2017-12-05, 14:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Då har du flyttat målstolparna, för din ursprungliga invändning var, "om alla säljer först, vem ska då köpa?"

Det finns ingen paradox som gör det omöjligt, men givetvis kan det finnas en hel del praktiska problem i enskilda fall.

Det skapar en större tröghet och det ökat behov av temporära bostäder som jag har skrivit. En större andel av bostäderna undanhålls alltså från att vara permanentboende och minskar därmed utbudet. Det här skulle få flera negativa konsekvenser.
2017-12-05, 15:30
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Jag tror de flesta pessimister i den här tråden är ganska medvetna om att den här olyckan kommer slå hårt mot oss alla i samhället vare sig vi har bostadslån eller ej.

Ja, och det är den uppblåsta fastighetsmarknaden, som har gjort att så många känner sig rika, som gjort att politikerna, utan att mötas av folkets vrede, har kunnat dra på oss stora nutida och framtida kostnader som har sin grund i asylinvandringen (och "utan asylskäl"-invandringen).
2017-12-05, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ja, och det är den uppblåsta fastighetsmarknaden, som har gjort att så många känner sig rika, som gjort att politikerna, utan att mötas av folkets vrede, har kunnat dra på oss stora nutida och framtida kostnader som har sin grund i asylinvandringen (och "utan asylskäl"-invandringen).

Följande känns förstås bekant för samtliga i tråden. "Sverige har råd", "Sverige är rikt", "det går bra för Sverige" och "invandringen behövs och den berikar". Detta har trumpetats ut av journalisterna själva, av politikerkårens olika medlemmar, av riksbankschefen och av Alpha101 här i tråden.
2017-12-05, 16:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Självklart är det så. Ingen ekonomisk tillväxt, ökad arbetslöshet igen, social oro etc. är bara några effekter vi kommer att se om fallet fortsätter. Personligen tror jag vi står inför ett 2018 med nolltillväxt och förmodligen sjunkande BNP/Capita. Börsen ser också mycket osäker ut. Ska bli mycket intressanta att se hur det påverkar valutgången, om inte annat.
Det som kan “ rädda” börsen 2018/2019 är Trumps skattepaket.
Paketet kommer trycka upp USA’s värdebolag och öka gasen i amerikansk ekonomi.
Dock lär paketet sätta press på fed att höja räntan pga stigande inflation.

Rimligen kommer det sätta tryck på RB att följa efter med svenska räntehöjningar.

Spännande tider stundar.
2017-12-05, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det skapar en större tröghet och det ökat behov av temporära bostäder som jag har skrivit. En större andel av bostäderna undanhålls alltså från att vara permanentboende och minskar därmed utbudet. Det här skulle få flera negativa konsekvenser.
Äh, släpp det. Just nu är det riktigt trögt att sälja men ovanligt lätt att köpa (pga både rekordstort utbud och avvaktande köpare). Det är ganska så självklart att sälja först och köpa sedan i en sådan marknad.
Varför just det förfarandet skulle göra marknaden extra trög kan jag inte se, problemet är ju som sagt inte brist på objekt - utbudet går ju ständigt mot nya rekordnivåer.
2017-12-05, 18:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Äh, släpp det. Just nu är det riktigt trögt att sälja men ovanligt lätt att köpa (pga både rekordstort utbud och avvaktande köpare). Det är ganska så självklart att sälja först och köpa sedan i en sådan marknad.

Ja du får förstås göra så om du känner för det och som jag skrivit är det utmärkt att folk gör olika, skulle alla antingen sälja först och köpa sedan eller att alla köper först och säljer sedan blir det klara problem. Lite som en trafikstockning.

Sedan för att svara på din fråga, varför någon skulle vilja köpa först och sälja sedan i ett avvaktande läge. Svaret är lika självklart: i sådana här lägen är det stor spread, dvs stor skillnad mellan köp och säljpris. Om du då har bråttom att genomföra affär blir det lätt så att du som säljare får acceptera köparnas pris men också att du som köpare får acceptera säljarnas pris. Och om du har sålt innan du köpt får du bråttom att hitta något nytt med risk att göra just en dålig affär.

Om man istället ligger och fiskar efter objekt att köpa till riktigt bra pris kan man lyckas med det om man inte har bråttom och har lite tur. Hittar man inget sådant bra objekt tar man bara det lugnt och behöver inte känna panik eftersom man redan har ett boende som fungerar bra.

