Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-telefonplan-stockholms-kommun-hokmossevagen-40,-van-2-12523578
https://www.booli.se/slutpriser/hokmossevagen/102963/
Här kan man ju snacka ras vid trendiga Telefonplan, viss längst bort mot motorvägen men ändå över 10 000 kr/m2 läger priser än för bara en månad sen (!) och över 20 000 kr/m2 om man går tillbaka ett år (!!). Får se om budgivningen kommer igång men det verkar ju onekligen inte så.
Jag har varit i ett av de där husen. Vägen surrar på bra. Grejen är den, varför skulle man betala miljoner för rätten att hyra av en förening man är delägare i, där? Sådana där skitlägenheter kommer drabbas hårdast av att bubblan spricker, nu när köparna kan välja och vraka.
Citat:
Ursprungligen postat av
atfc
Förra ruschen berodde på att folk ville undvika tvångsamortering och få bestämma över sin egen ekonomi. För att få samma månadskostnad efter som före nya kravet behöver marknaden sjunka med ca 27 % från sista februari Hur motiverar du att marknaden kommer sjunka med den siffran och på vilken tidshorisont? Har du stöd för den teorin från någon auktoritet på området?
3% amortering och 2% ränta totalt 5% efter kravet, och 4% före.
1 000 000 lån före, ger månadskostnad 3 333 kr.
800 000 lån efter, ger månadskostnad 3 333 kr.
1 000 000 lån efter, ger månadskostnad på 4 166 kr.
D.v.s. ett "prisfall" på lånedelen på 20%. Så priset måste bara ner 20% efter mars vilket i dagens takt tar ca ett halvår för att månadskostnaden ska bli den samma. Så det är absolut ett bra ekonomiskt val att vänta in botten, oavsett.
20% är dessutom en överskattning av "prisnedgången" då jag inte räknar med den andel av köpet som sker utan lån som inte påverkas av amorteringskravet och den delen är minst 15%.
Så för att veta vad prisfallet blir mer exakt pga. nya kraven måste jag veta hur stor del av husköpen som sker med egna respektive lånade pengar idag, vilket mig veterligen det inte finns statistik för. Men runt 10% skulle jag väl
gissa, med motiveringen att det är hälften av 20%.
Vad "auktoriteter" tycker är väl ganska ointressant, då de flesta är liberala konspirationsteoretiker med vanföreställningar?