2017-12-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10206296.ab

Det är i hemmet de flesta olyckor inträffar. Vardagsrummet är dessutom den absolut allra farligaste platsen.

Så att isolera sig hemma kan vara direkt förknippad med dödsfara ;-)

Det kan ju inte vara så att antingen åker man ubåt med Madsen och besöker tortyrkammaren med Idi Amins son ELLER sen isolerar man sig hemma vid spisen..

Säger inte den här #Metoo-kampanjen något till er? Ska man lita på främmande män i störst allmänhet när man inte ens kan lita på dem som man tror sig känna någorlunda (exempelvis via jobbet)?

Borde KW ha tackat ja till en trevlig intervju i badtunnan tillsammans med Timell? Eller till en övernattning i Paris ”hemma hos” akademiledamotens äkta man? Båda dessa män (bland många andra som just nu förekommer i rubrikerna) är ju ”kända”.

:-) Tycker inte det skulle finnas något skäl för mig om jag vore journalist, att intervjua just Timell. Vad har han att säga som kan intressera mig? Men om jag nu fick det uppdraget att på hans fest, med en massa andra människor omkring, t.o.m i själva tunnan, då skulle jag nog inte tveka att göra en festlig intervju där.

För HUR skulle jag då ens kunna veta att han tänker antasta mig så pass grovt som han gjorde med den kvinnan? Att han har hybris är inte svårt att förstå, men att man ska fatta att han skulle göra en sån sak bara för att en kvinna sitter i en badtunna med honom bland allt folk är verkligen ingen självklarhet. Även om jag gjorde en riskanalys innan.

Man kan inte skydda sig från allt, men i Sverige kan jag tycka att en kvinna borde kunna lita på en vanlig karl i dagsljus bland andra personer. Ävenn om hon tackade nej till badtunnan så kunde hon ha blivit intryckt på en toalett och bli utsatt i alla fall! Det kan aldrig vara kvinnans fel.

Att sova över hos en okänd man skulle jag inte göra om jag var kvinna.

Men däremot är det lätt att vara efterklok...
Senast redigerad av zilvereko 2017-12-05 kl. 17:30.
Citera
2017-12-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
:-) Tycker inte det skulle finnas något skäl för mig om jag vore journalist, att intervjua just Timell. Vad har han att säga som kan intressera mig? Men om jag nu fick det uppdraget att på hans fest, med en massa andra människor omkring, t.o.m i själva tunnan, då skulle jag nog inte tveka att göra en festlig intervju där.

För HUR skulle jag då ens kunna veta att han tänker antasta mig så pass grovt som han gjorde med den kvinnan? Att han har hybris är inte svårt att förstå, men att man ska fatta att han skulle göra en sån sak bara för att en kvinna sitter i en badtunna med honom bland allt folk är verkligen ingen självklarhet. Även om jag gjorde en riskanalys innan.

Man kan inte skydda sig från allt, men i Sverige kan jag tycka att en kvinna borde kunna lita på en vanlig karl i dagsljus bland andra personer. Ävenn om hon tackade nej till badtunnan så kunde hon ha blivit intryckt på en toalett och bli utsatt i alla fall! Det kan aldrig vara kvinnans fel.

Att sova över hos en okänd man skulle jag inte göra om jag var kvinna.

Men däremot är det lätt att vara efterklok...

Men varför det? BORDE man inte kunna göra detta utan att riskera något tråkigt? Eller menar du att i DAGSljuset borde man kunna – men att i skymningen borde man fatta bättre?

Nu åkte ju KW och PM mot solnedgången.. om jag minns rätt...

Timell har ju i media gått ut öppet med att han har psykiska problem. Onödigt vid det här laget – det har vi allihopa förstått. Även Virtanen, Kronér, Persbrandt etc. har erkänt sina tillkortakommanden. Lägg därtill substansmissbruket.

Eftersom man inte VET vilka ”kända” eller okända män missbrukar/har psykiska problem/personlighetsstörningar/är våldsamma kvinnohatare etc. då måste man vidta försiktighet när man inleder bekantskap med dem. Så slipper man vara ”efterklok” om man är ”förklok” ;-)
Citera
2017-12-05, 18:06
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Inser du inte hur det låter om det nu var så att Kim kände sig tvungen att tacka ja till ubåtsfärden för att hålla kufen på gott humör så att han inte ballade ur? Ofint eller ej så måste ju en professionell journalist kunna tacka nej till erbjudanden ifall hon känner att de är förknippade med onödiga risker.