Om man dessutom har specifika krav på sin nästa bostad tar det längre tid att hitta den men det går snabbare att sälja. Har man lyckats med sitt bottenfiske vid köpet behöver man heller inte lyckas lika bra med säljet utan går då ändå bra ur dessa två affärer totalt sett. Riktigt lysande kan det bli om marknaden återhämtar sig något efter den svackan som man befinner sig i men även om det inte sker är det okej om den första affären blev lysande.

Men som sagt, det är utmärkt att alla inte gör på samma sätt för det skulle skapa en trafikstockning. Vid min förra försäljning sålde jag för övrigt först och köpte sedan eftersom jag hade möjligheten att flytta in och bo trångt hos tjejen om det skulle ta tid att hitta en ny bostad. Dessutom var mina köpare flexibla med tillträdet så att jag kunde flytta direkt till nästa bostad utan glapp. Vad som är bäst kan alltså variera.
2017-12-05, 18:59
Medlem
Citat:
Jaha så nu ska Trump rädda börsen, innan valet var alla bubbelbabblare övertygade om att börsen skulle krascha om han blev vald. Det blev väl inte riktigt så kan man konstatera med facit i hand. Ett fåtal, däribland jag, skrev dock det här i tråden redan innan valet.

Det har varit mycket snack om Oscar properties när det varit negativa nyheter om dem men idag när följande kom är det knäpptyst, verkar som vissa har ett informationsfilter som bara släpper igenom det som passar sin egen förutfattade bild.

Oscar Properties aktie har blivit orättvist bestraffad, anser Pareto som ser stabila vinstutsikter och en väsentligt stärkt balansräkning för bostadsutvecklaren in i 2018.
Det framgår av en analysuppdatering där Pareto upprepar sin köprekommendation och riktkursen 65 kronor.

Pareto listar ett antal försäljningar som Oscar Properties gjort de fem senaste månaderna som summeras till ungefär 2 miljarder kronor med en samlad reavinst på nära 400 miljoner.

"Vi applåderar försäljningarna och menar att det var ett smart drag givet den avstannade bostadsmarknaden", skriver Pareto och tillägger att man utgår ifrån att Oscar Properties kommer att stärka sina finansiella muskler ytterligare under 2018 för att skapa möjligheter till potentiella byggrättsköp på attraktiva nivåer när möjligheten uppstår.

Under tisdagsförmiddagen handlas Oscar Properties kring nivån 30 kronor, vilket är en nedgång med drygt 3 procent. Det senaste tre månaderna har aktien tappat drygt 50 procent.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/12/05/pareto-oscar-prop-orattvist-bestraffad.html

Oscar properties steg 9% idag och 10-årsräntan fortsätter för övrigt ned från 0,97% i september och ligger nu på 0,68%.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Oscar Properties inser att bubblan håller på att spricka och drar sig ur flera planerade bostadsprojekt. Helt logiskt. Detta tolkar marknaden positivt eftersom dom förmodligen har rätt. Bättre att sälja marken. Bygga är dödsdömt.

Varför skulle börsen rasa för att Trump blev vald? Vem trodde det? Han är ju för fan Wall Street personifierad. Var väl närmast självklart att börsen skulle reagera positivt.
2017-12-05, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Självklart är det så. Ingen ekonomisk tillväxt, ökad arbetslöshet igen, social oro etc. är bara några effekter vi kommer att se om fallet fortsätter. Personligen tror jag vi står inför ett 2018 med nolltillväxt och förmodligen sjunkande BNP/Capita. Börsen ser också mycket osäker ut. Ska bli mycket intressanta att se hur det påverkar valutgången, om inte annat.

Det finns ingenting som tyder på en kraftig inbromsning 2018, möjligen på några års sikt.
Konsumtionen är rekordhög och lär fortsätta samtidigt kommer räntorna att vara kvar på fortsatt låga nivåer över en tid.

Upplever att debattörer i tråden överskattar amorteringskraven effekt. Den kortsiktiga effekten påminner om den aktuella marknaden då individer tvinga ändra beteende under en tid vilket på sikt kommer göra bolånecirkusen mera hanterbar.
2017-12-05, 19:11
Medlem
Citat:
Gå tillbaks i tråden så ser du att ingen utom jag skrev något annat om effekterna om Trump skulle bli vald, och så var det inte bara i denna tråd utan det var vad alla sa, även finansexperter.

