet kommer minska drastiskt och bli mindre än efterfrågan, givetvis gör det nya kravet att färre människor har råd att flytta till innerstaden men vi ska ha i åtanke att det är ca 67-70 % av stockholmarna som inte drabbas av det nya kravet, några för att de har höga inkomster, andra för att de har varit med i racet ett antal år och kan stoppa in en stor kontantinsats. Slutsatsen är alltså att en eventuell vidare prisnedgång efter 1 mars blir lite eller så blir det frågan om sidledsrörelse.
Men det är ju bara de som inte redan köpt som kan sitta still i båten. Om man tittar närmare på SCBs statistik och ser till hur mycket nyproduktion som blir inflyttningsklar nästa år så är det ca 11700 bostäder i Sthlms län; hyresrätter och ombyggnationsprojekt oräknat*. Det mesta av detta är redan sålt till privatpersoner, som skall bo där eller som spekulerat. Av de som har köpt för att bo, äger de flesta sitt boende idag och måste sälja det för att betala för det nya boendet. 11 700 skall sättas i relation till att 35 126 bostäder förra året registrerades som sålda i Sthlms län på Hemnet.

* Antagande: Bostadsrätter och äganderätter utgör 57 % av flerbostadshusproduktionen och 100 % av småhusproduktionen; 2016 var andelen bostads- och äganderätter i färdigställda flerbostadshus 57 % och i småhus 99,9%. Det som påbörjades 2016 blir inflyttningsklart 2018; två års släpning verkar stämma om man jämför fyra kvartals rullande genomsnitt.
Senast redigerad av Tullius 2017-12-06 kl. 21:38.
2017-12-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det har dock exakt inget med dagens situation att göra. Då var det internationell lågkonjunktur, överdriven ränta pga fast växelkurs och skattereform. Inget av det har vi idag.

Det du säger är alltså att raset kan tillta ifall konjunkturläger viker neråt?
Och ytterligare värre ifall riksbanken slutar stödköpa obligationer så att räntan skenar iväg?
2017-12-06, 22:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-telefonplan-stockholms-kommun-hokmossevagen-40,-van-2-12523578

Här kan man ju snacka ras vid trendiga Telefonplan, viss längst bort mot motorvägen men ändå över 10 000 kr/m2 läger priser än för bara en månad sen (!) och över 20 000 kr/m2 om man går tillbaka ett år (!!). Får se om budgivningen kommer igång men det verkar ju onekligen inte så.
I Telefonplan och dess närområden kommer det färdigställas drygt 2000 st nya lägenheter fram till och med 2020.
Ser bistert ut, kanske dags för Sthlms stad att höja skatten och lätta på lädret. 4000-5000 st bidragsblattar borde gå att klämma in.
2017-12-06, 22:35
Medlem
Tulliuss avatar
Intressant artikel från SvD igår.

https://www.svd.se/ny-studie-stockholmarna-har-inte-rad-med-byggboomen

Citat:
Bostadskrisen i Stockholm ska byggas bort genom stora projekt, ofta nära järnvägar, pendeltåg och ny t-bana. Men i en ny marknadsstudie får sig denna bärande vision en kraftig törn. Det är konsultbolaget Juni Strategi & Analys som kommer fram till att många hushåll saknar tillräckligt med pengar för att köpa eller hyra i nyproduktionen.

Citat:
Hon pekar särskilt ut Nacka och Järfälla som mättade marknader i länet.
Nu får ni vatten på er kvarn, alla ni som påpekat det orimliga med Barkarbystaden.

Citat:
En av de tuffa slutsatserna är att de dyraste nya bostadsrätterna (till exempel det premiumsegment som Oscar Properties har) vänder sig till en grupp köpare som sällan saknar alternativ. Därmed kan en tidigare efterfråga vika snabbt.

En annan tuff slutsats är att de flyttkedjor som bland andra bostadsminister Peter Eriksson menar till sist ska gynna dem som behöver de billigaste hyresrätterna, inte fungerar. Enligt studien frigörs inte de allra billigaste hyresrätterna till dem som bäst behöver dem.