Sen är det ju du som fantiserar om hur ”intensiv” Madsens inbjudan var. Vi vet ju inte om det tvärtom var Kim själv som föreslog en tur med ubåten.
Hur du än vrider och vänder på dina formuleringar om "försiktighetstänk" etc så kvarstår ändå ett viktigt faktum: Du hittar inte svaret hos offret till varför just HON blev hans offer.
Svaret finns endast hos den sexualsadistiske förövaren.
Citera
2017-12-05, 18:47
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Att det finns, och alltid kommer att finnas, "störda" individer, är nog alla ense om. Och, tyvärr, om den störde är en man, som har en fix ide, att utföra ett mycket grovt brott, ligger den fysiskt svagare kvinnan betydlig mer illa till, det är fakta.

Det betyder inte, att alla kvinnor alltid ska vara rädda, men, tyvärr, kanske behöver vara aningens mer försiktiga, i sina val av miljöer och situationer.

Att KW skulle kunna läsa av detta, är att begära en hel del, kanske för mycket. De som har teknisk utbildning/-förståelse, ryggar nästan direkt, och börjar värdera farkostens tekniska status, och landar i de flesta fall att den var en Kalle Anka-kopia av en förkrigsmodell.

Det är betydligt svårare att läsa av Kaptenen, då krävs en hel del inläsning i beteende och uppnådda resultat, samt en hel del beteendevetenskapliga färdigheter.

Och nej, KW kanske inte visste att PM tänkte dyka, i så fall blev hon säkert ganska överrumplad, och om det var så, säkert både rädd och arg.

Det är ett av skälen till att jag tjatar om vikten av att få fram förutsättningarna för turen, innan de la ut, jag tror de kan ge en förklaring till att det osannolika hände.....
Det här med värderingen av fartygets tekniska status, som det skrivits så mycket i tråden om, gör mig lite förundrad.

Det verkar som att vi har flera tekniska experter här i tråden som med enkelhet avfärdar ubåten som ett "högriskfärdmedel". Att ingen kan missa att inse faran med denna usla båt osv.

Jag själv är helt ointresserad av teknik och har inga kunskaper i ämnet, därför har jag inte heller lagt mig i just den tekniska diskussionen. Om jag, som helt okunnig, försöker få fram lite information om båtens skick och säkerhet genom att googla så hittar jag inget som är direkt anmärkningsvärt. Jag skulle inte heller förstå att den var en katastrof bara genom att titta på den.
Även fast jag tror på att du har helt rätt beträffande ubåtens skick och tekniska status.

Vart jag ville komma är att om KW var tekniskt okunnig/ointresserad och sökte information om ubåtens tekniska status, kanske det inte var uppenbart att hon hittade så mycket att börja fundera och oroa sig över? Kanske hon inte lusläste t.ex hans blogg med diverse kommentarer som vissa skribenter här gjort, i efterhand, och då tycker att det är så självklart att hon inte borde ha missat det.

Här är en artikel från "NyTeknik" som handlade om den sjunkna ubåtens historia. Inget som gör att man höjer på ögonbrynen direkt: https://www.nyteknik.se/fordon/sjunken-ubat-har-en-snarig-historia-6864757 Valda delar här:
Citat:
Historien var spektakulär redan från början. Den danska uppfinnaren Peter Madsen hade byggt två mindre ubåtar innan han satte igång med Nautilus. Efter tre års arbete var de sjösättning i maj 2008.

UC3 Nautilus är 17,8 meter lång, tio meter i omkrets och väger över 40 ton. Den byggdes med hjälp av ett drygt 20-tal frivilliga medarbetare och sponsring av danska företag. Kostnaden var cirka 1,5 miljoner danska kronor.

De första åren är Nautilus ”storhetstid” enligt danska tidningen Ingeniøren, som har följt projektet från start. Nautilus användes vid resor till Bornholm och i Öresund. Ubåten var också i centrum för konstprojekt, som en balettföreställning.
Citat:
2010 användes UC3 Nautilus till att transportera den 1,6 ton tunga raketen Heat-1X och avfyrningsrampen Sputnik från Köpenhamn till Bornholm. Raketen byggdes av det privata rymdprojektet Copenhagen Suborbitals där Peter Madsen har varit inblandad.
Citat:
I samband med vistelsen vid Bornholm inträffade en olycka ombord, en batteriexplosion, när batterierna skulle underhållsladdas. Ubåten bogserades tillbaka till Köpenhamn och togs upp på varv med avsikt att repareras.

Renoveringen blev dock utdragen. 2015 uppstod en konflikt mellan ubåtsföreningen och Peter Madsen om vem som var ägare till ubåten. Efter flera turer övergav föreningen sitt anspråk på ubåten.

I april 2017 var det sjösättning för den nya, förbättrade ubåten.
Citera
2017-12-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Hur du än vrider och vänder på dina formuleringar om "försiktighetstänk" etc så kvarstår ändå ett viktigt faktum: Du hittar inte svaret hos offret till varför just HON blev hans offer.
Svaret finns endast hos den sexualsadistiske förövaren.

