2017-12-05, 15:36
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jo, jag känner till Åsne Seierstad. Hon blev ju anklagad för att ha röjt sin källa i Afganistan. Bokhandlarens fru stämde henne – och vann. Men hon har absolut varit framgångsrik. Kanske en förebild för KW?

Jag vet inget angående ”vem” som har uppmuntrat KW att skriva om vampyrer och andra kufer. Hennes journalistkompisar ansåg det ändå vara så pass exotiskt att de nämner detta i olika intervjuer.

Själv undrar jag hur man kan skriva en ”ärlig och vacker” story om en människa som man inte känner för fem öre. För att storyn hade bivit ”ärlig” då skulle den inte ha kunnat bli särskilt vacker..

En psykolog som hade haft terapi med Madsen i några år kanske skulle ha kunnat skriva en ”ärlig” story om honom...

Min poäng var INTE att Seierstad var framgångsrik, men att hon tog på säg mycket farliga uppdrag och överlevde. Hon överlevde, fattar du? Detta dumma tjat om att: kvinnor kan gjöra allt, är bara skitsnack. Vissa kvinnor ja, dom kan ha farliga jobb, andra kvinnor kan inte det. Dom är inte av rett virke. Samma med oss menn, alla kan inte ha farliga yrken, dom har inte det som krävs.
Citera
2017-12-05, 15:45
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Menar du att föräldrar eller annan anhörig kan stoppa processen pga av sorgearbete eller för att det pågår en polisutredning? Möjligt, men jag är inte övertygad.

Jag är medveten om att dödsorsaken inte är fastställd, men det har väl ingen betydelse när det är dödsbeviset som är styrande. När då rutinen - enl dig själv - är att skatteverket är första instans och att de sedan i sin tur meddelar övriga inblandade aktörer. Jag ser inte var proppen sitter.

Oavsett, man kan i varje fall inte anse att det gått särskilt snabbt, och det var just det jag reagerade på!
Jag håller med dig om att det är konstigt att dödbevis inte nått Skatteverket än, det borde skett per automatik. Men, fördröjningen kan, som jag skrev, ha att göra med att det blir en lite omständigare procedur med diverse papper osv när en person avlider i ett annat land och ärendet då ska gå via ambassad eller polis. Menade inte att föräldrarna "stoppat" någon process, så skrev jag inte. Däremot kan en sån sak som att ta kontakten med ambassaden angående dödsbevis etc som ska gå till svenska skatteverket för registrering vara anhörigs ansvar, men är inte helt säker på det.
Jag har såklart inget svar på varför dödsbeviset dröjt i just det här fallet, jag tog bara upp det jag visste om vissa rutiner + lite egna funderingar.
Citera
2017-12-05, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag har tidigare ansvarat för några dödsbons boutredningar och vet i alla fall hur turerna var då. Det här gäller ju Sverige då och fördröjningen i KW-fallet kan nog bero på flera saker. Dels är det en procedur med olika papper som ska gå via ambassad eller polisen när hon avlidit i ett annat land. Kan också tänka mig att KW:s föräldrar inte har som prio ett att se till att mördade dottern "avregistreras" från olika myndigheter osv. Kanske de vill vänta tills utredningen är helt klart och man har fastställt vad som troligast orsakat hennes död. De har nog tillräckligt med sitt sorgearbete och allt som framkommit i polisutredningen.
I mer "normala" fall så ska ett dödsbevis och ett dödsorsaksintyg fyllas i av läkare. Dödsbeviset lämnas till Skatteverket omgående och i vissa fall till Polisen. Dödsorsaksintyget skickas till Socialstyrelsen.
Dödsorsaktsintyget i detta fall kan ju inte vara klart.
När Skatteverket får dödsbeviset så meddelar de myndigheter, banker osv att personen avlidit.
Detta brukar gå ganska snabbt. De har ett "system" som sköter detaljerna.

En sak till. Numera måste ett sannolikt dödsdatum anges på dödsbeviset och intyget om dödsorsaken, inte längre ett intervall som t.ex "mellan den 11 och 13 aug".

