Citat:
Ursprungligen postat av
Bruggen
Äh, släpp det. Just nu är det riktigt trögt att sälja men ovanligt lätt att köpa (pga både rekordstort utbud och avvaktande köpare). Det är ganska så självklart att sälja först och köpa sedan i en sådan marknad.
Ja du får förstås göra så om du känner för det och som jag skrivit är det utmärkt att folk gör olika, skulle alla antingen sälja först och köpa sedan eller att alla köper först och säljer sedan blir det klara problem. Lite som en trafikstockning.
Sedan för att svara på din fråga, varför någon skulle vilja köpa först och sälja sedan i ett avvaktande läge. Svaret är lika självklart: i sådana här lägen är det stor spread, dvs stor skillnad mellan köp och säljpris. Om du då har bråttom att genomföra affär blir det lätt så att du som säljare får acceptera köparnas pris men också att du som köpare får acceptera säljarnas pris. Och om du har sålt innan du köpt får du bråttom att hitta något nytt med risk att göra just en dålig affär.
Om man istället ligger och fiskar efter objekt att köpa till riktigt bra pris kan man lyckas med det om man inte har bråttom och har lite tur. Hittar man inget sådant bra objekt tar man bara det lugnt och behöver inte känna panik eftersom man redan har ett boende som fungerar bra.
Om man dessutom har specifika krav på sin nästa bostad tar det längre tid att hitta den men det går snabbare att sälja. Har man lyckats med sitt bottenfiske vid köpet behöver man heller inte lyckas lika bra med säljet utan går då ändå bra ur dessa två affärer totalt sett. Riktigt lysande kan det bli om marknaden återhämtar sig något efter den svackan som man befinner sig i men även om det inte sker är det okej om den första affären blev lysande.
Men som sagt, det är utmärkt att alla inte gör på samma sätt för det skulle skapa en trafikstockning. Vid min förra försäljning sålde jag för övrigt först och köpte sedan eftersom jag hade möjligheten att flytta in och bo trångt hos tjejen om det skulle ta tid att hitta en ny bostad. Dessutom var mina köpare flexibla med tillträdet så att jag kunde flytta direkt till nästa bostad utan glapp. Vad som är bäst kan alltså variera.