2017-12-05, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Ja det är skrämmande att lönerna i byggbranschen fallit så mycket lokalt i Uppsala på så kort tid, snopet dessutom för dom som jobbar i byggbranschen.

Eller vad säger Alpha101?
Kunskapsnivån här om enkel marknadsekonomi verkar vara på Nordkorea-nivå. När man tror man sett botten så blottas ytterligare avgrund.

* Vad har lett till stigande produktion de senaste åren?
* Vad är tidskonstanten för nyproduktion?

Två ganska enkla saker som leder till viss prisvariation. När produktionen inte hinner möta efterfrågan så har vi ett pris som är marginellt över kostnaden för nyproduktion. När produktionen kommer ifatt så faller det tillbaka. Och vi kan få se fallande produktion.

Något som jag inte får svar på av bubbelpratare är hur utvecklarna åker på så pass kraftigt fallande börskurser. De prisnedgångar vi haft skulle ju enligt fantasierna bara leda till marginellt sänkt vinster.
Har kan det då bli tal om tom kk i vissa fall?

Detta pratat indikerar ju att det inte finns någon bubbla och att det lilla prisfallet vi sett knäcker utvecklarna. De har legat och byggt strax ovanför produktionskostnaderna.
2017-12-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaha så nu ska Trump rädda börsen, innan valet var alla bubbelbabblare övertygade om att börsen skulle krascha om han blev vald. Det blev väl inte riktigt så kan man konstatera med facit i hand. Ett fåtal, däribland jag, skrev dock det här i tråden redan innan valet.

Det har varit mycket snack om Oscar properties när det varit negativa nyheter om dem men idag när följande kom är det knäpptyst, verkar som vissa har ett informationsfilter som bara släpper igenom det som passar sin egen förutfattade bild.

Oscar Properties aktie har blivit orättvist bestraffad, anser Pareto som ser stabila vinstutsikter och en väsentligt stärkt balansräkning för bostadsutvecklaren in i 2018.
Det framgår av en analysuppdatering där Pareto upprepar sin köprekommendation och riktkursen 65 kronor.

Pareto listar ett antal försäljningar som Oscar Properties gjort de fem senaste månaderna som summeras till ungefär 2 miljarder kronor med en samlad reavinst på nära 400 miljoner.

"Vi applåderar försäljningarna och menar att det var ett smart drag givet den avstannade bostadsmarknaden", skriver Pareto och tillägger att man utgår ifrån att Oscar Properties kommer att stärka sina finansiella muskler ytterligare under 2018 för att skapa möjligheter till potentiella byggrättsköp på attraktiva nivåer när möjligheten uppstår.

Under tisdagsförmiddagen handlas Oscar Properties kring nivån 30 kronor, vilket är en nedgång med drygt 3 procent. Det senaste tre månaderna har aktien tappat drygt 50 procent.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/12/05/pareto-oscar-prop-orattvist-bestraffad.html

Oscar properties steg 9% idag och 10-årsräntan fortsätter för övrigt ned från 0,97% i september och ligger nu på 0,68%.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Så hur mycket har du köpt i OP nu då? För du lever väl som du lär?
Jag förutsätter att du även fyndköpt lite bostadsrätter nu i rekylen.
2017-12-05, 20:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag här påpekat flera gg i tråden att det som kan hålla konjunkturen uppe 1-2 år extra är just Trumps skattereform.
Den bör vara positiv för svenska exportbolag med.
Däremot kan en stigande amerikansk ränta dra med sig den svenska uppåt. Det är inte lika positivt för bostadsmarknaden.

Det är möjligt att du vänt kappan efter vinden när det inte blev en krasch efter Trumps valseger men jag var helt ensam om att gå emot den allmängiltiga uppfattningen att börserna skulle rasa vid en Trump seger när det diskuterades INNAN valet.

