2017-12-05, 09:58
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vilka konstiga frågor du ställer..

PM behandlade journalister ”respektlöst”.
"Jag vet ingen journalist som inte har varit i konflikt med honom", säger Thomas Djursing.

Därutöver hamnade han OFTA i konflikter även med andra människor – inte bara journalister.

Ovanstående i sig borde redan vara tillräckligt för att inse att man gärna inte ville tillbringa någon tid på tumanhand tillsammans med den här sortens individ och absolut inte på en plats där man ”sitter fast” utan möjlighet att fly.

Och då har jag inte ens nämnt att han även brukade kasta saker – vilket ska räknas som en aggressiv handling.

Det är möjligt att KW i sin barnslighet trodde sig kunna överlista PM psykologiskt, men som sagt var det i så fall ett väldigt barnsligt (och narcissistiskt/grandiost) sätt att tänka med tanke på att KW inte hade något adekvat utbildning på området.
Efter det som är känt har PM aldrig tidigare skadat någon fysiskt.
Att han blir osams med många personer är väl känt.

Nästan alla dina inlägg handlar mer eller mindre om hur konflikträdd du verkar vara.
Det är inte farligt att bli osams.
Det som var dödligt för KW var sannolikt hans sexualsadism och inte hans delaktighet i att skapa konflikter.
Citera
2017-12-05, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Nästan alla dina inlägg handlar mer eller mindre om hur konflikträdd du verkar vara.
Det som var dödligt för KW var sannolikt hans sexualsadism och inte hans delaktighet i att skapa konflikter.

Menar du att att pepparsprayen KW tog med sig till Haiti också var ett tecken på ”konflikträdsla”?

För hon åkte ju inte dit för att göra några intervjuer av kända våldsverkare. Inte någon som var känd för att skada intervjuaren fysiskt.
Citera
2017-12-05, 11:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det har hänt tidigare att mördade personer har funnits kvar på Ratsit i månader. Antagligen har det att göra med att de inte tas bort förrän en läkare (här rättsläkare) skickar in något slags slutligt intyg till skattemyndigheten när alla undersökningar är klara.
Det stämmer. När äldre personer dör utan att det finns misstankar om mord eller liknande så är de borta från Ratsit inom en vecka, oftast bara inom några dagar.

När någon dör skriver en läkare ett dödsbevis dvs ett intyg att vederbörande är död.
Därefter skrivs ett dödsorsaksintyg - dvs vad vederbörande har dött av.
Det första intyget skrivs direkt så frakt till bårhus kan ske - där kryssas även i om man utesluter bakomliggande brott - annars får bårhusfrakten ej ske utan polisen kontaktas. Det andra intyget kan ta tid.

I detta fall har ju KW dött utomlands och det tog ett tag att identifiera hennes kvarlevor, så även första intyget kan ha blivit fördröjt.
Vad det kan komma att stå i dödsorsaksintyget skulle ju onekligen vara väldigt intressant.
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-05 kl. 11:59.
Citera
2017-12-05, 12:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Det vet vi ju faktiskt inte säkert.
Han kan ha blivit fly förbannad på henne och dödat henne. Väl där kan han tagit chansen att leva ut sjuka fantasier som han sett på film. Eller försökt sexuellt antasta henne och hon har försvarat sig och blivit dödad under handgemänget.

Det är därför det är så intressant att ta reda på hur hela upplägget av u-båtsfärden gick till.
Hade PM en plan för att bli ensam med KW? Vad sa han till hennes vänner? Tog han verkligen med sig en -onödig? - fogsvans till båten kort före?
Citera
2017-12-05, 12:27
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
...blablabla...
Jag kapar din långa harang med dina synpunkter på barnuppfostran, curlande osv. Hör inte hemma i denna tråd om MORDET och STYCKNINGEN av Kim Wall.
Citat:
KW:s val var att skriva om de ”svarta fåren”. Hennes strävan var att skriva så att andra skulle få större förståelse för dem. Själv tänker jag som så att det KW kanske inte förstod är att hon själv ev. trodde sig förstå alla dessa vampyrer och andra kufer, men i verkligheten hade hon ingen aning om vad som rörde sig i skallen på dessa störda individer.
Men så har vi grandiosa DU som VET precis vad som rörde sig i skallen på både Kim och de "kufer och störda individer" som hon skrev om. Den kunskapen har du fått pga alla dina fördomar så därför behövs inte någon adekvat utbildning inom området, nej, nej - fördomar räcker gott.
Grattis till att vara ett så sällsynt fördomsfullt, kunskapsföraktande pucko.
Citat:
KW skulle ha skrivit en ”ärlig och vacker” story om en ”ovanlig karaktär” så att den stora massan skulle bättre förstå PM och hans gelikar. Men då tänker jag att är det inte lite ”grandiöst” om denna unga dam trodde sig ”förstå” PM bättre än exempelvis de som hade jobbat med honom och sagt upp kontakten med honom pga att han VAR omöjlig att samarbeta med? Det skulle ha varit att vilseleda läsaren ifall vi hade fått för oss att PM trots allt var en rätt så trevlig prick mitt i allt raket- och ubåtsbyggande.
Hur fan kan du veta hur Kims story om Madsen skulle se ut? Telepatisk förmåga? Du är fångad i ett mycket förlegat synsätt där JANTELAGEN styr. Du skriver irriterat om att "denna dam trodde sig förstå PM bättre" än tex hans gamla kollegor. Du tänker att, utifrån ditt EGET antagande så måste hon därför lida av hybris för hon skulle inte tro att hon var speciell - nej, för det är FULT i din värld att tro att man är speciell. Rättning i leden liksom. Så googlar du "hybris" och hamnar på "narcissism och grandios självbild" och sen applicerar du din nyvunna insikt på henne - på offret. Inser du inte att detta förfaringssätt är lite sjukt? Att du inte förstår något inom psykologi och psykiatri är uppenbart men låtsas inte att du förstår något om hur journalisten Kim arbetade eller hur hennes reportage om Madsen skulle se ut. De flesta seriösa journalister försöker oftast ge en så mångfacetterad bild som möjligt där både "för och emot" belyses.