Ja men nu är vi i Danmark och där handlar det om 1 blankett "Dödsattest" där dödsorsak anges på sidan 2, se länk nedan. Man har alltså inte som i Sverige 1 blankett för dödsbevis och 1 blankett för dödsorsaksintyg.
3.5 Dødsattest
Dødsattesten er et retsligt dokument, der først og fremmest er et bevis på, at en person er død.
Dødsattesten vil også kunne få betydning i straffesager og i civile sager i anledning af dødsfaldet, f.eks. efter arve- eller forsikringslovgivningen.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=11087
https://sundhedsdatastyrelsen.dk/da/rammer-og-retningslinjer/om-indberetning/indberetning-specifikke-omraader/dodsattester
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=10304

Sen varför det dröjer vet jag inte men kan som sagt tänka mig att det har att göra med dödssätt o dödsorsak samt givetvis det att KW inte dött i sitt hemland. Over and out från mig ang detta.
Citera
2017-12-05, 16:07
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Och där visar du ditt svart-vita-tankesätt igen. Antingen utsätter man sig för faror som andra människor försöker undvika ELLER så sitter man inlåst för resten av livet. Ingenting däremellan..

P.S. var Madsen känd för att han kunde handskas med "naturliga konflikter" eller var han tvärtom ökänd bland andra journalister/kollegor för att han precis INTE klarade av det utan ballade ur?
Det är ju ditt resonemang som rör sig i ytterkanten av det "svart/vita".
Enligt dig så borde alla kvinnor leva i en slags skyddad verkstad. Ta för givet att män är ute efter ett våldta eller att utsätta kvinnor för andra övergrepp. Du verkar också tycka att man ska leva efter sina fördomar om andra människor, d.v.s alla som är något annorlunda och udda är potentiella misshandlare, våldtäktsmän eller mördare. Och Kim borde ha avstått från att vara ensam med Madsen för han "kastade ju grejer på folk", "var ofta i konflikt med andra" osv, osv.
Vi ska alltså leva i ett slags känslosteriliserat samhälle och bara umgås med människor som uppvisar "normala" och vänliga drag utan minsta tillstymmelse till kort stubin eller konflikter. Sen ska vi hålla avstånd till alla "avvikande" grupper, d.v.s de som har lite annan personlighet. Hm...?

Jag och de allra flesta befinner sig nog lite "däremellan". D.v.s man utsätter sig inte för större risker än man behöver men ibland uppstår faktiskt tillfällen där det inte går att förutsäga att just det tillfället skulle innebära en förhöjd risk för något. Så tänkte nog Kim när det gällde den välkände och omskrivne Madsen och hans ubåt.
Citera
2017-12-05, 16:12
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja men nu är vi i Danmark och där handlar det om 1 blankett "Dödsattest" där dödsorsak anges på sidan 2, se länk nedan. Man har alltså inte som i Sverige 1 blankett för dödsbevis och 1 blankett för dödsorsaksintyg.
3.5 Dødsattest
Dødsattesten er et retsligt dokument, der først og fremmest er et bevis på, at en person er død.
Dødsattesten vil også kunne få betydning i straffesager og i civile sager i anledning af dødsfaldet, f.eks. efter arve- eller forsikringslovgivningen.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=11087
https://sundhedsdatastyrelsen.dk/da/rammer-og-retningslinjer/om-indberetning/indberetning-specifikke-omraader/dodsattester
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=10304

Sen varför det dröjer vet jag inte men kan som sagt tänka mig att det har att göra med dödssätt o dödsorsak samt givetvis det att KW inte dött i sitt hemland. Over and out från mig ang detta.
Tack! Ok, då finns svaret säkert i detta. Att Danmark har EN blankett för "dödsbevis och dödsfallsorsak" och där dödsfallsorsaken ska stå på blankettens sida två, som du skriver,
Och dödsfallsorsaken är ju inte fastställd än. Over and out ang detta för mig med
Citera
2017-12-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Min poäng var INTE att Seierstad var framgångsrik, men att hon tog på säg mycket farliga uppdrag och överlevde. Hon överlevde, fattar du? Detta dumma tjat om att: kvinnor kan gjöra allt, är bara skitsnack. Vissa kvinnor ja, dom kan ha farliga jobb, andra kvinnor kan inte det. Dom är inte av rett virke. Samma med oss menn, alla kan inte ha farliga yrken, dom har inte det som krävs.

Hon överlevde. De tio kvinnliga journalister som dödades i år gjorde inte det.

