2017-12-05, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superfet
De flesta sitter med god marginal mellan lån och dagens marknadsvärde.

Jag tror att du antingen lever i en illusion eller så råkar alla dina bekanta/arbetskollegor ha ett sunt ekonomiskt tänk.

Varenda person jag hör tala om bostäder har inte en susning om vad de gett sig in i. De har ingen koll på föreningens lån, de har inte budgeterat för åtminstone <5% ränta och de amorterar heller inte eftersom de lyxkonsumerar eller betalar av sin nya A4/A5/V70 som de betalat på bekostnad av en superbelånad bostad.

Vi lever i ett Sverige i en högkonjunktur fyllt av lånedriven konsumtion av bostäder och lyxartiklar där det för varje dag som går petas in några extra bidragstagare från MENA samtidigt som de flesta tecken pekar på att högkonjunkturen är på väg att vända och kronan går mot svagare tider.

Nog för att vi inte sett en total "krasch" än men vi ser just nu siffror som går precis rakt emot vad många förutspått och de dök upp långt innan regeringen sa ja till amorteringskravet.

Snöbollen är i rullning, sitt lugnt i båten.
2017-12-05, 12:20
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Förstagångsköpare: Knappast spekulanter på dyrare objekt

pensionär som har sålt villan: inte heller spekulanter på alla typer objekt och här går du in i en rekursion då deras köpare redan ska ha sålt till någon, vem då förstagångsköpare?

någon som redan har sålt och är på jakt efter något annat, nyskild: samma här, du går in i en rekursion och hamnar slutligen på förstagångsköpare igen.

nyinflyttad: någon som då inte ägde en bostad innan alltså annars är det rekursionen ned till förstagångsköparen igen som gäller.

Som sagt, ska du sälja till någon som redan har sålt så begränsas potentiella köpare i praktiken till de som hyr eller bor på hotell.
Fan vad du slår knut på dig själv.

Anders är en förstagångsköpare och köper sin första lägenhet av Bertil i Januari.

Bertil som säljer sin lägenhet i Januari köper en ny av Cecilia i Februari.

Cecilia som sålt i Februari köper av David i Mars.

David köper av Erik i April.

[...]

Kristian köper av Ludvig i November.

Ludvig köper nytt i December

I ovanstående exempel har du 12 personer som tillsammans genomfört 12 lägenhetsköp, 11 av dem sålde först innan de köpte nytt. Allt möjliggjordes av förstagångsköparen Anders.

Allt möjliggörs av att folks lägenhetsköp inte ligger i fas med varandra. Jag kan sälja min lågenhet till någon som redan har sålt, och nu är i köpfasen av lägenhetsbytet. Det finns helt enkelt ingen paradox här, hur gärna du än verkar vilja se en.
2017-12-05, 12:21
Medlem
Citat:
Många här inne verkar gotta sig i andra människors möjliga olycka.

Jag tror de flesta pessimister i den här tråden är ganska medvetna om att den här olyckan kommer slå hårt mot oss alla i samhället vare sig vi har bostadslån eller ej.
2017-12-05, 12:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Klicka i veckovis.
Ja, det är ju ett rejält fall (hittar dock inte dina exakta siffror). Men att titta på veckor kan väl leda lite fel? Hellre långsiktiga trender och de är ju inte direkt uppåt, det håller jag med om.
2017-12-05, 12:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Jag tror de flesta pessimister i den här tråden är ganska medvetna om att den här olyckan kommer slå hårt mot oss alla i samhället vare sig vi har bostadslån eller ej.
Självklart är det så. Ingen ekonomisk tillväxt, ökad arbetslöshet igen, social oro etc. är bara några effekter vi kommer att se om fallet fortsätter. Personligen tror jag vi står inför ett 2018 med nolltillväxt och förmodligen sjunkande BNP/Capita. Börsen ser också mycket osäker ut. Ska bli mycket intressanta att se hur det påverkar valutgången, om inte annat.
2017-12-05, 12:41
Bannlyst
Citat:
Många här inne verkar gotta sig i andra människors möjliga olycka. Dock tycker jag många i tråden drar på lite för mycket. Jag har svårt att se att det är så många som påverkas så mycket som det framhålls.

