Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Återigen är det personer som har varit i kontakt med Madsen och som känner honom som påstår att så länge man höll med och jamsade med honom då var han på gott humör. Men att man kunde inte ifrågasätta något angående hans projekt och absolut inte kritisera dem. Då fick han spel.
Jag anser mig inte veta hur KW betedde sig under intrvjun. Jag bara undrade högt hur man under sådana omständigheter skulle ha kunnat skriva ett ärligt reportage om en människa som inte tål ifrågasättande.
Eftersom ingen innan KW hade lyckats jamsa tillräckligt med Madsen för att kunna göra en hel intervju med honom på gott humör då anser jag det vara lite grandiost ifall nu KW trodde sig klara av det som ingen annan hittills hade lyckats med.
Om hon däremot accepterade tanken att även hon troligtvis skulle misslyckas – då undrar jag varför hon under sådana omständigheter skulle åka ubåt med galenpannan..
Bekanta till mig var med i Gottröra flygkraschen, andra på Estonia och i Thailand under tsunamin. och själv var jag väldigt nära en briserande bomb på en station. Ytterligare andra har blivit överfallna och misshandlade.
Många av oss som varit nära något har utvecklat ett "säkerhetstänk". Det har kommit med åren. Man kontrollerar var nödutgångarna finns, vilka som sitter runt flygplanssätet. Man bär pengar dolt, undviker smycken i kåkstäder och favelor. Man följer inte med främmande och är mycket försiktig ensam, åker inte svarttaxi och undviker farliga giftiga djur, man vet var hotellets brandtrappa sitter och har pepparspray och rese-brandvarnare med sig.
Det här "säkerhetstänket" genomsyrar allt man gör - när man kör bil, dyker med flaskor eller betalar med kort. Man kontrollerar och presumerar eventuella faror, det blir en vana. En vana för överlevare.
Att dyka ner till 10-12 meters djup i en plåtburk är farligt - man kan bli fast och drunkna. Att åka utan flytväst på en hemmabyggd plåtfarkost är också farligt. Man kan falla överbord, slå i huvudet och drunkna. Att ge sig ut med en person, känd för att få agressiva utbrott, alldeles ensam i hans hemmabyggda u-båt utan kommunikationsmöjligheter med omvärlden - är faktiskt också dumdristigt.
Om PM hade varit en hund som alltid blivit aggressiv mot alla journalister, skällt efter folk till höger och vänster och morrat. Skulle KW verkligen ensam krupit ner i en plåtlåda med denna ibland aggressiva hund?
En person med utvecklat säkerhetstänk hade antagligen inte gett sig ut i plåtburken utan flytväst eller folk som observerade från land.
Skulle tro att KW kanske var lite väl naiv, möjligen naivare än de flesta, trots sin historik. Risken att bli sex-mördad var nog väldigt liten, men hon kunde råkat illa ut på många andra sätt.