För att överleva kriget i Afganistan kan man kanske inte tro gott om alla? Man kan inte heller följa med alla kufar på turer de föreslår - för att "please them" och hålla dem på gott humör.
Citera
2017-12-05, 16:18
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Hon överlevde. De tio kvinnliga journalister som dödades i år gjorde inte det.

För att överleva kriget i Afganistan kan man kanske inte tro gott om alla? Man kan inte heller följa med alla kufar på turer de föreslår - för att "please them" och hålla dem på gott humör.

Presis.
Citera
2017-12-05, 16:19
Medlem
Citat:
Enligt dig så borde alla kvinnor leva i en slags skyddad verkstad. Ta för givet att män är ute efter ett våldta eller att utsätta kvinnor för andra övergrepp. Du verkar också tycka att man ska leva efter sina fördomar om andra människor, d.v.s alla som är något annorlunda och udda är potentiella misshandlare, våldtäktsmän eller mördare. Och Kim borde ha avstått från att vara ensam med Madsen för han "kastade ju grejer på folk", "var ofta i konflikt med andra" osv, osv.
Vi ska alltså leva i ett slags känslosteriliserat samhälle och bara umgås med människor som uppvisar "normala" och vänliga drag utan minsta tillstymmelse till kort stubin eller konflikter. Sen ska vi hålla avstånd till alla "avvikande" grupper, d.v.s de som har lite annan personlighet. Hm...?

Jag och de allra flesta befinner sig nog lite "däremellan". D.v.s man utsätter sig inte för större risker än man behöver men ibland uppstår faktiskt tillfällen där det inte går att förutsäga att just det tillfället skulle innebära en förhöjd risk för något. Så tänkte nog Kim när det gällde den välkände och omskrivne Madsen och hans ubåt.

Ja livet skulle bli väldigt märkligt och kringskuret om kvinnor tvingades isolera sig helt och se förövare i varje buske. Inte ens i hemmet kan hon ju vara säker i så fall, hennes man kan ju få spel - och det är alltså ändå alltid hennes eget fel om det händer något?
Senast redigerad av zilvereko 2017-12-05 kl. 16:22.
Citera
2017-12-05, 16:29
Medlem
Citat:

Men återigen det svart-vita-tänket från din sida – inte min. Kvinnor behöver på inga villkor leva i ett skyddat verkstad. Det är DU som påstår detta. Däremot ska de vidta försiktighetsåtgärder och inte vara naivt godtrogna när de möter främlingar.

Om man skulle tro på den här #METOO – kampanjen så finns det knappt en man – ung, gammal, svart, vit, gift, ogift, känd, okänd - som INTE ha försökt tafsa eller våldta så fort han har fått chansen.

Men du kanske menar att dessa kvinnor överdriver eller rent av ljuger?

Orsaken varför Kim borde ha sett till att inte bli inlåst ensam med Madsen var att han var så aggressiv. Och inte ville eller kunde kontrollera sitt beteende.

Att man blir så där tvärförbannad på folk – typ journalister och kollegor – är inte ok. Alla vuxna människor måste kunna behärska sig och bete sig som folk. Det är inte för mycket begärt och absolut inte samma sak som att förespråka ”känslosteriliserat samhälle”.

Redan som barn får vi ju lära oss att känslor och ett beteende är två olika ting. Man kan vara förbannad – men man får fortfarande inte bete sig hur som helst.

Du och jag är nog lika på den punkten att ingen av oss vill ta onödiga risker. KW däremot var enligt hennes egna vänner den som tordes när andra ballade ur.
Senast redigerad av sno 2017-12-05 kl. 16:37.
Citera
2017-12-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad jag försöker säga är att en kvinna inte ska behöva utgå från att hon behöver vara rädd för en man i alla situationer. Eller bör hon vara det? Det vore ju fruktansvärt i så fall. Då vore alltså alla män potentiella mördare och/eller våldtäktsmän.

Kanske KW inte ens visste att de skulle dyka med ubåten. Om hon sa att hon inte ville det: vad hade hon att sätta emot om han ÄNDÅ gjorde det? Skulle hon hoppat i havet och riskerat att drunkna i stället? Det spelar ingen roll om hon var naiv eller inte; hon blev slaktad av en svårt störd person vars sidor och önskningar inte ens hans närmaste (troligen) kände till.

