Citat:
Ursprungligen postat av
Bahram
Kanske men sen e irans robotar inga importvaror. Kompetensen i jämförelse Iran e nog att föredra.
S300 tror jag inte va ett bra köp. Men samtidigt skulle iran haft det för längesen typ 10 år sen men man vägrade ge iran systemet. Jag tror robotarna iran har mot sjömål e ingenting man ska ta på skoj. Så jag reserverar den chansen att iran verkligen skulle kunna sänka hangarfartyget. Sen duger inte flygvapnet men det berättas inte så mycket om flygvapnet heller.
Först och främst, tack för att du är villig att diskutera det här på en ödmjuk och bra nivå.
Hur skulle det i så fall gå till?
Sovjet räknade med 50% förluster när man flög med ca 100 TU22M där 70-80 stycken var beväpnade med 10 KH22 med en stridsspets på minst 20 kT. Det här var för ett (1) hangarfartyg. Plus rejäla mängder ECM.
Det är en kapacitet som Ryssland inte besitter idag ej heller Kina eller något annat land.
Man flög sedan lågt (och snabbt) för att undvika radar så långt man kunde innan man steg brant för att kunna avfyra sina robotar på nära maxavstånd. Robotarna flög sedan i Mach 3 mot sina mål. inte heller här räknade man med att alla robotar skulle hitta sina mål.
Dessa bombplan kunde inte freda sig mot USN CAP utan redan där räknade man med att förlora flyg. Då har vi inte ens räknat med eskortfartygens robotar.
Det här var 1980. Sedan dess har USA utvecklat sina Carrier Groups enormt mycket, med robotar som är långt mycket mer kapabla. Iran har vapen som härstammar från 1980 i bästa fall. Även om de har blivit uppgraderade.
Förklara nu för mig hur Iran ska kunna göra något likvärdigt med båtar/skepp/fartyg som åker 40 knop och med robotar som i bästa fall närmar sig Mach 1 och med stridsspetsar på några hundra kilo.