2017-12-05, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Helt irrelevant surr som inte hade något att göra med det jag skrev om att det i praktiken inte fungerar att alla säljer först, eller för den delen att alla köper först. Marknaden fungerar bäst om det är en blandning precis som det faktiskt är.

Det är ju du som är humlan. Problemet med ditt inlägg är att det är helt ointressant även om det stämmer. Folk agerar som det passar dem bäst. Vad teorin ger spelar ingen roll.
2017-12-05, 08:54
Medlem
docentdisciplins avatar
Tittade in lite på husmasken nu på morgonen för Stockholms innerstad, har kommit in en 68 objekt där nu för december månad, och man kan väl ana en viss tendens där - att nedgången fortsätter, nu med ett kvm pris på 82618 sek. Fast den genomsnittliga boytan på objekten är lite högre än vanligt , så det kanske går upp något mot mitten på december. Ute i min egen förortskommun till Sthlm kan jag se att lockpriserna för vissa "sämre" lägenheter och villor nu har hamnat på 2013-14 års nivå men det spelar nog egentligen ingen roll vad man sätter för pris nu, för det är inga bud som kommer in alls, köparna är borta. Fram till början på november tyckte jag nog att det blev en hel del sålt (riktiga avslut) i kommunen, men sedan mitten på november verkar det helt dött så att säga, men det kan det ibland vara så här års...iallafall vissa år.
2017-12-05, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Varför gör inte bostadsägarna på samma sätt som de som hyr sin bostad? De som har förstahandkontrakt säger inte upp kontrakten och börja om sist i bostadskön när de vill flytta. De annonsera efter någon med förstahandskontrakt som vill flytta till deras lägenhet så de kan göra ett byte. Vad hindrar bostadsägarna att anonsera efter direktbyte istället för att först sälja och sen köpa eller tvärtom? Naturligvis måste någon betala för mellanskillnad om bostäderna har olika värde men det är bara en förhandlingssak när man väl hittat någon man vill göra bytet med?

Kan säga att för mig skulle det förlänga den förväntade tiden det tar att hitta ett vettigt boende från 1-2 år till ett liv. Otroligt svårt att hitta något vettigt och om den andra parten dessutom skall leta efter just det jag har blir det ju i princip omöjligt.

Därför jag inte skulle sälja först heller, jag vill inte fastna på hotell eller andrahandsboenden i ett år. Jag vill inte heller kompromissa och köpa något jag inte är nöjd med.
2017-12-05, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Lite höna och ägget situation här.

Mitt intryck är att lönerna dragit iväg eftersom priserna på bostäder ökat. Inte tvärt om. Är det ditt intryck också?

Ja, det är även min uppfattning, dock är uppgången av priser och löner inte likvärdig.

Men hade det inte varit "brist" på personal med kompetens inom bygg/teknik så hade sannolikt mer byggts och personalen hade inte haft det lika förspänt vid lönesamtal.
2017-12-05, 09:56
Medlem
Kul start på veckan för bubbelförnekarna.

70.5 -> 58 kkr/m2 i Sthlms kommun med 28 objekt. Tycks inte vara avvikande storlekar heller.

Liknande fall i innerstaden men färre objekt och länet med fler.
(Husmask.se)

Snart kanske målgruppen för bostadsrätter har råd att köpa igen med rimlig avbetalningstid. Priserna behöver nog droppa en 20%-30% till av nuvarande pris dock.
2017-12-05, 10:07
Medlem
bevapnadtjockis1s avatar
Även jag kikade på husmask imorse.
Malmö med 34sålda borätter under dec ser för sorligt ut från 30552kr/kvm i augusti till 22838kr/kvm i dec.
Nästan 26,2% ner och nästan 10% under årslägsta i början på januari. Nästa år kommer många gråta blod.
2017-12-05, 10:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Kul start på veckan för bubbelförnekarna.

70.5 -> 58 kkr/m2 i Sthlms kommun med 28 objekt. Tycks inte vara avvikande storlekar heller.

Liknande fall i innerstaden men färre objekt och länet med fler.
(Husmask.se)

Snart kanske målgruppen för bostadsrätter har råd att köpa igen med rimlig avbetalningstid. Priserna behöver nog droppa en 20%-30% till av nuvarande pris dock.

Var ser du det? Ser ut som att det gått ner i Sthlm kommun från 77,7 kkr/kvm i aug 2017 till 70,3 kkr/kvm 30 nov.

Och i norra kranskommunerna spretar det lite. Danderyd och Solna ökar igen för lägenheter enligt Husmask.se, Sundbyberg och Sollentuna minskar. Men det var ju en rejäl dropp i somras också som sedan repade sig, så det ser ju ut som det går upp och ner också. Långsiktigt ser det (ännu) inte så farligt ut. Ord som ras och bubbelsprängning är något överdrivna, än så länge.
2017-12-05, 10:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevapnadtjockis1
Även jag kikade på husmask imorse.
Malmö med 34sålda borätter under dec ser för sorligt ut från 30552kr/kvm i augusti till 22838kr/kvm i dec.
Nästan 26,2% ner och nästan 10% under årslägsta i början på januari. Nästa år kommer många gråta blod.
Ja, Malmö kommun ser ju betydligt värre ut än Stockholms kommun.
2017-12-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, Malmö kommun ser ju betydligt värre ut än Stockholms kommun.

Missa inte Uppsala som är nere på 2013 års nivåer.

Blodet rinner ner efter väggarna men det flyter inte på gatorna ännu så många strutsar är fortfarande lyckligt ovetande om det medans de planerar sina julklappsinköp tryggt troende att deras bostad som vanligt ökat i värde mer än de haft i lön under året.
2017-12-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Missa inte Uppsala som är nere på 2013 års nivåer.

Ja det är skrämmande att lönerna i byggbranschen fallit så mycket lokalt i Uppsala på så kort tid, snopet dessutom för dom som jobbar i byggbranschen.

Eller vad säger Alpha101?
2017-12-05, 10:36
Medlem
I Malmö och bobubblans epicentrum i Uppsala så är nu spreaden negativ. Det betyder att den genomsnittliga BR säljs för under det annonserade priset. Vi har gått ifrån att ha budgivning i Sverige för några år sedan till skambud som nu går igenom. I Malmö har det sålts mindre de senaste veckorna än motsvarande period förra året. I Uppsala är tappet en hel tredjedel trotts ökat utbud från nybyggen.

Budgivningen är svag!

Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Ja det är skrämmande att lönerna i byggbranschen fallit så mycket lokalt i Uppsala på så kort tid, snopet dessutom för dom som jobbar i byggbranschen.

Har bubblans kollaps börjat visa sig för byggbranschen? Hur är arbetsmarknaden för byggjobbare?
2017-12-05, 10:40
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk

Lol, ja, det är sjukt med en sån lönedipp på så kort tid. Kanske Betas nyliberala fantasier om fler lågavlönade arbetare som kommit till skott lokalt i uppsala?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in