Rekommenderar dig att kolla på youtube på intervjuer med såna störda individer. Du kan börja med Tommy Lynn Sells....eller Ted Bundy....då får du en bra uppfattning om hur såna tänker och hur agerar helt normalt först, sen byter de plötsligt ansikte totalt. DÅ FÖRST begriper offret att de har med en livsfarlig person att göra, men då är det för sent.

Att det finns, och alltid kommer att finnas, "störda" individer, är nog alla ense om. Och, tyvärr, om den störde är en man, som har en fix ide, att utföra ett mycket grovt brott, ligger den fysiskt svagare kvinnan betydlig mer illa till, det är fakta.

Det betyder inte, att alla kvinnor alltid ska vara rädda, men, tyvärr, kanske behöver vara aningens mer försiktiga, i sina val av miljöer och situationer.

Att KW skulle kunna läsa av detta, är att begära en hel del, kanske för mycket. De som har teknisk utbildning/-förståelse, ryggar nästan direkt, och börjar värdera farkostens tekniska status, och landar i de flesta fall att den var en Kalle Anka-kopia av en förkrigsmodell.

Det är betydligt svårare att läsa av Kaptenen, då krävs en hel del inläsning i beteende och uppnådda resultat, samt en hel del beteendevetenskapliga färdigheter.

Och nej, KW kanske inte visste att PM tänkte dyka, i så fall blev hon säkert ganska överrumplad, och om det var så, säkert både rädd och arg.

Det är ett av skälen till att jag tjatar om vikten av att få fram förutsättningarna för turen, innan de la ut, jag tror de kan ge en förklaring till att det osannolika hände.....
Citera
2017-12-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja livet skulle bli väldigt märkligt och kringskuret om kvinnor tvingades isolera sig helt och se förövare i varje buske. Inte ens i hemmet kan hon ju vara säker i så fall, hennes man kan ju få spel - och det är alltså ändå alltid hennes eget fel om det händer något?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10206296.ab

Det är i hemmet de flesta olyckor inträffar. Vardagsrummet är dessutom den absolut allra farligaste platsen.

Så att isolera sig hemma kan vara direkt förknippad med dödsfara ;-)

Det kan ju inte vara så att antingen åker man ubåt med Madsen och besöker tortyrkammaren med Idi Amins son ELLER sen isolerar man sig hemma vid spisen..

Säger inte den här #Metoo-kampanjen något till er? Ska man lita på främmande män i störst allmänhet när man inte ens kan lita på dem som man tror sig känna någorlunda (exempelvis via jobbet)?

Borde KW ha tackat ja till en trevlig intervju i badtunnan tillsammans med Timell? Eller till en övernattning i Paris ”hemma hos” akademiledamotens äkta man? Båda dessa män (bland många andra som just nu förekommer i rubrikerna) är ju ”kända”.
Citera
2017-12-05, 17:17
Medlem
Citat:
Den "barnsliga", målmedvetna journalisten Kim anade kanske att ett "nej" till en tur med "galenpannan" i hans omtalade ögonsten - ubåten, skulle äventyra ett bra slutresultat av intervjun. Lite ofint att tacka nej nu när han talat sig så varm om "sin" skapelse. Ett sätt att skapa tillit för henne. Och, han verkade ju troligtvis så intensiv i sin "inbjudan/övertalning", så varför riskera ett dråpligt avslut på reportaget som i övrigt fungerat ok?
Jag tror att det är här som hans sexualsadistiska impulser och drifter börjar få hans "reptilhjärna" att agera. Det börjar finnas en känsla i skallen av möjligheterna till att kunna utföra det han fantiserat om.
Därför blir han väldigt intensivt förtroendegivande i sin inbjudan/övertalning till båtturen.
För det kanske blir det tillfälle han väntat på. Känslan hos honom börjar infinna sig. Intensivt.
Känslan av att han behöver återfå makt och kontroll - genom att framkalla lidande och död hos ett hjälplöst objekt.

Inser du inte hur det låter om det nu var så att Kim kände sig tvungen att tacka ja till ubåtsfärden för att hålla kufen på gott humör så att han inte ballade ur? Ofint eller ej så måste ju en professionell journalist kunna tacka nej till erbjudanden ifall hon känner att de är förknippade med onödiga risker.

Sen är det ju du som fantiserar om hur ”intensiv” Madsens inbjudan var. Vi vet ju inte om det tvärtom var Kim själv som föreslog en tur med ubåten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in