En tredje slutsats är att antalet unga vuxna med tillräcklig köpkraft för bostadsrätter i nyproduktion, minskar något när rekordgenerationen av 90-talister kommer in i nästa livsfas och får ett förändrat bostadsbehov. Folkökningen utgörs alltså inte av personer med tillräcklig betalkraft.
Det där med flyttkedjorna är nytt för mig, skulle vilja förstå den delen bättre. Minskingen av årskullarna är väl det PresidentBahama påpekar gång på gång.

Citat:
I studien beräknas marknadens mättnad dels utifrån kvoten mellan utbudet på nyproduktionsmarknaden och successionsmarknaden, dels utifrån hur många med tillräcklig betalkraft som väntas flytta i varje årskull.

Citat:
Därför blir det överutbud
•För många projekt har samma målgrupp och för mycket ligger i en och samma geografi.
•Projekten liknar varandra för mycket även prismässigt.
•Tilltänkta kunder, även trångbodda och många medelinkomsttagare, har inte råd att köpa eller hyra i nyproduktion.
•Intresset begränsas av att många helst flyttar lokalt, och inte söker bostad i de nya stora utbyggnadsområdena.

Inget av det här är väl rocket science, men det är ju intressant om de faktiskt har siffror på det som många av oss har haft en känsla av.
Senast redigerad av Tullius 2017-12-06 kl. 22:38.
2017-12-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1

Jag har varit i ett av de där husen. Vägen surrar på bra. Grejen är den, varför skulle man betala miljoner för rätten att hyra av en förening man är delägare i, där? Sådana där skitlägenheter kommer drabbas hårdast av att bubblan spricker, nu när köparna kan välja och vraka.

Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Förra ruschen berodde på att folk ville undvika tvångsamortering och få bestämma över sin egen ekonomi. För att få samma månadskostnad efter som före nya kravet behöver marknaden sjunka med ca 27 % från sista februari Hur motiverar du att marknaden kommer sjunka med den siffran och på vilken tidshorisont? Har du stöd för den teorin från någon auktoritet på området?

3% amortering och 2% ränta totalt 5% efter kravet, och 4% före.

1 000 000 lån före, ger månadskostnad 3 333 kr.
800 000 lån efter, ger månadskostnad 3 333 kr.
1 000 000 lån efter, ger månadskostnad på 4 166 kr.

D.v.s. ett "prisfall" på lånedelen på 20%. Så priset måste bara ner 20% efter mars vilket i dagens takt tar ca ett halvår för att månadskostnaden ska bli den samma. Så det är absolut ett bra ekonomiskt val att vänta in botten, oavsett.

20% är dessutom en överskattning av "prisnedgången" då jag inte räknar med den andel av köpet som sker utan lån som inte påverkas av amorteringskravet och den delen är minst 15%.

Så för att veta vad prisfallet blir mer exakt pga. nya kraven måste jag veta hur stor del av husköpen som sker med egna respektive lånade pengar idag, vilket mig veterligen det inte finns statistik för. Men runt 10% skulle jag väl gissa, med motiveringen att det är hälften av 20%.

Vad "auktoriteter" tycker är väl ganska ointressant, då de flesta är liberala konspirationsteoretiker med vanföreställningar?
2017-12-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Det där med flyttkedjorna är nytt för mig, skulle vilja förstå den delen bättre.

Det är de med köpkraft som driver på nyproduktionen, teorin är att dessa då flyttar till nytt boende, ett billigare boende frigörs då eventuellt på marknaden som passar för de med lägre köpkraft, t ex en 20-åring som vill flytta hemifrån eller den nyanlände.

För att det skall fungera så måste ju dock de som bor i den billiga hyresrätten flytta till något nytt. Det går väl att pressa ner kostnaderna lite, men det kommer inte att tillföras så många hyresrätter där hyran är 1000:- m2 och år. För det krävs "speciallösningar". Dvs t ex statliga subventioner.

