2017-12-06, 01:15
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja, det hör inte ens till brottet att ett mordoffer skall ta fram spåkulan och sia om personen är livsfarlig.
Samma tongångar i samtliga mordtrådar där det handlar om kvinnligt offer. Möjligt att det är uttryck av besvikelser genom livet eller någon störning. Jag tyckte mig läsa att i början av detta fall att det rörde sig om en provtur med ubåten. Men det kan ju för all del ha ändrats under tid då fler och mer uppgifter kommer fram. Det slutgiltiga resultatet kan nog ändra en hel del av spekulationerna i fallet.
Inledningsvis är det mycket uppgifter som figurerar och vissa biter sig fast i detaljerna kring uppgifterna och senare visar det sig vara ganska felaktigt.

Ja, det är samma sak med våldtagna som får skylla sig själva för att de haft fel trosor på sig, eller mobboffer för att de har ett konstigt namn.

Ja, vi får hoppas att vi får svaren på våra frågor när åtal, rättegång och dom kommer.
Citera
2017-12-06, 01:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jaha, så var vi där igen då.

Larmade pojkvännen polisen, eller ringde han 112?
När blev polisen inblandade, och av vilken anledning? När var första gången polisen hade anledning att fatta misstanke om brott, och varför?

Så vitt jag vet är svaren på samtliga frågor ovan okända.
Men du kanske sitter på svaren, Solglittret?

Såvitt jag minns - utan att han minsta planer på att leta länkar inatt - så larmade pojkvännen inte sjöräddningen utan polisen som samtidigt efterlyste KW. Jag kan naturligtvis minnas fel men faktum kvarstår att polisen mycket tidigt gick ut med efterlysning av KW och mötte upp PM direkt när han steg iland.
Citera
2017-12-06, 01:17
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Å ena sidan påstår du att det fanns en ungefärlig tid när u-båten skulle varit tillbaka. P andra sidan bifogar du en länk där det framgår att detta inte är klarlagd???

Ursäkta, men du får väl ändå läsa vad det står.

Klart och tydligt i citatet. Det fanns en avtalad tid när ubåten skulle var tillbaka.
Det är inte känt vilken tidpunkt det gäller. (I.e. journalisten som skrev det visste inte...)

Jag vill dock minnas att de gav sig av vid 18-tiden, och att färden skulle vara två timmar. Således var planen att de skulle vara åter 2000.
Citera
2017-12-06, 01:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Klart och tydligt i citatet. Det fanns en avtalad tid när ubåten skulle var tillbaka.
Det är inte känt vilken tidpunkt det gäller. (I.e. journalisten som skrev det visste inte...)

Jag vill dock minnas att de gav sig av vid 18-tiden, och att färden skulle vara två timmar. Således var planen att de skulle vara åter 2000.

Länk på två timmars färd?
Citera
2017-12-06, 01:22
Medlem
trngws avatar
Citat:
Såvitt jag minns - utan att han minsta planer på att leta länkar inatt - så larmade pojkvännen inte sjöräddningen utan polisen som samtidigt efterlyste KW. Jag kan naturligtvis minnas fel men faktum kvarstår att polisen mycket tidigt gick ut med efterlysning av KW och mötte upp PM direkt när han steg iland.

Jag tror att han varken larmade polis eller sjöräddning, utan 112, och att larmcentralen sedan satt igång eftersöket. Exakt vilka enheter de satt in kan man ju undra, men sjöräddingen känns ju helt självklart. Om polisen satts in i det skedet så var det ju i så fall knappast pga misstänkt brott utan som resursförstärkning i eftersök av saknat fartyg.

Efterlysning av KW lär ju knappast ha gått ut innan de knep PM då han kommit i land. Alla trodde att hon var kvar ombord och ingen hade anledning att tro något annat, så vitt vi vet.
Citera
2017-12-06, 01:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Länk på två timmars färd?

Självklart, när du har fixat referenser på alla dina påståenden!
Citera
2017-12-06, 01:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Om de endast skulle varit ute till 20-tiden är det ju ännu märkligare att väninnan och pojkvännen går hem från kajen och pojkvännen går och lägger sig hemma. På något sätt kanske man måste anta att denna tidpunkt har flyttats fram, något som även pojkvännen blev informerad om.

Då gällde sannolikt denna tidpunkt för återkomst inte längre. Annars sitter man väl och väntar på KW och reagerar redan vid 21-22 tiden om hon inte kommer hem?
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-06 kl. 01:43.
Citera
2017-12-06, 01:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Självklart, när du har fixat referenser på alla dina påståenden!

Jag spekulerar i allmänhet och påstår inte klockslag greppade ur luften. Du nämner ett specifikt klockslag som jag ifrågasätter och du vill inte verifiera det. Då blir disskusionen meningslös. Vill du ägna ditt liv åt dumt tjafs så får du nog göra det alena.

Det är ett intressant och unikt fall där det finns många bottnar. Trådsannings påståenden utan länkar trasslar bara till det. Jag är rätt nöjd med att KW hittats och PM snart döms. Det enda jag funderar över är hur överlagt detta styckmord varit och om PM verkligen kan gå från ostraffad skötsam gift man till sexualsadistisk styckmördare i ett svep - eller om han har betydligt mer på sitt 40+-åriga samvete. Upplägget av detta brott mot KW kanske kan ge svar på den frågan.
Godnatt.
Citera
2017-12-06, 01:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Alla trodde att hon var kvar ombord och ingen hade anledning att tro något annat, så vitt vi vet.
Fel. När man fick kontakt med PM och Nautilus och frågade om det var bra ombord meddelade PM att han mådde bra och var ensam ombord. Det var innan den sjönk.
Citera
2017-12-06, 01:56
Medlem
Citat:
Fel. När man fick kontakt med PM och Nautilus och frågade om det var bra ombord meddelade PM att han mådde bra och var ensam ombord. Det var innan den sjönk.
"Alle ombord mår bra"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/har-ar-ubatsagarens-forsta-ord-efter-raddningen
Citera
2017-12-06, 01:58
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Var det inte precis tvärtom, att han svarade att alla ombord mådde bra...
Citera
2017-12-06, 06:08
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Jepp, denna form av skuldbeläggning är anmärkningsvärd, man kan undra vad det är för behov som triggar ett sådant beteende.
Ja, man kan verkligen undra vilka psykologiska faktorer som inverkar till detta beteende som märks av i alla trådar som handlar om mord på unga kvinnor. Anmärkningsvärt och osmakligt.
Citat:
Jag hade gärna tagit en tur med en dylik ubåt, alltid spännande med nya äventyr
Dock hade jag innan tur, förhört mig kring säkerhetssystemen, framförallt möjligheten att evakuera under ytan samt möjligheten att skicka nödsignal.
Det låter helt logiskt och förnuftigt det du skulle göra. Men, om man har "noll koll" på teknik i allmänhet och "noll koll" på ubåtars säkerhetssystem, i synnerhet, skulle man kanske inte ändå lita på "proffset själv", d.v.s ubåtskaptenen Madsen? Som kanske pratat sig varm om sina tekniska kunskaper, ubåtens kapacitet osv? Det kanske t.o.m skulle kännas lite dumt att ens ifrågasätta säkerheten med tanke på bristande kunskaper i ämnet och med tanke på att man tar för givet att han själv inte utsätter sig för några risker med färden?
Nu blev det ganska många "om" och "kanske", men försöker fundera hur någon som kanske både är äventyrlig och tekniskt okunnig skulle kunna tänka. D.v.s vad som är självklart för den ene är det verkligen inte för den andre. Allt är inte så självklart som vissa i tråden tycks påskina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in