Men det är inte så illa ändå av dig, de flesta bubbelbabblare brukar säga att när priserna går emot deras förutsägelser så är det bara ett "bevis" på att det kommer bli ännu större ras. Det brukar inte finnas tillstymmelse din eftertanke om de kanske kunde haft fel trots att verkligheten gått helt emot.
2017-12-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superfet
Många här inne verkar gotta sig i andra människors möjliga olycka. Dock tycker jag många i tråden drar på lite för mycket. Jag har svårt att se att det är så många som påverkas så mycket som det framhålls.

De som riskerar drabbas hårt är väl:
- Arbetslösa som tvingas sälja för att få ekonomin att gå ihop och således hamnar i mer skit.
Så är det alltid. Men vi har inte ökande arbetslöshet nu så detta ska väl inte öka.

Citat:
- De som tecknat nyproduktion, speciellt om det är för spekulation (dessa känner jag ingen sorg för).
Att agera försäkringsbolag innebär att man går back på vissa affärer.

Citat:
- De som köpt men inte sålt.
Så är det alltid när man vill få ut för mycket. Jag känner till sådana från mitten på 90-talet och handpenningen tappades.
Men ofta har man 3 månader på sig och det bör räcka för att få en vanlig bostad såld till marknadspris.

Citat:
- De som köpte på toppen men av någon anledning måste flytta pga t ex separation.
De kan ju både köpa och sälja till en lägre prisnivå. Jag ser inte riktigt problemet.

Citat:
De flesta andra situationer kan nog redas ut. Ovanstående är ingen stor del av befolkningen. De flesta sitter med god marginal mellan lån och dagens marknadsvärde.
Ja enligt FI så är det stora marginaler (i snitt).

Citat:
I början på 90-talet var antalet som påverkades kraftigt ganska litet. Men vissa hamnade förstås ordentligt i skiten. Men det brukar folk lyckas med alldeles ypperligt ändå, även om det inte är bostadskrasch.
Det var väldig få kreditförluster.
2017-12-05, 20:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Så hur mycket har du köpt i OP nu då? För du lever väl som du lär?
Jag förutsätter att du även fyndköpt lite bostadsrätter nu i rekylen.

Din slutledningsförmåga är sällan speciellt bra och detta är inget undantag. Var har jag sagt något om vad jag tror om OPs framtida kursutveckling?

Och bostäder köper inte jag som investeringsobjekt utan för att bo i. Investerar gör jag i börsen eftersom det är bättre av en mängd skäl, t.ex. lägre transaktionskostnader, bättre likviditet, inga underhållskostnader mm. En bostad är en mix av boende och investering och inte en renodlad investering.
2017-12-05, 20:14
Medlem
brutalares avatar
Nyproduktion/bostadsbubbla/överutbud har aldrig någonsin diskutera så mycket som nu. Vad blir konsekvenserna av det?

Blir det att man slutar bygga nyproduktion då marknaden blir mättad?
Kan markpriserna rasa i pris?
Kan priserna gå ner rejält? Då menar jag 20% eller mer.
2017-12-05, 20:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är möjligt att du vänt kappan efter vinden när det inte blev en krasch efter Trumps valseger men jag var helt ensam om att gå emot den allmängiltiga uppfattningen att börserna skulle rasa vid en Trump seger när det diskuterades INNAN valet.

Men det är inte så illa ändå av dig, de flesta bubbelbabblare brukar säga att när priserna går emot deras förutsägelser så är det bara ett "bevis" på att det kommer bli ännu större ras. Det brukar inte finnas tillstymmelse din eftertanke om de kanske kunde haft fel trots att verkligheten gått helt emot.
De svenska inhemska problemen finns dock kvar.
Titta lite slött på hemnet och såg att drygt 2000 st nya lägenheter var på g fram till 2020 i Marievik/Liljeholmen,Aspudden/Kransen/Telefonplan/Hägersten.

Vad en fortsatt högkonjuntur kan göra är att förhoppningsvis förhindra en bopriskrasch. Dock lär priserna fortsätta ned ett tag till och förhoppningsvis plana ut.

Sverige har mycket stora inhemska utgiftsposter att hantera. Samtidigt som man låter dessa poster fortsätta växa.
Så risken finns att vi ser en kollaps på lite längre sikt oavsett.
2017-12-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Jag pratar med folk. Både i min umgängeskrets samt i mitt yrke. Jag har jobbat som fastighetsmäklare i över tio år i Sthlms innerstad.