Citat:
Andrea Tuvelands flyttlass gick redan den 29 juli. Hon har köat hos Förbo i fem år, och är glad åt att ha lämnat det inredda garage hon bott i tidigare. Nu betalar hon ungefär 6 800 kronor för 42 egna kvadratmeter med 1,5 rum, kök och balkong.

– Jag bodde inneboende hos ett par ute i Kullavik. Så det är en jätteförändring! Hyran är hög här. Men jag betalade ändå 4 500 kronor för garaget på 20 kvadrat. Nu har jag bytt upp mig till det dubbla för några tusenlappar mer. Och jag har tvättmaskin och torktumlare, får bo helt själv och det är bara jag som bestämmer, säger hon.

Andrea betalade bara 2700:- per m2 och år i det inredda garaget innan hon fick sin hyresrätt.

https://www.hemhyra.se/nyheter/nu-befolkas-nya-kongahalla/
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-12-06 kl. 23:26.
2017-12-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Bulltrappen kommer nog i Januari.
börjar mer och mer att tvivla på att de kommer en bulltrap. Men jag kommer hålla ögonen öppna för att ta mig ur marknaden.
2017-12-06, 23:42
Medlem
biljons avatar
Observera nu vad som händer i samhället, brinnande högkonjunktur och fallande bostadspriser.
Kom ihåg detta för framtida diskussioner för vissa här kommer vilja skriva om historien (eller välja att bortse från densamma som brukligt).
Det som kommer driva ner samhället nu är en enorm spekulationsbubbla, inget annat har hänt.
Trots detta kommer Bagdad-Alpha och andra om 5 år påstå att den brustna spekulationsbubblan var sekundär och berodde egentligen på xxxx (facket, för hög ränta, Löfvén eller någon annan lögn).
2017-12-06, 23:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Observera nu vad som händer i samhället, brinnande högkonjunktur och fallande bostadspriser.
Kom ihåg detta för framtida diskussioner för vissa här kommer vilja skriva om historien (eller välja att bortse från densamma som brukligt).
Det som kommer driva ner samhället nu är en enorm spekulationsbubbla, inget annat har hänt.
Trots detta kommer Bagdad-Alpha och andra om 5 år påstå att den brustna spekulationsbubblan var sekundär och berodde egentligen på xxxx (facket, för hög ränta, Löfvén eller någon annan lögn).

Haha det är alltid jomiskt när bubbelbabblare som förnekat verkligheten i årtionden försöker skriva om historien genom att säga att övriga försker skriva om historien, tack för ett gott skratt även om det var ofrivilligt!

Sedan billiga antydningar om att det skulle vara märkligt att det blir en svacka efter den långa och starka uppgången bara för att vi har en god konjunktur, hoppas att du inte är en investerare för med den dåliga förståelsen skull det gå illa för dig, men vi vet förstås att du inte är det.

Konstigt att ingen kommenterar Tobins uppgång idag på 22,75% eller Oscars mer måttliga uppgång på 5%, ni har tidigare diskuterat deras börskurser flitigt, men inte just idag av någon outgrundlig anledning.
2017-12-07, 00:02
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det är de med köpkraft som driver på nyproduktionen, teorin är att dessa då flyttar till nytt boende, ett billigare boende frigörs då eventuellt på marknaden som passar för de med lägre köpkraft, t ex en 20-åring som vill flytta hemifrån eller den nyanlände.

För att det skall fungera så måste ju dock de som bor i den billiga hyresrätten flytta till något nytt.
Flyttkedjor som sådant vet jag ju vad det är. Förstod dock inte varför de inte funkade nuförtiden, men om jag tolkat dig rätt är det för att de som flyttar till nyproduktion flyttar från någon dyrt och dåligt som ingen som bor i något billigt och enkelt skulle vilja flytta till. Därför frigörs aldrig de billiga och enkla lägenheterna.
Senast redigerad av Tullius 2017-12-07 kl. 00:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in