De som riskerar drabbas hårt är väl:
- Arbetslösa som tvingas sälja för att få ekonomin att gå ihop och således hamnar i mer skit.
- De som tecknat nyproduktion, speciellt om det är för spekulation (dessa känner jag ingen sorg för).
- De som köpt men inte sålt.
- De som köpte på toppen men av någon anledning måste flytta pga t ex separation.

De flesta andra situationer kan nog redas ut. Ovanstående är ingen stor del av befolkningen. De flesta sitter med god marginal mellan lån och dagens marknadsvärde. I början på 90-talet var antalet som påverkades kraftigt ganska litet. Men vissa hamnade förstås ordentligt i skiten. Men det brukar folk lyckas med alldeles ypperligt ändå, även om det inte är bostadskrasch.

Arroganta egoister kan man förstås irritera sig på. Varenda svensk mer eller mindre verkar ha förvandlats till en sådan. Flera av dessa har själva gottat sig i att känna sig nyrika. Det är ju som upplagt för oförskämdheter åt bägge håll.

Jag gottar mig åt en krasch så att svenskarna vaknar upp och inser hur fattiga de är. Kanske, men det vete fan, lär de sig samtidigt att lånedriven konsumtionsekonomi, spekulation i boprisutvecklingen och massinvandring ger inte ett enda skit i välstånd. Framförallt är sänkta tillgångspriser alltid bra och inte dåligt. Återhämtning ges av sänkta tillgångspriser och det gagnar ungdomen.
2017-12-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jag tror att du antingen lever i en illusion eller så råkar alla dina bekanta/arbetskollegor ha ett sunt ekonomiskt tänk.

Varenda person jag hör tala om bostäder har inte en susning om vad de gett sig in i. De har ingen koll på föreningens lån, de har inte budgeterat för åtminstone <5% ränta och de amorterar heller inte eftersom de lyxkonsumerar eller betalar av sin nya A4/A5/V70 som de betalat på bekostnad av en superbelånad bostad.

Vi lever i ett Sverige i en högkonjunktur fyllt av lånedriven konsumtion av bostäder och lyxartiklar där det för varje dag som går petas in några extra bidragstagare från MENA samtidigt som de flesta tecken pekar på att högkonjunkturen är på väg att vända och kronan går mot svagare tider.

Nog för att vi inte sett en total "krasch" än men vi ser just nu siffror som går precis rakt emot vad många förutspått och de dök upp långt innan regeringen sa ja till amorteringskravet.

Snöbollen är i rullning, sitt lugnt i båten.

Jag håller med dig i mycket av det du skriver. Men det jag menar är att de flesta har inte köpt bostad de senaste åren. Folk över 30 flyttar sällan särskilt mycket och folk som klev in på bostadsmarknaden för +10 år sedan sitter med ordentliga uppgångar i ryggen = god marginal mellan lån och dagsvärde.

Sen är det klart att en del av dem ändå utnyttjat uppgången för att låna till konsumtion. Dock vet jag personligen ingen som gjort det. Jag vet däremot folk som lånat på bostaden för renovering, vilket jag inte ser något fel i om renoveringen är värde/funktionshöjande. Men i de fallen handlar det om kanske 50 % belåning till 60 %. Därmed inte sagt att det inte existerar folk som beter sig som idioter.

Du tar däremot upp en viktigt punkt som jag tror de flesta totalt missar, även "väl pålästa akademiker". Och det är föreningens lån. Jag tror folk helt enkelt inte har greppat konceptet bostadsrättsförening. Där ser jag en stor riskfaktor.

Hade jag varit lagstiftare med uppdrag att se över bostadsmarknaden hade en given punkt vara en tydlig redovisning av bostadsrättens andel av skulden i BRF-annonser.

Exempelvis Utgångspris 2 995 000 kr. Andel av föreningens skuld: 1 023 0000 kr. Och sedan kvadratmeterpris både med och utan föreningens skuld.

Men du kanske har rätt. Jag kanske är mer naiv på grund av att jag rör mig i mer "välordnade" kretsar. Jag kan ju bara basera min världsbild på det jag ser, hör och läser med ett visst mått av källkritik.
2017-12-05, 12:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Fan vad du slår knut på dig själv.