Citat:
Istället för att tro på storysar som den här sortens naiva journalister skriver, borde läsarna lyssna inåt och välkomna sina fördomar..
Är detta dina visdomsord? Att man ska "lyssna inåt och välkomna sina fördomar"? Det låter riktigt otäckt.
Förstår du vad "fördomar" betyder? Som hjälp här så får du förklaring från ordlista:
förutfattad mening (som inte är grundad på egen eftertanke), inrotad vanföreställning
Låter det trevligt att Kim (och alla vi andra) skulle vilja ha levt i inrotade vanföreställningar och förutfattade meningar som inte är grundade på egen eftertanke? Låter nog som ett fördomsfullt kunskapsförakt med en stor dos av faktaresistens som grund i ditt tänk.

Myter och fördomar bygger alla på antingen för lite information om ett ämne, eller att man helt enkelt inte har förmågan att sätta sig in i hur någon annan känner - man saknar den empatiska förmågan.
Ju mer utbredda myter och skeva verklighetsuppfattningarna är, desto lättare blir det för politiska och mediala krafter att förstärka och spela på folks fördomar och rädslor. Men, det är väl dit du vill komma när du anser att "istället för att tro på storysar som den här sortens naiva journalister (som Kim enl dig) skriver så borde läsaren lyssna inåt och välkomna sina fördomar.
Man blir fan mörkrädd.
Citera
2017-12-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
När någon dör skriver en läkare ett dödsbevis dvs ett intyg att vederbörande är död.
Därefter skrivs ett dödsorsaksintyg - dvs vad vederbörande har dött av.
Det första intyget skrivs direkt så frakt till bårhus kan ske - där kryssas även i om man utesluter bakomliggande brott - annars får bårhusfrakten ej ske utan polisen kontaktas. Det andra intyget kan ta tid.

I detta fall har ju KW dött utomlands och det tog ett tag att identifiera hennes kvarlevor, så även första intyget kan ha blivit fördröjt.
Vad det kan komma att stå i dödsorsaksintyget skulle ju onekligen vara väldigt intressant.

Jag är med på att ett dödsbevis måste utfärdas och att personen givetvis måste vara identifierad innan så kan ske. Det som stör mig en smula är att trots att KW:s identitet fastställdes via DNA-matchning den 23 aug (enl KP) så är personen fortfarande inte avförd i offentliga register, nu runt 3,5 månad senare.

Frågan är då om det är dödsorsaksbeviset som är styrande vid en "avregistrering", eller om det är dödsbeviset? I min bok är det dödsbeviset, men jag kan ha fel...

Länk till artikel (scrolla ner till den 23:e aug).
https://www.expressen.se/kvallsposten/detta-har-hant-i-ubatsincidenten/
Citera
2017-12-05, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Jag är med på att ett dödsbevis måste utfärdas och att personen givetvis måste vara identifierad innan så kan ske. Det som stör mig en smula är att trots att KW:s identitet fastställdes via DNA-matchning den 23 aug (enl KP) så är personen fortfarande inte avförd i offentliga register, nu runt 3,5 månad senare.

Frågan är då om det är dödsorsaksbeviset som är styrande vid en "avregistrering", eller om det är dödsbeviset? I min bok är det dödsbeviset, men jag kan ha fel...

I Danmark har man bara dödsattest där det på sidan 2 ska anges dödsorsak.
Citera
2017-12-05, 12:56
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Jag ser inget ”sorgligt” i det – så länge det är barnets egna val när det gäller yrket/idrottskarriären.

Ifall ett barn väljer att gå i föräldrarnas fotspår när det gäller yrkesvalet är det väl bara naturligt att föräldrarna kommer med goda råd och försöker hjälpa barnet på traven. Jag förstår inte varför detta skulle uppfattas som negativt.