EXAKT! Peter Madsen och många likartade förövare lider oftast inte av en psykisk åkomma som leder till fängelseförbud. Inburad blir han för lååång tid framöver.

"Blaiming-the-Victim" åsikterna försöker vrida fokuset bort från Förövaren, oavsett vilket gott-syfte-skynke man än försöker linda i det i.
Skulden skall placeras där den hör hemma, hos sexualsadisten Madsen.
Citera
2017-12-05, 19:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Min poäng var INTE att Seierstad var framgångsrik, men att hon tog på säg mycket farliga uppdrag och överlevde. Hon överlevde, fattar du? Detta dumma tjat om att: kvinnor kan gjöra allt, är bara skitsnack. Vissa kvinnor ja, dom kan ha farliga jobb, andra kvinnor kan inte det. Dom är inte av rett virke. Samma med oss menn, alla kan inte ha farliga yrken, dom har inte det som krävs.

Så Nils Horner var inte av rätt virke alltså?
Men Magda Gad, hon är av rätt virke, eller hur?
Och skulle hon råka få en bomb i huvudet nästa vecka, då är hon helt plötsligt inte av rätt virke, eller?
Citera
2017-12-05, 19:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland

Frågan är då om det är dödsorsaksbeviset som är styrande vid en "avregistrering", eller om det är dödsbeviset? I min bok är det dödsbeviset, men jag kan ha fel...

Länk till artikel (scrolla ner till den 23:e aug).
https://www.expressen.se/kvallsposten/detta-har-hant-i-ubatsincidenten/

Det heter dödsorsaksintyg, och används av socialstyrelsen för statistik och forskning. Det är dödsbeviset som går till skatteverket och styr "avregistrering".
Citera
2017-12-05, 19:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det här med värderingen av fartygets tekniska status, som det skrivits så mycket i tråden om, gör mig lite förundrad.

Det verkar som att vi har flera tekniska experter här i tråden som med enkelhet avfärdar ubåten som ett "högriskfärdmedel". Att ingen kan missa att inse faran med denna usla båt osv.

Jag själv är helt ointresserad av teknik och har inga kunskaper i ämnet, därför har jag inte heller lagt mig i just den tekniska diskussionen. Om jag, som helt okunnig, försöker få fram lite information om båtens skick och säkerhet genom att googla så hittar jag inget som är direkt anmärkningsvärt. Jag skulle inte heller förstå att den var en katastrof bara genom att titta på den.
Även fast jag tror på att du har helt rätt beträffande ubåtens skick och tekniska status.

Vart jag ville komma är att om KW var tekniskt okunnig/ointresserad och sökte information om ubåtens tekniska status, kanske det inte var uppenbart att hon hittade så mycket att börja fundera och oroa sig över? Kanske hon inte lusläste t.ex hans blogg med diverse kommentarer som vissa skribenter här gjort, i efterhand, och då tycker att det är så självklart att hon inte borde ha missat det.

Här är en artikel från "NyTeknik" som handlade om den sjunkna ubåtens historia. Inget som gör att man höjer på ögonbrynen direkt: https://www.nyteknik.se/fordon/sjunken-ubat-har-en-snarig-historia-6864757 Valda delar här:

Hatten av för flera bra inlägg idag!
Citera
2017-12-05, 21:05
Medlem
katws avatar
Citat:
Och HUR kan du dra DEN slutsaten med tanke på omständigheterna? :-o

Jag syftade på intervjun, vilket framgår om du läser vad jag skrev. Ubåtsturen var ingen intervju.
Citera
2017-12-05, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det heter dödsorsaksintyg, och används av socialstyrelsen för statistik och forskning. Det är dödsbeviset som går till skatteverket och styr "avregistrering".
Vad bra, då har vi rett ut hur det fungerar här i Sverige.

Vi får väl förmoda att det fungerar på samma sätt med rapporteringen i Danmark, med den skillnaden att danskarna bara har 1 blankett, där man på sida 2 anger dödsorsak, vilket då borde motsvara vårt dödsorsaksintyg.

Cred till @diva59, citat: "I Danmark har man bara dödsattest där det på sidan 2 ska anges dödsorsak."
Citera
2017-12-05, 21:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Återigen är det personer som har varit i kontakt med Madsen och som känner honom som påstår att så länge man höll med och jamsade med honom då var han på gott humör. Men att man kunde inte ifrågasätta något angående hans projekt och absolut inte kritisera dem. Då fick han spel.

Jag anser mig inte veta hur KW betedde sig under intrvjun. Jag bara undrade högt hur man under sådana omständigheter skulle ha kunnat skriva ett ärligt reportage om en människa som inte tål ifrågasättande.