Anders är en förstagångsköpare och köper sin första lägenhet av Bertil i Januari.

Bertil som säljer sin lägenhet i Januari köper en ny av Cecilia i Februari.

Cecilia som sålt i Februari köper av David i Mars.

David köper av Erik i April.

[...]

Kristian köper av Ludvig i November.

Ludvig köper nytt i December

I ovanstående exempel har du 12 personer som tillsammans genomfört 12 lägenhetsköp, 11 av dem sålde först innan de köpte nytt. Allt möjliggjordes av förstagångsköparen Anders.

Allt möjliggörs av att folks lägenhetsköp inte ligger i fas med varandra. Jag kan sälja min lågenhet till någon som redan har sålt, och nu är i köpfasen av lägenhetsbytet. Det finns helt enkelt ingen paradox här, hur gärna du än verkar vilja se en.

Och detta kräver som jag skrivit att varje part ordnar det temporärt boende och eventuellt förvarar möbler hos Shurgard. Då det kan ta tid att hitta ny bostad kan detta ta klart mer än en månad, speciellt om man inte vill piskas att vinna budgivningar. Om priserna dessutom drar sig uppåt kan sådan panik lätt leda till att man bjuder alldeles för mycket.

Om det inte finns ett överskott på temporära bostäder kan det också bli hotell som gäller och detta blir dyrt.

Nej att alla ska kunna sälja först och köpa sedan är inte realistiskt, det fungerar betydligt bättre om en del köper först och andra säljer först, så det är inte konstigt att just det sker.
2017-12-05, 12:55
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och detta kräver som jag skrivit att varje part ordnar det temporärt boende och eventuellt förvarar möbler hos Shurgard. Då det kan ta tid att hitta ny bostad kan detta ta klart mer än en månad, speciellt om man inte vill piskas att vinna budgivningar. Om priserna dessutom drar sig uppåt kan sådan panik lätt leda till att man bjuder alldeles för mycket.

Om det inte finns ett överskott på temporära bostäder kan det också bli hotell som gäller och detta blir dyrt.

Nej att alla ska kunna sälja först och köpa sedan är inte realistiskt, det fungerar betydligt bättre om en del köper först och andra säljer först, så det är inte konstigt att just det sker.
Då har du flyttat målstolparna, för din ursprungliga invändning var, "om alla säljer först, vem ska då köpa?"

Det finns ingen paradox som gör det omöjligt, men givetvis kan det finnas en hel del praktiska problem i enskilda fall.
2017-12-05, 13:11
Medlem
Då bostadsrätterna sjunker i värde och "hela Nybrogatan är till salu" om man ska tro på SvD så är det kanske dags att göra om bostadsrätterna till kontorslokaler. Det är tydligen brist på sådana och Stockholm ligger som tvåa i Europa efter London vad gäller premiehyror på lokaler.

Minns tiden då man ansåg att "smygkontorisering" var ett problem i Stockholm. Kan vi hamna där igen?

https://www.di.se/nyheter/stockholms-toppkontor-har-nast-hogst-hyra-i-europa/
2017-12-05, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Självklart är det så. Ingen ekonomisk tillväxt, ökad arbetslöshet igen, social oro etc. är bara några effekter vi kommer att se om fallet fortsätter. Personligen tror jag vi står inför ett 2018 med nolltillväxt och förmodligen sjunkande BNP/Capita. Börsen ser också mycket osäker ut. Ska bli mycket intressanta att se hur det påverkar valutgången, om inte annat.

Sjunkande real BNP per capita har vi väl haft länge, med undantag av nåt enstaka bra år.
2017-12-05, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det är ju ett rejält fall (hittar dock inte dina exakta siffror). Men att titta på veckor kan väl leda lite fel? Hellre långsiktiga trender och de är ju inte direkt uppåt, det håller jag med om.
Siffrorna ändrar sig när fler affärer registreras.

Veckor är brusigare, ja. Särskilt om det bara gått 1.5 dag. Likväl är 33 objekt och ett prisfall på 15% statistiskt signifikant förändring. I slutet av veckan bör medelpriset för veckan gått upp lite mot i början men fortfarande falla mot föregående om inte kallduschen att priserna verkligen faller varit nog för att skrämma säljarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in