Citat:
Ursprungligen postat av
diva59
Nej inte annat än man väl fortfarande inte har någon dödsorsak då, men jag vet inte.
Jag har tidigare ansvarat för några dödsbons boutredningar och vet i alla fall hur turerna var då. Det här gäller ju Sverige då och fördröjningen i KW-fallet kan nog bero på flera saker. Dels är det en procedur med olika papper som ska gå via ambassad eller polisen när hon avlidit i ett annat land. Kan också tänka mig att KW:s föräldrar inte har som prio ett att se till att mördade dottern "avregistreras" från olika myndigheter osv. Kanske de vill vänta tills utredningen är helt klart och man har fastställt vad som troligast orsakat hennes död. De har nog tillräckligt med sitt sorgearbete och allt som framkommit i polisutredningen.
I mer "normala" fall så ska ett
dödsbevis och ett
dödsorsaksintyg fyllas i av läkare. Dödsbeviset lämnas till Skatteverket omgående och i vissa fall till Polisen. Dödsorsaksintyget skickas till Socialstyrelsen.
Dödsorsaktsintyget i detta fall kan ju inte vara klart.
När Skatteverket får dödsbeviset så meddelar de myndigheter, banker osv att personen avlidit.
Detta brukar gå ganska snabbt. De har ett "system" som sköter detaljerna.
En sak till. Numera måste ett
sannolikt dödsdatum anges på dödsbeviset och intyget om dödsorsaken, inte längre ett intervall som t.ex "mellan den 11 och 13 aug".