Eftersom ingen innan KW hade lyckats jamsa tillräckligt med Madsen för att kunna göra en hel intervju med honom på gott humör då anser jag det vara lite grandiost ifall nu KW trodde sig klara av det som ingen annan hittills hade lyckats med.

Om hon däremot accepterade tanken att även hon troligtvis skulle misslyckas – då undrar jag varför hon under sådana omständigheter skulle åka ubåt med galenpannan..

Bekanta till mig var med i Gottröra flygkraschen, andra på Estonia och i Thailand under tsunamin. och själv var jag väldigt nära en briserande bomb på en station. Ytterligare andra har blivit överfallna och misshandlade.

Många av oss som varit nära något har utvecklat ett "säkerhetstänk". Det har kommit med åren. Man kontrollerar var nödutgångarna finns, vilka som sitter runt flygplanssätet. Man bär pengar dolt, undviker smycken i kåkstäder och favelor. Man följer inte med främmande och är mycket försiktig ensam, åker inte svarttaxi och undviker farliga giftiga djur, man vet var hotellets brandtrappa sitter och har pepparspray och rese-brandvarnare med sig.

Det här "säkerhetstänket" genomsyrar allt man gör - när man kör bil, dyker med flaskor eller betalar med kort. Man kontrollerar och presumerar eventuella faror, det blir en vana. En vana för överlevare.

Att dyka ner till 10-12 meters djup i en plåtburk är farligt - man kan bli fast och drunkna. Att åka utan flytväst på en hemmabyggd plåtfarkost är också farligt. Man kan falla överbord, slå i huvudet och drunkna. Att ge sig ut med en person, känd för att få agressiva utbrott, alldeles ensam i hans hemmabyggda u-båt utan kommunikationsmöjligheter med omvärlden - är faktiskt också dumdristigt.
Om PM hade varit en hund som alltid blivit aggressiv mot alla journalister, skällt efter folk till höger och vänster och morrat. Skulle KW verkligen ensam krupit ner i en plåtlåda med denna ibland aggressiva hund?

En person med utvecklat säkerhetstänk hade antagligen inte gett sig ut i plåtburken utan flytväst eller folk som observerade från land.
Skulle tro att KW kanske var lite väl naiv, möjligen naivare än de flesta, trots sin historik. Risken att bli sex-mördad var nog väldigt liten, men hon kunde råkat illa ut på många andra sätt.
Citera
2017-12-05, 21:42
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bekanta till mig var med i Gottröra flygkraschen, andra på Estonia och i Thailand under tsunamin. och själv var jag väldigt nära en briserande bomb på en station. Ytterligare andra har blivit överfallna och misshandlade.

Många av oss som varit nära något har utvecklat ett "säkerhetstänk". Det har kommit med åren. Man kontrollerar var nödutgångarna finns, vilka som sitter runt flygplanssätet. Man bär pengar dolt, undviker smycken i kåkstäder och favelor. Man följer inte med främmande och är mycket försiktig ensam, åker inte svarttaxi och undviker farliga giftiga djur, man vet var hotellets brandtrappa sitter och har pepparspray och rese-brandvarnare med sig.

Det här "säkerhetstänket" genomsyrar allt man gör - när man kör bil, dyker med flaskor eller betalar med kort. Man kontrollerar och presumerar eventuella faror, det blir en vana. En vana för överlevare.

Att dyka ner till 10-12 meters djup i en plåtburk är farligt - man kan bli fast och drunkna. Att åka utan flytväst på en hemmabyggd plåtfarkost är också farligt. Man kan falla överbord, slå i huvudet och drunkna. Att ge sig ut med en person, känd för att få agressiva utbrott, alldeles ensam i hans hemmabyggda u-båt utan kommunikationsmöjligheter med omvärlden - är faktiskt också dumdristigt.
Om PM hade varit en hund som alltid blivit aggressiv mot alla journalister, skällt efter folk till höger och vänster och morrat. Skulle KW verkligen ensam krupit ner i en plåtlåda med denna ibland aggressiva hund?

En person med utvecklat säkerhetstänk hade antagligen inte gett sig ut i plåtburken utan flytväst eller folk som observerade från land.
Skulle tro att KW kanske var lite väl naiv, möjligen naivare än de flesta, trots sin historik. Risken att bli sex-mördad var nog väldigt liten, men hon kunde råkat illa ut på många andra sätt.

En person med ett så utvecklat säkerhetstänk som du målar upp, skulle heller aldrig sätta sig i en plåtburk med fyra hjul och ratt. Det är, i jämförelse med mycket av ovanstående, något av det farligaste man kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in