Alicia Vikanders (svenska skådespelarinnan som vann en Oscar) mamma var skådis själv. Så klart har hon hjälpt till med kontakter hit och dit. Och tipsat om auditions till olika roller. Men jobbet måste Alicia fortfarande göra på egen hand (med hjälp av andra - men ändå).

Kims mamma var ekonomijournalist. Kim ville INTE gå i hennes fotspår utan hennes önskan var att resa i världen. Då tipsade föräldrarna säkert på ett tidigt stadium om vad som skulle krävas ifall hon valde det spåret: bra skolor, språkkunskaper etc.

Om detta är att ”curla” med sitt barn då önskar jag att flera föräldrar skulle curla mera.

Med det sagt kan det naturligtivs vara så också att ifall ens barn aldrig behöver ta konsekvenserna för sitt handlande då utvecklas inte barnets säkerhetstänk. Men jag har inte uppfattat det som så när det gäller KW:s föräldrar. Så klart hjälper man sitt barn ifall hon har blivit av med sin plånbok så att hon slipper vara utomlands utan pengar och behöver kontakta ambassaden. Men själv tänker jag också att en duktig, erfaren och påläst journalist KANSKE skulle ändå ha säkrat ett extra kreditkort och extra pengar exempelvis i en pengpåse på magen under kläderna (så gör ju ägen vanliga turister). Så IFALL något skulle hända, då skulle hon ha haft back up ur egen ficka och slapp kontakta föräldrarna som en tonåring.

Den bästa hjälpen föräldrarna kan ge sina barn är att lära dem hur de bäst kan hjälpa sig själva att klara sig ur jobbiga situationer plus att de sk undvika att hamna i situationer där det inte finns något sätt för dem själva att rädda sig ur.

KW:s val var att skriva om de ”svarta fåren”. Hennes strävan var att skriva så att andra skulle få större förståelse för dem. Själv tänker jag som så att det KW kanske inte förstod är att hon själv ev. trodde sig förstå alla dessa vampyrer och andra kufer, men i verkligheten hade hon ingen aning om vad som rörde sig i skallen på dessa strda individer.

KW skulle ha skrivit en ”ärlig och vacker” story om en ”ovanlig karaktär” så att den stora massan skulle bättre förstå PM och hans gelikar. Men då tänker jag att är det inte lite ”grandiöst” om denna unga dam trodde sig ”förstå” PM bättre än exempelvis de som hade jobbat med honom och sagt upp kontakten med honom pga att han VAR omöjlig att samarbeta med? Det skulle ha varit att vilseleda läsaren ifall vi hade fått för oss att PM trots allt var en rätt så trevlig prick mitt i allt raket- och ubåtsbyggande.

Istället för att tro på storysar som den här sortens naiva journalister skriver, borde läsarna lyssna inåt och välkomna sina fördomar..

Det var mycket du hadde på hjärtat här sno Mitt inntryck av Kim Wall är: vacker, söt,barnslig, lita naiv, nyfiken, snäll,outgrundlig(Mona Lisa-ish),duktig,feminin,rolig. Mitt naturliga mannliga instinkt är att skydda henne. Jag ser ingenting "hårdt" i henne. Hon är inte den typen man sender inn i farliga krigsområden och kinky undergroundmiljön(vampyrism) Varför skulle hon välja en sånn yrkesväg? Ja, om inte då hennes föräldrar uppmuntrat henne. Vi hadde en kvinnlig journalist här i Norge som tidigt i sin karriär tog på säg mycket farliga uppdrag. Hon heter Åsne Seierstad, googla hennes navn och kolla på bilder av henne. Helt annat människomaterial.
Senast redigerad av kugutt 2017-12-05 kl. 13:11.
Citera
2017-12-05, 13:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Det torde vara dödsbeviset precis som du säger.
Men avliden utomlands där kroppen fortfarande sannolikt finns kvar i Danmark, kanske har försenat allting?
Citera
2017-12-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
I Danmark har man bara dödsattest där det på sidan 2 ska anges dödsorsak.
Aha, det är så det ligger till, tack så mycket!

Har du någon uppfattning varför de offentliga registren fortfarande inte har uppdaterats? Kan det finnas någon osäkerhetsfaktor som spökar i bakgrunden?
Citera
2017-12-05, 13:10
Medlem
Citat:
Aha, det är så det ligger till, tack så mycket!

Har du någon uppfattning varför de offentliga registren fortfarande inte har uppdaterats? Kan det finnas någon osäkerhetsfaktor som spökar i bakgrunden?

Nej inte annat än man väl fortfarande inte har någon dödsorsak då, men jag vet inte.
Citera
2017-12-05, 13:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Menar du att att pepparsprayen KW tog med sig till Haiti också var ett tecken på ”konflikträdsla”?

För hon åkte ju inte dit för att göra några intervjuer av kända våldsverkare. Inte någon som var känd för att skada intervjuaren fysiskt.
Varför citerar du mig när du börjar skriva om någon helt annat än det jag skrev om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in