Deras val av hur mycket de ekonomiskt väljer att exponera sig mot bostadsmarknaden är till stor del baserat på deras risk/reward analys. Dvs desto dyrare boende de har desto mer pengar "tjänar" de på bara genom att bo. Detta så länge marknaden går upp!
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Varenda person jag hör tala om bostäder har inte en susning om vad de gett sig in i. De har ingen koll på föreningens lån, de har inte budgeterat för åtminstone <5% ränta och de amorterar heller inte eftersom de lyxkonsumerar eller betalar av sin nya A4/A5/V70 som de betalat på bekostnad av en superbelånad bostad.
Här går kommentarerna verkligen på strikt kollision med varandra.

Den ena säger att folk är synnerligen medvetna och gör kalkyler. Den andre säger att de är helt lost och vet inte vad de gör.

Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Vi lever i ett Sverige i en högkonjunktur fyllt av lånedriven konsumtion av bostäder och lyxartiklar där det för varje dag som går petas in några extra bidragstagare från MENA samtidigt som de flesta tecken pekar på att högkonjunkturen är på väg att vända och kronan går mot svagare tider.
Hur kan lån driva konsumtion?
2017-12-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Självklart är det så. Ingen ekonomisk tillväxt, ökad arbetslöshet igen, social oro etc. är bara några effekter vi kommer att se om fallet fortsätter. Personligen tror jag vi står inför ett 2018 med nolltillväxt och förmodligen sjunkande BNP/Capita. Börsen ser också mycket osäker ut. Ska bli mycket intressanta att se hur det påverkar valutgången, om inte annat.
Varför skulle tillväxten upphöra för att bostadspriserna faller? Det är väl inte precis rationaliseringar inom byggsvängen som utgjort någon tillväxt.

Arbetslösheten skulle i sig kunna öka, men det förutsätter att vi inte har en bubbla och nyproduktion blir omöjlig, och samtidigt vill inte fastighetsbolagen eller staten bygga kommersiella eller offentliga byggnader. Men givet vakansgraden talar det väl för en omstyrning snarare än massuppsägningar.
2017-12-05, 20:37
Medlem
KometenKommers avatar
404 bostadsrätter till salu i Nacka i detta nu vid en sökning på hemnet. Dom få lägenheter som har fått bud hade bud under utgångspris i dom stickprov jag kollade. Just Nacka var den kommun som Joakim Alm från Alm Equity nämnde som en kommun där det byggdes väldigt mycket.
2017-12-05, 20:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför skulle tillväxten upphöra för att bostadspriserna faller? Det är väl inte precis rationaliseringar inom byggsvängen som utgjort någon tillväxt.

Arbetslösheten skulle i sig kunna öka, men det förutsätter att vi inte har en bubbla och nyproduktion blir omöjlig, och samtidigt vill inte fastighetsbolagen eller staten bygga kommersiella eller offentliga byggnader. Men givet vakansgraden talar det väl för en omstyrning snarare än massuppsägningar.
Därför att de är en så stor del av ekonomin och har så stor påverkan. Det har vi ju sett i flera länder och så var det ju även i början av 90-talet. Tillväxten har peakat, det är de flesta ekonomer överens om.
2017-12-05, 20:39
Medlem
Citat:
Du tar däremot upp en viktigt punkt som jag tror de flesta totalt missar, även "väl pålästa akademiker". Och det är föreningens lån. Jag tror folk helt enkelt inte har greppat konceptet bostadsrättsförening. Där ser jag en stor riskfaktor.
Jag såg en siffra på drygt 5000/kvm för BRF-lån i snitt i Stockholm. Jag har svårt att se det som ett bekymmer.
BRF som har större skuld har ofta lokaler de hyr ut så då blir inte en skulden ett bekymmer.

Det är stor skillnad mot hur det var förr. Då BR-priserna var låga och föreningarna satt med stora skulder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in