Ja inte jag i alla fall. Den nya skattereformen som är en enorm gåva till Wall Street som republikanerna nu baxat igenom kommer så klart stärka denna effekt. Det får pyramidspelet att snurra några år till. Att statsskulden därmed ökar några miljarder dollar till gör inte så mycket.

Vad Trumps presidentskap kommer innebära på sikt får vi se. Karln är ju uppenbart inte uppgiften vuxen men personerna runt honom är ju om möjligt ännu mer reaktionära. USA är på väg käpprätt åt helvete.
2017-12-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Varför gör inte bostadsägarna på samma sätt som de som hyr sin bostad? De som har förstahandkontrakt säger inte upp kontrakten och börja om sist i bostadskön när de vill flytta. De annonsera efter någon med förstahandskontrakt som vill flytta till deras lägenhet så de kan göra ett byte.
Dom är ju hänvisade till hopplösa byteskedjor eftersom det inte finns en fri marknad.

Hade en fri marknad funnits hade de bara hyrt en lägenhet de föredrar och sagt upp den dom har.

Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Vad hindrar bostadsägarna att anonsera efter direktbyte istället för att först sälja och sen köpa eller tvärtom? Naturligvis måste någon betala för mellanskillnad om bostäderna har olika värde men det är bara en förhandlingssak när man väl hittat någon man vill göra bytet med?
Vad är sannolikheten för att man hittar någon som vill byta. Även om man lyckas blanda in flera personer.

Det du föreslår är som att gå tillbaka till en medeltida byteshandelsekonomi.
2017-12-05, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vad Trumps presidentskap kommer innebära på sikt får vi se. Karln är ju uppenbart inte uppgiften vuxen men personerna runt honom är ju om möjligt ännu mer reaktionära. USA är på väg käpprätt åt helvete.

Sedan när har USA inte varit på väg käpprätt åt helvete? Utförslöpan började väl på 1960-talets mitt, dryga 50 år sedan.

Men visst, Trump styr nu och jag hade röstat på honom, lätt! Det betyder inte att jag tycker han gör det rätta för det gör inte han heller.
Senast redigerad av Mertillen 2017-12-05 kl. 20:07.
2017-12-05, 19:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jaha så nu ska Trump rädda börsen, innan valet var alla bubbelbabblare övertygade om att börsen skulle krascha om han blev vald. Det blev väl inte riktigt så kan man konstatera med facit i hand. Ett fåtal, däribland jag, skrev dock det här i tråden redan innan valet.

Det har varit mycket snack om Oscar properties när det varit negativa nyheter om dem men idag när följande kom är det knäpptyst, verkar som vissa har ett informationsfilter som bara släpper igenom det som passar sin egen förutfattade bild.

Oscar Properties aktie har blivit orättvist bestraffad, anser Pareto som ser stabila vinstutsikter och en väsentligt stärkt balansräkning för bostadsutvecklaren in i 2018.
Det framgår av en analysuppdatering där Pareto upprepar sin köprekommendation och riktkursen 65 kronor.

Pareto listar ett antal försäljningar som Oscar Properties gjort de fem senaste månaderna som summeras till ungefär 2 miljarder kronor med en samlad reavinst på nära 400 miljoner.

"Vi applåderar försäljningarna och menar att det var ett smart drag givet den avstannade bostadsmarknaden", skriver Pareto och tillägger att man utgår ifrån att Oscar Properties kommer att stärka sina finansiella muskler ytterligare under 2018 för att skapa möjligheter till potentiella byggrättsköp på attraktiva nivåer när möjligheten uppstår.

Under tisdagsförmiddagen handlas Oscar Properties kring nivån 30 kronor, vilket är en nedgång med drygt 3 procent. Det senaste tre månaderna har aktien tappat drygt 50 procent.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/12/05/pareto-oscar-prop-orattvist-bestraffad.html

Oscar properties steg 9% idag och 10-årsräntan fortsätter för övrigt ned från 0,97% i september och ligger nu på 0,68%.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta
Jag här påpekat flera gg i tråden att det som kan hålla konjunkturen uppe 1-2 år extra är just Trumps skattereform.
Den bör vara positiv för svenska exportbolag med.
Däremot kan en stigande amerikansk ränta dra med sig den svenska uppåt. Det är inte lika positivt för bostadsmarknaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in